Szúrjuk-e hasba nagyanyót?
A porszívó egyelőre a másik szobában cincog, időnként
azonban vészesen felbúg, ez a végső rohamot, az egész lakás lerohanását jelzi.
Vannak zajok, amelyek úgy terjednek, mint a ragály, minden zugba beférkőznek.
Gergely hasztalan igyekszik menekülni előlük, már az ő fejében is benne ül a
porszívógép, nem kívülről, belülről zakatol. Pedig előbb még hajnali
kocsikázások emléke lebegett íróasztala körül.
– Hi-ha! – szippantana az
emlék irányába, bár tudja, elkésett próbálkozás, a porszívó zajába ez a
szippantás is belefullad. De azért még egyszer, most hangosabban mondja –
Hi-ha!
Glória elzárja a masinát. –
Mondtál valamit? – A kérdés szobányi távolságból is felelősségrevonóan hangzik.
Gergely meg se mukkan. – Érdekes, azt hittem, mondtál valamit. – A porszívó
újból felbődül, ezúttal mintha még hangosabban szólna. Így is van, mert egyre
inkább közeledik Gergely íróasztalához.
– Nem zárnád el? – mered
Gergely a gépre.
– Dehogyis nem – helyesel
Glória –, azonnal elzárom. Miért ne zárnám el, az angyalok majd kitakarítanak.
– Az angyalok – ismétli
Gergely.
– Igen, az angyalok, mert
valakinek csak ki kell takarítani, hiszen olyan büdös van itt, mint egy
tigrisketrecben.
Gergely a gépet bámulja,
legszívesebben belerúgna. – Tudod, mire gondoltam?
– Nem.
– Hajnali kocsikázásokra.
– Miféle kocsikázásokra?
– Gyerekkoromban az öreg, rozoga hintónkkal utaztunk
hetivásárra nagyanyóval.
– Ja, azzal a patinással.
– Nem patinásat, rozoga, öreg
hintót emlegettem.
– Máskor patinásnak szoktad
becézni.
– Hajnali háromkor keltünk,
koromsötétben…
– Ne mondd!
– Mit ne mondjak?
– Hogy éjszaka háromkor sötét
van.
– Ilyentájt van úgy is, hogy
pirkad.
– Pirkad… pirkad…! Imádom
ezeket a falusi fordulataidat. – Glória utolsó megjegyzése a porszívó szemetes-zacskójában
egy tévedésből elnyelt biztosítótű szomszédságában zörög. – Mert mindent leszór
a földre. – Glória ezt harmadik személyben mondja. A grammatikai fordulat semmit
sem enyhít a szemrehányáson és Gergelyt sem juhászítja meg, ő még mindig
hajnali kocsikázások hangulatában ringatná magát.
– Érdekes, mennyire a
bögyödben van, hogy gyerekkorodban nem kocsikázhattál.
Gergely kijelentése rejtélyes
hatalommal bír. Azonnal leállítja a masinát. Glória nagy oroszlán szemei
valószínűtlenül kicsire húzódnak. – Nekem? Vedd tudomásul, falusi dolgok után
sohasem sóvárogtam, sem én, sem az apám.
– Na persze, apád se –
Gergely a levegőbe pöcköl, Glória lebiggyesztett szájjal figyeli.
– Mit akarsz apámmal?
– Én semmit, te említetted.
– Annál ő sokkal
intellektuálisabb természetű volt, hogysem patinás hintókról áradozott volna.
– Ki áradozik? Egyszerűen
eszembe jutottak azok a hajnali kocsikázások. Plédekbe csavarva ültünk hátul a
hintóban, nagyanyó meg én. A bakon Holkó bácsi, a parádéskocsis. Hihetetlenül
tudott káromkodni.
– Mint általában a kocsisok.
