Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szibéria Trans
[ Örkény Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2018. október 15. hétfő    Mai névnap(ok): Teréz a - a - a
Feketének született, Budapesten kifehéredett, de leginkább szürke
Az egyik legnagyobb amerikai opera a szenvedésekről szóló Porgy és Bess, Ami a szenvedéseket illeti, az Erkel Színházban bemutatott verzió nem kivétel. Sőt.

 
A szövegíró Ira Gershwin végakaratában kikötötte, hogy minden későbbi előadásban is az énekeseknek szigorúan fekete bőrűeknek kell lenniük. Ezzel a feltétellel a történet hitelességének megóvása végett fivére George és a libretto szerzője, DuBose Heyward is egyetértett, akár azon az áron is, hogy ez korlátozhatja a bemutatók számát.
A jogokat kezelő amerikai ügynökség nem számított arra, hogy Budapesten valaki mégis csak másként gondolja. Márpedig művészi meggondolásból az Erkel Színház felrúgta ezt a hagyományt. A Porgy és Bess ezúttal teljesen fehér, feketének még csak nem is maszkírozott művészekkel került színpadra. Azaz, hogy csak majdnem. Mindössze két színesbőrű szereplője van az előadásnak: a két rendőr.

 
A döntést alátámasztandó, a bemutatót megelőző sajtótájékoztatón az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter szétosztott egy 2002-es keltezésű, a New York Timesban megjelent cikket Anthony Tommasini neves kritikus tollából, aki összegyűjtött néhány példát arra, hogy más művek esetében is a fizikai megjelenést nem mindig tartották tiszteletben az alkotók. Említette Pavarottit, aki a Bohémélet éhező Rodolfóját adta a maga terjedelmes 120 kilójával, a fehérbőrű James Mc Craken Otellóját és a néger Shirley Verret Desdemónáját. Természetesen valemennyien sminkkel próbálták hitelessé tenni külsőjüket.

Az újságíró végül diszkriminatívnak ítéli a fehérekkel szembeni faji koherenciát a szereposztásban, igaz, elismeri, hogy ez a megszorítás esetleg fiatal fekete művészek bemutatkozásának ad esélyt.
Mi marad a tiszteletteljes igazmondást szorgalmazó szerzői ajánlásból és az előadás szimbolikus tartalmából ebben a felállásban, ha nem pont a gyengeség, egyfajta pedantéria és a képességeket meghaladó elhanyagolható szándék?

 
Vegyük az eredeti bemutatót, amelyet nem operaházban, hanem a Broadway-i Alvin Theatre-ban tartottak 1935 október 10-én. Már akkor a Porgy and Bess kényelmetlen műnek számított. A történet kulturális háttere miatt a szerző folkoperának nevezte, amelyben elengedhetetlenül szükséges a teljes társulat színesbőrű volta.

Csakhogy a hivatalos korabeli vélemény más volt.

Az, hogy egy nyomornegyed kulturális elismerést kapjon, hogy hősei és hősnői négerek legyenek, hogy az amerikai álom elhalványodjék 1929 baljós nyomdokvizén, ez megengedhetetlen volt. Eretnek zenei bálványrombolásnak tűnt a bevett európai melódikus szabványok szennyezése, amelyet még nem voltak képesek kezelni, mint a jazz vagy a “távozz-tőlem-blues”, így aztán a mű nem tudta átlépni az Idő küszöbét. A korabeli amerikai színházi élet mereven elzárkózott attól, hogy az opera világában néger énekeseket toborozzon.

 
A korábbi és későbbi fejlemények ismeretében feltételezhető, hogy a mai kifehéredésben tagadhatatlanul van ráció de legalább annyira tarthatatlan. Az eredeti szándékot nem könnyű eltéríteni, még kevésbé ezt hihetővé tenni. A megvalósítás mindenképpen hiányérzetet kelt, rosszabb, mint egy csonkítás.

A történet egyébként Heyward Porgy című regényén alapul, amelynek színházi változatát maga a szerző és felesége, Dorothy készítették és a Dél-karolinai Charleston képzeletbeli perifériáján, a Catfish Row-n élő afroamerikai bevándorlók mindennapjait mutatja be a múlt század harmincas éveiben.
Porgy, a színesbőrű mozgáskorlátozott férfi megpróbálja megmenteni Besst, a nőt, akibe szerelmes, Crown-tól, de az hatalmában tartja, és Sporting Lifetól, a negyed kábítószer dílerétől.

