Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Sirály
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 12. csütörtök    Mai névnap(ok): Gabriella a - a - a
Quimby
Orpheusi utazás terápia gyanánt
"Egymásra járó társművészetek": zene, színház, film, festészet… S a mélyrepülés után mind a szakma, mind a közönség elismeréssel jutalmazta a QUIMBY Kilégzés című korongját. A frontember Kiss Tibor énekes-gitárossal és Varga Livius ütőhangszeres, rapperrel összehozott koncert előtti beszélgetett Koszits Attila a kamikaze bárányról, művészetterápiáról és a jövő tervezéséről...

A hazai alternatív szcéna közel két éves leállás után tavaly visszatért hattagú formációja a ködből előkerült Kiss Tiborral az élen nem panaszkodhat: mind a szakma, mind a nagyérdemű kedvezően fogadta újraindulásukat. “Az év hazai modern rock albuma” kategóriában megkapták a Fonogram - Magyar Zenei Díj 2006 elismerést Kilégzés című lemezükért. A Vidám Színpad új felfogású Shakespeare: Vízkeresztjének kísérőzenéjéért – az előadásokon élőben játszik a Quimby – pedig zenei kategóriában elnyerték az Érték díjat, a Huszti Péter, Szinetár Miklós, Presser Gábor, Vitray Tamás, Börcsök Enikő, Hajdú B. István és Lukács Sándor zsűroroktól színházi munkájukért. S ha az elmúlt év teljesítményeit nézzük, nyugodtan pályázhatnának a legjobb koncertformáció díjra is. A 15 éve működő zenekar 1993-ban jelentkezett először lemezzel, akkor még angolnyelvű dalokkal, azóta ez a nyolcadik korongjuk. Stílusuk Tom Waits, Nick Cave, Lou Reed, a Brecht songok és a sanzonok világából fejlődött ki. Ma már persze jellegzetesen egyéni hangon szólalnak meg, a hazai művészsorsokat, életérzéseiket belefűzve poétikus számaikba. Az új lemez nyitódala nem véletlenül épp a “Kamikaze bárány”

Quimby: Kamikaze bárány


Kiss Tibor: Ugye értjük a szót: kamikaze bárány… Vannak emberek, akik nagyon vehemensen pusztítják magukat és a körülöttük lévő világot, de ugyanakkor lehet, hogy egy bárány rejtőzik bennük. Az is lehet, hogy a farkasokkal teli világban ez a bárány úgy vadul meg, hogy aztán befelé sül el. Erről szól a dal kicsit még a szerelemmel is összekeverve, mert egy ilyen típusú személyiség az érzelmeit is vehemensen éli meg. Én is egy picit ilyen vagyok, mint mindegyik sztár… (nevet)… Alapvetően most az életnek az a területe fogott meg, ami nem feltétlenül felhőtlenül pozitív, viszont létezik. Ezeket úgy próbáltam megfogalmazni, hogy ne lehúzós legyen, hanem csak történetmesélősen, némi iróniával. Ezért kerül a hallgató néha ettől távolabb, máskor viszont egészen közel ülhet mellé, annak az embernek a lelkéhez, akiről éppen mesélek. Ezekből állt össze egy csokorral. Ilyen empatikus, mélyérzelmű lírai lemez ez, nem egy rock and roll lemez. Most ez jött…

Quimby tagok a korlátnál
 


-Milyen hosszú időt vett igénybe a lemez elkészítése az alkotó folyamattal együtt?
-KT: Ha az érlelődést is vesszük, akkor egy-másfél évet. Jó sok ötletünk állt igen tág halmazban. Tulajdonképpen ennyi ötletből akár két különböző lemezt is csinálhattunk volna. Aztán a stúdióban az utolsó 8-10 napban hirtelen összerántottuk a számokat. A zenekarnak is még annyira új volt, hogy épp el tudtuk játszani. Hirtelen összegyúrtuk az emóciókat, meg raktunk valami keretet hozzá. Nagyon gyorsan történt az egész, még a stúdiózás alatt is változtak a számok. Tehát ahhoz képest, hogy régóta érlelődött, gyors, tehát vajúdás nélküli születés lett belőle...

