Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szabadság-hegy
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 23. szombat    Mai névnap(ok): Rajmund, Zelma a - a - a
Interjú - Kiss Noémi
„Szerintem minden valamirevaló szerző biszexuális, éppúgy tud egy heteroszexuális szerelemről írni, mint egy meleg kapcsolatról.”


   
   Interjú - Kiss Noémi
   
   

   Kiss Noémi 1974-ben született, író, kritikus, az irodalomtudomány doktora. Az ME BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének és a Balassi Bálint Intézet Hungarológiai Tanszékének tanára. Esszékötete Tájgyakorlatok címmel, a JAK-nál, valamint Celan tanulmánykötete az Anonymusnál 2003-ban jelent meg.
   
   - Nemrég tértél vissza Frankfurtból. Miképp hatott rád ez a távollét?
   
   - DAAD kutatói ösztöndíjjal voltam kint, két hónapig. Nem a nyugati, hanem az egykori kelet-német Frankfurtban, és elmondhatom, nagyon tanulságos volt. Amikor Paul Celan költészetéről írtam, csak nyugati városokban jártam, mert paradox módon épp ott lehetett behatóbban kutatni egy keleti, bukovinai költő írásait. Életemben először voltam most a német keleten. Lakótelepen éltem, alattam egész éjszaka munkanélküli fiatalok szórakoztak. Frankfurtról még tudni kell, hogy a német-lengyel határon van, ezért többször utaztam át Lengyelországba, Slubicébe. Ez a határvidék igazi közép-európai hely, ahol a kelet a kelettel, a nyugat a kelettel találkozik. Írtam egy elbeszélést a tájról és lakóiról, ami a Lettre őszi számában lesz olvasható H mint néma határ, ez a címe, mert azt gondoljuk nincs határ, pedig van. Az írás az új európai multikulti egyik tragikus figurájáról szól, egy anyáról, aki elveszti a gyermekét és török szerelmét.
   
   - Előbb voltál kritikus, mint író. Miképp egyezteted magadban ezt a két teljesen különböző „szerepet”?
   
   - Ez valóban necces dolog abban a hagyományban, ami azt gondolja, hogy megvannak a hagyományos szerepek egy hagyományos irodalomban. Abban a körben, ahol azt gondolják, az elvetélt íróból lesznek a kritikusok, nem mozgok szívesen és abban sem, ahol a nőket még mindig kékharisnyának gondolják. Nos, nálam ez fordítva volt. Később írtam szépirodalmat, mint kritikát. Gondolom, aki figyelmes, látja, a szövegek, a szövegfajták közötti vándorlás, bizonyos reflektált kódok jelenléte a szépirodalomban nem annyira ritka dolog. Elkoptattuk a hagyományos műfajokat. Ráadásul, ha megnézzük a Tájgyakorlatokat, amire céloztál, rögtön lelepleződöm, hiszen az alcíme az, hogy esszék. A könyv mindegyik fejezete egyes szám első személyben íródik, és ezek különféle megfigyeléseket tartalmaznak, tehát egy terepmunkáról van szó, szubjektív tudományról. Szerelemről és érzelmekről, és persze az írás szabadságáról. Persze ez a látszólag nem is annyira hagyományos epikus próza, különböző utazásokról szól, ami lehet a saját családom történetében való metaforikus utazás, éppúgy, mint egy valós utazás mondjuk Bukovinába, vagy Kelet-Magyarországra, tehát nagyon is hagyományos, hagyományőrző területekre kalandozik az elbeszélő. Az utazás során elmosódnak a határok a szépirodalmi szöveg és a kritika között. Ennek vannak látványos eredményei. Ha megnézzük a nyugat-európai női irodalmat, láthatjuk, hogy nagyon sok kritikusnőnek jelent meg az utóbbi években könyve a saját életéről. És hogy még profánabb legyen a dolog, naplószerű formában, őszintén, mindent kitálalva. Mindez egy rossz értelemben vett trendi, de mégiscsak jogos műfaj. S ami a legmeglepőbb, egyáltalán nem unalmas.
   

   - Mostanában divatos téma az úgynevezett női irodalom. Műsorok, felolvasások, viták szerveződnek a kérdés mentén. Te hogyan viszonyulsz a ehhez?
   
   - Számomra a nőiség csak addig fontos, amíg a szerző fontos. Nem gondolom, hogy kimondottan női szövegeket írnék, ráadásul például a Határhelyzetekben nagyon erősen egy irodalomtörténeti „férfinyelvet” mozgatok. A Tájgyakorlatokban nem. De nem szeretnék semmiféle klisébe belesodródni. Úgy hogy erről ne is beszéljünk, „az igen, női író vagyok”, éppúgy ciki, mint az állandó tagadása annak, ami vagy. Én másokról írok könyvet, nem a saját nőiségemről.
   
   - A B.,B. és B, című, nagy visszhangot kapott novellád a melegek világáról szól. Hogy érintettek a visszajelzések?
   
   - A közelmúltban meghívtak a Tilos rádió Zártkörű lányok című műsorába, Bódis Kriszta és Gordon Agáta. Rátértünk erre a szövegemre, és azt vettem észre, mintha egyik stigmából átléptünk volna a másikba. És akkor ott, élő adásban feltették nekem a kérdést, hogy meleg vagyok-e. Visszakérdeztem, hogy netán Bódis Kriszta, aki romákról ír, roma? Szépen csőbe húztuk egymást! Szerintem minden valamirevaló szerző biszexuális, éppúgy tud egy heteroszexuális szerelemről írni, mint egy meleg kapcsolatról. Egy nem roma nő is tud írni egy roma nő életéről, mert ez a feladata, mert bele kell mennie egy másik ember életébe. Persze a nyelv írja a könyvet, nem valamifajta ideológia, és az olvasó identitása raktározódik el a könyvben, nem a szerzőé. Mostanára kiderült, hogy a női irodalom már nem arról szól, hogy megírjam azt, hogy én nő vagyok. Bizonyos rétegeket, speciális témákat érdemes körüljárni, feldolgozni, aminek nem feltétlen a nőiség a lényege, legfeljebb hozzá tapasztja a kultúra (pl. a szerelem, szenvedély). Engem az érdekel, ami hat az emberekre, ezért akarok olyan embereket megjeleníteni a szövegeimben, amilyenekről még keveset írtak. Nádas Péternél sem merült fel, miután megírta az Emlékiratok könyvét, a nagy meleg regényfolyamot, hogy csupán csak a homoszexualitásról szól-e a könyve. Az írásom két nő kusza érzelmeiről szól, az érzelmi kiszolgáltatottságukról, és az meg épp olyan, mint a heteroszexuális szerelemben, ezért ők még nem lesznek mások. Olyan szerelemről szóltam, ami nem teljesedik be, ahol a szégyen mellett még csomó morális kérdés előkerül, minden nyitott marad és az elbeszélő kegyetlenül rövidre zárja az ügyet. Egy kudarc története ez. Nem a melegek privilégiuma, hogy a melegekről írjanak. Gondoljunk csak arra, bár lehet, hogy rossz a példa, ahogyan a férfiszerzőnek meg van engedve, hogy nőként írjon.
   
   Kapcsolódó:
   Kiss Noémi 2002. májusi naplója a Teraszon
   Kiss Noémi: A kígyó árnyéka - Rakovszky Zsuzsa könyvéről Kiss Noémi: Gödöllői utószó (a fordítótábor zárszava) *
   Kiss Noémi: Tájgyakorlatok, JAK-füzetek, 128., József Attila Kör - Kijárat Kiadó, 2003.
   
   

2005-01-09 08:56:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]