A misztikus tudás
Egyszerű
logikai vizsgálódás következik a misztikus tudáshoz való viszonyról.
Aki egy misztikus tartalom hiedelmében van, az
belsőleg éli meg a misztikus tudást. Aki tapasztalja, hogy valaki vele szemben
misztikus tudás átélésének jeleit mutatja, az kül-sőleg éli meg a misztikus
tudást. Mindkét megközelítésnek igazsága van, emelkedetten szólva az egyik a
hité, a másik a tanúságé. Minden misztikus tudással kapcsolatban ez a két
korrekt lehetőség áll fönn: lehet belsőleg megélni, és lehet kívülállóként
megtapasztalni a másik ember belső megélését.
Aki azt mondja, hogy valami
úgy van, az valószínűleg igazat mond. Az igazság a valóság hű
visszatükröződése, és ha a beszéd megfelel referenciájának, a mögötte álló
szubjektivitásnak, akkor igaz. Igazat beszél tehát, aki azt mondja, amit
gondol. A „valószínűleg” kifejezés a hazugság lehetőségének szól.
Feltéve annak őszinteségét,
aki misztikus tudás vagy gyakorlat megéléséről számol be, a külső szemlélőnek
nem áll módjában kételkednie abban, hogy a másik számára a tudás vagy gyakorlat
egyenértékű a valósággal.
Tisztítsuk meg a
gondolkodásunkat önmagunktól, hogy fölemelkedhessünk a korrektségig. Vegyünk
ehhez egy példát. Egy ember az utcán délután háromkor valami elől elugrik, amit
a ház sarkától nem látunk. Megkérdezzük az okát. Azt válaszolja, hogy egy autó
tartott éppen feléje, elüti, ha el nem ugrik. Ez olyannyira megfelel annak,
amit a világról tudni vélünk, hogy ily módon helyezzük el emlékeink között:
„délután háromkor egy autó érkezett a ház mögött, és egy ember elugrott előle”.
Még az is lehet, hogy mindössze ennyit raktározunk el: „délután háromkor egy
autó haladt a ház mögött”. Ezzel nem is csupán az általunk hitt tárgyi valóság
közönséges mérőeszközévé, szondájává fokoztuk le az egyetlen dolgot, amit
valóban tapasztaltunk, egy ember cselekedetét, hanem egyenesen el is dobtuk őt,
mint egy használt lakmuszpapírt.
Tegyük fel, hogy nem autóra
hivatkozik, hanem kijelenti, hogy tűzokádó sárkány közelített feléje. Mi a
helyzet ebben az esetben?
Ez olyannyira nem felel meg
annak, amit a világról tudni vélünk, hogy jobbára így tesszük el: „egy ember
délután háromkor hallucinált az utcasarkon, hacsak nem hazudott az általa
átéltek felől”.
Vajon tisztességesebb volna,
ha elhinnénk a sárkányt? Nyilván nem, mert mi nem tapasztaltuk meg. És van-e
okunk belebocsájtkozni a sárkány valóságának vizsgálatába? Ez lehetséges, de a
dologhoz olyannyira nincs köze, hogy ezen esszében el is tekinthetünk tőle,
akárcsak attól az esettől, ha valaki autót hallucinált, s mi a márkáját firtatnánk.
Mindezekkel szemben
lehetséges még a második esetben is a történtek korrekt feldolgozása.
Ennek első fő összetevője:
csak annyit fogadjunk el, a-mennyit valóban tapasztaltunk, és igyekezzünk, hogy
ne ad-junk hozzá szükségtelenül a magunkéból. Ennek értelmében azt
tapasztaltuk, hogy egy ember teljesen szubjektív indítékra hivatkozva
cselekedett: elugrott egy meggyőződése szerint őt veszélyeztető jelenség elől.
A második fő összetevő az
egyetlen dolog, amit a magunkéból az esethez hozzáadhatunk, és ez erkölcsi
viszony. Elfogadjuk, hogy a másik őszinte volt, azaz a nyilatkozata igaz:
valóban az volt az elméjében, amivel a cselekedetét indokol-ta. Nem hazudott
nekünk.
Hiszen mindegy, hogy
hallucinálta-e az autót, vagy az valóban jött, és bevetítődött a szemén
keresztül a tudatába, s ott ily módon állt elő az a szubjektív tárgy, amely a
cselekvésének valódi indítéka. Ha vak, akkor sem ugrik el, ha tényleg jön egy
autó, amely akkor el is ütheti őt; a cselekvés közvetlen indítéka mindig
szubjektív valóság.
Aki hiszi az Istent, az
megéli az Isten általa való tudását, a vele mint számára adott valósággal való
érintkezését, amely megszabja cselekedeteit. Aki hívővel találkozik, az annak tanúja,
hogy egy másik ember hisz. Nem kell neki is hinnie azt az istent. Elég, ha
elfogadja, hogy a másik hiszi, és akkor jobban megérti a szándékait és tetteit,
és ezen az alapon képes vele együttműködni – ami a legfőbb érték az emberi sokadalomban.
Telepatával találkoztam az
56-os villamoson. Kezét a fülcimpájához emelte, és elfordulva, nagyon
csöndesen, hogy másokat ne zavarjon, párbeszédet folytatott valakivel, noha a
kezében nem volt maroktelefon. Igen, mondta, az övé a pénz, ő szlalomozta össze
azt, őt illeti; a másiknak erkölcsi kötelessége azt másnapra a Nyugati Pályaudvar
csomagmegőrzőjében elhelyezni, s ő érte megy.