-Érdekes az album címe, a “Kilégzés”, a maga többrétegű összefüggéseivel. Hogy az ember csak szívja-szívja be magába a levegőn kívül is a sok benyomást, élményt, meg mindent ebből a világból, s aztán egyszer csak kiadja.
-KT: Több cím közül ezt választottuk. Olyat akartam, ami pont azt sugallja, hogy vannak olyan dolgok, melyeknek ki kell, hogy jöjjenek, mert egyébként belül rekedve lehet hogy kártékonyabbak. Ezeket a témákat fogja talán valahogy egybe a cím. Egyébként meg egy igen egyszerű dolog juttatta eszembe, amikor egy vécén pisálni próbáltam. Ilyenkor, ha az ember kifújja a levegőt, elernyednek az izmok és megindul a sárgaság... (nevet)…. Bár van olyan is, hogy bennragad…(nevet)…. Ugye eléggé szorongós, elfojtós, bizalmatlan világban élünk, s ezért időnként ki kell köpni a dugót, méghozzá úgy, hogy először a negatívabb dolgok jöjjenek ki. Sokszor használom egyébként erre a zenekart is.
-Varga Livius: A kedvenc számom a lemezről a Country Joe McDonald, ami még az előző köntösében sokáig nem tartozott a kedvenceim közé. Persze amúgy csíptem, de nem emelkedett ki a szívemben. S az utolsó nyolc napot valóban másfél év munka előzte meg – amikor a Tibi megfogalmazása szerint összerántottuk a lemezt –, tehát ennyi idő kellett hozzá. És akkor a stúdióban a Country Joe egyszercsak elindult. Nagyon egyszerű dolgokat csinálok rajta, de repülök, miközben azt a kis gírót tekergetem-huzigatom benne. Tehát engem röpít ez a szám, visz előre. A másik kedvencemben, a Legyen vörösben szintén nincs főszerepem. A középrészében:”…hé hé hé legyen már elég / aranycsőrű héják köröznek / ez már a vég”… na, ott komolyan kiráz mindig a hideg.

Quimby: Country Joe McDonald
Quimby: Legyen vörös


-KT: Tulajdonképpen a lemez verbális mondanivalóját egy személyes mélyrepülés, egy orpheusi utazás alatt gyűjtöttem. S ez kicsit rányomja a bélyegét, picit talán súlyosabbak a szövegek, mint a zene. Amivel próbáltuk is ezt kompenzálni, de mint mondtam, ezeknek kellett most kijönni. Ha az alkotó nem írná ki mindezt magából, az olyan, mintha a kosárlabdás kihagyná a ziccert. Ilyenkor nem lehet mást írni, hanem ezt kell megírni. És már annyira bennem volt, aminek ki kellett jönnie, hogy a megváltást hozta számomra, mikor ez a lemez megszületett. Akkor nyugodtam meg, amikor följátszottuk. Elengedhettem azokat a történeteket, amelyekről már azt gondoltam, hogy annyira már nem fontosak ebben a formában, viszont annyira még kellett tartanom őket, hogy meg tudjam fogalmazni.

-Ez akkor egyfajta terápiás gyakorlat is volt: művészetterápia/zeneterápia…
-KT: Hát igen, de azért ezt nem annyira erőltetném. Valószínűleg az életben több olyasmi létezik, amiket észre sem veszünk, és hasznos lehet, hogy terápiás… Valószínűleg egy alkotónak mindenféleképpen terápia, ha kreálhat, mert különben meghal, halott ember, halott alkotó. Ez olyan mintha egy autószerelő nem látna autót…

Ül a Quimby
 


-Melyik szám áll még különösen közel a szívedhez?
-KT: Személyes élmények miatt nagyon szeretem a “Don Quijote ébredését”, nagyon intim szám. Az “Autó a szerpentinent” is, ami egy könnyedebb szám. Alapvetően mindegy(iket), de nagyon bírom a “Ventilátor bluest” is, ami félig-meddig improvizáció, amilyen hirtelen született.
-Ez egy igazi blues, vagy csak a címe az?
-KT: Inkább a címe, meg talán picit a filingje olyan, de alapvetően valamiféle pörgés a mélyből (nevet)…

Quimby: Don Quijote ébredése
Quimby: Autó a szerpentinen
Quimby: Ventilátor blues


-Tudvalévő, hogy Képzőművészeti Egyetemet végeztél, mostanában is festegetsz?
-KT: Igen, csak nehezen tudom összeegyeztetni a két éhenhaló szakmámat egymással, pedig sorban kapom az ajánlatokat, és rengeteg helyre hívnának kiállítani. A lemez meg a színház, aztán a fesztiválok, koncertek miatt tulajdonképpen egyfolytában dolgoztunk, s nem jutott időm ilyesmire, de azért csináltam kis grafikákat, könyvborítókat, meg ilyesmiket. Persze hogy szeretnék festeni, csak sok mindennel kell mindig foglalkoznom, pedig már majd befestek... És hogyha elkezdek festeni, akkor utána egyenes út vezet már a kertészkedés felé… Egyébként meg mindig festek, legfeljebb nem kerül vászonra (nevet)…

