Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Finito
[ Örkény Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. október 20. péntek    Mai névnap(ok): Vendel a - a - a
Második legio; avagy a polgárháború érzete
Róma – Második évad
Valahol ott ért végett az első évad története, hogy mínusz 44. március idusán a nagy Caesar-t megölték. A hatalmas eposzok végére illő pazar, vagy valamilyen mély lezárás helyett igencsak összecsapottra sikerült ez a befejezés. De mivel tudtuk, hogy csak ki kell várni a következő évadot, és mindenre fény derül (vagy még sem).

Valahol ott ért végett a sztori, hogy mínusz 44. március idusán Caesar-t a jól ismert… Te is fiam… (ami valószínűleg el sem hangzott) szituációban alaposan szétlyuggatták. Főhőseinknek így meglehetősen nehéz napjuk volt: Pullo elnyerte rabszolgája szerelmét, Vorenus öngyilkosságba hajszolta nejét, a Julius család tagjainak meg érthető okok miatt még rosszabb volt a kedve. A hatalmas eposzok végére illő pazar, vagy valamilyen mély lezárás helyett igencsak összecsapottra sikerült ez a befejezés. De sebaj, mert tudtuk, hogy jön a következő évad, amelyben de iure mindenre fény derül (vagy nem).
A szandálos, kisszoknyás város lakóinak (S.P.Q.R) legújabb kalandjaiban, a már kilencmilliószor feldolgozott római polgárháború utolsó évei és a principátus (korai császárság) születése elevenedik meg. Sajnos a gonosz kapitalizmus úgy hozta, hogy a koprodukciós széria második felvonásának indulása nem hozta a megfelelő számokat, ezért gyorsan eldöntötték, hogy no, Homo proponit, Deus disponit, itt aztán harmadik évadról szó se lehet. Hogy a közönség miért fordult el a sorozattól, azt nem tudni, de tény az, hogy elég sok korabeli (ókori) és kortárs (mai) káromkodás, mitológiai, kultúrtörténeti fogalom vegyülete nehezíti a párbeszédeket és a megértést. Mindemellett a sarus szereplőink kevésbé hasonlítanak Dr. Housera, Jack Bauerra (24), vagy Ugly Bettyre. Pedig ők is hősök és jól beleillenének a manapság futó amerikai sorozatok műfaji átgondolásaiba (lásd a Heroes című sorozat szuperhőseinek szociális hátterére, jellemfejlődésére). De mégse. A népszerűség csökkent, a pénz elfogyott. Ab ovo, az évad tíz részével is izgalmas és pontos kivitelezésű, mégha a történetre ez nem is teljesen mondható el.

 

A bevezetőben visszatérünk a Curiába, ahol Caesar vérbefagyott teste körül szép fahrtot ír le a kamera. Rómában eluralkodik a bizonytalanság és a káosz. A jó kezdést azonban kissé lassú löttyi -löttyi követi. A karakterek ugyan ismét kidolgozottak, ha fellapozzunk néhány tudományosabb szakmunkát (ajánlom Castiglione László: Az ókor nagyjai című könyvét), felfedezhetjük, hogy Kleopátra (Lyndsey Marshal), Antonius (James Purefoy) és többiek alakja is finom túlzásokkal ugyan, de el lett találva. Mégis öröm az ürömben, hogy a fogyaszthatóbb elbeszélésért átírt történelem kissé unalmas túlreagált Szomszédok-féle fecsegésbe torkollik. Hál’ istennek gyorsan észbe kapnak az alkotók, de ennek ellenére a bevezető ötvenperces epizódok mozzanatai rétestésztaszerűen teszik próbára a tévénézők türelmét. Sebaj, kárpótol minket a remek díszlet.

 

Az előző évad eltúlzott üresjárataiban a túlfűtött szexualitás tarthatta ébren figyelmünket. Most inkább a mocskos szájú dialógusokkal próbálják ezt elérni. Ám hiába, a sok ilyen-olyanozástól így is könnyen leborulhatunk a könyökünkről. A kiötlők, Bruno Heller és társai, ügyesen kerülik a színpadokról ismert Caesar, Antonius és Kleopátra sablonokat. Sőt látszólag mindent megtesznek, hogy a jól ismert szerelmespár romantikus giccses sablonjait lerombolják. Sokkal jobb ívet kerekítenek a sztorinak, kijavítva az előző évad néhány hibáját, például, hogy szereplőink ezúttal nem tengnek-lengnek a nagyvilágban, hogy valami történjen velük.

