Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Fapapucsos tánc
[ Magyar Állami Operaház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. december 14. csütörtök    Mai névnap(ok): Szilárda a - a - a
„Taikyo” pikareszkje
Madárszabadító, felhő, szél - Szaladják István
Korunkban Luis Buñuel, Tolvaly Ferenc, Shirley McLaine is végigjárta Európa legdivatosabb zarándoklatát az El Caminót (ha ez így megy tovább Paris Hilton vagy Kelemen Annuska is nekivág a nagy útnak, hiszen milyen trendi dolog kagylóval kirakott utakon mászkálni).

B.B.-nek

Pontosítok; nem filozófiát mondanék,

hanem „élethez való hozzáállást”.

(részlet Szaladják István 2004-es interjújából)

Felkerekedni manapság az utazási csekk beváltásával kezdődik. Lecsekkoljuk hova megyünk, vagy rábökünk a térképre. Utazni egyenlő nyaralni, bulizni, pihenni: szánsájn, koktélok, (pop)csajok(satöbbi), no meg dum-dum (vagy „Cuki vagyok!”). Az emberek ma már „nem indulnak” el (inkább csak elmennek, mint egy mostanság futó másik magyar filmben). A középkor embere máshogy gondolt az utazásra, a vezeklés, megtisztulás, a tapasztalás élménye fogalmazódott meg a zarándokutak világában, ahol az ember inkább saját maga ismeretlen világába tett utazásokat. Korunkban Luis Buñuel, Tolvaly Ferenc, Shirley McLaine is végigjárta Európa legdivatosabb zarándoklatát az El Caminót (ha ez így megy tovább Paris Hilton vagy Kelemen Annuska is nekivág a nagy útnak, hiszen milyen trendi dolog kagylóval kirakott utakon mászkálni).
Az utazás toposza a világirodalomban és a filmekben egyaránt megjelenik. Sok művész közülük Theodore Angelopulosz (pld. Odüsszeusz tekintete, 1994) és Andrej Tarkovszkij (Andrej Rubljov – 1966, Sztalker- 1979) is az egyén utazásainak világába vezeti be az embert. Alkotásaiknak fő motívuma a fizikális és a mentális odüsszeia. De aki elindul, soha nem érkezhet meg (Hadd lássam, mért küzdök, mit szenvedek), hiszen a vándorlás végtelen, akárcsak a világ, amit az ember képtelen az arasznyi létben megismerni (kevesen tudják, de Homérosz leleményes embere sem maradt sokáig Pénelopé mellett: Herkules-oszlopainak, a világ határainak felkeresése, a dac miatt ismét útra kelt). Csak dacol vele.

 
 

Szaladják István operatőr, elvont filmes, művei messze járnak, elnyúlnak a vásznon: új idő és tér válik ki belőle (...új erőt szül, új világot ád...): az archaikus, érzéki, meditatív- a képek érdeklik. Taikyo (művésznevén) a megtisztulást keresi, az utazáson keresztül legújabb Madárszabadító, felhő, szél című munkájában.
1999-ben főleg Szaladjáknak köszönhetően újjáéledt a rövidfilm műneme a magyar moziban (a defiblirátor másik elektródája a Végh-Sztefanovics-Kálmánchelyi trió uristen@menny.hu című filmje volt, ők Szaladjákkal megosztozva kapták a legjobb rövidfilm díját az akkori Magyar Filmszemén). Szaladják harminc perces Aranymadár (1172 – 1999) című alkotása a legköltőibb és legszebb kosztümős film, ami kis hazánkban valaha készült. Maga a csoda, különlegességét még az is bizonyítja, hogy a film televíziós premierje (legutóbbi ismétlés december 6.-án volt) az akkor „CsigaTV” gúnynévvel emlegetett kereskedelmi „kanálison”, a legnézettebb, vasárnap reggeli műsorsávban (megszakítás nélkül) történt (¡itt a bizonyíték: vannak még csodák!)! Az Aranymadár után sokan lapozhatták fel az itthon jobbára ismeretlen Der von Kürenberg német lovagköltő verseit. A film ugyanis egyszerre a költő utolsó csatájának és halálának lírai vizuális megjelenítése, valamint egyik szerelmes versének a Vadászsólymot neveltem…,-nek az adaptációja. >>Kürenberg utolsó éjszakáján útja végéhez ért.<<

