 |
Dátum: 2021. január 17. vasárnap Mai névnap(ok): Antal, Antónia |
a - a
- a |
|
|
|
 |
|
Végel László-est |
|
Szülőföldről és hontalanságról mesél az újvidéki író a Müpában |
|
|
|
Egy formabontó gondolkodású határon túli írószemélyiség, Végel László lesz a Müpa
Literárium sorozatának vendége február 20-án, 20:00 Az író az Új Symposion tagjaként 1967-ben
robbant be a magyar irodalomba, és legutóbbi kötete, a sokak által várt Balkáni szépség,
avagy Slemil fattyúja a közel fél évszázados életpályát maga mögött tudható újvidéki szerző
„kisebbségi családregénye”.
|
|
|
|
|
|
|
|
„A hontalanságot másként értelmezem, mint ahogy a tősgyökeresek. Sokkal hitelesebb
életnek tartom, mint a hazával, a szülőfölddel kapcsolatban kialakított romantikus képet.
Egyébként is az említett romantikus kép egyre hiteltelenebb lesz. Mindenki a szülőföldről
áradozik, de menekül tőle. Ha nem másik földrészre, ha nem Európába, akkor a legközelebbi
nagyvárosba. Többször is bevallottam, hogy a gyökereim nem a földbe fúródnak, hanem az
ég felé kapaszkodnak” – mesélte Végel László a Librariusnak adott interjújában a
hovatartozásról, illetve hova nem tartozásról.
|
|
|
|
Végel a vajdasági Új Symposion első generációjának tagjaként az 1967-ben megjelent Egy
makró emlékiratai című kisregényével – mértékadó vélemények szerint az új magyar próza
egyik alapműve – robbant be a magyar irodalomba. Ennek élvonalában azóta is számos
regénnyel, elbeszéléssel, esszével, drámával és naplójegyzetekkel van folyamatosan jelen.
Az első három regényét egy kötetben közreadó Újvidéki trilógiát (1993) követően 2000-ben
emlékezetes esszéregényt jelentetett meg a testközelből megélt délvidéki NATO-
bombázásokról (Exterritórium). A szülőföldjéhez ezer szállal kötődő író ugyanis azok közé
tartozik, akik nem menekültek el, nem települtek át a jugoszláviai háború borzalmainak
közepette sem. Ez a hűség és a lokalitásokat tágabb kontextusba helyező européer
nézőpont adja elsőrangú írásművészetének aranyfedezetét. Legutóbbi művei, a Bűnhődés
című berlini naplóregény (2012), az Újvidékről szóló városregény (Neoplanta, 2013) és a
Balkáni szépség (2015) érzékletesen tükrözik a helyi sajátosságokból, tapasztalatokból
merítő író széles horizontját.
|
|
|
|
A humorát, jó kedélyét minden körülmények közt megőrző író ritka alkalomnak számító
budapesti estje egyszerre ígér elgondolkodtató szellemi kalandot, színvonalas irodalmi
élményt és élvezetes szórakozást.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
Dobokay Máté: Geometria |
|
|
|
Dobokay Máté pályakezdő irodalmár, fotós, a Pécsi Fiatal Írók Alkotó körének tagja, s ez az első publikációja. [ tovább ]
|
|
Kreatív Írás |
Konferencia a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Piliscsaba, 2007. október 13. |
|
|
|
Az előadássorozat középpontjában a mai magyar költészet, közelebbről a műhelytitkok, az ars poeticák álltak. A ki nem mondott cél: közelebb hozni a szöveget, közelebb hozni a költőt. –
Deszakralizálni, tisztábban látni. Nagyjából ezek azok a hívószavak, amelyek mentén vázolhatók a Gottfried Benn mondatát középpontba állító Születik vagy csinálják? kérdéskörben megtartott előadások.
[ tovább ]
|
|
Kelemeni esték |
Írószerdák kéthetenként |
|
|
|
Megújult egy klub-kiállítóterem, az A.P.A. (Ateliers Pro Arts). Nevében is játékosabb lett, hisz fölvette az Apacuka nevet, s erre a felfrissült, összművészeti, Horánszky utcai bázisra (van itt koncert, kiállítás, színjátszás, mi több, lemezlovasok akár!) rátalált a Kelemen kör. [ tovább ]
|
|
Payerimreség |
Payer Imre a Ködlámpában, 2006. szeptember 25. |
|
|
|
Payer Imre jött, látott és (meg)győzött. Vörös ingben, vörösinges fellépéssel. Karjaival széthajtotta az áporodott levegőt, jobban lásson minket, s mi közelebb kerüljünk hozzá. Szózatra nyitotta száját, és nem volt menekvés! Versben áztunk, verstengerben lubickoltunk, melyben fehér cápa úszott, maga Payer–ragadozó–Imre, aki elvette józan eszünket, öntudatába oldotta jámbor lényegünket jó egy órára. [ tovább ]
|
|
Cserna-Szabó Békéscsabán |
|
|
|
Olvasás után: szüret. Grecsó a gasztronómiára tereli a szót, Cserna pedig még magasabb fokozatba kapcsol, kedvesen dicsekszik a témában való jártasságával meg az otthoni szakkönyvtárával, hogy ő azért már tudja, hová kell nyúlni, ha épp nyúlni kell, nagyon meggyőző és nagyon lelkes. Az étkezés filozófiájáról beszél, arról, hogy nem a receptekbe tört előállítási utasítások a fontosak... [ tovább ]
|
|
|
|
 |
|
|
|