Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rómeó és Júlia
[ Új Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2020. április 9. csütörtök    Mai névnap(ok): Csombor, Erhard a - a - a
Sztornó másodszor
"A Sztornó című film nem túl izgalmas, nem mindig nézőbarát, de nagyszerűen visszaad egy életérzést, melyre sok néző, mint sajátjára, ráismerhet. A kitűzött célokból a Sztornó tehát egyet teljesít maradéktalanul, de ez elég indok arra, hogy egyszer mindenképp jegyet váltsunk a vetítésre." Szabó Nóra kritikája a Sztornóról.

Pálos György filmje, a Sztornó újabb „iskolapélda” lehetne arra, hogy a filmművészetben is fontosabb a „mi”-nél a „hogyan”. Pálos és a Közgáz Vizuális Brigád közösen készített filmje egy banális történetet dolgoz fel. A Sztornó központi metaforája mindjárt az első percekben elhangzik: „Egyszer egy nő a buszon kapaszkodó karomnak nyomta a mellét. Én meg csak kapaszkodtam tovább.” Ahogy a film főhőse, egy harmincas éveinek közepén járó történelemtanár, "Én" nem tesz semmit az ellen, hogy a nő melle, karjának nyomódjon, ugyanúgy nem lázad sorsa ellen sem és hagyja, hogy az események szövevényes hálójában, véletlenek sorozata folytán az iskolában pedofíliával gyanúsítsák, elveszítse állását, meggyűljön a baja az adóhivatallal, felesége egy félreértés miatt, közös gyerekeikkel együtt lelépjen.... "Én" nem magyarázkodik, menjen minden a maga útján, mottója: „Ahogy a költő mondja, szép a tavasz, szép a nyár, de legszebb a köztes lét.” A film műfajára is egyfajta köztes lét jellemző, sajnos ebben az esetben nem feltétlen pozitív értelemben. Néhol krimikre emlékeztető hangulat uralkodik el a filmen, ennek oka az alkotó szándéka szerint, a filmbeli izgalom fokozatos növelése. Csakhogy a film krimiszerű részei Pálos céljának megvalósításához nem elég erőteljesek, így a nézőre gyakorolt hatásuk sokkal inkább a káosz érzetének felkeltése. Ez akár a koncepció része is lehetne, hiszen „Én” életére igen nagy zűrzavar jellemző, de ennek hiteles megjelenítéséhez még stilizáltabb, ironikusabb ábrázolásmód lenne szükséges, hogy a film homogenitása megmaradjon. Tehát a krimiszerű részek alkalmazása miatt a Sztornó nézője jobb esetben nem érti, mi is az, amit a vásznon lát, rosszabb estben, azt nem érti, miért váltott jegyet a filmre. Közhely, de igazán jó filmet csak jól kidolgozott forgatókönyv alapján lehet készíteni, még akkor is, ha a történet amúgy banális.


 

De amiért a Sztornó forgatókönyvének hiányosságai ellenére mégis abszolút pozitív előjelet kap, az a „hogyan”. Pálos filmjében bravúros megoldásoknak lehetünk szem és fültanúi: az operatőri munkát nehéz lenne „überelni” és a vágás is önmagáért beszél. A kettő összejátszása hihetetlen dinamikát kölcsönöz a szó pozitív értelmében lassúnak nevezhető filmnek. Az események több szálon futnak, keveredik álom, rémkép és valóság. A Sztornó további erőssége, a szálak ügyes elvarrása: egy-egy elsőre értelmetlennek tűnő képsor, bevágás, a film második felében kerül a helyére. Ismerős képsorok új kontextusban, de változtatás nélkül ismétlődnek meg. Például a film kezdő jelenete köszön így vissza, és így derül fény arra, hová vezethet a túlzásba vitt, önreflexív köztes létben való sodródás, azaz, „Én” azért utazik a buszon strandpapucsban, fürdőköpenyben és egy tekercs WC-papírral a kezében, mert épp az ideg-elmeosztályról lógott meg.


