Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Koldusopera
[ Bárka Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. december 6. péntek    Mai névnap(ok): Miklós a - a - a
Peter Pavlac - Dolcsaja Vita
Csákányi-workshop
A nyári, szentendrei bemutatót követően október 10-től a Belvárosi Színházban látható a Dolcsaja Vita, Brezsnyev lánya életét feldolgozó előadás. Peter Pavlac pozsonyi író és dramaturg 2008-ban valóságot és fikciót ötvöző darabot írt Galina Brezsnyeváról. A magyar változatot Parti Nagy Lajos írta. Külföldön, először Magyarországon az Orlai Produkciós Irodának engedélyezi a bemutatót a szerző.

Annakidején úgy nevezték: „a szovjet hercegnő”. Apja az akkori világ egyik legnagyobb hatalmú embere volt: Leonyid Brezsnyev, a szovjet kommunista párt főtitkára, a szovjet birodalom tényleges vezetője. Lánya, Galina a család fekete báránya volt: fiatal korától dacolt apjával, már húszévesen megszökött egy nála 20 évvel idősebb cirkuszi artistával, és évekig a cirkusszal járta a világot. Zabolátlan életéről legendák terjedtek: minden mennyiségben fogyasztotta a férjeket, a briliánst, a pezsgőt, de sosem menekülhetett el apja korlátozó hatalma elől, amely talán másként, mint a szovjet birodalom többi polgáráét, de az ő életét is megnyomorította.

 
„Kezdettől Csákányi Eszter hangján hallottam a mondataimat, hisz ezt a fajta, tragikomikus, groteszk humort, szentnek és profánnak, fentnek és lentnek ezt a kelet-közép-európai keverékét Csákányi színészi anyanyelveként, senkihez nem hasonlíthatóan beszéli.”

Parti Nagy Lajos

 
A szovjet Paris Hilton

Híres ember lányának lenni nem könnyű. Csákányi Eszter tudhat erről egyet s mást. Most Brezsnyev lányának a bőrébe bújik. Az előadást, mely alkotói összmunka volt, Ardai Petra, a hollandiai Space Színház alapítója rendezi.

- Félig Hollandiában, félig Magyarországon élsz és alkotsz. Hogyan kerültél a produkcióba?

- Csákányi Eszter kért meg. Látta a Holland cunami című előadásunkat, egyszer be is ugrott egy szerepbe. Tavaly a Trafóban volt egy Worldwideheroshow című játékunk, abban is szerepelt. Jól dolgoztunk együtt, és úgy gondolta, hogy velem szeretné megcsinálni ezt a Brezsnyeva-ügyet.

- A témában mennyire voltál járatos?

- Nem tudtam, hogy Brezsnyevnek volt lánya, de a korral azért tisztában voltam. Én még abban az iskolarendszerben nőttem föl, amikor végigvettük a Szovjetuniót, voltam kisdobos és úttörő. Ez az életem része volt, ezt nem felejti el az ember.

- Amikor Eszter elmondta, hogy miről van szó, megálltál egy picit, vagy azonnal beindult az agyad?

- Én mindig állok egy kicsit. De rögtön érdekelni kezdett maga a fenomén. Eleve nagy ember lányának lenni nem egyszerű, Brezsnyevének meg pláne nem. Brezsnyeva bulvárfigura, történelmileg nemigen volt szerepe. Olyan, mint ma a Paris Hilton. Ugyanúgy az apja árnyékában élt, az apja tette azzá, aki. Ez egy börtön és egy palota egyben. Mindene megvolt, de sosem tudott saját maga lenni. Borzalmasan kicsapongó életet élt, és végül egy pszichiátriai intézetben végezte. Testileg és lelkileg is megjelenik ebben a nőben a Szovjetunió történelme, szinte leképezi, ahogy ez a nagy birodalom széthullott, amilyen roncs lett, amilyen gyönyörei és ocsmányságai voltak. Ez persze nem történelmi tény, hanem egy művész meglátása. Amúgy a politika, a történelem és a személyes történet keveredése sokat foglalkoztat.

- Az előadásban mekkora súly van azon, hogy ez pont Brezsnyev lánya? Vagy inkább a nő sorsa a fontos, aki történetesen egy ilyen helyzetben nőtt fel?

