 |
Dátum: 2021. január 19. kedd Mai névnap(ok): Márió, Sára |
a - a
- a |
|
|
Születésnapi levél-Székely Györgynek |
|
|
|
|
''Mivel ez az első hozzád írott személyes levelem, a megszólítással kicsit bajban vagyok, mert bár tegeződünk, a 85. születésnapodon mégse akarnálak le ''Gyuri bácsizni''.
(P. Müller Pétertől)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tisztelt Professzor Úr! Kedves Székely György!
Mivel ez az első hozzád írott személyes levelem, a megszólítással kicsit bajban vagyok, mert bár tegeződünk, a 85. születésnapodon mégse akarnálak le ''Gyuri bácsizni''.
Már csak azért sem, mert vitalitásban, szellemi frissességben, munkabírásban, nyitottságban túl teszel a fiatalabb korosztályok számos koravén, fásult tagján.
Nemrégiben hallgattam a Színházi Intézet hangtárának egyik negyven évvel ezelőtti felvételét, amelyen a(z akkori) kortárs színház előtti kihívásokról beszélsz. Ezen a hatvanas évek elején készült felvételen elhangzó szavaid sok tekintetben ma is megfontolandók és érvényesek, dráma és színház különválasztásáról, a színészi metakommunikációról és sok egyébről.
Miként azok - megfontolandók és érvényesek – az elmúlt bő hatvan (!) év során publikált tudományos munkáid is, Az angol színházelmélet története 1882-1932 című bölcsészdoktori disszertációdtól a 2003. szeptemberében megjelent Lángözön. Shakespeare kora és kortársai című legújabb kötetedig.
Határozottan állíthatom, hogy következetesen és organikusan épülő szakmai pályáddal elévülhetetlen érdemeket szereztél a magyar színházművészet és a színháztörténet-írás területén.
Széleskörű kutatásaid, a színjátéktípusok leírásától a színházesztétikán át, a bábművészeten és az angol reneszánsz drámán keresztül a hivatásos magyar színjátszás történetéig alapműveknek számítanak a hazai színháztudomány és színháztörténet területén. Ugyancsak alapművek és nélkülözhetetlen források azok a kézikönyvek, amelyek a (fő)szerkesztéseddel láttak napvilágot.
|
Sokan felülnek a különféle (szellemi) divatoknak, s azokkal elmúltával az illetők gondolatai is feledésbe merülnek. A Te esetedben a folytonos szellemi megújulás – és a Nálad ezzel együtt járó szellemi függetlenség – nyomán a műveid nem avulnak. Saját tapasztalatból is tudom, hogy ma is bármelyik munkád elővehető, használható és hasznosítható.
Saját tudományos pályámon személy szerint én is sokat köszönhetek Neked. Opponense voltál 1994-ben a kandidátusi disszertációmnak, és 2002-ben a habilitációs értekezésemnek. Értékes tanácsaidnak és észrevételeidnek nagy hasznát vettem abban, hogy e dolgozatok hibáit kiküszöböljem, és szakmai színvonalukat javítsam.
Három éve a Színházi Intézetben az irodámban arról beszélgettünk, hogy min dolgozol éppen. Shakespeare kortársairól tervezel könyvet írni – mondtad. S aztán idén szeptemberben ugyanott átadtad a kész könyvet, ezzel a dedikációval: ''P. Müller Péternek az igazgatói teendők szüneteire, jó barátsággal ajánlom! 2003 szeptemberében. Székely György''
Bevallom, én a feladatra – saját munkatempómból és a téma nagyságából kiindulva – legalább kétszer ennyi idővel számoltam volna. De lám, Neked a nyolcvanas éveidben járva elegendő volt bő két esztendő, hogy ezt a 750 oldalas munkát papírra vesd.
A Lángözön létrejöttének körülményei is azt igazolják, hogy munkabírásod, szellemi szabadságod, nyitottságod példa lehet az utánad jövő nemzedékek előtt.
A 20. századról azt szokták mondani, hogy az egy rövid évszázad volt, az I. világháború végétől az egypólusú világrendszer kialakulásáig (az 1980-as évek végéig) tartott.
Neked nemcsak e rövid évszázad végig élése adatott meg, hanem az is, hogy életutad összekösse a 20. és a 21. századot, s hogy egyaránt lehettél Németh Antal és Hont Ferenc munkatársa, és képezhetted, irányíthattad a mindenkori pályakezdő színháztörténészeket, bölcsészeket, köztük a mai huszonéveseket is.
E mai jeles napon, 85. születésnapodon sok szeretettel köszöntelek. Isten éltessen sokáig! És tartson meg erőben, egészségben még hosszú ideig, hogy újabb terveidet valóra válthasd!
|
P. Müller Péter
Székely György színháztörténész (Bp., 1918. nov. 4.)
A Pázmány Péter Tudományegyetem angol-német-esztétika szakán végzett 1940-ben.
1941-43, a Nemzeti Színház dramaturg-rendezője.
1943-48, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója, majd rendezője.
1948-52, fővárosi és vidéki színházak rendezője.
1952-57, az Operettszínház főrendezője.
1957-80, a Magyar Színházi Intézet (mai nevén Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet) főmunkatársa, 1960-80 igazgatóhelyettese.
1968-69, a State Unversity of New York (Albany) vendégprofesszora.
1990-97, az MTA Színház- és Filmtudományi Bizottság elnöke, 1997- tagja.
Az irodalomtudomány kandidátusa (1967), doktora (1988), érdemes művész (1990).
Fő művei: Színjátéktípusok dramaturgiája (1965); Angol színházművészet a XVI-XVII. században (1972); Színházesztétika (1976); A színjáték világa (1986); A színház világtörténete (szerk., 1985); Magyar színháztörténet 1790-1873 (szerk.); Magyar színházművészeti lexikon (főszerk., 1994); Magyar színháztörténet 1873-1920 (főszerk, 2001); Lángözön (2003).
P. Müller Péter irodalomtörténész, kritikus (Pécs, 1956. júl. 11.)
A Pécsi Tanárképző Főiskola magyar-angol szakán 1980-ban, az ELTE magyar szakán 1982-ben végzett.
1982 óta a (mai nevén) Pécsi Tudományegyetem irodalomelméleti tanszékének oktatója, 1996 óta docens, a színházi specializáció vezetője.
1999-től az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet igazgatója.
1998-2001, Széchenyi Professzori Ösztöndíjas.
1990-91, az Indiana University of Pennsylvania vendégtanára.
1993-94, a Duquesne University (Pittsburgh, USA) Fulbright professzora.
1996-2002, a Pécsi Akadémiai Bizottság Irodalom- és Nyelvtudományi Szakbizottság elnöke.
1996- az MTA Színház- és Filmtudományi Bizottság tagja, 1999- alelnöke.
Az irodalomtudomány kandidátusa (1994), habilitált doktor (2003).
Fő művei: A groteszk dramaturgiája (1990); Sopianae színpadain (1992); Central European Playwrights Within and Without the Absurd (1996); Drámaforma és nyilvánosság (1997).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Szakonyi Károlynak
|
|
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól) |
|
[ Archívum ]
|
|
|
|