Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szigliget
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2018. november 13. kedd    Mai névnap(ok): Szilvia a - a - a
Idill a hidegben
Acsai Roland: Két ég satujában - ízelítő a Csillagszálló kulturális utcalap utolsó számából
Előttem az asztalon két méretre, terjedelemre, tipográfiára nézve egyforma könyv, Acsai Roland 2005-ben, illetve 2008-ban megjelent két karcsú verseskötete. Az Alagútnapok fekete, a Két ég satujában kék színű. A két verseskönyv beszédmódja, hangszíne azonos. Ez Acsai Roland (fotó) felismerhető költői hangja: világos és szabatos, tagolt és érthető versbeszéd, egyszerű mondatok, semmi díszítettség, szabályos formák, az artisztikusság kerülése.

A versolvasó első érzése az, hogy ez az ember igazat akar mondani. Ez a költő a minimummal is megelégszik, és hitelességre törekszik: nem kíván szebbnek, jobbnak, okosabbnak látszani, mint amilyen. Nehéz dolog őszintének lenni. A versek rövidek, tömörek, van súlyuk, a költő néhány szűkszavú és számára fontos közlendőre szorítkozik, „megállapítja magát”, ahogy József Attila mondaná. Mintha naplót írna az önmagával való szembesülés végett, ám ezt olyan csupaszon és olyan igazságigénnyel teszi, hogy vers lesz belőle. A szigorú versbeszéd, a versforma az a satu, amely nem tűri és kiszorítja a szokványos hazugságokat és szépítéseket, amelyekkel előszeretettel hízelgünk magunknak és hivalkodunk velük mások előtt. Acsai Roland verstükre nem bírja elviselni az ilyesmit; a fénye hideg, a megvilágítás nem az előnyös szöget keresi.

Tartalmát tekintve azonban ez a két verseskönyv ég és föld. Az Alagútnapok versei egytől egyig pocsék közérzetről, ragadós-nyúlós depresszióról, pszichoszomatikus bajokról, képzelt betegségekkel való küszködésről, a szorongás nyomásáról és minden irányban való kiterjedéséről, gyilkos hatásáról számolnak be. „Ébrenléteid álmodban / Ne jöjjenek elő.” Paranoia, kényszerképzetek jellemzik őket, olyasféle beszűkülés és komor sötétség, amelyet minden depressziós ismer. A filozofikus végkövetkeztetés vigasztalan: „Külön örvény / Húz le embert, állatot sorra / Ugyanabba a lefolyóba”.

A kötetet borítója
 
Fénnyel telt mélység (illusztráció a kötetből)
 

És aztán három évvel később itt a Két ég satujában, ahol minden egyes vers szépséget és tágasságot hírel. Mintha az alagút véget ért volna, s onnan kikerülve a költő előtt valami egészen más tárult volna fel. És valóban: ezek a versek Finnországban születtek, többnyire nem városban, hanem valahol kint a hideg, behavazott szabadban. Acsai Varga Vera, a festő feleség kék-fehér és fekete-fehér akvarelljei, tintarajzai kísérik a verseket. A képek és a szövegek így együtt az olvasóban látomásokat idéznek meg a távoli, északi tájról, amely olyan más, mint az itthoni: a tisztaság, a rend, a hideg, a tágasság, a levegősség, a csend jellemzi; hószag, a fenyők, a gyanta, a nyers fa és a tűz illata lengi be (fenyőillatú meleg), csak neszek hallatszanak: jég pattanásai, csikorgó vagy puhán hangtalan léptek a havon, egy-egy madár rikoltása. Ez az Alagútnapok utáni feltárulás és „jelenés” – mert a konkrét finn táj észrevétlenül látomásossá válik – egy lelki és szellemi átváltozást is megjelenít. Hogy mi módon ment végbe a fordulat, arról nem értesülünk, de az új versekben a lélek nemcsak rányílik a világra, hanem gyengéd szeretettel nyúl hozzá. Ezek a tájélményekről és az ezzel kapcsolatos metafizikai világélményekről beszámoló versek (amelyek most is naplószerűek, mint azelőtt, csak ez most útinapló) egyúttal tulajdonképpen szerelmes versek is. Mindegyikben ott a nő, a társ nyoma, vonzása vagy a feléje irányulás, kimondatlanul ott a „miattad”, „érted”, „veled”, „réveden” és a „neked”, végül pedig (kiderül, hogy a feleség gyereket vár) a „nekünk” is. A magyar irodalom talán legszemérmesebb szerelmes versei ezek, amelyek mintha féltve óvnák az intimitást, még a verstől is, nehogy valami romlás essék benne, ám ez a szavaktól érintetlen kör ott lobog valahol messze a hideg versek mögött, és a sugárzása elér a jeget, havat, tavat s főként az északi eget és levegőt megörökítő képekbe.

A szerelmi élmény a valósággal újjászülető költő számára az isteni szerencse vagy kegyelem folytán egyúttal természetélmény is, és fordítva: a nő és a természet gyakran áttűnnek egymásba. A szerelem természetes, a természetélmény pedig egyúttal metafizikai élmény – én ezt profán metafizikának mondanám, mert nem vallásos jellegű, viszont folyton túlmutat valahova, ismeretlen érzések és állapotok felé. Nem a Legfőbb Lény iránti alázat és odaadás, ellenkezőleg, egy „újfajta szabadság” és spontán összhang, „valami időben valami időtlen”, egy nagyon különös, kitágult jelen járja át; a transzcendenciának nincs egy meghatározható fókuszpontja, hanem szétterül széltében-hosszában és mélységben-magasságban is.