A Róma egyik fő erénye pont az, hogy egy unalomig ismert történet új oldalait mutatatja meg,- persze könnyű neki, hisz csak de facto a valós eseményekhez közelít. A mítoszrombolás sikerül, de sajnos az eredmény egy kissé lagymatag lesz. A másik fő erénye, az a részben sikeres kísérlet, hogy a Scorsese -féle gengszterműfajt is ötvözi a peplummal. Vorenus és Pullo, két marcona légiós főhősünk Róma egyik városrészének (ősi dombjának) az Aventusi Collegiumnak lesznek a vezetői. Az intrikák, a bandák utcai harcai, a gyilkosságok és az erőszak sokszor a harlemi bűnfilmeket, vagy a New York bandái (r: Martin Scorsese, 2002) című közepes eposz összecsapásait jutathatják eszünkbe. Summa summarum: jó pár részen keresztül sikerül ezzel az érdekes elegyel fenntartani az izgalmakat.

 

A szereplők tehát tovább sodródnak a kirobbanó polgárháborúban. Vorenus (Kevin McKidd) előbb depressziós, majd főgengszter, végül ismét Marcus Antonius katonája lesz. Pullo (Ray Stevenson) romantikus szeretővé, megbízható baráttá, báránylelkű nagymedvévé válik, aki azért ha kell, kaszabolja az ellent és barackot majszol (bér)gyilkolás közben. Atia (Polly Walker), a Julius család kétszínű kegyetlen magna materét Antonius kardja hódítja meg, míg lányát, a bociszemű Octaviát (Kerry Condon) Agrippa egyenruhája csábítja a szeretői szerepkörbe. A lányt már előző évadban is csupa csalódás érte a férfiak terén, ám most töltött galamb anyja is megkapja a magáét. A mutinia-i csata után, kábé a negyedik rész felénél, érdekes generációváltással lecserélik a hadvezérnek eléggé taknyosnak kinéző Octavianust alakító színészt. A göndörke Max Pirkist, egy simahajú Kicsi Alex kinézetű (a Mechanikus Narancs gyilkosa) Simon Woods váltja fel, akiről később jobban elhiszzük, hogy radikális a politika és a szex terén. Az Agrippát játszó Alan Leech is inkább a kissé bizonytalan szerelmes Csavardi Samura emlékeztet, mint dicső hadvezérre. A többi karakter és színész jobbára hozza a (régi) formáját.

Similis simili gaudet; A kiagyalók Bruno Heller és John Millius ismét sikeresen áthágja a római témájú filmek közhelyeit (na persze mindet azért nem sikerül). Teszik ezt úgy, hogy sokkal engedékenyebbek a műfajjal, mint ez előző turnusban. Az igényes peplumfilm (fénykorában) elengedhetetlen tartozéka volt a nagyszerű csata. Míg múltkor egy erőteljes arénajelenetnek lehettünk tanúi, most monumentális stílusban a Philippi csata (emlékezzünk az előző évadban a nagy pharsallus-i csatát csak stilizálva élvezhettük végig) jelenti a széria látványos csúcspontját. Hál’ istennek ez csak a sorozat előnyére válik és nem merül el az üres látványosságban (Mutinai csatát is csak egy nagyobb fölégetet táj totálja jelzi), hiszen az alkotók ráizgulhatnának jó pár csete-patéra, ahogy ezt a műfaj megkívánná. A Philippi csata pazar, mégis csak néhány percet vesz el az epizódból, ezzel nem töri meg az amúgy zártabb terekre koncentráló sorozat légkörét. A sztoriba fokozatosan lopakodik be a történelem. S mégha a politikai traktatusokból nem is sikerül mindig feszültséget kovácsolni, a lavírozó karakterek bemutatása szinte mindig izgalmas intrikákhoz vezet: aki ez egyik rész elején még szimpatikus és sajnálatra méltó, ötven perc elteltével már keresztre kívánnánk.

 

Ahhoz is ez a sorozat kellett, hogy végre megtudjuk, hogyan jött létre a történelmileg sem mellékes második triumvirátus, amely rendszeresen hol kimaradt, hol elsikkadt az eddigi giccsparádékban. Bár sajnos széteséséről ismét kevés új információt tudhatunk meg. A befejezés felé közelítve Fluctuar nec mergitur, egyre töredékessé válik a széria, de a történeti ívet még így is sikerül megtartani. Azért sajnáltam, hogy Lepidus (a harmadik triumvir) kámfor módjára eltűnik két rész „között”, helyette viszont megtudhatjuk hogyan gyakorolta Róma első princepse (első polgár=császár) ifjú feleségével a szexuális életet. Izgi. De hasonló a zsidó Timon (Lee Boardman) karaktere is, akinek szemén keresztül felfedezhetjük az akkori római zsidó közösségek életét is. Alakja megannyi epizódon keresztül bomlik ki, mégis egyszercsak fogja cókmókját és lelép az örök várósból. Etc. .

