Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Az öreg hölgy látogatása
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 14. szombat    Mai névnap(ok): Szilárda a - a - a
Titkok, erők, szenvedélyek, nők
Mészáros Márta rendezi a Centrál Színházban Pataki Éva: Edith és Marlene színdarabját. Játsszák: Botos Éva és Nagy-Kálózy Eszter. A bemutató december 5-én, fél 8-kor a Centrál Színház Kisszínpadán.

 
Mennyire fontos neked, hogy Edith és Marlene valóban megjelenjenek a színpadon?

A szó hasonlóság értelmében nem fontos. Az nem is menne. Sokszor megrendeztem már ezt a darabot, és mindig az volt a legfontosabb igényem, hogy a két színésznő igazán nagy formátumú legyen és tudjon énekelni.

Magunk közt szólva, Marlene távolról sem énekelt úgy mint Piaf.

Bizony nem, de nagyon sajátos hangja volt. Piaf meg világszám volt, egy megismételhetetlen csoda. Ezeket nem lehet megismételni, miképpen Greta Garbo-t és Monroe-t sem. A megoldás az, ha az őket megszemélyesítő színésznők nagy egyéniségek és erős személyiségek. Jelenségek. Aki titokzatos, szabálytalan, izgalmasan új.

Tehát a színésznőknek nem kellett Edith és Marlene gesztusaibam elmerülniük?

Nem az a jó, ha leutánozzák, hanem ha megjelenítik őket. Egy jó színész - pláne kettő - képes éreztetni azt, hogy ezek a nők koruk nagy és meghatározó egyéniségei voltak.

Pataki Éva azt mondta: a fiatalságának tudható be, hogy megírta ezt a darabot, most nem merne belevágni. Mi lehet az elgyávulás oka?

Piaf megcsinálhatatlan. Rengeteg filmet készítettek róla, de ha nem találják meg Marion Cotillard-t, máig se lenne érvényes Piaf mozi. Amikor Éva megírta ezt a darabot, Magyarország különösen zárt világ volt, ahol sejtlemes legendaként jelent meg ez a két női ikon. A barátságukról is akkoriban olvastam. Ritkán találkoztak, de mégis szenvedélyesen vonzódtak egymáshoz.

Jó, de te a legkevésbé sem voltál már akkoriban sem bezárva. Lehet, hogy az eredet-történethez ez is hozzájárult?

Sőt, hálás vagyok a franciáknak, akik már akkor nagyon szerették a filmjeimet, és így gyakran járhattam a hatvanas években Párizsban, ezért ismerhettem az akkori idők vad nőit, dolgozhattam is velük. Mivel szerettem őket, a várost és a francia kultúrát, én ajánlottam a témát Évának, aztán rábíztam, hogy végül mit kezd vele.

 
A meghatározó nagyságuk mellett – gondolom - a devianciájuk is vonzott?

A szabálytalanságuk, a bátorságuk. Nehéz megközelíteni őket, mert bolondok voltak, zsenik voltak, biszexek voltak, utolsó kurvák voltak... mit mondjak? Huszonöt éve, a bemutató után jól le is dorongolt bennünket a kritika. Nem szerették látni éppen ezt a két nőt, és éppen így. Erkölcstelennek, hazugnak, butának tartották a kritikusok.

Ez az igazi ajánló levél! Rohantam is megnézni. Kútvölgyire és Hernádira a mai napig emlékszem. Ami meglepett a darabban az az, hogy mind a két nő nagyon tudatosan élte azt az életét, amiről én azt hittem addig, hogy sok tekinteteben kiszolgáltatott. Na, persze nekem legyen mondva, vagy bárkinek!

Piaf – attól a pillanattól kezdve, hogy kikerült az utcáról - mindig pontosan tudta, mit akar. Fantasztikus temperamentummal élte az életét, de talán még következetesebb volt, mint a Dietrich.

Piafhoz képest, Dietrich fegyelmezettnek tűnik.

Élete vége felé, 90 évesen, nagyon fegyelmezetten meg is ivott másfél liter viszkit naponta. Dietrich sokat küzdött Hollywooddal, és sok rossz filmet csinált. Piaf viszont sohasem tévedett. Mindenben elementáris volt. Marlene csak akkor, ha hozzá hasonlóan nagy kaliberű rendezővel találkozott. Ez az öntudatos titok és póz nagyon sérülékeny volt.

Mennyit változott benned a darab 25 év alatt?

Alapvetően nem sokat. Ezek a nők, a múlt század csodálatos jelenségei voltak. Bátrak, harcosok, önazonosak. Kemények. A változás talán csak ott érzékelhető, hogy melyik országban rendezem és milyen színésznőkkel. Más a lengyel, a német, a cseh színésztechnika, más a humor, máshol hatódnak meg. Sőt! Olyan is előfordult, hogy a lengyelek olyanon sírtak, amit nálunk észre sem vesznek.

Botos Éva és Nagy-Kálózy hogyan alakulnak át a próbák alatt?

Az Eszter telitalálat. Olyan, mintha várta volna ezt a szerepet. Ő egy titokzatos színésznő, rejtélyes, furcsa. Szép és kemény és nagyszerű stílusa van. Abszolút profi. Nincsen olyan nagy hangja mint az Évának, de pontosan tudja azt, amit tud. Mindig lenyűgöz, amikor egy színésznő pontosan ismeri a határait. Éva végletes és nagy temperamentumú. Kevesebb titkot hordoz, de nagy szenvedélyeket. Izgalmas találkozás az övék.

(serzsi)

2013-12-04 01:20:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]