 |
Dátum: 2021. január 23. szombat Mai névnap(ok): Rajmund, Zelma |
a - a
- a |
|
|
ESŐ - a Nemzeti Színházban |
|
|
|
|
Megjelent az ESŐ - negyedévente jelentkező Jász-Nagykun-Szolnok megye irodalmi lapja - idei utolsó száma. Kizárólag női szerzők írásait közli. No comment. Mármint: no comment közli. Szerkesztői bevezető, mindennemű kommentár nélkül vonultat fel sűrű sorokban harminckilenc nőt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Az eső irodalmi lap estje
a budapesti Nemzeti Színházban
 Valachi Anna |
2004. január 24. (szombat) 16 óra
A lapot bemutatja,
a beszélgetést vezeti:
Valachi Anna
Felolvasnak, beszélgetnek:
Jenei Gyula
P. Nagy István
Körmendi Lajos
Rékasy Ildikó
Lázár Balázs
Saád Katalin
Mrena Julianna
Várszegi Tibor
|
A tömény nőneműség a szó legszorosabb értelmében sűrű. A versek és prózák szorosan, minden hézagot betöltve követik egymást. Annyira, hogy az olvasónak fullasztó érzése támad, mikor az újabb szerző verse/prózája legalul, alig pár sornyi helyre beerőszakolva kezdődik. Ezen csak a Nagy Kriszta öt szellős grafikája lazít.
A nőnemű menetelés viszont nem egyszínű, nem fárasztó. A szám utolsó néhány írása pedig az előszókedvelőket is kielégíti. A szerzők maguk írnak utószót a női számhoz írásaikkal.
Ami gyanítható volt: a ESŐ tematizált száma nem kerüli el női irodalomrúl a nyári ÉS-számokban zajló ridikülvitát. A nőnemű irodalmárok most nem pöcsölnek, beszélnek mellé, oldalazás nélkül „személyesre” veszik.
Előbb Gordon Agáta ront rá egy bizonyos (Németh) Gábor nevű – ridikülvitában érintett - íróra, rádiós szerkesztőre, akit az Írók Boltjában figyel meg, majd a nőírók és a kritika viszonyáról szervezett beszélgetésről is (Trafó) kivezeti.
P. Balogh Andrea (aki az Eső őszi számában különösebb tanakodás nélkül leverte Benedek Szabolcs Lennon-könyvét) lényegre törő fejtegetést tálal a nő-irodalom lehetőségéről a magyar intézményes irodalomkritikában. Kiindulópont: miért lett a Gordon Agáta Kecskerúzs című regényével egy időben megjelenő azonnal ünnepelt „nagyregény” Závada: Jadviga párnája (na igen, miért?), míg Gordon Ágota leszbikus ízekkel specializált prózáját értetlenkedő kritikai csend övezi, vagy hímnenű kritikusok döngölik agyagba. Horváth Györgyi a női irodalom fogalmáról elmélkedik. Az „ideológiai tömb”-öt Valachi Anna zárja József Attila nőkhöz való viszonyával, lenyűgöző pszichológiai háttérfényben.
Bár a szerkesztők fölöslegesnek tartottak a lapba betűzni a női számmal kapcsolatos bármilyen eligazítást, adalékként mi megtesszük. Idézet Jenei Gyula szerkesztői felkéréséből:
„Tudjuk persze, hogy szándékunk esetleg előítéletekbe ütközhet. Pedig egyszerűen csak úgy alakult, hogy az Eső című irodalmi lap szerzői között (más folyóiratokkal összevetve) mindig „sok” volt a nő. Ez persze azért lehetett így, mert a magyar irodalomban szerintünk soha nem volt még ennyire erős (ha egyáltalán van létjogosultsága az ilyen fogalmazásnak) a („női”, vagy) nők által írt irodalom.
Végül egy gondolat Virginia Woolf egy 1929-ben írt esszéjéből. „Mérhetetlen kár volna, ha a nők úgy írnának, mint a férfiak, úgy élnének, mint a férfiak, úgy néznének ki, mint a férfiak, hiszen a világ roppant terjedelméhez és változatosságához mérve még két nem is kevésnek tűnik, hogy lehetnénk meg akkor egyetleneggyel?”
Az idézet korántsem jelenti azt, hogy az Eső szerkesztői úgy gondolnák, hogy létezik egy férfi, és külön egy női irodalom. Abban bíznak, hogy sikerül egy jó számot csinálniuk.”
Hogy sikerült-e, kiderül a 2004-ben neten is fellapozható ESŐ (http://www.vfmk.hu/vfek/Irodalom/eso/eso.htm)-ből.
*
A 2003/4-es ESŐ női számból jelenleg weben elérhető írások:
Berniczky Éva: Alla naplója
http://hhrf.org/up/berniczky/proza03/alla_naploja_eso_x.htm
Gergely Edit: Álomcensor – üveghegyen túl
http://www.maganterulet.tk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Szakonyi Károlynak
|
|
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól) |
|
[ Archívum ]
|
|
|
|