 |
Dátum: 2019. február 17. vasárnap Mai névnap(ok): Donát, Egyed |
a - a
- a |
|
|
|
 |
|
A Frenák Pál Társulat új kompozíciója |
|
|
|
|
2018. november 1-én, 2-án a Frenák Pál Társulat W_all címmel új előadása a Trafóban. Az előadás a sepsiszentgyörgyi M Stúdió, a Trafó és a Radikal – Újgenerációs elképzelések, és a Frenák Pál Társulat közös produkciója. A darab különleges résztvevője Kónya Tamás mozgássérült sportoló és Mázló Tímea siketnéma színésznő lesznek.
|
|
|
|
|
|
|
|
A rendező Frenák Pál egy olyan álomszerű világot teremt meg, amelyben a különböző szociális és kulturális háttérrel rendelkező tizenegy, a közönségnek ismerős és új előadó rendkívül impulzív, de egységes képet mutat be a mai aktuális és feszült világról, olyan módon, hogy gondolkodásra serkentenek és rámutatnak a józan emberi gondolkodás alappilléreire, nem didaktikusan, hanem szabad asszociációk mentén. Frenák Pál rész-egészként kezelve, érzékkel illeszti egymás mellé a különböző mondanivalóval rendelkező koreográfiai elemeket, így teremtve kapcsolatot a kialakult helyzetek között. Az előadás a sepsiszentgyörgyi M Stúdió, a Trafó és a Radikal – Újgenerációs elképzelések, valamint a Frenák Pál Társulat közös produkciója.
A W_all előadás során a falakat átjárva fogalmaz tizenegy művész a társadalmi közönyre, a másságra vagy éppen egy új perspektívára rámutatva. A darab vizsgálja a mai aktuális feszült világot, mégsem egy kórképet rajzol direkt módon, hanem egy asszociatív, gondolkodásra serkentő, színes univerzumot tár fel, melyben minduntalan a józan emberi gondolkodás magját kutatja. Az előadás ehhez eszközként tudatosan használ fel klisészerű képeket, filmszerű bevillanásokat, sport-utalásokat egyfajta progresszív cinema-koreográfiai síkra húzva a különböző részeket. Miközben a falak által megidézett történelmi örökség indirekt módon jelenik meg, a konkrét idézetektől emelkedve az előadás az ezek mögött működő emberi, lelki folyamatokban rejlő azonosságra fókuszál.
|
|
|
|
A karakteresen különböző előadóművészek alkotói munkáját húzza egy vonalba rendezőként Frenák Pál, vállalva, hogy minden egyes jelenet önállóan és az előadás rendszerébe kapcsolva egységben is működjön. Az így létrejött szerkezet egy megismételhetetlenül sokféle, dinamikus és sokoldalú alkotói közeget teremt, melyben az előadók a megélt valóságon keresztül láttatják magukat. A darab célja, hogy asszociatív módon mutass be, hogyan keresi a W_all a lehetséges utakat a külvilág által látszólagosan lehetetlennek ítélt adottságokban. Például ennek megfelelően tangózik majd a mozgássérült sportoló és énekel sanzont a siketnéma színész.
Az előadók és alkotók között több, már jól ismert arc is látható lesz. A Frenák Pál Társulat kimagasló tehetségű fiatal táncosai Esterházy Fanni és Maurer Milán mellett, Lőrincz Emma frissen végzett táncművész és a sepsiszentgyörgyi M Stúdió táncosai, Deák Zoltán és Polgár Emilia is részt vesznek az előadásban, velük korábban Frenák Pál már több kreálmányban is dolgozott együtt. Izgalmas nemzetközi művészek is feltűnnek a darabban, Eoin MacDonncha Írországból, akit a Lutte-ben láthatott a közönség először; a portugál táncos Annibal dos Santos és az amerikai Benjamin R. Jarrett látványos koreográfiákkal mutatkoznak be. A darab két különleges résztvevője Kónya Tamás mozgássérült sportoló és Mázló Tímea siketnéma színésznő lesznek.
Az előadás a sepsiszentgyörgyi M Stúdió a Trafó, és a Radikal – Újgenerációs elképzelések, valamint a Frenák Pál Társulat közös produkciója.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
„Katkó hátborzongatóan jó volt!” |
|
|
|
Katkó Ferenc kiváló teljesítményt nyújtott, hátborzongatóan jó volt, minden mozdulata, hangsúlya kiszámítva, elemi, átütő erővel hatott – értékelte maga a szerző, Zelei Miklós a békéscsabai színművész bécsi produkcióját. [ tov?b ]
|
|
Bajza József 215 éve született |
|
|
|
215 éve született Bajza József (Szűcsi, 1804 - Pest, 1858) költő, kritikus, a MTA és a Kisfaludy Társaság tagja. A Pesti Magyar (a későbbi Nemzeti) Színház első igazgatója 1837-38-ig, már akkoriban sem volt „nyugdíjas” állás az intézmény vezetése. Az első direktor is összetűzésbe került a politikával, nem kevésbé korának kritikusaival, ezzel megteremtve egy máig tartó „hagyományt”. [ tov?b ]
|
|
Sorsok írják a történelmet |
Szárnyad árnyékában - kritika |
|
|
|
A Szárnyad árnyékában című történelmi játék nem csak programdarab. Szente Béla történelmi kutatásokba bocsátkozott, anyakönyvi dokumentumokat, korabeli összeírásokat használt fel színdarabja megírásához, forrásait meseírói fantáziájával és színházi tapasztalatával gazdagította. [ tov?b ]
|
|
Történelem és legenda az otthonkeresésről |
Az evangélikusokat hitük, a katolikusokat szlovákságuk hozta Csabára |
|
|
|
Szente Béla történelmi játékának szereplőit az otthonkeresés és a remény indítja útnak, hogy új hazájukban majd szabadon gyakorolhatják evangélikus vallásukat és szlovákként boldogulhatnak magyar földön. A SZÁRNYAD ÁRNYÉKÁBAN című dráma január 18-ai ősbemutatójával Békéscsaba újratelepítésének 300. évfordulója előtt tiszteleg a Jókai Színház.
[ tov?b ]
|
|
A „Love Story” a Turay Ida színházban |
|
|
|
"... darabnak nagy sikere lesz. Mert nemcsak szórakoztat, nemcsak komoly emberi tanulságokat mutat fel, hanem egyben erkölcsi, érzelmi útravalót is ad a nézőinek." [ tov?b ]
|
|
|
|
 |
|
|
|