Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A nagy Sganarelle és Tsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. augusztus 14. péntek    Mai névnap(ok): Marcell a - a - a
Vámpírok bálja
Az első harapás elbűvöl, a második elcsábít
A Budapesten tíz éve műsoron lévő musicalről az olasz Agenzia Radicale közölt cikket. Ilyennek látta egy olasz kritikus az előadást.

Kezdetben volt az 1967-es film, a Tanz der Vampire.
Aztán egy amerikai fogyasztásra alkalmas fordítás: Légy szíves ne harapj torkon – amely már címében is jelzés a tartalom komikumára. Homage valamennyi korábbi vámpírfilmnek, a Hammer Produkciós Irodának és benne Christopher Lee összes szörnyének.
Aztán harminc év elteltével jött a musical Jim Steiman zenéjével Michael Kunze szövegével és még mindig Polanski rendezésével. És a régi cím ismét visszatért.
Az 1997-es bécsi bemutató frenetikus sikert aratott, ikonikus figurává emelve a vámpírgróf Krolock alakját.

 
A Pesti Magyar Színházbeli műsor immár tíz éves jubileumához ért, és a PS produkciós iroda vezetője, Simon Edit irányítja azokat a tárgyalásokat, amelyek további európai turnékat jelenthetnek a kiváló előadásnak. Sikerük titka a témagazdagság, az abszolút eredetiség és a színpadra állítás minősége.

Például Herbert von Krolocknak, a gróf fiának transzszexualitását Jenei Gábor kiváló alakításában Polanski nem annyira a visszaélés antikonformista kulcsaként mutatja meg, ahogy más hasonló művekben óriási botrányokat keltett, hanem sokkal inkább a hetero- vagy homoszexualitás mint kategóriák provokatív alternatívájaként. Az intézményesült formákkal szemben vitára ingerel, ürügyet szolgáltatva arra, hogy a mű erkölcsi szatírává váljon.
Kirobbanó komikus helyzetek sokaságán át a problematikus elemek és a meglepő pillanatok úgy simulnak össze, hogy hatékonyan képesek feloldani a konfliktust, miközben megadják egy új hivatalos morál kódját.

 
Ez a megközelítés gyakorlatilag lerántja a vámpír-préda kettősségéről a leplet, amelyben szinte kitapinthatóan jelen van a gyilkos-áldozat kapcsolatában rejtőző erotika, és ez adja a hajtóanyagot a táncoknak.
De Polanskinak ennyi nem elég. Nem csak felkavarni akar, hanem felszínre hozni a minden nőben és férfiban megbúvó vámpírt, arra kényszerítve, hogy megmutatkozzon és elfogadtassa magát. Ezt azzal hangsúlyozza, hogy a vámpírok és más szörnyek az előadás során többször elhagyják a színpadot, és gúnykacajok közepette kerülnek testközelbe a nézőkkel, akik látható rajongással fogadják ezeket az érintéseket. A tudatos rendezői törekvés következtében minden este, természetesen még éjfél előtt megismétlődik ez a rítus, amelyben a színházi gépezet a legintimebb szférájáig kiváló partner, akárcsak a közönség.

 
Nemcsak az erotika táplálja az előadást, markáns társadalmi hangsúllyal jelenik meg a jelenlegi globális pénzügyi vámpirizmus. A rendező Sarah (Török Anna) figurájára bízta ennek hirdetését, aki felemeli szavát az ellen, hogy az anyagi biztonság hajhászása fontosabbá vált, mint az emberi érzelmek.
Még a kegyetlen főszereplő Krolock révén is elgondolkoztat azon a csillapíthatatlan éhségen, amely gyötri, és amely ahhoz vezetett, hogy tönkretegyen mindent, amit szeret. A közönséget szinte beszippantja a narcizmus és habzsolás legmélyebb bugyraiba azt sugallva, hogy ne legyenek olyanok, mint ő.

 
Ami a zenét illeti többnyire olyan számokat hallunk, amelyeket Jim Steinman korábbi munkáiból már ismerünk, ilyen a visszatérő motívum is a Total Eclipse of the Heart átdolgozásából, amelyet eredetileg Meat Loafnak írt és 1983-ban Bonnie Tyler vitt óriási sikerre.
A hosszan tartó vastaps háromszor is függöny elé hívta a színészeket, táncosokat, akik persze szörnyű vigyorral három táncot is újra előadtak. Az egyik természetesen a haláltánc.

Vincenzo Basile Polgár
(Fordította Máté Judit)

2017-10-19 14:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Egy-Másért… Felhívás

Rendkívüli támogatás a színházi világban

Gnandt J a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetésben részesült

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]