Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti port? [ www.kertpont.hu ] Gokart magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pas de deux
[ Magyar Állami Operaház ]
fot? Bálint F Gyula
 
Dátum: 2014. november 1. szombat    Mai névnap(ok): Marianna a - a - a
Ahogy én gondolom
„Nyugalmat kérek magamnak, hogy elviseljem azt, ami megváltoztathatatlan, bátorságot, hogy harcolni tudjak azért, ami megváltoztatható, és bölcsességet ahhoz, hogy meg tudjam különböztetni az egyiket a másiktól.” László György Aranytollas és Táncsics Mihály-díjas újságírót 2011. január 26-án kísérik utolsó útjára.

László György Aranytollas és Táncsics Mihály-díjas újságíró 1961-1994-ig dolgozott a Magyar Rádióban. A Szórakoztató és Sport Főosztály vezetője, főszerkesztője volt. Az olimpiai közvetítéseinek koordinátora, egész napos élő adások szervezése, irányítása fűződik a nevéhez. Ő vitte ki először a „nép közé” a mikrofont élő egyenes adásban.

 
Nemrég megjelent 39 történet az emberről című könyve, amelyben megmutatja azokat az embereket, akikre egyre nagyobb szükség van a világban. Ennek előszava – ma már sajnos tudjuk – életösszegzés.
Ezt idézve búcsúzúnk:

Ahogy én gondolom

(…)Gondolkodásom egyik alapanyaga – amelyből épültem-építettek – apám emlékéhez fűződik. Számomra abszolút, szinte misztikus mérce. Emberi és gyógyszerésztisztaságát aligha érem valaha el. Amikor munkaszolgálatos volt, és elvitték Ukrajnába, ez a 180 centi magas, 90 kilós ember lefogyott harmincöt kilóra. A századból néhányan élték túl ezt az „erőltetett menetet”, ő volt az egyik. Három bivalyerős fivér hozta haza, mert apjuk arcát vélték felfedezni apám vonásaiban. Mégis inkább azt mondom erkölcsi okokból maradt életben.

Kertes házban laktunk. Talán május volt, s a kapun egy férfi csöngetett. A kerítésen át sokáig néztük egymást. Lassan ismertem fel. Apám volt, aki úgy jött haza – amikor az emberek egy falat kenyérért eladták mindenüket -, hogy fényesre tisztított bakancs, „vadonatúj” nadrág és tiszta ing volt rajta. Hurcolta magával, mert nem tudott volna másképpen anyám (a másik példa) elé állni. Ezzel a fényes bakanccsal, patyolatinggel testálta rám az érzékenységét, s a következetesség hitét.

Még valaki, akinek köze van mai arcomhoz. A Berzsenyi Gimnáziumban irodalomra tanított egy „legenda”. Vajthó Lászlónak hívták. Bokáig érő kabátjában, kopott kalapjában jött be az osztályba, s a csend fölött csak ennyit mondott: Fiúk, olvastam egy sort! József Attiláé, Radnótié, Babitsé volt-e a sor, már nem tudom, de a mondatok, a szavak fontosságát, erejét, racionalitását, indulatát innen hoztam magammal.