- A kettőssége az érdekes, ahogy a történelem átszivárog egy személyes sorson. Az ötvözetét akarjuk megmutatni. Meg azt, hogy ez az egész ma mennyire aktuális és nem aktuális egyszerre. Fiatalokkal készítettünk interjút a korral kapcsolatban, és volt egy olyan érzésünk, hogy a mostani huszonéveseknek még Brezsnyev neve sem mond semmit. Nem nagyon tévedtünk. Ilyen szempontból nem aktuális. Másfelől viszont időszerű, mert a hatalom témája örökérvényű téma. Bármely időben érdekes megfigyelni, hogy ki hogyan hasonul meg a hatalom hatására vagy a hatalom hiányának a hatására. Szeretek olyasmivel foglalkozni, ami arról szól, amilyen világban élünk.

- Mennyit tudsz arról, hogy nálunk most mi van?

- Félig ott, félig itt élek. Azért a mai világban az ember jól tud tájékozódni.

- Valamiről olvasni és valahol élni az nem ugyanaz.

- Van itt egy lakásom, a kislányom egy pár hónapot itt jár iskolába. Sok mindent nem tudok, de annál fölvilágosultabb vagyok, mint egy átlag emigráns, aki csak karácsonyra jön haza. 1989-ben mentem el Hollandiába, de egyre többet jövök haza, és minél többet jövök, annál jobban kopik az emigráns szentimentalizmus, az a távolság, ami megszépíti a dolgokat. Az már nincs bennem. De még mindig megvan az a kiváltságos pozícióm, hogy megyek-jövök, ami jó dolog, mert távolságot, frissességet ad, egészen máshogy látok rá a dolgokra. Körbe vagyok véve olyan emberekkel, akik ügyelnek, hogy ne tévedjek el. Ilyen például a dramaturgom, Veress Anna. Mert annál nincs rosszabb, amikor egy kívülálló okoskodik.

Rick Zsófi

 
Csákányi-workshop

A Dolcsaja Vitában Csákányi Eszter partnere Molnár Áron, aki tavaly végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

- Az egyetemről sima utad volt a Vígszínházba, hiszen már ott voltál gyakorlaton is. Hogyan keveredtél ebbe a produkcióba?

- Fölhívott az Orlai Produkciós Iroda, hogy egy kétszereplős darabba Csákányi Eszter mellé keresnek férfi szereplőt. Behívtak, beszélgettünk, elolvastuk a darabot, megnéztük a BBC dokumentumfilmjét Brezsnyev lányáról. Már el is kezdtem gondolkozni a szerepen, pedig egyáltalán nem volt biztos, hogy én kapom. Aztán újra behívtak, Eszter lerakta a szövegkönyvet, hogy olvassuk át megint, mert vannak kérdéses dolgok. Már olvastuk egy ideje, amikor rákérdeztem, hogy akkor ez azt jelenti, hogy én vagyok? Eszter meg elcsodálkozott: ja, még nem mondtuk?

- Nem ijedtél meg azonnal?

- Nem azonnal… Akkor sem féltem, amikor a Vígszínházban tavaly csináltuk a Játék a kastélybant Benedek Miklóssal, Lukács Sándorral… Tudtam, hogy a dolgomat kell végezni és figyelni, hogy az idősebb kollégák hogyan dolgoznak. Ugyanez volt most is. Csákányi Esztert egyébként az egyik legjobb mai magyar színésznőnek tartom, ami benne van, az több mint tehetség.

- Nem is a színészi nagyság miatt kérdeztem, hanem azért, mert folyamatosan aláznod kell Esztert. Valakit ennyire bántani a színpadon a pálya későbbi szakaszaiban sem egyszerű, hát még úgy, hogy most száradt meg a pecsét a diplomádon…

- Ahhoz, hogy ez a fiú, ez a talk-show-strici legyőzze Galinát, bizony aláznom kell Esztert, be kell szóljak neki… Ezeket úgy kellett alakítanom, hogy ne gátoljam az ő munkáját. Ez tőle is függött, meg az én bátorságomtól is. De megtaláltuk azokat a pontokat a szövegben, ahol beszólhatok, megállhatok, szinte hátat fordítok – van egy olyan rész, amikor a közönséghez beszélek, takarva őt, színházilag ez nem túl etikus, de itt meg kellett történnie.