A Róma második évadja nomen est omen nehézségei és hiányosságai ellenére is első látásra sokkal jobban sikerült, mint az előzménye(és elődei). Tisztességesen kidolgozott történelmi műfajfilm, jó színészi játékkal, mértékletes giccsel, pátosszal és gengszterfilmes műfaji fricskával. Élvezetesen ad elő egy ma már elcsépelt történetet. A lezárás azonban most is felemás, a sztori nyitva marad az újabb folytatásra, nem tudjuk meg pontosan mi történik hőseinkkel.
Mindenképpen nézni való, szigorúan felnőtt szórakozás. Itthon októberben indult az új évad, de hogy lesz-e harmadik az erősen kétséges. A kedvezőtlen mutatók és a díszletek nyári felperzselődése után (a Cinecitta stúdióban pont a film kellékei gyulladtak ki), nehezen fogja a rajongók petíciója megmenteni a szériát.
Meglátjuk. Dum spiro, spero.

 
Kapcsolódó linkek:
   • Ritter, a légiós az első évadról írott kritikája a teraszon

[ Ritter, a légiós ] 2007-11-14 10:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Leonardo Da Vinci: A lángelme Milánóban
Leonardo Da Vinci: A lángelme Milánóban színes, szinkronizált olasz ismeretterjesztő film, 85 perc, 2016 (6) rendező: Luca Lucini. A látványos ismeretterjesztő filmet május 5-től, magyar szinkronnal vetítik a hazai mozik, Budapesten kizárólag az Uránia Nemzeti Filmszínházban, emellett országszerte számos további helyszínen. [ tov?b ]
Évszakok
Jótékonysági vetítések természetvédelmi szerveztek támogatására
Szövetség a természettel: ez az üzenete az április 14-én a mozikba kerülő Évszakok című nagyszabású természetfilmnek, melyet a Vándormadarak alkotó, az Oscar-jelölt Jacques Perrin és Jacques Cluzaud rendeztek. Magyarországon április 6-13. között országosan hat, premier előtti, jótékonysági vetítésen természetvédelmi programokat támogathatnak a mozijegy árával. [ tov?b ]
Kern, a könnyes-nevetős filmcsináló
Nem „csecsebecse ajándékkal”, hanem mozifilmmel lepte meg magát Kern András a 68. születésnapjára. Ez jól hangzik, de nem teljesen igaz. Ráadásul nem egy „kávéházi szegleten” írta, rendezte, játszotta a Gondolj rám című alkotást. Vagyis inkább a sors szeszélye, hogy pontosan egy héttel a január 21-ei filmbemutató után ünnepelhet egy újabb jeles eseményt az életében. [ tov?b ]
5. Mozinet Filmnapok
Vendégek az 5. Mozinet Filmnapokon (2015. október 8-11.) az egyes filmjeinek vetítését az alkotók is megtisztelik jelenlétükkel. A Cannes-ból érkező Cowboyok rendezője,a Kosok rendező-forgatókönyvírója, illetve a Berlinale-n futott Fúsi főszereplője is részt vesznek a filmjeik vetítésein. [ tov?b ]
BKF-es hallgató nyerte a Zsidó Filmfesztivál kisfilmes díját
A Zsidó Filmfesztivál kisfilmes pályázatán Konkol Máté, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) Mozgóképkultúra és médiaismeret szakos hallgatója „Sárga csillagos kocsmák” című filmjével elnyerte a Cirkofilm díját. [ tov?b ]
Hibakeringő
A tükrökre tört elme szilánkjai
Egyszer volt, hol nem volt
Idén harminc éves a szép kilátás
Panem et circenses!, avagy egy” pszichodráma-film” másságról másként…
Orosz Dénes: Poligamy
Nem egy ostoba vérgőzös film
District 9
A kísérlet c. filmről
Tükörstádium
A Kaméleon a hivatalos magyar nevezés az Oscar-díjra
13-as
„Kamuzd ide nekik Amerikát”
Vászonra ítélt színház
Bacsó és Péter között
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]