No, gondoltam én, nemes
lélek, aki másfelől nem hiszek a telepátiában: holnap nem lesz semmi a
csomagmegőrzőben, mire ez az ember, aki bizonyos benne, hogy valakivel megbeszélte
ezt, bosszút esküszik. Valakit meg kell védenem.
No, gondoltam én, alantas
lélek, aki másfelől hiszek a telepátiában: pénz áll a házhoz, előbb kell
odaérnem.
Ott leszek mindenképpen, mert
erre indít egy valódi tapasztalásom: telepatával találkoztam az 56-os
villamoson. Ő is ott lesz, hacsak nem hazudott – önmagának.
Felvethetők persze az
izgalmas kérdések: van-e sárkány? Milyen az Isten? Lehet-e holnap egyáltalán
pénz a csomagmegőrzőben? De ezeknek a tárgyunkhoz nincsen semmi kö-zük, más
esszék problémái.
Mínusz háromezer fok
Hőmérsékletfüggetlen
volt az ürge. Nem zavarta, ha körülötte megolvadtak a székek, és rásültek a
bennük ülőkre, akik utána nyűgösködve próbálták lerázni magukról a kérget. Nem
zavarta, hogy cseresznyepiros fénnyel izzottak a ragyogó tavaszban az
ablaküvegek, és emiatt nem lehetett kilátni rajtuk, hiszen az áteresztett fény
mennyisége eltörpült a kibocsájtottéhoz képest.
Cseresznyevirág, cseresznyevirág. Hogy egy
lobbanással enyésző füstté vált a sublód, a komód, a franciaágy. Hiszen jön
majd új, a mai már úgyis elkopott.
Amikor esőizzással megérkezett a ragyogó május,
illatfelhő-robbanással pazar lángba borult a világ, kerekdedre olvadtak a
szerelmes tűzben a sziklák, az őt nem zavarta, mert szinte érzéketlen volt a
boldog forróságra, amely az Idő kimeríthetetlen kútjából ömlött elő, és az évek
tengerébe folyt le. A folyón szikravitorlájú, tűzárbócú hajók aranylottak,
örökkévaló suhanásukkal nyarat terítve a tűzfelszínre. Ha eljött az alkonyat, a
világ másik szélén már derengett a bíbor, amely hamarosan lángostorként lecsap
a világra, csiklandozva a kacagó lávát.
Hőmérsékletfüggetlen volt a
hapsi, bár ezt még nem lehetett akkor tudni, csak annyit, hogy jól érzi magát a
tűzerdő tűzfái között, a tűzgyümölcsök szaggatása és majszolása, a
bugyborékoló, olvadt kőzetek hörpölése közben; azt hitték róla, hogy fázós,
hiszen élvezettel terítette nyakába a vaskohók szikrázva csurranó olvadékát,
aláállt a lángoló sugárnak, hátán fröccsentek szét a vascsöppek, meleg bugába
olvadt, és nevetve kiszökött megint, hogy meghemperegjen a kokszparázs fehér
izzásában. Ringott a tűz, és attól még akár fázós is lehetett volna, hogy ezt
szerette.
Úgy fordult, hogy eljött a
tél. Összeálltak az első gleccserek, ami vidám dolog volt, bár borzadállyal
vacogták bundáikból a népek. Ő csupaszon szaladgált, derékig a jégvízben,
sisteregve fújta a hószikrákat, éppen, mint azelőtt a tűzesőt. Boldog volt az
ipse, hiszen hőmérsékletfüggetlen volt, mit neki a hűlés! Akkor a világ
nekihuzakodott, és egy szökkenéssel elérte az elméleti alsó hőmérséklethatárt,
amelyet a játszi elme abszolút nulla foknak mond, s ahol leáll minden mozgás és
elvész minden értelem.
De persze ennél is van
hidegebb, mert minden hidegnél van még hidegebb; elég, ha a nagyon hidegből
kivesz az ember még valamit. Csak elvontság ez az elméleti érték, amelyet
abszolút nulla foknak mondanak; mindenki tudja, hogy a gyönyörű vacogásban ki
lehet találni ezer módot, hogy elvessük az értelmet. Meg kell fordítani a
statisztikus állapotok populáltságát, egyszerűen fejre állva. Ha szokásosan az
egyre melegebb szinteken egyre kevesebb elem tartózkodik, és az abszolút nulla
azt jelenti, hogy semmi nincs az alapállapot fölött, akkor elég följebb több és
lent kevesebb. Lent, ahol a tűztenger a jégtengerrel találkozik, együttes
hullámzás közepette.
Elvesztette a világ az
ellenőrzését önmaga hűlése fölött, mert bosszút akart állni a fószeren, aki
hőmérsékletfüggetlen. Már nem tudta megállítani a hőmérséklet zuhanását, hiszen
harcba szállt egyetlen hőmérsékletfüggetlen emberrel, és vesztett. Már háromezer
fok hideg volt, már nem csak a folyós dolgok, de a folyás maga is keményre
dermedt, az a hőmérsékletfüggetlen idióta pedig még mindig vihogott, ahogy az
imaginárius gleccserek hátán, egyikről a másikra, meztelen szökellt. Na persze,
mondhatták volna mind a fagyottak, hiszen melegíti a tűz, amely az Idő mélyéből
árad!
Dehogy. Egyszerűen
hőmérsékletfüggetlen volt a manus.