Az ember menet közben sok mindennel, sok mindenkivel találkozik. A történtek többsége elfelejtődik, csak néhány marad meg. Vonzóvá válik vagy taszítóvá, néhány beépül. Egy mozdulat, néhány pillanat, egyórányi beszélgetés, egy kinyújtott vagy visszahúzott kéz… Meghatározóvá válhat? Nehéz, talán a legnehezebb eldönteni, hogy ez valóságként vagy szerepként jelentkezik majd. Nekem túl sok adódott, amit ilyen élménynek nevezhet az ember. Az osztrák tavak hegyekkel védett nyugalma, Bernstein a televízióban, önzésem: Ránki Dezső zongoraestjének hangulatomhoz igazodó játéka, Budai beadásából Kocsis fejesgólja, amikor Kovács beérte Kutcot a Népstadionban, klasszikus festők Krisztusábrázolása, ha Krisztusban felismerem a festő korának emberét, fiam pettyes labdája a szoba közepén, a mauthauseni gázkamrában egy hiányzó zuhanyrózsa, egy magatehetetlen, víztől dagadt lábú öregasszony egy bűzös miskolci pincelakásban, ahogy a szalmazsákja alól kiveszi három felvonásos drámáját, hogy juttassam el a miniszterhez. Déry Tibor mondatainak tökéletessége, Ruttkai Éva, amikor elsírta magát egy rádióműsor készítése közben, mert helyettem is sírt, Radnóti Miklós füzete viharkabátja zsebében, ahogy József Attila fogalmazott: „hiányod átjár, mint huzat a házon”, vagy az, ahogy Pilinszky János katolikus költő mesélte: egy fényképen látta, amikor egy feketébe öltözött idős asszony a fehér murvával beszórt úton a halál felé lépked, és ő későbbi életét tette arra, hogy megállítsa az időt és az idős nénit azon a fényképen, hogy ne tehesse meg a halálhoz vezető utat. De ez csak néhány a sokból, mert minden meghitt mozdulat, mondat, szó igazított rajtam valamit, ellenőrizte addigi önmagam, javított, rontott, sokszor meg is zavart. Rohantam mindig, és így sok találkozásom volt.

Később két év katonaság. Kemény hétszáz nap. De „csiszolódtam”, naivságom megkopott, és ott tanultam meg, hogy a barátság nemcsak akkor mérhető, ha kék és bárányfelhős az ég. Az egymásrautaltságnak és a kitörni vágyásnak ezt a furcsán összegabalyodó érzését itt ismertem meg. A barátság meghatározóan fontos lett számomra. Oxigén. De már szakítottam meg barátságot húsz év után azért, mert elengedték a kezemet. És kötöttem újat, mert kinyújtott kezet véltem fölfedezni. Ha most – műsorban vagy „műsoron kívül” – kapcsolatot tudok teremteni, ha azonnal szót tudok érteni vadidegenekkel, ennek a két évnek is köszönhetem.

Az a véleményem, hogy nem létezhet olyan szélsőséges helyzet, amelyben az embernek végleg föl kell adnia. Valamit tenni kell még akkor is, ha értelmetlennek látszik, hogy bármit is tegyen. Anna Seghers A hetedik kereszt című regényének filmváltozatában az igazságtalanul üldözött artista már nem menekülhet. Körülötte rászögezett fegyverek, s ő élete utolsó és legnagyobb produkciójára készül. Széttárt karokkal áll egy ház tetején (mint egykor a cirkusz kupolájában), s egy megszakadt hanggal a torkában az utcára veti magát. Ebből is azt őriztem meg, hogy végül nem adta föl. És hiszem, hogy ez a 20. század egyik legtragikusabb, de legérthetőbb hangja és legtisztább mozdulata volt.

Műsoraimmal, könyveimmel, írásaimmal azt igyekeztem elmondani, hogy ne szeressék az „oldalvízen” hajózókat, vagy azokat, akik szerint a cél szentesíti az eszközt. Ne szeressék a döntésképteleneket, a csak egy döntést ismerőket, a tízpercre barátokat, az „apró nagy embereket”, a fejtetőre állt értékrendet, a mindig más lobogók alá gyülekezőket, a türelmeseket, ha csak a kényelmükért türelmesek, a türelmetleneket, ha csak magukért türelmetlenek, a vezetőket, akik a géppapírral foglalkoznak, mert ettől nem egyszerűen a vezető devalválódik, hanem fölértékelődik a géppapír. És elmondom, hogy szeressék az emberit, a hosszú szerelmet, a hosszú szeretetet, a gyerekeket, s vállalják konfliktusaikat, tudjanak különbséget tenni etikus és etikátlan dolgaik között, és merjék saját mércéjüket is használni a világ megítélésében.
Így gondolom.

