Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Trakhiszi nők
[ Kamra ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 25. hétfő    Mai névnap(ok): Pál a - a - a
Match point másodszor
„…Én szóltam.”
A film expozíciójában lelassított teniszlabdát látni. A kép kimerevedik, és nem tudni a labda átesik-e a háló másik oldalára vagy sem. A Match Pointban a téma adta lehetőségek sora kiaknázatlan marad, Woody Allen hiányát, és mindenekelőtt a dialógusok tompaságát sajnos a két főszereplő érzéki szája sem ellensúlyozhatja. Meccslabda itt.

Woody Allen bármely eddigi filmje igazi közhelytár. A legelcsépeltebb szófordulatok hangoznak el, egyik a másik után, de mindez olyan szövegkörnyezetben, és olyan alakok szájából, hogy a kiürült frázisok önmagukból kifordulva, sorra friss tartalommal töltődnek fel. A rendező filmjeinek erőssége nagyon jól szerkesztett, és meglehetősen éles dialógusokban rejlik. A Match Point ez alól, mintha kivétel lenne. Filmes közhelyből van itt bőven, de élnek, frissességnek sajnos nyoma sincs. Épp ezért, aki szereti Woody Allent és filmjeit nemcsak azért lesz csalódott, mert annyira hiányzik a vászonról az óriási szemüvegkeret mögül kémlelő kétségbeesett szempár, ráncolt homlok, és tétova járás, hanem mert az lesz az érzése, mintha nem Woody Allen filmet nézne. Ez mindenekelőtt azzal magyarázható, hogy az új filmben a szófordulatokhoz és a filmes közhelyek használatához való viszony változott meg. Méghozzá alapvetően, és sajnos negatív értelemben. Woody Allen valahogy mindig a másik oldalról készített filmet. Annak ellenére, hogy színészként is megjelent a filmekben, mégis kívül tudott maradni rajtuk, sőt az egész filmes szakmán. A Match Point esetében beszélhetünk ugyan Woody Allen kívülállóságáról, idegenségéről, hiszen az amerikai rendező ezúttal „angol” filmet készített. De átvitt értelemben a kívülállóság, idegenség ami Woody Allen szerencsétlen tekintetéről rí le, ami annyi feledhetetlen derűs pillanatot okozott a közönségnek a Match Pointból teljességgel hiányzik.

Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson és a kerékpár
 


Woody Allen új filmjében a brit Kitchen Sink filmek jól ismert témája köszön vissza: a központi probléma a szociális létrán való feljebb kerülés mikéntje és következményei. Az ír származású megfáradt teniszcsillag oktatóként keresi megélhetését Londonban. Persze beleszeret egy dúsgazdag londoni úr lányába és szakmát váltva sikeres üzletemberként érvényesül. A lány bátyjának barátnőjével lesz viszonya és ez egy meglehetősen motiválatlan, furcsa gyilkossághoz vezet. A szerető szerepében Scarlet Johannson domborít, ez nyilván nagy vonzerő a közönség férfitagjai számára, de valójában lehetne bárki más is, aki egy harmadrendű színésznőcskét játszik a filmben. Nem így a gazdag úr lányát alakító Emily Mortimer. Ő az egyetlen, aki megérdemli, hogy Woody Allen eddigi filmjeinek szereplőivel egy kategóriába kerüljön: sznob, de mégis kedves, butácska lányt testesít meg kiválóan, aki ha nem a múzeumokat járja, lázmérővel a szájában ül a reggeliző asztalnál, és gyermeke megfoganásához várja a kellő pillanatot. A lázmérős jelenet az egyetlen a filmben, mikor a közönség úgy kacag fel, mint mondjuk az Annie Hall nézése közben. A film összes többi jelenete leginkább semmilyen. A közönség mintha azért ülne a moziban, mert kifizette a jegyét, és ha már kifizette, hát végignézi a vetítést.
Az alaptörténet és a tematika egyértelműen Jack Clayton Hely a tetőn című filmjét juttatja eszünkbe, viszont a film hatását tekintve inkább Stanley Kubrick Tágra zárt szemek című filmjére emlékeztet, nemcsak elnyújtott hossza, hanem didaktikussága miatt is. Az egyáltalán nem Woody Allenre jellemző szimpla túlmagyarázás részének tekinthető a zeneválasztás is. Donizetti Szerelmi bájital című vígoperájának legelcsépeltebb andalító áriái csendülnek fel többször is a filmben. Ez még nem is lenne baj, hiszen az opera és a film témája közt vannak átfedések: Donizetti művének főhőse is egy szerencsétlen parasztfiú, aki meghódítja egy gazdag úr lányát. De az operával való tematikus hasonlóságon a Match Pointban nem sikerül túlmutatni. Ez alapján Woody Allen új filmjét szinte semmi nem különbözteti meg egy profi amerikai filmtől. Kivéve talán egy jelenetet, melyben a Scarlet Johannson alakította szerető ordít az utcán, és közben pont úgy pattog, mint egy teniszlabda. Ez az a fajta jelenet, ami nem elég jó, de nem is elég rossz ahhoz, hogy a kellő hatást elérje.
A film expozíciójában lelassított teniszlabdát látni. A kép kimerevedik, és nem tudni a labda átesik-e a háló másik oldalára vagy sem. A Match Pointban a téma adta lehetőségek sora kiaknázatlan marad, Woody Allen hiányát, és mindenekelőtt a dialógusok tompaságát sajnos a két főszereplő érzéki szája sem ellensúlyozhatja. Meccslabda itt.

