Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szilveszter
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 11. szerda    Mai névnap(ok): Árpád a - a - a
Meg kell élni a szélcsendet is
a tanckritika.hu cikke
Óriási hullámvölgyek, nagy elkalandozások és sok kísérletezés...
Április 15-én a Nemzeti Táncszínházban debütál az Artus legújabb előadása, A Szél kapuja. A rendező-koreográfussal ebből az alkalomból beszélgetett Turbuly Lilla.

Régóta érett az új előadás témája, vagy volt valami konkrét esemény, történés, ami a figyelmét a szél felé terelte?

A témáim általában lassan érnek, először sokszor csak egy másik munka mellékhajtásaként jelennek meg, aztán egyszer csak előlépnek, és megkövetelik, hogy foglalkozzak velük. Nyomokban már a szél tematika is régóta megvolt. Rájöttem, hogy jó metaforája az engem most különösen foglalkoztató kérdéseknek: a gondolat, a tudat és a tér, valamint ezek kapcsolata érdekel. A szél sem látható, ahogy a gondolat és a tudat sem, csak a hatását érzékeljük, azt, amit megmozgat.

Goda Gábor / Fotó: Schiller Kata
 
Konkrétan a Tai Chi Chuan tudományában való elmélyedés hozta elő ezt a tematikát. A keleti orvoslás szerint van egy energetikai pont a tarkónk tájékán – ezt hívják a Szél kapujának - amit ha különböző gyakorlatokkal meg tudunk nyitni, felfrissülnek a gondolataink. A poros, áporodott helyére tiszta és új szellemiség áramlik, kiszellőzik az elménk. Tajvanban jártamban pedig láttam egy Wind Gate (Szélkapu) feliratot, két szikla közötti rést jelölt, amelyen keresztülfújhat a szél. Szélkapunak hívják azokat a helyeket is, amelyeken be tud jönni egy városba a szél, és jó esetben távozhat a szmog.

Ebben az előadásban a láthatatlant kell a színpadon láthatóvá tenni…

Magát a szelet nem látjuk, de egy sóhaj, egy lehelet vagy egy mozdulat megmozdítja a teret, az megmozdít valami mást, mindez hatással van az emberre, vagyis egyfajta pillangóhatás érvényesül. Ezek a mozgások pedig már látszanak.

Milyen hosszú volt a próbafolyamat? Úgy tudom, már a múlt ősszel is volt olyan Kérész Művek-előadás, amelynek a szél volt a témája.

Több mint egy éve dolgozunk az előadáson. És valóban, az egynapos performanszainkat, a Kérész Művek sorozatot is részben kísérletezésre használjuk. Vagyis létrejön egy önálló, egyszeri előadás, de emellett olyan hozadéka is van ezeknek az alkalmaknak, amelyeket később, más előadásoknál fel tudunk használni. Ott is felvetettünk széllel és térrel kapcsolatos témákat, és ezeknek a tapasztalata beépül A Szél kapujába.

A bemutatóra egy, az Artus saját bázisától nagyon különböző térben, a Nemzeti Táncszínházban kerül sor. Befolyásolta-e esetleg ez a tér az előadást?

Nem, csak a technikai szempontokat mérlegeltük, elsősorban azt, hogy befér-e oda az elképzelésünk. Nagy teret használunk, levegőt mozgatunk, ehhez tágasság kell, de kiderült, hogy a Nemzeti Táncszínház tere tudja ezt. A bemutató előtt két napunk lesz oda beépülni, és az ittenitől eltérő belmagasság, az, hogy ott másként mozog a levegő, okozhat még meglepetéseket.

A néző helyzete is más a két térben. Nálunk, az Artusban nagyobb a szabadság, a nézők vándorolhatnak is a tereinkben, a Táncszínházban ellenben ülésre és nézésre van csak lehetőségük. Bizonyos témák azonban igénylik a frontális ránézést, nekünk pedig izgalmas kihívás, hogyan tudjuk ebben a helyzetben beszippantani a nézőket.