Mert húszéves korában elszorult szívvel Antigonénak „szurkol” az ember. Később is drukkol még, bár szkeptikusabban. Aztán beletörődik abba, amit Dürrenmatt mondott: Antigoné-probléma nincs. Antigoné és Kreón konfliktusának lehetősége ugyanis megszűnt. Antigoné már be sem jut Kreónhoz. Az egész ügyet Kreón titkára intézi. Innen nem túl nagy ugrás egy – ma már – számomra is elfogadható megfogalmazáshoz. Rajkin itt járt néhány évvel ezelőtt. Őt idézem:
„Nyugalmat kérek magamnak, hogy elviseljem azt, ami megváltoztathatatlan, bátorságot, hogy harcolni tudjak azért, ami megváltoztatható, és bölcsességet ahhoz, hogy meg tudjam különböztetni az egyiket a másiktól.” (...)

László György

( Fotó: Szalay Zoltán )
[ Kadelka László ] 2011-01-25 10:03:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
A világon egyedülálló operaházat építettek Kínában magyar építészek
Hudec László 20-as évekbeli sanghaji munkássága óta nem volt lehetősége magyar építésznek olyan méretű és hatású épület tervezésére Ázsiában, mint a Zoboki Gábor és Demeter Nóra által vezetett ZDA építészirodának. A világ egyik legdinamikusabban fejlődő városában, a kínai Sencsenben szeptemberben átadott Kulturális Központ 1400 fős, sokarcú nagytermével és 350 fős gyerekszínházával. [ tov?b ]
Révbe ért a RIVE
Befejezte útját Európa művészhajója
Sikeresen zárult a „Rivers of Europe” összművészeti kezdeményezés. Október 19-én Stuttgartban ért véget a RIVE, melynek fő célja volt, hogy kulturális párbeszédet kezdeményezzen Európa különböző országainak művészei illetve legkülönfélébb településeinek lakói között, egészen újszerű és egyedi módon. [ tov?b ]
Olvasás Éjszakája
Az Olvasás Éjszakáját először 2013-ban rendezték meg a Supka Géza Alapítvány kezdeményezésére. Idén az olvasásnépszerűsítő, a nemzeti írott kultúra értékeit felmutató irodalmi és könyves fesztivál a kapcsolatfelvételre helyezi a hangsúlyt. Október 18-án, az Olvasás Éjszakáján olvasó találkozik íróval, szerzők egymással, az addig idegen olvasókat is összehozza. [ tov?b ]
Október elseje a mellrák elleni küzdelem világnapja
Ha eddig nem tettük, itt az alkalom, hogy elmenjünk szűrésre
Október elsején tartják a mellrák megelőzését célzó világnapot. Ebből az alkalomból országszerte több ingyenes mellrákszűrő vizsgálatot tartanak, hogy a betegségre még időben fény derüljön — annál nagyobb a teljes gyógyulás esélye. Emlőrák szűrésen a 45 év feletti nőknek kétévente kellene részt venniük, de a fiatalabb nőknek is javasolt az időnkénti ellenőrzés. [ tov?b ]
A siker íze - Udvaros Dorottya a Symbol Synpad első fellépője
Szeptember 30-tól minden kedden, zenés talk show a legnagyobb művészekkel! Hiánypótoló kulturális színtér nyitja meg kapuit Óbudán. A Symbol Synpadon a Siker íze című előadás-sorozattal gördül fel a függöny, amelyben többek között Udvaros Dorottya, Bodrogi Gyula, Kulka János, Stohl András és Hernádi Judit is színpadra lép. Az estek háziasszonya Veiszer Alinda lesz. [ tov?b ]
50 éve ment le a függöny a Blaha Lujza téren
Kálibuli
Bogyay Katalin - Elnökségem története
Ha VB, akkor Belvárosi Foci Mozi
Anoni Mara - BŰN VAGY BŰNHŐDÉS

A 2014. március 15-i kitüntetettek névsora
Közlemény
Páholyból a holokauszt

Kellemes Ünnepeket
A kutyák gyógyító ereje
A Párisi Galéria téli aukciója
Varga Ágota - Aczél-történetek
Az elmúlt évszázad legnagyobb beruházása indult el a Békés Megyei Pándy Kálmán Kórházban
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiad?Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]