Scarlett Johansson és Jonathan Rhys Meyers esőben a mezőn
 
Kapcsolódó linkek:
   • Ritter György Match point kritikája a teraszon

[ Szabó Nóra ] 2006-05-19 10:50:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás
Az első hivatalos magyar színtársulat Budán alakult meg Kelemen László igazgató vezetésével. 1790. október 25-én mutatták be nagy sikerrel a budai várszínházban Simai Kristóf Igazházi című darabját. Amikor a kétszázharmincadik évfordulón fejet hajtunk az elődeink emléke előtt, elhelyezzük Tolnay Klári és Göncz Árpád sírjára a köszönet és hála koszorúját. [ tov?b ]
Ősbemutató Székesfehérváron
2020. október 31-én, Székesfehérváron, a Vörösmarty Színházban egy ősbemutató és a kiállítás megnyitója várja az érdeklődőket. A Kossuth Kiadó gondozásában szeptember 9-én jelent meg Az ember tragédiája 2.0 könyv, amelynek Darvasi László, Márton László, Tasnádi István és Závada Pál a szerzője. [ tov?b ]
Az ember tragédiája 2.0
Székesfehérváron
2020. szeptember 12-én, a Vörösmarty Színházban egy ősbemutató és a kiállítás megnyitója várja az érdeklődőket. Az ember tragédiája 2.0 Négy író;Darvasi László, Márton László, Tasnádi István és Závada Pál. Négy rendező; Szikora János, Hargitai Iván, Horváth Csaba és Bagó Bertalan. Kocsis András Sándor ...és mégis egyek vagyunk! című tárlata [ tov?b ]
A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada
Az évadra 5 bemutatót tervez a Napsugár Bábszínház. Megtartjuk bérletrendszerünket, így most is kínálunk Pöttöm Színházi, Óvodás- és Iskolás bérletet, melyek 3 előadásra szólnak. Játékra hívunk mindenkit a BÁBOZDÁBA, 2020. szeptember 5-én, 14 órától, az IBSEN Ház előtti téren! [ tov?b ]
Darvay Nagy Adrienne - Szín játék
Rendezte Taub János
Taub János, a magyar színházművészet egyik kiemelkedő jelentőségű személyisége. A Corvina Kiadó gondozásában megjelen Darvay Nagy Adrienne könyve elsőként tárja fel részletesen a kiváló rendező teljes életművét. [ tov?b ]
Húsvét - ahogy lehet
Rendkívüli támogatás a színházi világban
Shahid Nadeem -
A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején
Budapest Bábszínház Youtube-on
Március 20. a gyermek- és ifjúsági színházak nemzetközi ünnepe.
Max von Sydow is elment
McCoy Tyner a legenda elment
A „Gyilkos” ismét lecsap
Meczner Jánost búcsúztatta a Budapest Bábszínház
Pert nyert a Beatles Apple a csalók ellen
Elment a „La subretta Aniko”
Ivánka Csaba-díj 2019
Esti Kornél bárki lehet
Kocsis Zoltán -
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]