A porszívó jelenleg néma. Ez
még inkább kiemeli a szoba kietlenségét. Itt aztán igazán semmibe se érdemes
belefogni, mintha ilyesmit sugallna. Kár bármit mondani, Glóriát úgysem
érdekli. Gergelynek azért sikerül a szoba kietlenségét különféle, nem is
egészen odatartozó figurákkal benépesítenie. Például egy madárfejű öreggel,
akivel tegnap találkozott az utcán. Hátizsákjából pehelypaplan lóg, tántorogva
leül az egyetlen karosszékbe. Oda persze aligha, mert ott Glória terpeszkedik,
lábát masszírozza. Az öregnek tehát fel kell pattannia a karosszékből, nehogy
Glória ölében ragadjon. Még csak az hiányozna! Lenne haddelhadd, a bocsánatkérő
vigyorgás se segítene. Az ilyen pehelypaplanos vénséghez bizonyára részeges
lány vagy fiú is tartozik, akik időnként befogadják és kirúgják, ehhez kell a
pehelypaplan, a befogadáshoz és a kirúgáshoz.
– Mint általában a kocsisok –
ismétli diadalmasan Glória.
Na persze, a hajnali
kocsikázásokról volt szó, ennél kell maradni. Az öreggel hiába hozakodna elő,
Glória letorkolná. – Most is hallom a lovak trappolását – igen, jobb ebbe fogódzkodni.
– Mind a négyét?
– Miféle négyét?
– Gondolom, négy lónál alább
nem adtátok.
– Senki sem járt négylovas
hintóval hetivásárba, mi is csak kettes fogattal mentünk, Magdival meg
Mariskával.
Gergely egyre
kényszeredettebben válaszol. Már magára is haragszik, amiért belekezdett. Nem
tudja, hogyan fejezze be a történetet, hiányzik a csattanója. Glória lefitymáló
mosolya csak legyintene utána, na veled aztán igazán semmi se történt!, vagy:
jé, szinte lúdbőrzik a hátam az izgalomtól! Gergely tisztában van vele,
eget-földet megrázó eseményekben nemigen volt része, mégis szeretne emlékeihez
ragaszkodni, egyet-kettőt felmutatni, megőrizni. De egyetlen emlék közepéig sem
jut, a legyintés feledésbe parancsolja őket: Ami volt az volt, fuccs!
– Két-három órába telt, míg a
hetivásár színhelyére értünk.
– Egyszóval a világvégén
laktatok nagyanyóval.
– Miért laktunk volna a
világvégén? A hetivásár volt tőlünk két-három órányira. Azok a tükrös kalácsok,
azok a lacikonyhák! Amikor leszálltunk a kocsiról, azonnal megcsapott az illat.
Micsoda hurkákat és kolbászokat sütöttek akkoriban! Az egyik lacikonyhában
borjúvirslit is lehetett kapni, tiszta borjúhúsból… és olyan egészen vékonyra
fent kések hevertek a kolbászok mellett…
– Állati érdekes! –
lelkendezik Glória.
Gergely elhallgat, már ő se
tudja, mit akart azokkal a késekkel. Hiába erőlködik, nem jut eszébe semmi
kiegészítő élmény. A néma porszívóra és a kietlen szobára bámul. Ha most
betoppanna az ismeretlen vénember, s a lakás közepére dobná a pehelypaplant! De
csak Gergely cigarettahamuja pottyan váratlanul a földre.
– Mit hamuzol a szőnyegre? –
szörnyülködik Glória. – Azt hiszed, még mindig a hintóban ülsz?
Mondhatná természetesen, hogy
akkoriban még nem dohányzott, de nem ezt mondja, hirtelen eszébe jut valami, a
füle is kipirosodik tőle. – S aztán tudod, az egyik kést, amelyik a
legkeskenyebbre volt fenve, felkaptam és hasba szúrtam a nagyanyót.
– Mit csináltál? – tátja el a
száját Glória.
– Na ja – Gergely rájön,
elvetette a sulykot, visszakozik azonmód –, nem, hát persze, hogy nem szúrtam
hasba, te is tudod, végelgyengülésben halt meg, kilencvenéves korában…
– Így igaz – csattan fel
ellentmondást nem tűrőn Glória.