Lovasi András alszik
 
A se itt, se ott, itt is, ott is megjelenítésének egész tárháza vonul fel a filmben. Külső események gyakran mosódnak össze belső tartalmakkal. Például miközben „Én” az érettségi tételekről tart előadást kollégáinak az iskolában, fejben lakáscserével kapcsolatos hirdetést fogalmaz. Szinte észrevétlenül úszik át „Én” érettségiről tartott előadásának szövege, a hirdetés szövegének fogalmazásába. Egy másik hasonlóan sziporkázó megoldás, mikor „Én” az adóhivatalban ülve azzal indokolja autóbalesetét, hogy azért jöttek belé, mert meg kellett állnia naptárat vásárolni. Amint ez a mondat elhangzik, felcsendül a Windows XP-k ügyetlenebb felhasználók által ismert fatális hiba effektje. Nyáron épeszű ember nem vesz naptárt. A Sztornó talán Antal Nimród Kontroll című filmjével tehető egy kategóriába. A címek hangzásának hasonlóságán kívül, képi megjelenítések, hirtelen vágások is emlékeztetnek a Kontrollra: „Én” a szülői értekezleten a szülőket hallgatja végig, ez a Kontrollból arra a részre emlékeztethet, mikor az ellenőrök a pszichiáter előtt ülnek, és jelenetek gyors, félperces egymásutánjából derül ki, mi is nyomja oly nagyon az ellenőrök lelkét. De ugyanígy Pálfi György Taxidermia című filmjének egyes jelenetei is eszünkbe juthatnak a csirke boncolásának, és nyakának lecsapása láttán.


Lovasi megint alszik, Hoffmann Huba és Lovasi Eszter
 

A Sztornó verbalitása éppoly erős, mint a Kispál és a borz együttes zenéje a film elején és végén. A zene és a színészválasztás is nagyszerű, de Lovasi András filmszínészként sajnos nem artikulál kellően, és ez többször is a poénok rovására megy, másrészt és ez egy üzenet a rendezőnek: a tekercs végére kerülő poénok, a mozigépész túl korai vagy túl késői tekercs-cseréje miatt rendre levágódnak.


Egy lajhár vagy Lovasi András
 
„Szándékaink szerint a Sztornó címmel elkészülő film izgalmas, nézőbarát lesz, s jól visszaad egy életérzést, melyre sok néző, mint sajátjára, ráismerhet.” írja Pálos György a film szinopszisában. Az idézetet a film megtekintése után így formálnám át: A Sztornó címmel elkészült film nem túl izgalmas, nem mindig nézőbarát, de nagyszerűen visszaad egy életérzést, melyre sok néző, mint sajátjára, ráismerhet. A kitűzött célokból a Sztornó tehát egyet teljesít maradéktalanul, de ez elég indok arra, hogy egyszer mindenképp jegyet váltsunk a vetítésre.


Pálos György rendező-operatőr
 
Kapcsolódó linkek:
   • Zalán Márk Sztornó kritikája a terasz.hu-n
   A Sztornó honlapja

( Fot? Közgáz Vizuális Brigád )
[ Szabó Nóra ] 2006-04-18 20:46:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Húsvét - ahogy lehet
Budapest Bábszínház
Sok éve hagyomány a Budapest Bábszínházban, hogy húsvétkor az egyik legkedveltebb előadásukat, a Nyúl Pétert játsszák. A kialakult helyzet miatt nincs erre lehetőség, a színház YouTube csatornáján teszik közzé az ünnepi hétvégén. [ tov?b ]
Rendkívüli támogatás a színházi világban
A színházi szakmát is sújtó helyzetben három fontos segélyalapra hívom fel a figyelmeteket, amelyek a rászorulók anyagi megsegítésére jöttek most létre. [ tov?b ]
Shahid Nadeem -
SZÍNHÁZI VILÁGNAPI ÜZENET
Jelenleg az egész világot sújtó koronavírus-járvány miatt küzdelmes napokat élünk. Így a Színházi Világnapi üzenetnek még nagyobb a jelentősége. A magyar hagyományok szerint ezen a napon az előadások előtt elhangzik az üzenet. Erre most nincs lehetőség. [ tov?b ]
A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején
A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején, amíg az előadások szünetelnek, facebook- és weboldalán - az aktuális híradások mellett - különleges kulturális csomagot kínál közönségének. [ tov?b ]
Budapest Bábszínház Youtube-on
A vírushelyzet következtében zárva tart a Budapest Bábszínház, ám ebben a nehéz időszakban sem szeretnénk bábszínházi élmények nélkül hagyni nézőinket. Ezért szombatonként délelőtt a gyerekeknek, este a felnőtteknek tesszük közzé egy-egy korábbi produkciónkat a Youtube csatornánkon. [ tov?b ]
Max von Sydow is elment
McCoy Tyner a legenda elment
A „Gyilkos” ismét lecsap
Meczner Jánost búcsúztatta a Budapest Bábszínház
Pert nyert a Beatles Apple a csalók ellen
Elment a „La subretta Aniko”
Ivánka Csaba-díj 2019
Esti Kornél bárki lehet
Kocsis Zoltán -
Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái
Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k
Rigó Jancsi bemutató Egerben
Koncz Zsuzsa
Hofi Best Of
Bach-versenyművek a Capella Savariától
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]