-A CD-dizájn is a te műved?
-KT: Nem, a P. Kovács Tiboré (pl. a Kispál és a Borz borítóit is Péko tervezte), aki egykori pécsi illetőségű híres művész… Ma már Budapest elfoglalt reklámgrafikusa, aki két kefiresdoboz tervezése között (nevet) művészeti munkát is vállal nagyobb unszolásra. De azért mindig beleszólok; a borítón ott a saját légypapírom, meg ilyenek szerepelnek például. Tehát azért összedugjuk a fejünket, de ő is egy elég karakteres figura, és nem nagyon akartam ott ülni állandóan mellette, mert akkor ideges lesz. A borító alapvetően az ő ötlete és világa, így jobban működik. Én csak ott vagyok, segítek benne… természetesen azért mindig belekontárkodok egy kicsit.

-Jópofa az átlátszó CD-tokba zárt biztosíték, zörög is… Hasonlót Nagy Feró Antológiájánál láttam, csak ott egy biztosítótű zörgött ugyanígy…
-KT: Ezt csak nemrég hallottam. De olyasmit nem szeretnék, nekem senki se szurkálja magát akármivel sem… A biztosítéknak meg több értelme is van. A dizájn része.

Quimby: Kilégzés (CD borító)
 


-Ez a borító tényleg nagyon ki van találva, hiszen mint a muslincák a lámpa körül, úgy repkedtek rajta, teljesen szürreális a hatása…
-VL: Az van neki… és engem az szórakoztat benne a legjobban, hogy mindenkinek különféle szárnyai vannak. Valóban mint rovarok jelenünk meg, de rovarszárnya csak egy embernek van. Aztán itt az éjjeli lepke, meg… én nem is tudom, hogy milyen az enyém… Tibi nekem milyen is a szárnyam?
-KT: Livius, madárszárnyad van. Ezt egy általam fel nem ismerhető fekete madárról vettük le. Ha látnád, biztos tudnád a latin nevét is. Nem varjú, hanem olyan mintha a varjú és valamiféle papagáj között lenne, csak kicsit egzotikusabb. Az ő szárnyát kaptad, most már elárulom.
-VL: Hát ez nagyon jó… (nevet) azt hittem, hogy egy egyszerű corbus corone cornix, de nem az…
-KT: Nálam háromféle madár van.
-VL: Kacsa?
-KT: Nem, akkor most már négy… Tehát nekem az alapmadarak: a veréb, sasmadár, galamb, meg ilyenek. A Livius meg mindig kiegészíti ilyen általam fel nem fogható, fel nem dolgozható hosszas latin nevekkel, amiket ki szokott görgetni a szájberendezéséből. Dehát ezt szereti, és szeret jobban elmélyülni ebben.

William Shakespeare-Quimby: Vízkereszt
 


-A Vidám Színpadon is szerepeltek, méghozzá ismert Shakespeare-klasszikusban, a Vízkeresztben. Ez milyen feldolgozás, vagy értelmezés, hisz a Quimby-zene is nyilván változtat a darab eredeti alapkoncepcióján.
-KT: Nem tudom, Puskás Tamás rendező szerint igazából egykoron ilyen lehetett, ez áll a legközelebb az eredeti Shakespeare darabhoz. Akkoriban hasonlóan születtek az ilyen művek: ismert helyi londoni arcok muzsikáltak a produkciókban, örültek egymásnak, és ilyen laza volt az egész. De ez azért egy kőszínházas produkció, nem egy iszonyatosan elszállt valami, tehát valamennyire befogadható, mondhatni azt is, hogy kommercionális, szórakoztató akar lenni. Nevettetni akar, és egy kicsit elgondolkodtatni, olyan mint egy szappanopera, ami picit shakespeare-i módiban van. Röhögünk, játszunk, néha elkomolyodunk benne, jó együttlét ez, vagy inkább azt mondanám, hogy hasznos. Sok hidat ver a színészek, zenészek, s a közönség több korosztálya között is. Azt hiszem, ettől szerethető. Az új lemezről hat-hét szám – ha nem is teljesen az azon hallható formában – szerepel a darabban. Tulajdonképpen együtt készült a lemez meg a színház. Elsőre ezért nem is akartam elvállalni, de aztán végül mégis azzal a feltétellel vállaltam, hogy valahogy így együtt fognak ezek megszületni, és ki tudja, hogy aztán milyen formában, hogyan lesz pakolva…