Mégiscsak hasba kellett volna
szúrni, gondolja Gergely, s ha ezt hangosan mondaná, akkor se hallaná senki,
mert zsákmányra éhes vadállatként közben újból felbúg a masina.
Kicsoda?
Korsó
sör. Fél deci rum. Úgy állnak egymás mellett, mint sárga bulldog és piros
mopszli. De nem ugatnak. Az ember se ugat, tartja a korsót, valamit leiszik a
habból, aztán fogja a mopszlit, beleönti a bulldogba. Rém fancsali arcot vág.
Szomorú ember. Ezt az újságíró gondolja róla, aki a szomszédos pulttól figyeli.
Egyedül lehet. Nincs senkije. De valamikor volt valakije, csak nagymama
megharagudott rá, és elátkozta. Hirtelen maga se tudja, miért jutott eszébe
saját nagyanyja. Csodálatos öregasszony volt. Ha megivott egy deci bort,
mindjárt rákezdte: „Én csak annyit mondtam, dűljön össze a háza, és összedőlt”.
Más haragosait másképp büntette. Amit ő parancsolt, a Jóisten végrehajtotta. Persze
erre az emberre igazán nem haragudhatott, nem is ismerte. A pasi másért
szomorú. Például, meghalt a felesége. Szerette és meghalt. Ez a legegyszerűbb.
Az írók, ha a történettel nem tudnak mit kezdeni, mindjárt meghalasztanak
valakit. Ha még ez se segít, gyilkosságokat és egyéb hátborzongató tetteket
gabalyin-tanak a mesébe. Fontos, hogy történjék, láthatóan történjék valami.
Hullákkal, eseményekkel kell elszámolni az olvasóknak. Mintha ez lenne a
legfontosabb. Pedig a cselekedetekről nem érdemes írni. Az kívülről is látható.
Ami belül történik, az az izgalmasabb. A halál talán már nem is tartozik ide.
De miért ilyen szomorú ez az ember? Például volt egy
felesége, de nem halt meg. Így jobb. Az élők között lehet inkább árvának
maradni. A pasit aztán becsukták. Ártatlanul belekeveredett valamibe. Mondjuk a
személyi kultusz idején. A feleségét is bezárták. Ültek egymáshoz közel, mégis
egymástól távol, és az életükön gondolkoztak. Addig nem értek rá, hogy ezen
törjék a fejüket, mert mindig kellett valamit csinálni. Az asszony vezette a
háztartást, a férfi hivatalba járt. Most azonban egész nap gondolkozhattak. A
férfi amíg gondolkozott, egyre inkább rájött, mennyire szereti a feleségét. A
napokat is ennek az érzésnek a valutájában számolta. Ha majd kiengedik őket,
nem lesz semmijük, de ez nem baj, az első tette az lesz, átöleli az asszonyt.
Akárhol, akár egy padon. Az asszony is gondolkozott. Rájött, hogy már nem szereti
a férjét. Tulajdonképpen sohase szerette, és most is bajba keveredett miatta.
Ha kijönnek, nem lesz semmijük. Aztán kiengedték őket, és leültek a padra. A
férfi meg akarta csókolni az asszonyt. Az asszony riadtan tiltakozott. Mindkettőjük
ruhájából orrfacsaró naftalinszag áradt, nemrégen kapták vissza a
börtönraktárból. És a vágyakon keresztül nem lehet semmit se megérteni. Semmit.
Azóta iszik. Megfogja a piros mopszlit, és beleönti a bulldogba. Persze másért
is szomorkodhat. Egyszerűen nincs jóban önmagával. Ki nem mondott mondatok
szorultak belé és most azokkal vitatkozik. A fecsegők kifröccsentik magukból a
könnyeket, de ez szűkszavú pali, csak a bulldogot szorongatja a markában, és
azt hiszi, a főnökével felesel. Megismerkedhetne vele. Akkor többet meg lehetne
tudni. Pohár sörét óvatosan közelebb csúsztatja a pult sarkához.
