Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szigliget
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2015. szeptember 4. péntek    Mai névnap(ok): Rozália, Tódor a - a - a
Ahogy én gondolom
„Nyugalmat kérek magamnak, hogy elviseljem azt, ami megváltoztathatatlan, bátorságot, hogy harcolni tudjak azért, ami megváltoztatható, és bölcsességet ahhoz, hogy meg tudjam különböztetni az egyiket a másiktól.” László György Aranytollas és Táncsics Mihály-díjas újságírót 2011. január 26-án kísérik utolsó útjára.

László György Aranytollas és Táncsics Mihály-díjas újságíró 1961-1994-ig dolgozott a Magyar Rádióban. A Szórakoztató és Sport Főosztály vezetője, főszerkesztője volt. Az olimpiai közvetítéseinek koordinátora, egész napos élő adások szervezése, irányítása fűződik a nevéhez. Ő vitte ki először a „nép közé” a mikrofont élő egyenes adásban.

 
Nemrég megjelent 39 történet az emberről című könyve, amelyben megmutatja azokat az embereket, akikre egyre nagyobb szükség van a világban. Ennek előszava – ma már sajnos tudjuk – életösszegzés.
Ezt idézve búcsúzúnk:

Ahogy én gondolom

(…)Gondolkodásom egyik alapanyaga – amelyből épültem-építettek – apám emlékéhez fűződik. Számomra abszolút, szinte misztikus mérce. Emberi és gyógyszerésztisztaságát aligha érem valaha el. Amikor munkaszolgálatos volt, és elvitték Ukrajnába, ez a 180 centi magas, 90 kilós ember lefogyott harmincöt kilóra. A századból néhányan élték túl ezt az „erőltetett menetet”, ő volt az egyik. Három bivalyerős fivér hozta haza, mert apjuk arcát vélték felfedezni apám vonásaiban. Mégis inkább azt mondom erkölcsi okokból maradt életben.

Kertes házban laktunk. Talán május volt, s a kapun egy férfi csöngetett. A kerítésen át sokáig néztük egymást. Lassan ismertem fel. Apám volt, aki úgy jött haza – amikor az emberek egy falat kenyérért eladták mindenüket -, hogy fényesre tisztított bakancs, „vadonatúj” nadrág és tiszta ing volt rajta. Hurcolta magával, mert nem tudott volna másképpen anyám (a másik példa) elé állni. Ezzel a fényes bakanccsal, patyolatinggel testálta rám az érzékenységét, s a következetesség hitét.

Még valaki, akinek köze van mai arcomhoz. A Berzsenyi Gimnáziumban irodalomra tanított egy „legenda”. Vajthó Lászlónak hívták. Bokáig érő kabátjában, kopott kalapjában jött be az osztályba, s a csend fölött csak ennyit mondott: Fiúk, olvastam egy sort! József Attiláé, Radnótié, Babitsé volt-e a sor, már nem tudom, de a mondatok, a szavak fontosságát, erejét, racionalitását, indulatát innen hoztam magammal.

Az ember menet közben sok mindennel, sok mindenkivel találkozik. A történtek többsége elfelejtődik, csak néhány marad meg. Vonzóvá válik vagy taszítóvá, néhány beépül. Egy mozdulat, néhány pillanat, egyórányi beszélgetés, egy kinyújtott vagy visszahúzott kéz… Meghatározóvá válhat? Nehéz, talán a legnehezebb eldönteni, hogy ez valóságként vagy szerepként jelentkezik majd. Nekem túl sok adódott, amit ilyen élménynek nevezhet az ember. Az osztrák tavak hegyekkel védett nyugalma, Bernstein a televízióban, önzésem: Ránki Dezső zongoraestjének hangulatomhoz igazodó játéka, Budai beadásából Kocsis fejesgólja, amikor Kovács beérte Kutcot a Népstadionban, klasszikus festők Krisztusábrázolása, ha Krisztusban felismerem a festő korának emberét, fiam pettyes labdája a szoba közepén, a mauthauseni gázkamrában egy hiányzó zuhanyrózsa, egy magatehetetlen, víztől dagadt lábú öregasszony egy bűzös miskolci pincelakásban, ahogy a szalmazsákja alól kiveszi három felvonásos drámáját, hogy juttassam el a miniszterhez. Déry Tibor mondatainak tökéletessége, Ruttkai Éva, amikor elsírta magát egy rádióműsor készítése közben, mert helyettem is sírt, Radnóti Miklós füzete viharkabátja zsebében, ahogy József Attila fogalmazott: „hiányod átjár, mint huzat a házon”, vagy az, ahogy Pilinszky János katolikus költő mesélte: egy fényképen látta, amikor egy feketébe öltözött idős asszony a fehér murvával beszórt úton a halál felé lépked, és ő későbbi életét tette arra, hogy megállítsa az időt és az idős nénit azon a fényképen, hogy ne tehesse meg a halálhoz vezető utat. De ez csak néhány a sokból, mert minden meghitt mozdulat, mondat, szó igazított rajtam valamit, ellenőrizte addigi önmagam, javított, rontott, sokszor meg is zavart. Rohantam mindig, és így sok találkozásom volt.

Később két év katonaság. Kemény hétszáz nap. De „csiszolódtam”, naivságom megkopott, és ott tanultam meg, hogy a barátság nemcsak akkor mérhető, ha kék és bárányfelhős az ég. Az egymásrautaltságnak és a kitörni vágyásnak ezt a furcsán összegabalyodó érzését itt ismertem meg. A barátság meghatározóan fontos lett számomra. Oxigén. De már szakítottam meg barátságot húsz év után azért, mert elengedték a kezemet. És kötöttem újat, mert kinyújtott kezet véltem fölfedezni. Ha most – műsorban vagy „műsoron kívül” – kapcsolatot tudok teremteni, ha azonnal szót tudok érteni vadidegenekkel, ennek a két évnek is köszönhetem.