Quimby a lépcsőn
 


-Filmesek még sosem kerestek meg, mert a zenekar története, illetve az életed is moziba való lenne.
-KT: De. A Livius pl. rendszeresen szerepel filmekben, a Jeles Andrástól kezdve mindenhol, őt már kiszúrták, ő ilyen figura. A zenénket szokták használni itt-ott már filmekben meg egyéb más színházi darabokban is. Engem is megkerestek már valami filmizével, de még nincsen semmi konkrétum, hogy mit is kéne játszani. Mostanában zenészek is játszanak filmekben, s ha már a Lovasi meg a Döglégy is színészkedik, akkor én miért is ne… De valami szép és jó szerepet szeretnék, sokat csókolózni valami szép lánnyal, vagy nem is tudom… De hát a filmesek csak tudják, hogy mire vállalkoznak, hogyha ilyen nem színészeket hívnak. Viszont mindig érdekesek és izgalmasak számomra az emberi viszonyok. Bekerülni egy közegbe, ismerkedni egymással, talán az apró beszélgetések jelentik az életben a legtöbbet a zenélés meg a játék, és a kreatívkodás mellett… És ezek a munkák alkalmasak erre. Amúgy is eléggé magába zárkózós világban élünk. S az ilyen alkalmak, helyzetek óhatatlanul kinyitják a figurákat. És annak nagyon örülök, hogy a társművészetek így egymásra járnak. Nem hiszem, hogy olyan nagyon nagy különbség volna ezek között.
-VL: Enyhe túlzás, hogy gyakran filmezek, de az utóbbi öt évben azért többször is megkerestek. Volt hogy barátok, volt hogy nagyobb emberek. De igazából a zenekarról szóló film nagyon jó ötlet, mi is már gondolkozunk könyvön meg ilyesmiken. Annyi a sztori körülöttünk, hogy az már tényleg regényes. És azt hiszem, hogy egy filmen talán még érdekesebb lehetne (nevet), megfelelő brutálarcokat kiválasztva hozzá.

-Azért is, mert a Quimby egyike azon kevés zenekarnak, akik hitelesek tudtak maradni…
-VL: Talán igen… itt-ott bele is rokkanunk (nevet)…. Igen, ez nagyon fontos, azt hiszem, hogy emiatt nem megy el soha a kedv tőle. Tehát ez nem megszokás, hanem egy szenvedély, nem azon gondolkozol, hogy csináld, vagy ne csináld, hanem ezt csinálni kell, ez az alap. Csak azon gondolkozol, hogy hogyan, mert nem lehet nem csinálni. Ha nem csinálod, akkor nem érzed jól magad. Hiányzik az alap, hiányzik a fele az életednek, és ilyen módon nyilván amihez nyúlunk, az teljesen összefügg saját magunkkal, az életünkkel, meg azzal, hogy jól is érezzük közben magunkat. Hát talán ebből összeáll a hitelesség. Biztos jót tenne egy film ennek is, nem tudom…

Quimby koncert a 2002-es Szigeten
 
-Mit terveztek most hogy jubilál a zenekar?
-KT: Tudod az álmok kicsit megdőlnek a realitásokkal és ezt már elég jól ismerjük. De ennek ellenére tervezünk és nevettetjük az Istent rendesen. Szeretnénk sokat fellépni, és akár egész kis klubkoncerteken is, hogy így is megjárathassuk a lemezanyagot mind a magunk, mind az emberek szórakoztatására. S hogy idén 15 évesek leszünk, jó lenne egy DVD-t is összehozni. Ehhez egy-két alkalomszerű, akár csendesebb koncerten is kipróbálhatnánk magunkat, amire bennünk is él az igény, csak még nem tehettük meg. A nagyon halk ambient bulitól a teátrális sokkoló koncertekig. Ötlet van bőven, csak sokszor a gyakorlati dolgok szabnak gátat. Majd meglátjuk, hogy mit sikerül mindebből realizálni.
-VL: A mostani vágyaim? Kéne egy hajó, egy kisház, egy bank, amibe lenne sok pénzem, meg egy fegyver, amivel mindezt megvédem… (nevet)… hát nem tudom. Én leszoktam a tervezgetésről. Azon a pályán, amit én választottam/választottunk, a tervezés csak teljesen elvont fogalomként jelenhet meg. Nem tudom… Ezt csináljuk, ahová ez majd kilyukad, azt akarom csinálni 2006-ban.

Kapcsolódó linkek:
www.quimby.hu
www.tomtom.hu

Hasonló cikk:
Ujj Zsuzsanna - Csókolom zenekar

[ Koszits Attila ] 2006-03-08 20:39:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]