– Rossz idő van.
A szomorú ember a sör
maradéka fölött rábámul.
– Ilyenkor kicsit belülről is
fázik az ember.
A másik nem szól semmit.
– Nem igaz?
– Nem ismerkedem – mondja.
Hangja konok, elutasító. Az újságíró visszahúzza a söröspoharát. Némiképp megbántottnak
érzi magát. A pasi amolyan gyanakvó börtöntöltelék. Nem is a személyi kultusz
idején került a sittre. Közönséges bűnöző. Sikkasztott, vagy valami effélét
művelt és akkor mit van oda? A feleségének teljesen igaza van, ha nem borult
mindjárt a nyakába azon a padon…
Később kissé megenyhült. Ha
nem akar ismerkedni, hát nem akar. Ha megismerkednek, akkor se tudna meg róla
semmit. Egy ember úgyse képes elmondani saját magát, egy embert legföljebb
megérezni lehet. Ezt a Kicsoda urat is. Ez egy szomorú flótás. Érdekes, az állatokon
nem tűnik fel annyira, ha szomorúak. Még nem látott soha szomorú rinoce-roszt.
Vagy pedig csak csupa szomorú rinoceroszt látott. Mindegyik egyforma volt.
Egyik se röhögött. Az állatok nem röhögnek. Az emberek igen. És amelyik nem
röhög, az más, mint a többi. Ez a Kicsoda úr is más. Vajon mi a foglalkozása?
Nagy lapátkeze van. Ezzel akármit markolhat. De a számtantanárnak is ilyen nagy
keze volt, szinte elveszett benne a kréta. Úgy fogta, mintha csákányt
szorongatna. Egyszerre kíváncsi lett, mi a foglalkozása. Megint közelebb
csúsztatta söröspoharát.
– Ne haragudjék, hogy
zavarom, az előbb már kijelentette, nem akar ismerkedni, de nem is erről van
szó, mindnyájunknak van valami hobbyja, hogyismondják, kedvtelése, nos, én
azzal szoktam szórakozni, hogy kitalálom, kinek mi a foglalkozása.
Kicsoda úr hangtalanul fogadta
a szóáradatot.
– A maga foglalkozásáról is
tűnődtem magamban, ahogy a söröskorsót fogja a kezében, igen, azt gondoltam,
hogy szobrász (valójában nem gondolt semmit, csak éppen ez a szó kívánkozott ki
a száján), az ilyen barchobázás persze igen nehéz, mert keze után ítélve
gépkocsivezető vagy körorvos is lehetne, ugyebár…
– Menjen a fenébe!
Ez határozottan hangzott.
Kicsoda úr még erősebben megmarkolta a sörös kriglit. Az is lehet, hogy a
fejéhez vágja. Éppen ez lenne szobrász? Hiszen ez egy bugris! Amúgy is mindegy,
kinek mi a foglalkozása, abból sem derül ki semmi. Egy villamoskalauz okosabb
lehet, mint egy orvos. És egy szobrásznak miért kellene éppen okosnak,
műveltnek vagy finomnak lennie? Egy nem igazán jelentős szobrásznak egyáltalán
nem kell. Ha van kézügyessége és még valami, akkor odacsap, ahová kell. A
foglalkozás csak keret, legföljebb forma, de Kicsoda úr szomorúsága tartalom.
Az előbb azt mondta, menjen a fenébe. Ezen meg kellene sértődnie. De Kicsoda úr
ezt személytelenül mondta, a szomorúság személytelenségével, és különben sem
ismerik egymást, így azt se tudja, ki sértette meg. Kicsoda urat is biztosan
gyakran küldözgették a fenébe, ő az egészet csak tovább adja, visszhangozza a
szavakat, egyszer bedobták a tantuszt és most működik a készülék. Vagy nem is
tantuszt dobtak a készülékbe, hanem gombot. Kicsoda úr leült a padra, és arra
gondolt, hogy kétszáz napon keresztül minden éjjel azt álmodta, ezen a padon
fog ülni. A felesége szörnyű kívánatos lesz, reszketni fog a keze, átöleli a
nyakát. De nem ez történt, a tantusz helyett bedobták a gombot, menjen a
fenébe, a többi érthető.