 
A teltházas Erkel Színház tükrözi a darab iránt megnyilvánuló hatalmas érdeklődést. Lustán hömpölyög az első két rész. A koreográfia is meglehetősen egyszerű és unalmas (koreográfus: Barta Dóra). A zenekar különösebb temperamentum nélkül követi azt a tüzes elemekkel teli partitúrát, amelynek megszólalása lázba szokta hozni a közönséget. A nem várt díszítő elemek meglepetése itt elmarad, megkövült kivonattá válik (karmester: Dénes István).

Nyilván nem az amerikai Big Band Jazz lúdbőrőztető játékát várjuk, de azt igen, hogy egy operaházi zenekar, amelyben magas kvalitású zenészek ülnek, képes legyen méltón megszólaltatni a művet.
A harmadik felvonásban felcsillan a remény, hogy mégis megtörténik az áttörés, de aztán csak visszahull az előadásmód a nézőt megérinteni nem képes zenei elbeszélésbe.

 
Ami a szöveget illeti, ugyancsak zavarbaejtő, hogy a fehér arcú énekes koldus a fehérektől összegyűjtött pénzről énekel, miként az a jelenet is, amikor a színesbőrű rendőr akarja a fehérek kórházába küldeni a fehébőrű szereplőt. Talányos a rendezői szándék: miért épp a hatalmat képviselő, két ellenszenves figurát osztotta színesbőrű művészekre.

Az énekesek, bár gyönyörű, tiszta hangon szólalnak meg, mégis köti őket az ellaposító rendezés. (Porgy: Bakonyi Marcell, Bess: Sáfár Orsolya, Serena: Fodor Gabriella, Sporting Life: László Boldizsár, Crown: Szegedi Csaba). Hangminőség tekintetében egyenértékű teljesítményt kapunk mind a főszereplőktől, mind a mellékalakokat megformáló énekesektől. A közönség azonban nem hagyja magát, örül minden, a színpadon felhangzó, jól ismert dallamnak.
A befejező jelenet oldalterében egy óriási angyalszobor áll kiterjesztett szárnyakkal, mellén a kivilágított felirat: Promise. Patetikus, sötét figyelmeztetés, provokáció, mely arra késztet, hogy megpróbáljuk megfejteni az értelmét.

Vincenzo Basile Polgár
(Fordította: Máté Judit)

( Fot? Berecz Valter )
2018-02-04 19:45:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Daniil Trifonov CD-je Chopin Evocations
Grammy-díjas orosz zongorista-zeneszerző Daniil Trifonov, ritka érzékenységgel és mélységgel ötvözi előadásait. [ tov?b ]
Fekete Sándor - Lenkey tábornok
Az egri Gárdonyi Géza Színház különleges bemutatóval hajt fejet a város szülötte előtt: Fekete Sándor - Lenkey című drámáját játsszák a stúdiószínpadon Beke Sándor rendezésében, Várhelyi Dénessel a főszerepben, méltó módon emléket állítva Lenkey tábornoknak. [ tov?b ]
A vihar: az elmúlás tündérmeséje
A Budapest Bábszínház idei évadának első előadása is azt bizonyítja: #abábnemkorosztály. Shakespeare: A vihar című drámáját kifejezetten felnőtt nézőinknek ajánlja a rendező, Szikszai Rémusz. Szeptember 26-án mutatjuk be az Ország Lili Stúdióban. Prospero szerepében Fodor Tamás [ tov?b ]
Magyar Dráma Napja 2018
A Magyar Dráma Napján, amikor arra emlékezünk, hogy 1883. szeptember 21-én tartották Madách Imre Az ember tragédiája című drámai költeményének ősbemutatóját. Sinkovits Imre ezen a napon lenne 90 éves [ tov?b ]
Országos fesztivállal indul az évad Egerben
A tánctagozat szeptember 26-án a Stúdióban mutatja be, elsősorban a gyerekeknek szóló, Játszótér c. koreográfiáját, ami egyben a VII. Országos Stúdiószínházi Táncfesztivál nyitóelőadása. [ tov?b ]
Citi
Leonyid Zorin - Varsói melódia
Színházak Éjszakája 2018.
Első százasát ünnepelte a Zenthe Ferenc Színház
„Házasság? Ahhoz én már túl kiegyensúlyozott vagyok!”
A Jókai Színház ezután is értékeket közvetít
Egy varázslatos este Elvisszel Budapesten
Sík Ferenc-díj a magyar ősbemutatókért
Egy idegösszeomlás története
A jó – néha – elnyeri méltó büntetését
Shakespeare reload
Eisemann Mihály – Zágon István – Nóti Károly: Hyppolit a lakáj
4G: Grieg, G-dúr, g-moll
Tánc Világnap - köszöntő 2018.
Molnár Ferenc Delila a Centrál színházban
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]