Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Harangok
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2018. szeptember 23. vasárnap    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Mexikói filmé az Arany Oroszlán
A szeptember 8-án végetért 75. Velencei Filmfesztiválon a legnagyobb vitát és a legnagyobb elismerést kiváltó filmek egyike Nemes Jeles László műve, a Napszállta. Értetlenek egyfelől, lelkesek a másik oldalon. A nemzetközi kritikusokból álló Fipresci egyértelműen őt díjazta. Az Arany Oroszlánt ezúttal mexikói alkotó, Alfonso Cuarón kapta.

Michel Ciment
 
A Napszálltát méltatók közül emeljük ki az egyik legtekintélyesebb kritikus, Michel Ciment, a Positif főszerkesztője értékelését, akivel a vetítés után beszélgetve a következőket mondta:
“Nagyon szeretem a Napszálltát, mert már az első percekben világos, a rendező mennyire kézben tartja az egész filmet, sajátos rendezői nézőpontból tekint a valóságra, és ez nagyon ritka,mert általban a filmeknek nincs ilyen személyes látásmódjuk. Nagyon megfogott az ő képalkotása, ahogyan követi a szereplőket, ahogyan látja a környezetet, s már az első öt percben viszi magával a nézőt. Szervesen kapcsolódik ez a film a Saul fiához, hiszen mindkettő a világ végét jeleníti meg. Első filmje a Soah-t a XX. század legszörnyűbb eseményét idézi, a mostani az osztrák-magyar monarchia végét, amelyben szétesik a népek mozaikja. Ebben az értelemben felfoghatjuk úgy is, mint ommage a Stanley Kubrick. Az ő első világháborúban játszódó A dicsőség ösvényei című munkája ezeknek a kultúráknak a halálával fenyeget.

Olivia Colman
 
Nagyra értékelem, mit jelent Nemes Jeles számára Közép-Európa, hasonlóan, ahogy Tarr Bélának, Mundruczónak vagy Jancsónak. Kamerája egy ellenőrzött káosz benyomását reprodukálja, de nem egy felszíni káoszét, amely csak rendetlenséget mutat, hanem egy formába öntött káoszét. Aztán, ahogy a háttért kezeli, amely itt természetesen nem a krematórium, nincsenek gázkamrák, csak az atmoszféra olyan, amelyben a korrupció, a félelem, a szorongás uralkodik. Mindez kissé deformált szemszögből jelenik meg, ahogyan első zseniális filmjében, ahol nem a holokausztot magát látjuk, itt pedig a frusztráció, az árulás, a kegyetlenség univerzuma úgy jelenik meg, hogy közben nem csúszik bele az erőszak ábrázolásába.

Alfonso Cuarón
 
Úgy látom, Nemes Jelesnek egészen különleges invenciózus a látásmódja. Én a filmet tisztán vizuális művészetnek tartom, és gyakran, amikor olvasom a kritikákat, amelyek a történetre fókuszálnak elsősorban, az a benyomásom, hogy regényről beszélnek, nem filmről. Nem lehet világosan kivenni, hogy vajon a filmszalag alá vagy fölérendelt viszonyban áll-e, hogy a beállítások jók-e vagy sem, úgy írják le a filmet, mintha regényről beszélnének, vagy politikai elemzést adnak, esetleg elárulják, hogy unatkoztak-e vagy sem.
A Napszállta vége egyértelmű tisztelgés Kubrick és A dicsőség ösvényei előtt. Kubrick is közép-európai gyökerű rendező, akinek a filmjei nem egyszer a történelem töréspontjaival foglalkoznak. Például Barry Lindon című filmje a francia forradalom közelében játszódik. A végén feltűnik a dátum: 1789, a világ változása, legalábbis ahogy akkor hitték. A dicsőség ösvényei ugyanúgy, mint az Űrodüsszeia, az Acéllövedék Vietnamja a győzedelmes Amerika végét mutatja be.
Nemes Jeles filmje a történelmi Közép-Európa vége, a bécsi Freud-dal, aki 1930-ban megírja a Rossz közérzet a kultúrában című könyvét, kilenc évvel a második világháború kirobbanása előtt, amely nemcsak az egyén halálösztönére világít rá, hanem egy egész kultúráéra.”

