 |
Dátum: 2021. január 17. vasárnap Mai névnap(ok): Antal, Antónia |
a - a
- a |
|
|
|
 |
|
Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen |
|
|
|
|
A Mikulás ajándékként bemutatott új Woddy Allen filmet, az Óriáskeréket nézve kezdetben azt gondolhatjuk, hogy majd Jim Belushi lesz itt a nagy nevettető.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ő Humpty, a rozoga óriáskereket működtető mogorva, “vidámparkos”, aki még mindig szerelmes feleségébe, Ginnybe (Kate Winslet). A pincérnőként dolgozó egykori színésznő szeretnivaló lendülettel robban be a jelenetbe. Humpty korábbi házasságából született lánya, Carolina (Juno Temple) náluk húzza meg magát, miután gengszter férje elől menekül, akinek már az FBI is nyomában van. A negyedik figura egy piromániás fiú, aki írónak készül. Ők alkotják a történet mozgatórugóit.
Az 1950-es években járunk a leszálló ágban lévő Coney Island negyedben, amelyet azonban Vittorio Storaro fényei örök Sunset Boulevardként varázsolnak elénk. Ebben a környezetben vet számot a négy szereplő beteljesületlen álmaival és azok lehetséges megvalósításával.
|
|
|
|
Mickey (Justin Timberlake), a fürdőmester tűnik az elején az egyetlen “tiszta” lénynek, az ő narrációjában szólal meg a történet, de aztán kilép a mesélő szerepéből, hogy belevesse magát ő is az eseményekbe és eljussunk a meglepő befejezéshez.
Nagyjából ennyi a film összefoglalása. Nem lehet szó nélkül hagyni Kate Winslet ragyogó alakítását. Büszke, pontosan kimért hatásokkal, játékának minden pillanatában tökéletes. Még arra is képes, hogy a fények sztárjának tartott operatőr néhány szeszélyét is másodlagosnak érezzük.
Woody Allennek itt az sikerül, amit még sosem tudott igazán végigvinni – sem a Szobabelsőkben, sem az Egy másik asszonyban, sem a Bűnök és vétkekben, sem a Blue Jasmine-ben, noha hasonlítanak a történetek –, hogy bemutassa az amerikai álom lehengerlő realizmusát, azt, hogy az egyén mennyire tehetetlen a váratlan eseményekkel szemben. Felmutatja a szenvedélyek és érzelmek esszenciájának illuzórikus voltát, az egzisztenciális csőd mérlegét, amikor az ember képtelen önmaga sorsát kézben tartani és megadja magát.
|
|
|
|
Ebből a műből hiányzik a megszokott humor és irónia. A korábbiaknál sokkal inkább közelít Tennessee Williams drámáihoz, amely itt evidensen jelenik meg, modellként, akkor is, ha egészében különbözik tőle, vékonyabb a narráció drámai rétege. Adódik a kérdés, vajon az elmúlt tíz év terméséből stílusváltásra lehet következtetni, amely itt nagyon is konkrétan megjelenik? Akkor mi várható a Jude Law-val és Elle Fanningal készülő következő filmjétől, melynek ideiglenes címe: Rainy Day New Yorkban? Annyit lehet tudni a történetről, hogy egy középkorú férfi áll a középpontban, aki valamennyi ambíciózus színésznőt és modellt elcsábít vagy legalábbis próbálkozik, s végül egy igen fiatal lánnyal bonyolódik szexuális kapcsolatba. A téma nemcsak a tengerentúl aktuális.
Vincenzo Basile Polgár
Fordította Máté Judit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
A 37. Torinoi Filmfesztivál |
a horrorfilmek hódítottak |
|
|
|
Ebben az évben egyetlen szekcióban sem jelentkezett filmmel Magyarország, a nyertes alkotások zöme is Európán túli országokat, kultúrákat képviselt.
[ tov?b ]
|
|
Sci-Fi filmfesztivál Triesztben |
Leleplezett titkok 40 év után |
|
|
|
Tizenkilencedik alkalommal rendezték meg Triesztben a tudományos-fantasztikus filmek seregszemléjét. A műfaj immár negyvenéves klasszikusa az Alien. Innen származik az idézet: “Mi vagyunk az új szörnyetegek, emberi lények, zombik, akik leromboljuk a környezetünket, amelyben élünk.”
[ tov?b ]
|
|
A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film |
|
|
|
A tavalyi Aranypálmás Koreeda Hirokazu filmjével nyit a Cannes utáni második legrangosabb európai filmfesztivál. Az egykori magyar újhullám jelképévé vált Sodrásban, Gaál István alkotása felújított változatát is levetítik. Vincenzo Basile Polgár tudósítása.
[ tov?b ]
|
|
|
|
 |
|
|
|