Szaladják (elsősorban) operatőri karrierje tovább ívelt (...nem számolta az éveket), megtette, furcsán megtehette, hogy válogasson a munkák, rendezők közül. Nem mindenkivel dolgozott, dolgozik: Hajdú Szabolcs, Kenyeres Bálint, Szemző Tibor viszont az ő kivételezettjei, és Muhi András, az Inforg stúdióval együtt, amely kínkeservesen próbálja a magyar filmszakmában betölteni a ma már számítógépes szakkönyveket kiadó Balázs Béla Stúdió megszűnésével okozott űrt. Szaladják nem adta fel, egyszerre két filmet forgat, a japán témájú Bíbortekercset (egyszer majd azt is bemutatják) és a Madárszabadítót.
A Madárszabadító, felhő, szél visszatér az Aranymadár búzamezőire. Története két emberről szól és annak útjáról, a végtelen tájon keresztül, ahol az elemek összeérnek. {Nincs történet.} A beavatást és a megtisztulást mutatja be. Atyesz és Vászka „utolsó” közös útra indulnak, melynek végén választ kapnak kérdéseikre. Találkozásaik, beszélgetéseik, élményeik során jutnak el létük csomójának eloldozásához. Ahogy Taikyo mondja, oda, ami az öröklét idejét mutatja fel. Két ember megtisztulása orosz nyelven, ortodox környezetben, zen-buddhizmussal díszítve.

 
 

Nincs mese, ezt a filmet nem lehet élvezni, nem lehet csak ráhangolódni, át kell élni, részévé kell válni. Az ütem, a filozófia nem elég felfedezés, a film alatt magunkba kell (lehet) szállni. Ha ez sikerül egyedülálló élmény lehet a Madárszabadító monumentális képei (látszik, hogy a rendező mesterei között tartja számon Ozut, Kubrickot, Kurosawát, Paradzsanovot és Tarkovszkijt) ha nem, akkor csak ásítani fogunk és azon kezdünk el gondolkodni, melyik utazási irodánál lehetne jegyet váltani a film gyönyörű tájaira (ami Oroszország helyett ezen esetekben a Bakony és Pilis bérceit rejti). A magánnyal és a léttel küzdő, a szakadék szélén álló egyén (jungi kacsintás) keresése ez. A modernizmus feltette ezt a kérdést, a Madárszabadító választ is ad (hat).> Újra láttam én most, átsuhant az égen, <
Megszállott Tarkovszkij rajongók (és elemzők) azonban lehet, hogy csalódni fognak. Hiszen igaz, hogy erényei ellenére a különleges hangulatot teremtő Szaladják - akinek filmje főleg az orosz mester műveire hasonlít-, műve hosszú kihagyás után, ismét a képben gondolkodó alkotás, mégis visszatetszést okozhat az ortodoxiába oltott zen buddhizmus és a kultúrtörténetileg lerágott csontnak ható zarándok-vándorlás- megtisztulás toposza. Mégis magyar filmtől ez a teljesítmény -úgy gondolom- nem semmi. Igazi, mély tartalmú (!), gyönyörű, színes, szélesvásznú (táj) képek (mint Angelopulosznál), Gózon Fransisco rendkívül szép tolmácsolásában. Elgondolkodtató és gondolkodni hagyó téma (mint Tarkovszkijnál), beszédes arcú szereplők (Robert Ovakimjan és Danyiil Oszipov örmény és orosz művészek le se tudják tagadni, hogy nem kockafejjel nézik a világot), és a gyönyörű zene (az Aranymadár reneszánsz muzsikái után ismét a Sirin együttes hangszerelésben tradicionális, orosz zarándokénekek szólalnak meg) teszi kerekké az utazást. > a selymes lábzsinórt még lengeti szépen, <
Sajnos ezek mellett nem tudom feledni azt a bökdöső rossz érzést, amely a giccshatár túloldalára eső szájbarágós főjelenet, vagy fordulópont (ha lehet ilyet e film kapcsán mondani) visszatetsző hatása miatt éreztem. A kevés szereplős film hősei egy hosszú beállításban a tűz körül ülve merülnek álmukba. A kamera mozgása is egyértelművé teszi (a gondolkodni tudók számára), hogy a tűz egyfajta megtisztító, szakrális szimbóluma egyértelmű. Szaladják azonban rárak egy lapáttal: egy Krisztust ábrázoló ikonnal gyúrja össze a jelenetet. A keleti ortodox vallásban a tűz, a bűnbocsátás, a kegyelmi állapot, Krisztus és az ikon egyet jelent a megtisztulással. Az epizód már ekkor is túlcsordul és sajnos a rendező úgy dönt, még egy a Szentléleket szimbolizáló szárnyast is montírozz a képre, ezzel végleg a giccsesé redukálva a jelenetet. Kár, hogy pont ez a fordulópont sikerült ilyen gyengére.
Ennek ellenére a Madárszabadító, felhő, szél a csodák filmje. Egyrészről azért, mert elkészült, valljuk be gigászi teljesítmény ilyen filmet itthon forgatni, pláne tizenkét nap alatt. Másrészről azért, mert Muhi Andrásnak sikerült rávennie négy produkciós céget és egy globálállat mobilcéget, hogy támogassa a filmet. Mi lehetne ennél nagyobb herkulesi teljesítmény? Harmadrészt azért, mert jelen cikk írása közben is már majdnem ezerötszázan nézték meg (ez még nem sok, de másfél hét után egy ilyen filmnél szerintem jó arány- Hajrá! ) a filmet a magyar mozikban, annak ellenére, hogy a szemlén se közönség, se (egyöntetű és méltó) kritikai sikert nem aratott. Ezek után már izgatottan morzsolom a kezem a rendező követező Bíbortekercs című munkáját várva. >a szárnyain aranyszín csillogás remeg.<