- Olyan volt, mintha az egyetem után rögtön részt vettél volna egy workshopon?

- Pontosan. Arról szólt, hogy hogyan kell kezelni egy helyzetet, amikor egy nagy színésznővel vagy színpadon, és egy olyan rendezővel, akivel soha nem találkoztál. Ez tökéletes workshop volt türelmet, figyelmet, alázatot tanulni. És persze nagy lehetőség is nekem, hogy az egyetem után az első szerepemet Csákányi Eszter mellett játszhatom. Hogy ezt a lehetőséget hogyan használom ki, az rajtam múlik. Remélem, hogy éltem vele.

- A korhoz, amiről szól a darab, hogyan viszonyultál?

- Annyit tudtam róla, amennyit az iskolában tanultunk. Mielőtt az első beszélgetésre mentem, utánaolvastam, mert biztos voltam benne, hogy szóba fog kerülni a konkrét történelmi rész is. Brezsnyevről sokkal több információt találtam, mint a lányáról. És pont ettől érdekes és izgalmas a darab: itt Galina szemszögéből látjuk az egészet. Már az egyetemen is a görög drámák háttere érdekelt. Nem az, hogy egy király mit csinál, amikor király, hanem az, hogy hogyan viselkedik, amikor hazamegy a feleségéhez és a gyerekeihez. Ez a darab is egy tejhatalmú emberről szól, csak éppen a lánya arról beszél, hogy milyen volt a viszonyuk, hogyan hatott rá az apja. Sokkal többet meg lehet tudni a korról, ha van egy szubjektív, akár elfogult mesélő. Az általam játszott riporter pedig ennek az ellenpólusa, aki a mai technokrata világot képviseli, és azt mondja, hogy nem, nem volt annyira fényes, és nem volt csodálatos a kommunizmus.

- Eszter azt mondta, sok mindent el tud mondani a darabban arról, hogy milyen érzés híres ember lányaként felnőni. Te találtál a figurádban ennyire közeli pontot?

- Én nem szerettem azokat a darabokat, amik konkrétan a kommunizmussal foglalkoznak. Mert semmi közöm hozzá. Más problémakörök érdekelnek. És nagyon örültem, hogy olyan szerepet játszom, aki ugyanígy gondolkodik. A darab eredeti címe: Hol van már a tavalyi hó. Hogy ennek vége, miről beszélünk? Ez a srác ugyanúgy viselkedik, mint én: pörög, figyel, csekkol. Az egyetemen nagyon sokszor belógtam a műsorvezető-szakos hallgatók gyakorlati óráira. Fölmentem a vezérlőbe, és a hangpult mellől stikában lestem, hogy miket csinálnak. Most pedig videók tömkelegét néztem meg az interneten. Teljesen érthetetlen számomra, hogy miért kell ennyire keményen, szélsőségesen belekérdezni abba, ami magánügy. Aztán rájöttem, hogy azért, hogy felkapaszkodj, hírhedt legyél. Ezek a műsorok sokkal inkább szólnak a műsorvezetőkről, mint a riportalanyokról. És persze a tévében is néztem ezeket a műsorokat. Szándékosan belefutottam, mert jobban meg akartam ismerni ezt a világot, a mechanizmusát. És elég volt ennyi. Nem szeretném, ha ennél több közöm lenne hozzá.

Rick Zsófi

 
Peter Pavlac

Dolcsaja Vita
Brezsnyev lányának története

A magyar változatot írta: Parti Nagy Lajos

Szereplők:

Galina Brezsnyeva- Csákányi Eszter
Oleg – Molnár Áron / Katona László

Díszlet: Khell Zsolt
Jelmez: Izsák Lili
Dramaturg: Veress Anna
Műszaki háttér: Éltető András
Világítás: Bányai Tamás
Video: Juhász András
Plakát: Domján Gábor

Alkotótárs: Ardai Petra

Producer: Orlai Tibor

Az előadás a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda együttműködésével jött létre

( Fot? Puskel Zsolt )
[ kl ] 2010-10-05 06:03:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]