Az a véleményem, hogy nem létezhet olyan szélsőséges helyzet, amelyben az embernek végleg föl kell adnia. Valamit tenni kell még akkor is, ha értelmetlennek látszik, hogy bármit is tegyen. Anna Seghers A hetedik kereszt című regényének filmváltozatában az igazságtalanul üldözött artista már nem menekülhet. Körülötte rászögezett fegyverek, s ő élete utolsó és legnagyobb produkciójára készül. Széttárt karokkal áll egy ház tetején (mint egykor a cirkusz kupolájában), s egy megszakadt hanggal a torkában az utcára veti magát. Ebből is azt őriztem meg, hogy végül nem adta föl. És hiszem, hogy ez a 20. század egyik legtragikusabb, de legérthetőbb hangja és legtisztább mozdulata volt.

Műsoraimmal, könyveimmel, írásaimmal azt igyekeztem elmondani, hogy ne szeressék az „oldalvízen” hajózókat, vagy azokat, akik szerint a cél szentesíti az eszközt. Ne szeressék a döntésképteleneket, a csak egy döntést ismerőket, a tízpercre barátokat, az „apró nagy embereket”, a fejtetőre állt értékrendet, a mindig más lobogók alá gyülekezőket, a türelmeseket, ha csak a kényelmükért türelmesek, a türelmetleneket, ha csak magukért türelmetlenek, a vezetőket, akik a géppapírral foglalkoznak, mert ettől nem egyszerűen a vezető devalválódik, hanem fölértékelődik a géppapír. És elmondom, hogy szeressék az emberit, a hosszú szerelmet, a hosszú szeretetet, a gyerekeket, s vállalják konfliktusaikat, tudjanak különbséget tenni etikus és etikátlan dolgaik között, és merjék saját mércéjüket is használni a világ megítélésében.
Így gondolom.

Mert húszéves korában elszorult szívvel Antigonénak „szurkol” az ember. Később is drukkol még, bár szkeptikusabban. Aztán beletörődik abba, amit Dürrenmatt mondott: Antigoné-probléma nincs. Antigoné és Kreón konfliktusának lehetősége ugyanis megszűnt. Antigoné már be sem jut Kreónhoz. Az egész ügyet Kreón titkára intézi. Innen nem túl nagy ugrás egy – ma már – számomra is elfogadható megfogalmazáshoz. Rajkin itt járt néhány évvel ezelőtt. Őt idézem:
„Nyugalmat kérek magamnak, hogy elviseljem azt, ami megváltoztathatatlan, bátorságot, hogy harcolni tudjak azért, ami megváltoztatható, és bölcsességet ahhoz, hogy meg tudjam különböztetni az egyiket a másiktól.” (...)

László György

( Fotó: Szalay Zoltán )
[ Kadelka László ] 2011-01-25 10:03:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Állami kitüntetések és szakmai díjak augusztus 20. alkalmából
Állami kitüntetéseket és szakmai díjakat adott át augusztus 20-a alkalmából Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, a Pesti Vigadóban. [ tov?b ]
Kiállítás a kiállításban: Semmelweis ikon
Semmelweis Ignác halálának 150. évfordulója alkalmából rendhagyó tárlat nyílt a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Képek a gyógyítás múltjából című állandó kiállításában. A jól ismert „képek” közé ezúttal roll-upok költöztek be, hogy új elemként aktualizálják a régi tárgy-együtteseket. [ tov?b ]
Lélegezni szeretne Dzseki
Dzseki 27 éves, szegedi, fiatal nő, gyermekkora óta, gyógyíthatatlan betegségben, cisztás fibrózisban szenved. Az idő előre haladtával a tüdő-transzplantáció az egyetlen kiút a bajból. Az állapota egyre súlyosabb, állandó oxigénmaszk, orvosi kontroll, gyógyszerek szükségesek az életben tartásához. A családja anyagilag egyre rosszabbul bírja az életért folytatott harcot. [ tov?b ]
Magyarország egy amerikai szemével
Hamarosan megjelenik a volt amerikai nagykövet könyve magyarul
Madam Ambassador címmel májusban jelent meg az Egyesült Államokban Eleni Tsakopoulos Kounalakis, aki 2010 és 2013 között volt az Egyesült Államok nagykövete, budapesti éveit, magyarországi tapasztalatai feldolgozó könyve. A szerző a közelmúltban Budapesten járt. Sűrű programja ellenére szívesen állt a rendelkezésünkre egy rövid interjú erejéig. [ tov?b ]
Válj eggyé a várossal!
Útjára indul a padthai workout Budapest szívében
Az esemény célja egy olyan sport megalapozása, amely egyesíti magában mindazt, amit egy edzéstől elvárhatunk. Nem kellenek hozzá speciális eszközök, hanem csak Te, egy jó csapat és egy csodálatos város. Május 27-én Budapest kedvenc wokbárja útjára indítja az első kihívást, amely a nyár során heti rendszerességgel folytatódik tovább. [ tov?b ]
Dobj egy selfie-t a beteg gyerekekért!
Dunai Regatta
Húsvéti Üdvözlet
Kitüntetések március 15-én
Átadták a kulturális díjakat
XVI. Eötvös Konferencia
Az év hősnője - Bódis Kriszta
2015 Legkeményebb kihívása – indul a Könyvkihívás.hu
Jávorszky Béla Szilárd poprocktörténeti előadásai
Boldog Új Évet Kívánunk!
Ne csak holnap legyen halnap
Mégis, kinek a színháza?
Prima Primissima díjak - 2014
Itt a Müpa Jégpálya
Ybl Bicentenárium – 2014
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]