Szaladják István
 

Szaladják filmje arról a találkozásról szól, amely mindannyiunk életében bekövetkezik, kérdés az, hogy képesek vagyunk-e kilépni a műanyag kacatjaink közül és szembesülni vele vagy hagyjuk, hogy elkerüljön minket (Válasz a mára). Ehhez csak egy valamire van szükségünk: igényességre.> Uram, kik csókra vágynak, engedd, hogy egyesüljenek. <

 

[ Ritter, a dzsigit ] 2007-01-05 09:56:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Egyed Zoltán és Vámos Zoltán - fotókiállítása
Csaba Gyöngye K.K.
Böröcz Sándor az OISTAT (Szcenográfusok, Építészek és Színháztechnikusok Nemzetközi Szervezete) magyarországi ügyvezetője nyitotta meg Egyed Zoltán és Vámos Zoltán, - a 2017. júliusának elején megtartott World Stage Design, színházi szcenikai seregszemle, melynek idén Tajvan fővárosa, Tajpej adott otthont - ott készített fotóiból a kiállítást a Csaba Gyöngye Kulturális Központban. [ tov?b ]
Ma 500 éve
Martin Luther (magyarosan: Luther Márton,(Eisleben (ma Lutherstadt Eisleben), 1483. november 10.– Eisleben, 1546. február 18.) a protestáns reformáció szellemi atyja, reformátor, a wittenbergi egyetem bibliatanára. 1517. október 31-én – éppen 500 éve – kiszegezte újító tanait a wittenbergi vártemplom kapujára. [ tov?b ]
Tiszti idill Georggal
Egy magyar abrosz fölé hajolunk. Hegyes könyökök (bőrbekötve). Magyar könyökök. Magyar szakállak, kékre borotvált magyar állak. Magyar öklök, magyar pohár. Nemzetiszínűre ivott tekintetek. Kemény sarkainkat kemény thonettszékek derekába vágva. Amerikai cigaretták szabad füstje száll. Egy mozdulat, mely megáll. Egy verítékcsepp, mely legördül. Tiszti idill. Szombat délután. (Cserhalmi György) [ tov?b ]
Személyes búcsú Pressburger Györgytől
Ugye nem baj, ha most is úgy szólítalak, ahogy régen? Magunk között általában magyarul beszéltünk, így sosem állt rá a szám a Giorgióra. Mivel most már egy végső döntésed következtében nem beszélgethetünk, hát csak így, levél formában szólok hozzád és búcsúzom tőled. [ tov?b ]
Kitüntetések 2017. augusztus 20. alkalmából
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere állami kitüntetéseket és szakmai díjakat adott át augusztus 20-a alkalmából a Pesti Vigadóban. Magyar Érdemrend Középkereszt, Magyar Érdemrend Tisztikereszt, Magyar Érdemrend Lovagkereszt, Magyar Arany Érdemkereszt, Magyar Ezüst Érdemkereszt, Magyar Bronz Érdemkereszt állami kitüntetéseket, valamint Móra Ferenc-, Pauler Gyula-, Szinnyei József-díjakat adott át. [ tov?b ]
Gyermekfesztivál a Magyar Színházban
Kellemes Húsvétot Kívánunk!
Zene? Dráma? Zenedráma!
Kitüntetések 2017. március 15.
Március 15
Ősbemutató - Konferencia - dokumentumfilm
Szegedre ér A Kállai '90 című vándorkiállítás
B.Ú.É.K!
Mindenkinek Kellemes Ünnepeket!
„Az igazat mondd, ne csak a valódit...”
Ajándék ez a nap
Zrínyi Ilona című monodráma kárpátaljára látogat
Vörösmarty Mihály hagyatékából rendezett kiállítás
Megválasztották a Széchenyi Akadémia új tagjait
1956
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]