A pultra légy szállt. Az
újságíró a legyet nézegette. Annak idején a természetrajzórán megtanulta,
meddig élnek a legyek, de már elfelejtette. Ezt a legyet nagyon öregnek vélte.
Kicsoda úr azonban ennél is sokkal öregebb. És ami a legbosszantóbb, a legyek
öregsége láthatatlan, a Kicsoda úré hivalkodó. Nem elég, hogy szomorú, még öreg
is, most aztán tessék sajnálni. Bezzeg Rubinstein nyolcvan éves kezekkel
zongorázik, de ott vannak szellemi szárnyak, amelyek leütik helyette a
billentyűt. Rubinsteint nem kell sajnálni, Rubinstein nem öreg, sőt, egyenesen
példázza, hogy lehet szellemi végtagokat növeszteni. Ezzel szemben ez a Kicsoda
úr folyton csupán a saját két lábára támaszkodott, persze hogy elfáradt. És pimaszkodik
a szomorúságával! Egyenesen az ember szemébe vágja, hogy az élet rossz, csúnya
és értelmetlen. Nem érdemes egyebet cselekedni, csak megfogni a mopszlit és
beleönteni a bulldogba. Kár, hogy nem él a nagyanyja, az ráncba szedte volna.
Megmagyarázta volna neki, kinek van joga a szomorússágra. Nézze meg ez a
Kicsoda úr a vak koldusokat, meg azokat, akiknek fél lábuk van, esetleg a
félbolond törpét, aki újságot árul, s nem tud nőt kapni magának, éjjelenként a
temető körül ólálkodik, egyszer már bíróság elé is állították. Kicsoda úr sokra
menne nagyanyó példáival. Hiszen mindenki csak saját szomorúságát ismeri.
Kicsoda úr nem tudja elképzelni a vakok szomorúságát, vagy esetleg rosszul
képzeli el, s azok helyett is szomorú. Még szerencse, hogy van pénze még egy
bulldogra és még egy mopszlira. Ő is megpróbálhatná. Rendelhetne egy mopszlit
és beleönthetné a maradék sörébe. Úgyse próbálta még. Brrr! Habár ez is szokás kérdése.
Van, aki csigát eszik, és a kínaiak agyagba bugyolálják és lilára rohasztják a
tojást. A szomorúságnak még sincs receptje. Kicsoda úr hülye. Szomorú, és
rendel egy bulldogot meg egy mopszlit. Ehhez joga van. De azután is szomorú
marad, és ez kész disznósság. Akkor minek issza? Inkább kitalálhatná a
hajhullás elleni szert. De azt nem tudja kitalálni. Gondolkozik, és nem megy.
Ha ki tudna találni valamit, nem lenne szomorú. Vagy ha lenne valakije. De
senkije sincs. Talán egyszer már kitalált valamit, rájött valami rossz dologra,
arra, hogy semmit sem érdemes kitalálni, az embernek sohase lehet senkije, végeredményben
mindenki csak önmagához tartozik. És ez is ideig-óráig tart, az egész élet
elmegy a francba. Csakhogy ilyesmikre más is rájött, ezért még nincs joga, hogy
beleavatkozzék idegen emberek életébe, például az övébe, aki gyanútlanul betér
egy kis sörre ebbe az ivóba, még át kell vennie az angol szavakat, fél óra
múlva a menyasszonyával találkozik, seregnyi dolgot kell a fejében tartson, s
egyszer csak elébe toppan ez a Kicsoda úr a maga általános szomorúságával, s
arra kényszeríti, hogy az ő kicsodaságán gondolkozzék. Hát kicsoda ő? A fene
egye meg, egy ember. Egy ember, aki fogja a mopszlit, és beleönti a bulldogba.
Az ő baja, mi köze hozzá!