Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A cella
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 7. szombat    Mai névnap(ok): Ambrus a - a - a
Fábri Péter: A Liszt-faktor
... nem volt elképzelésem a játék formájáról. Ekkor jött be a képbe a produkció rendezője, Harsányi Sulyom László, és azt mondta: mi volna, ha úgy viszonyulnánk Liszt életéhez, ahogyan a Picasso kalandjai című film viszonyul Picassóéhoz? Ez mindannyiunknak megtetszett, és – dokumentumjáték helyett - már csak meg kellett írnom a darabot.

Így történt vagy még ígyebbül – a szerző a darabjáról

2010 elején Csonka András, a Müpa vezérigazgatóhelyettese felkért, állítsak össze egy dokumentumjátékot a Liszt-évfordulóra. Amikor – Mácsai János irányítása mellett - beleástam magam a Liszt-szakirodalomba, hamarosan láttam, hogy Liszt élete olyan nagy ívű volt és annyira bővelkedett szélsőségekben, hogy nem az lesz a gondom, hogyan rakok össze ebből valamit, inkább az, hogy mit hagyok el. De nem volt elképzelésem a játék formájáról. Ekkor jött be a képbe a produkció rendezője, Harsányi Sulyom László, és azt mondta: mi volna, ha úgy viszonyulnánk Liszt életéhez, ahogyan a Picasso kalandjai című film viszonyul Picassóéhoz? Ez mindannyiunknak megtetszett, és – dokumentumjáték helyett - már csak meg kellett írnom a darabot.

Ez könnyű is volt és nehéz is. Könnyű volt megírni, mert ami ebben a darabban abszurd, az dokumentumokon alapul – és Liszt életéről szerencsére töménytelenül sok dokumentum maradt fenn. Alan Walker pedig, a kiváló zenetörténész, nagyszerű, közel kétezer oldalas műben szembesítette a legendát a valósággal. Ami ebben a darabban majdnem hihetetlen: a párizsi jelenet az utcaseprővel, aki Liszt kezében felejti a seprűjét; Liszt ügyetlenkedése a bécsi forradalomban; a Beethoven-szobor felavatásának komédiája, amikor a meghívott előkelőségek szobrot adományozó Liszttel együtt a lehető legkínosabb helyzetbe kerülnek; a jelenet, amikor Rossini Liszt haját húzza, hogy nem paróka-e; Olga Janina, aki szó szerint üldözi a szerelmével (és egy pisztollyal) Lisztet; a szintén szó szerint az oltár előtt meghiúsuló esküvő Carolyne-nal és a magyar országgyűlés kínos vitája Liszt holttestének hazaszállításáról: mind így történt. Na jó, néha egy kicsit túloztunk, de nem jobban, mint a 19. századi, Liszt zsenialitását az eszményítő képeknél sokszor jobban tükröző Liszt-karikatúrák. A Wagner-jelenetek dialógjának szövegét Wagner és Liszt levelezéséből loptam, de az igazi Wagner még a színpadinál is önzőbb volt, egy igazi elviselhetetlen alak, virtigli – zseniális - szörnyeteg; a fiatal Brahms pedig valóban elaludt Liszt tanítványainak körében, amikor Liszt eljátszotta neki a h-moll szonátát. Könnyű volt megírni ezt a darabot, mert tudjuk, hogy az egész Európát hatalmába ejtő Lisztománia rajzfilmrendezőknek való jelenetek sorát produkálta. Liszt persze nem véletlenül volt annyira népszerű, hiszen különleges jelenség volt. Elpattantak a keze alatt a zongorahúrok. Koncertjein két-három zongora állt a pódiumon, és a koncert végén zongorahullák hevertek szanaszét. Volt, hogy saját maga tolt be a színpadra még egyet, amikor a többi már kiadta a lelkét. Az elpattant húrokból aztán a Lisztománia éveiben a nők karkötőt csináltattak maguknak, de olyan nő is volt, aki Liszt eldobott szivarcsikkjét foglaltatta medaillonba. Egykori barátja, Heine, aki zseniális volt, de a dícsérő kritikáiért megzsarolta muzsikus ismerőseit, a neki fizetni nem hajlandó Lisztet zongorahuszárnak keresztelte el és még a magyar forradalom bukására írt szép versében is Liszt díszkardján gúnyolódik, 1849-ben. Mások, igen találóan, zongorakentaurnak nevezték.

