Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

TRIPLEX - egy este három előadás
[ MU Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 28. hétfő    Mai névnap(ok): Vencel, Tárkány a - a - a
Cellába vésett történelem
Mi az igazság? Létezik igazság? A válasz hit és nézőpont kérdése csakúgy, mint Karel Capek Pilátus krédója című írásában, avagy a megfejthetetlen történelmet színpadra írt, s vitt alkotások bírálatában is. Ki és mit bírál? S vajon ki és mit ítélhet? Az sms rövidítések, a szóösszevonások korában különös világra nyithat ajtót, aki a Békéscsabai Jókai Színház Stuart Mária előadására vált jegyet.

 
Magyarországon először 1820-ban Kolozsvárott, a Nemzeti színpadán pedig 1846. július elsején láthatták Stuart elbukását, amelyet azután az elmúlt 190 év során számtalan felfogásban állítottak színpadra. A mostani merőben új megközelítés. A veretes Schiller szöveg - az eredeti új fordításával - első hallásra talán szokatlan a magyar fülnek (bár az idők során számtalan magyarításra került sor: Fáncsy Lajos, E. Kováts Gyula, Cserei, Hevesi, Devecsery), az egyes és a többes szám keveredése, amely az 1800. június 14-én bemutatott eredeti mű erénye, magyar nyelven eddig aligha szólalt így meg. Az előadás formabontó jellege azonban itt nem áll meg. A neo-konstruktivista díszlet köré rendelt lélektani szomorújáték sok tekintetben szakít a megszokott hazai Stuart Mária előadásokkal, s talán épp emiatt élénk felfogásbeli egymásnak feszülésre adhat okot. Sokat és talán sokan fognak vitatkozni azon is, szerencsés-e egy 210 éves darabot modern, leegyszerűsített színpadképben játszani, korhűnek tetsző, de mégiscsak a jelent idéző ruhákban, s hogy a látvány nyújtotta összkép, a megszokott nagy színpadi mozgásokat mennyire szolgálja.

áttetsző kockába zárt Stuart
 
Míg a néző saját igazságát megfejti, be kell érje azzal, amit jómagam képzőművész ihletettségű szemével láttam. A két királynő köré vont nagy kubus, a formailag pozitív előreugró, fémszerkezetű kocka átlátszó plexi falakkal, és a felette álló, súlyos bemélyedésből kialakuló másik, a vörös drapéria bevonású fordított, negatív formájú kvadrátos alakzat a puszta képnél jóval többet mond. A keretjáték két pólusát a brit királynő trónszéke, a fénnyel megvilágított negatív forma, valamint a börtönként szolgáló másik szögletes forma adja meg.
Az 1920-as évek végén a Bauhaus teremtette konstrukció a korábbi kubizmus továbbéléseként belépett a színpad világába is. Az Oscar Schlemmer féle metafizikai revü, a Triadikus balett mértani formákban mozgó figuráitól azonban hosszú út vezetett az utóbbi évek neo-konstruktivista színpadrendezési felfogásáig.

konstruktivista elemek
 
A Bécsben élő rendező, Szalma Dorotty – Mira János tervezte - színpadképe ezúttal az itthon még kevéssé körbejárt német trendet emelte be a klasszikus darab keretei közé. Stuart lejárja a pár négyzetméternyi celláját a maga kubusában, körbe élve ezzel a számára egyetlen járható maroknyi teret, míg Erzsébet hol piktúra szerűen pózol a saját traktusában, hol szabadon járja körül az elejtett nemes vadat. A korábbi rendezések többsége elsősorban a színészi játékra, a két főszereplő alakítására bízta a darab lélektani ívének kirajzolódását, míg a Szalma-féle rendezésben a látvány, a zenei betétek, az egyes gesztusokhoz rendelt hang hatások, kinyíló, beszűkülő színészi mozgások árnyalják a képet. A két királynő belső lelki tusája más-más színész tolmácsolásában szólal meg, hol a töprengő figurák alatt, hol felettük. A végeredmény egy költői látomás hatalomról, győztesekről, vesztesekről, a sorsról és a végzetről, amit ma úgy hívunk, történelem.
also és felső kubusok
 
S hogy szerencsés-e a microporttal hangosított színészeket zárt terekbe szorítani, s a megszokott látványos téri bejárások helyett a feszültséget a helyenkénti statikussággal elérni? Felfogás kérdése. Épp úgy, ahogy a darab újszerű színrevitelének számos más eleme is. Akárhogy is, igazából nem is ez a lényeg.
Lehet élénken elutasítani, lehet szeretni az előadást, egyet nem lehet: közömbösen elmenni mellette. Gondolat nélkül maradni. És akkor már betöltötte feladatát. Mert igazság híján lehetséges ennél több is?

( Fot? Taki, ATEAM/Nyári )
[ Mi – Ta ] 2011-01-16 16:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]