A skandináv hidegség és a geometrikus, absztrakció felé törő formák, a visszafogott, tiszta színek, amelyekre Acsai oly fogékonynak bizonyult, eleve ki is söpörnek mindennemű cifrázást, enyelgést, vallási vagy szerelmi édeskedést a versszférából – így volt ez itthon is a depresszióban, a „földhözragadt ég” alatt –, azonban a versek egy-egy rejtett zugából sugárzó szerelem és szeretet nem engedi, hogy a hidegségből ridegség, a profánból közönséges, a végtelenségből „rossz végtelenség”, az „örök jelen időből” nyomasztás legyen.

A műfajoknak is megvan a maguk szellemtörténete: születnek, élnek, delelnek és halnak. Az idill a modernitásban szinte kihalt, noha számunkra József Attila a halálos szorításban is fönntartotta a töredékeit. Acsai Roland idilljeit a tiszta skandináv hideg tartósítja és a skandináv ízlés „geometrizálja”; az északi fények hűvösében kápráznak, és a szeretet óvja meg őket az összeroppanástól. Az emberek – ez a magyar emberpár – ugyanakkor a hatalmas hó-, jég- és levegőtömbök közt kicsiny, idegen; csak valami friss érzékenység, a közép-európai rutinból szabadult figyelem és a tapintat (amely például a másik lába nyomát is óvja a hóban) tartja meg őket a „két ég satujában”, a hideg ég és a tóban tükröződő jeges ég között.

Ebben a kötetben a verscímek is gyakran idegen szavak, finn földrajzi nevek. Idegenséget lehel a Két ég satujában, amely idegenszerűség azonban szép és vonzó. Csakhogy a fiatal pár egy olyan földön járt, ahol valahogy minden a helyén van, helyén-való. Élményeik meghonosítása a versekben és a képek által is megkezdődött. „S íme, virágzik a mandulafácska merészen a télben, / Ám csodaszép rügyeit zúzmara fogja be majd!” – írta Janus Pannonius, hej de régen. Hogy a pannon földben most megerednek-e azok az élmények és tapasztalatok, amelyeket egy művész házaspár a messzi északról hozott, az kétséges. Az viszont biztos – amit a depressziós ember egy világért sem hisz el –, hogy az alagút végi fény nemcsak a halált jelentheti, hanem a fordulatot, az újjászületést is.

Palatinus Kiadó, 2008. 92 oldal (2200 Ft)

Ízelítő a Csillagszálló kulturális utcalap utolsó számából

[ Radics Viktória ] 2009-05-05 00:47:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Hírek Interjú
Háztáji Blogok
Helyszíni Pályázat
Szemle
A mi Krúdynk
Bencs Villa – Bencs-estek
Krúdy Gyula születésének 140., halálának 85. évfordulója alkalmából a Bencs Villa irodalmi programjának keretében november 6-án 19. órától Krúdy-estre invitáljuk az irodalom barátokat. Karádi Zsolt irodalomtörténésszel a házigazda, Kováts Dénes beszélget, majd A hóember szeretője c. lírai játékot láthatják az érdeklődők. [ tovább ]
Margó Irodalmi Fesztivál
2018. június 6-10. (szerda-vasárnap)
Június 6-10. között, tizenegyedik alkalommal rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált a Petőfi Irodalmi Múzeumban: a Bookline, az Aegon, a PIM és a Fővárosi Önkormányzat támogatásának köszönhetően ingyenes fesztivál célja, hogy rendhagyó szerzői estekkel, felolvasásokkal, színházi produkciókkal és koncertekkel valódi közösségi élménnyé tegye az irodalmat. [ tovább ]
Orcsik Roland kapja a 2018-as Hazai Attila Irodalmi Díjat
A Hazai Attila Alapítvány vezetői a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon jelentették be, hogy a szakmai zsűri döntése szerint az idén Orcsik Roland veheti át a Hazai Attila Irodalmi Díjat. A díj átadására 2018. április 28-án, szombaton 20.00 órától a Nyitott Műhelyben (Budapest, XII., Ráth György u. 4.) kerül sor. [ tovább ]
Mínusz Kettő
A mai nap egy órán belül mínusz két EMBER, így, csupa nagy, de még inkább ÓRIÁS betűvel írva. A Gézák mennek. Ennek van (de NINCS!!!!!!!!!!) itt az ideje. Kállay Géza, szeretett Tanárom után ma, Benkő Géza Színész ment el, elvitte a szíve, az a nagy szíve. [ tovább ]
Tamási Áron 120
Tamási Áron (született: Tamás János, Farkaslaka, 1897. szeptember 20. – Budapest, 1966. május 26.)] Kossuth-díjas, Baumgarten-díjas, Corvin-koszorús, Magyar Örökség díj (1997) /posztumusz/. Özvegye halála előtt létrehozta a Tamási Áron Alapítványt, amelynek feladatává tette az író szellemi hagyatékának gondozását, annak anyagi vonatkozásaival együtt. [ tovább ]
Amikor olvasólámpák fénye világítja be a Földet
Benkő Géza - Az Öreg (6)
Benkő Géza - Az Öreg (5)
Benkő Géza - Az Öreg (4)
Benkő Géza - Az Öreg (3)
Benkő Géza - Az Öreg (2)
Benkő Géza - Az Öreg (1)
Hazai Attila Irodalmi Díj 2017
Parti Nagy Lajos - Az étkezés ártalmasságáról
Örkény István 105
Nádasdy Ádám az Artisjus Irodalmi Nagydíjasa
Végel László-est
Janikovszky Éva könyvesbolt nyílik
A megrendülés segédigéi
Magyar Radír 2016 - Országos Szépirodalmi Pályázat
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]