 
Liszt Európa uralkodóinak köreiben forgott, de a cigánytáborokban is otthonosan érezte magát. A magyar nemesektől kapott – és Heine által kigúnyolt - díszkardjáért lelkesedett, nagystílű társasági életet élt, fellépésein kitüntetések és rendjelek lógtak a nyakában, de egész életében jótékonykodott és meghökkentő puritán szokásai voltak. Harminchat éves korában felhagyott a koncertezéssel, a jövő zenéjének (ő nevezte így: Zukunftmusik) szentelte minden idejét és csak karmesterként lépett színpadra – végül ő lett Liszt abbé. (“Abbénak álcázott Mefisztó – így végzi hát Don Juan!” – mondta róla egy ismerőse.) Sosem írt önéletrajzot. „Éppen elég volt leélni egy ilyen életet, mint az enyém” – írta egy levelében.

Ez az életrajzi szkeccsekből álló játék Liszt életének szélsőségeit mutatja be. Lisztét, aki mint egy hurrikán, söpört végig a 19. századon, Doborjántól Párizson át Isztambulig és Londonig, III. Napóleontól IX. Piusig, és főleg: Beethoventől Debussyig.

Könnyű volt tehát megírni egy ilyen darabot, hiszen volt anyagunk elég. De nehéz is volt. Mert ugyan Liszt mindenütt itt van velünk, a Zeneakadémián, a róla elnevezett téren és repülőtéren, a koncerteken, mégis kevesen tudják, micsoda nagy formátumú, nagyvonalú, jövőbe látó, egyszerre legalább három életet élő ember volt. Úgy akartunk szórakoztatni, hogy erről a nagyságról egy pillanatig se feledkezzünk el.
Remélem, sikerült.

Fábri Péter

 
Határőr: Maga nem is magyar.
Liszt: Ezt én jobban tudom.
Határőr: Na majd mindjárt meglátjuk! Ingujjat föltekerni! Kötelező vérvétel. Úgy. Na lássuk. Hiszen maga francia!
Liszt: Honnan veszi?
Határőr: Idenézzen! Látja ezt? Ez a maga vére. Piros, fehér, kék.
Liszt: De az ott zöld, kérem!
Határőr: Ha nagyon jóindulatú vagyok, türkizkék.
Liszt: De ez csak azért van, mert sokáig éltem Franciaországban!

LISZT! MINDEN TEKINTETBEN.
FÁBRI PÉTER: A LISZT-FAKTOR
RENDEZŐ: HARSÁNYI SULYOM LÁSZLÓ

2011. október 13 és14.
Fesztivál Színház

Színpadi etűdök egy részben
Liszt Ferenc: Széles László
Közreműködik a HOPPart társulat: Baksa Imre, Barabás Richárd, Herczeg Tamás, Kiss Diána Magdolna, Rusznák András, Szilágyi Katalin valamint Hekler Melinda (eh) és Nagyhegyesi Zoltán (eh) Írta: Fábri Péter (Alan Walker Liszt-életrajza és Harsányi Sulyom László ötlete alapján)
Dramaturg: Baráthy György
Zenei szakértő: Mácsai János
Zenei vezető: Lázár Zsigmond
Díszlet, jelmez: Zeke Edit
A rendező munkatársa: Kálmán Eszter
Rendező: Harsányi Sulyom László

2011-09-27 13:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]