A Szél kapuja imázsképe
 
Itt vagy a MÜPÁ-ban jóval nagyobb, és az Artusba járókhoz képest más közönséghez is eljuthatnak az előadásaik...

Soha nem csinálunk populáris előadásokat, csak olyat, amelyet valóban hitelesnek és a sajátunknak érzünk. Keresgélünk, próbáljuk megérteni a világot, és nagyon jó megosztani a közönséggel, hogy mire jutottunk. Az Artusban 80-100 nézőnk lehet egy este, ezeken a helyszíneken pedig 400-500. Úgy tapasztaljuk, hogy a közönségünk három irányból jut el hozzánk. Van egy törzsközönségünk, akik rendszeresen járnak ide, az Artusba. Vannak, akik a MÜPÁ-ba járnak, így jutnak el például a Cseppkánonra. És vannak, akik a barátaik, ismerőseik ajánlása alapján jönnek. Az ad értelmet a munkánknak, ha az előadásainkat nézve, a nézőben történik valami, ha rálát önmagára.

Milyen szövegeket használ az előadás?

Krasznahorkai László regénye, az Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó inspirált bennünket, ezen kívül bekerült Fodor Ákos egyik haikuja, egy dal Milne Micimackójából és egy-két saját szövegem. De inkább úgy mondom, hogy reményeink szerint csak a költészet került be az előadásba, nem a szöveg.

A Cseppkánon emlékezetes kórusa után most milyen lesz a zene?

Philipp György és Bartek Zsolt zenélnek majd, az előadáson építenek fel többszólamú kórusműveket. Erős hangzásvilág lesz.

Ezek szerint most kevesebben lesznek a színpadon.

Egy kórusnyival kevesebben, összesen tízen hozzuk létre ezt az előadást. Alkotótársak vagyunk valamennyien, minialkotásokból építkezünk, vannak olyan próbák, amikor csak beszélgetünk.

A Cseppkánonban megjelent a Tai Chi mozgásvilága. Itt is jelen lesz?

Igen, ez a lágy, harmonikus, a természetre reagáló mozgásvilág húsz éve foglalkoztat, filozófiailag és mozgásvilágában is közel áll hozzám. Ebben a vonatkozásban A Szél kapuja követi a Cseppkánon mozgásvilágát

Goda Gábor a Raj című előadásban / Fotó: Lajti Balázs
 
Milyen volt ez a hosszú alkotási folyamat? Voltak benne nagy kilengések? Milyen volt ez a hosszú alkotási folyamat? Voltak benne nagy kilengések?

Óriási hullámvölgyek, nagy elkalandozások és sok kísérletezés jellemezte. Az előadásba bekerülő anyag sokszorosa készült el és repült szerteszéjjel, mint a szél. Nem találtam fogást rajta, ami összeállt, az is szétszóródott. Végül rájöttem, hogy a szelet nem is lehet megragadni. A tanácstalanság és a mélypontok után le kellett nyugodni, megélni egy szélcsendes időszakot, azt, hogy a téma visszabeszél, megreguláz, elkezd formálni, tanítani.

Az előadásba végül be nem kerülő anyagokat később felhasználják majd?

Talán 3-4 előadásra is elegendő lenne az az anyag, ami összegyűlt, és már el is indultak bennünk egy következő előadás képei, de erre most még nem figyelünk.

Egy hét van vissza a bemutatóig. Hol tartanak most?

Mindig törekszem arra, hogy a bemutató előtt két héttel már egyben lássuk az előadást. Így most már a finomra hangolás, a tisztogatás időszakát éljük. Jelmezekben próbálunk, pontosítjuk a háttér-vetítéseket.

Többször elmondta, hogy az egyes előadásait egyetlen alkotás, egyetlen életmű állomásainak látja. Mikor jön el az a pillanat, amikor már rálát arra, hogy milyen lett ez az állomás?

Most még nagyon benne vagyunk, ez a "csinálni kell" időszaka. A Cseppkánonnál kellett egy év a bemutató után, hogy rálássak. Lehet, hogy most is így lesz.

2019. április 9.

(Az interjút Turbuly Lilla készítette.)

2019-04-13 15:40:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]