Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Csatárok
[ Kolibri Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 13. péntek    Mai névnap(ok): Luca, Otília a - a - a
Cellába vésett történelem
Mi az igazság? Létezik igazság? A válasz hit és nézőpont kérdése csakúgy, mint Karel Capek Pilátus krédója című írásában, avagy a megfejthetetlen történelmet színpadra írt, s vitt alkotások bírálatában is. Ki és mit bírál? S vajon ki és mit ítélhet? Az sms rövidítések, a szóösszevonások korában különös világra nyithat ajtót, aki a Békéscsabai Jókai Színház Stuart Mária előadására vált jegyet.

 
Magyarországon először 1820-ban Kolozsvárott, a Nemzeti színpadán pedig 1846. július elsején láthatták Stuart elbukását, amelyet azután az elmúlt 190 év során számtalan felfogásban állítottak színpadra. A mostani merőben új megközelítés. A veretes Schiller szöveg - az eredeti új fordításával - első hallásra talán szokatlan a magyar fülnek (bár az idők során számtalan magyarításra került sor: Fáncsy Lajos, E. Kováts Gyula, Cserei, Hevesi, Devecsery), az egyes és a többes szám keveredése, amely az 1800. június 14-én bemutatott eredeti mű erénye, magyar nyelven eddig aligha szólalt így meg. Az előadás formabontó jellege azonban itt nem áll meg. A neo-konstruktivista díszlet köré rendelt lélektani szomorújáték sok tekintetben szakít a megszokott hazai Stuart Mária előadásokkal, s talán épp emiatt élénk felfogásbeli egymásnak feszülésre adhat okot. Sokat és talán sokan fognak vitatkozni azon is, szerencsés-e egy 210 éves darabot modern, leegyszerűsített színpadképben játszani, korhűnek tetsző, de mégiscsak a jelent idéző ruhákban, s hogy a látvány nyújtotta összkép, a megszokott nagy színpadi mozgásokat mennyire szolgálja.

áttetsző kockába zárt Stuart
 
Míg a néző saját igazságát megfejti, be kell érje azzal, amit jómagam képzőművész ihletettségű szemével láttam. A két királynő köré vont nagy kubus, a formailag pozitív előreugró, fémszerkezetű kocka átlátszó plexi falakkal, és a felette álló, súlyos bemélyedésből kialakuló másik, a vörös drapéria bevonású fordított, negatív formájú kvadrátos alakzat a puszta képnél jóval többet mond. A keretjáték két pólusát a brit királynő trónszéke, a fénnyel megvilágított negatív forma, valamint a börtönként szolgáló másik szögletes forma adja meg.
Az 1920-as évek végén a Bauhaus teremtette konstrukció a korábbi kubizmus továbbéléseként belépett a színpad világába is. Az Oscar Schlemmer féle metafizikai revü, a Triadikus balett mértani formákban mozgó figuráitól azonban hosszú út vezetett az utóbbi évek neo-konstruktivista színpadrendezési felfogásáig.

konstruktivista elemek
 
A Bécsben élő rendező, Szalma Dorotty – Mira János tervezte - színpadképe ezúttal az itthon még kevéssé körbejárt német trendet emelte be a klasszikus darab keretei közé. Stuart lejárja a pár négyzetméternyi celláját a maga kubusában, körbe élve ezzel a számára egyetlen járható maroknyi teret, míg Erzsébet hol piktúra szerűen pózol a saját traktusában, hol szabadon járja körül az elejtett nemes vadat. A korábbi rendezések többsége elsősorban a színészi játékra, a két főszereplő alakítására bízta a darab lélektani ívének kirajzolódását, míg a Szalma-féle rendezésben a látvány, a zenei betétek, az egyes gesztusokhoz rendelt hang hatások, kinyíló, beszűkülő színészi mozgások árnyalják a képet. A két királynő belső lelki tusája más-más színész tolmácsolásában szólal meg, hol a töprengő figurák alatt, hol felettük. A végeredmény egy költői látomás hatalomról, győztesekről, vesztesekről, a sorsról és a végzetről, amit ma úgy hívunk, történelem.
also és felső kubusok
 
S hogy szerencsés-e a microporttal hangosított színészeket zárt terekbe szorítani, s a megszokott látványos téri bejárások helyett a feszültséget a helyenkénti statikussággal elérni? Felfogás kérdése. Épp úgy, ahogy a darab újszerű színrevitelének számos más eleme is. Akárhogy is, igazából nem is ez a lényeg.
Lehet élénken elutasítani, lehet szeretni az előadást, egyet nem lehet: közömbösen elmenni mellette. Gondolat nélkül maradni. És akkor már betöltötte feladatát. Mert igazság híján lehetséges ennél több is?

( Fot? Taki, ATEAM/Nyári )
[ Mi – Ta ] 2011-01-16 16:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]