Jennifer Kent
 
Az Arany Oroszlánnal díjazott Alfonso Cuarón Roma című filmjében egy család zűrökkel teli évét meséli el. A négygyermekes anya, Sofia (Marina de Tavira) férje hiányával kell szembenézzen, miközben házvezetőnőjét Cleót saját felkavaró hírei kötik le annyira, hogy csaknem elfelejt foglalkozni a rábízott gyerekekkel, akiket egyébként szinte sajátjaiként szeret. Roma egy külvárosi negyed neve, a hetvenes években járunk, azt követjük nyomon,miként próbálja egy család megőrizni az egyensúlyát a személyes, a társadalmi és a politikai harcok közepette. Noha a film mozikba sosem kerül, mert a Netflix hálózaté, az önéletrajzi ihletésű történet, amelyben aprólékos részletességgel építi fel a rendező a kort, a negyedet és a családot, azonnal meggyőzte a zsűrit, a közönséget és a kritikusokat is az alkotás értékeiről.
Az olasz Roberto Minervini Mit fogsz csinálni, amikor a világ lángokban áll? (What you gonna do when the world is on fire?) című dokumentumfilmjének sok szurkolója volt, és noha Naomi Watts zsűrornak nagyon tetszett, a társai mégsem ítélték díjazásra méltónak.

Willem Defoe
 
A nagydíjat Yorgos Lanthimos görög rendező érdemelte ki A kegyenc (The Favourite) című filmjével. Ebben nyújtott kiváló alakításával lett legjobb színésznő Olivia Colman. A legjobb férfi színész címét ezúttal Willem Defoe kapta. A legjobb rendezőnek Jacques Audiard bizonyult Sisters Brothers című munkájával. A Coen testvérek sem maradtak elismerés nélkül, övék a legjobb forgatókönyvért járó díj a Buster Scruggs baladájáért. Jennifer Kent, az egyetlen női rendező a versenyben a zsűri különdíját érdemelte ki. Filmje címe Fülemüle (Nightingale).

Vincenzo Basile Polgár tudósítása Velencéből
Fordította Máté Judit

2018-09-09 13:45:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Mexikói filmé az Arany Oroszlán
A szeptember 8-án végetért 75. Velencei Filmfesztiválon a legnagyobb vitát és a legnagyobb elismerést kiváltó filmek egyike Nemes Jeles László műve, a Napszállta. Értetlenek egyfelől, lelkesek a másik oldalon. A nemzetközi kritikusokból álló Fipresci egyértelműen őt díjazta. Az Arany Oroszlánt ezúttal mexikói alkotó, Alfonso Cuarón kapta. [ tov?b ]
Velence a magyar sikerek városa
Óriási várakozás előzte meg Nemes Jeles László új filmje, a Napszállta vetítését Velencében. A nézők nem csalódtak. Állva, hosszas tapssal fogadták az Oscar díjas rendező új alkotását. Még nem tudni, a zsűri hogyan ítélkezik majd, de a College szekcióban máris van magyar díj. [ tov?b ]
A Napszállta is ott lesz Velencében
Velence minden jel szerint készen áll a jubileuminak tekinthető 75. filmfesztiválra. Westerntől a musicalig, aktuális témáktól a kosztümös történetekig igen gazdag és színes a választék. Számunkra fontos hír: Nemes Jeles László új filmje, a Napszállta is versenyben van. [ tov?b ]
Elvis Presley „’68 Comeback Special” televíziós showja
magyar mozikban
Elvis ikonikus televíziós műsorának 50. évfordulója alkalmából az Elvis Presley Enterprises, valamint az Authentic Brands Group úgy döntött, hogy a televíziós showt világszerte a mozikban is bemutatják, színes, szélesvásznú változatban, teljesen új hangtechnikával felújítva. Az első vetítésekre 2018. augusztus 16-án, Elvis halálának évfordulóján került sor a Egyesült Államokban. [ tov?b ]
Új magyar thriller forog Erdélyben
Bagota Béla: Valan
2018. február 16-án, Balánbányán elkezdődött Bagota Béla rendező Valan c. filmjének forgatása. Bagota első nagy-játékfilmje éjfekete és sokkoló thriller, az erdélyi magyar színjátszás legnagyobbjainak főszereplésével. [ tov?b ]
Stratton
Újabb magyar filmes-siker
Madarász Isti filmje a versenyporgram elején Triesztben
Az élet ára - a Weiss Manfréd-család története 93'
Leonardo Da Vinci: A lángelme Milánóban
Évszakok
Kern, a könnyes-nevetős filmcsináló
5. Mozinet Filmnapok
BKF-es hallgató nyerte a Zsidó Filmfesztivál kisfilmes díját
Pedálozz!
Hibakeringő
A tükrökre tört elme szilánkjai
Egyszer volt, hol nem volt
Idén harminc éves a szép kilátás
Panem et circenses!, avagy egy” pszichodráma-film” másságról másként…
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]