Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A new yorki páparablás
[ Karinthy Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 12. csütörtök    Mai névnap(ok): Gabriella a - a - a
Fogunk közt szorított pozícióban...
Beszélgetés Fekete Péterrel a Jókai Színház igazgatójával siker és zsörtölődés kapcsán, munkáról, finanszírozásról, felszálló ágról, felelősségről, túlsó partról.

Mit csinál egy színház, ha 70 főre számít, de 160-an érkeznek egy előadásra. Hazaküldi őket? Az igazgató egyszer kiadta utasításban: embert a színházból, nézőt ajtók elől hazaküldeni tilos! Most issza a levét a korábbi mondatának, hiszen, hiába rakják, rakják a további sorokat a nézőtérre, valaki mindig leül egy másik valaki előtt a friss székre, és a hoppon maradtnak újabb széket kell(ene) hozni… Fönntartható-e ezt, meddig lehet csinálni? Hol van a határa a minél többen láthassuk, ugyanakkor, lássuk is, amiért jöttünk-problematikának?

Megkérdeztük az igazgatót, hogy éli meg a Négy Évszak című táncprodukció sikerét, egyidejűleg ezzel, az ötödik sorban morgolódó nézők bosszúságát, hogy a földön fekvő jelenetekből néha semmit sem láttak.

Boldog vagyok, hogy ismét sikerült egy újabb világszínvonalú produkciót Békés megyébe hoznunk. Boldog vagyok, hogy végre kezd jól működni a jegyértékesítés-szervezés részlegünk, hála a programiroda munkájának. Megkövetem azokat a nézőket, akiknek nem jutott olyan ülőhely, ahonnan mindent tökéletesen láthattak volna, de amíg a nézők biztonsága nincs veszélyben, amíg a tűzvédelmi és egyéb előírásokat be tudjuk tartani – egyetlen nézőt sem küldünk/engedünk haza!

Lassan át kell szerveznie a színház közönségfogadás-rendszerét, mert a korábbi, "csak bérletes közönségünk van"-szervezés biztos nézőszámú produkciói elmozdultak a szabad piaci "vagy bejön a közönség vagy nem"-típúsú – sokkal rizikósabb – produkciós tervezés irányába. Úgy tűnik, gazdasági válság ide-oda, a nép, az istenadta, nem élhet muzsikaszó, tánc, színház nélkül; főleg, ha ez utóbbi világszínvonalú, mint a "Négy évszak" táncprodukció esetében.

Nem gondolja, hogy erre jobban rá kell készülniük? Önök akarták így, önök nyitották meg a kapukat, önök piszkálták fel a közönséget, mármost, tudják-e biztosítani a kiszolgálást, állják-e vitézül a rohamot?

Persze, a világszínvonalú produkciókhoz világszínvonalú technikai és személyzeti kiszolgálás is szükséges. Nem elég a Vigadó gyönyörű terme, kellenek hozzá lámpák, videó-kivetítők, állványok, mobil nézőtér kell, vagy legalább dobogók. Persze, kell hozzá személyzet, hisz amíg 4 főt látunk a színpadon, addig 20 fő szolgálja ki a rendezvényt a fény, hang, öltöztetés, nézőtéri beengedőkön keresztül a nézőteret előadás előtt fél órával átépítő, a dobogókat fel-lecipelő építő munkásokig. Őket, persze, ki kell fizetni, vagy munkabér, vagy külsősöknek járó megbízási díj formájában. Összegezve: jobb színház = több munka!
Ezt pedig kevesebb pénzből, pusztán az igazgató két szép szeméért, lelkesedésből, csak rövid ideig lehet elvárni.

Lesz több pénz? Honnan? Meddig lehet pénz nélkül „nyarat” csinálni?

Fekete Péter a Disznójátékot rendezi. Forrás: www.jokaiszinhaz.hu
 

Valóban a határán vagyunk az átszervezésből, racionalizálásból képződött tartalékok kihasználásának. A nyárcsinálás hasonlatnál maradva: hál’ istennek, találtam egy tucat "fecskét" a színházban, akik már egy éve dolgoznak napi 12-14 órában, többletjuttatás nélkül. A megnövekedett műsorszámot, a rengeteg programot hivatástudatból, előremenekülésként, önként és a sikerért szolgálják ki munkatársaim.

Elindultunk egy úton, amelyikről nincs visszaút. A programszámot, a minőséget nem lehet leejteni. Az igazgatónak a feladata, hogy a szükséges forrásokat megszerezze. Tárgyaljon a fenntartó-tulajdonossal, pályázzék, találjon új forrásokat. Hangsúlyozom, ez igazgatói kötelesség és felelősség. Nem is kenem másra, most ez jön, erre koncentrálok.

Honnan jöhet többletpénz?

Először olyanná kellett a műsorpolitikát szervezni, hogy a Jókai megfeleljen a most érvénybe lépett új színházi törvénynek. Ezt sikerült elérni. Az állami támogatás megtartása a legfőbb cél, ennek alapja a fenntartói támogatás mértéke és a nézőszám. A fenntartó – rendkívül meggyengült anyagi lehetőségei ellenére – partner abban, hogy annyi támogatást feltétlenül biztosítson, amire megjön az állami pénzforrás, legalább a korábbi mértékben. A nézőszám emelése a mi feladatunk. Ezzel is jól állunk, rendezvényeink teltházasak, 10-15%-kal nőtt a látogatottságunk az elmúlt esztendőben. Meg fogom kérni a nézőket: segítsenek abban, hogy valamennyi tényleges néző számát dokumentálni tudjuk. Ez csak kiállított jegyek segítségével lehetséges. Meg fogjuk szüntetni a tiszteletjegyet, az ingyen belépőt, az eddig ingyenes rendezvényeinkre is jegyet állítunk ki – valami nagyon olcsó jegyárral, mondjuk, 100 Ft/jegy! Éves szinten legalább 3-5000 nézőnk van, akik ingyenes rendezvényekre jönnek hozzánk. Ők eddig nem szerepeltek a nézőszámban, ha vesznek egy – szimbolikus árú – jegyet, dokumentált nézővé lépnek elő. Erre pedig, és ez nagyon fontos, az államtól pluszforrást kapunk.

Nem egysíkú dolog az államtól várni a segítséget?

Tisztázzuk! A színház, a kultúra működtetése állami feladat! Az állam pénze – ne feledjük – a mi pénzünk! Adót, mint a neve is mutatja, az emberek adják össze azért, hogy gyermekeinket felneveljük, hogy a legrosszabb társadalmi-gazdasági válságban is egyenes háttal, felemelt fővel tudjunk élni. A kultúra, a művészet közpénzből finanszírozott tevékenység. Minden egy forint jegyárhoz 15 forintot tesz hozzá az adójából a nép! Az állam csak az elosztást végzi, a hatalom csupán az elosztás arányait határozza meg. Harcolunk érte, hogy az aktuálisan hatalmon lévők minél kevesebbet tapsoljanak el a közpénzből, és minél többet fordítsanak vissza arra, amiért az emberek adó formájában összeadták: oktatás, kultúra, művészet, továbbélés, jövő-biztosítás, embernek megmaradás!

Szponzorok, pályázatok?

Hagyjuk végre békén a cégeket! Sorban zárnak be a különféle cégek Magyarországon! Elbocsátani kényszerülnek a dolgozóikat, vagy azok egy részét. Adóikat sem tudják befizetni. Hogy tudnák adózott jövedelmükből még a kultúrát is támogatni? Ez egy meggyengült gazdasági rendszerben – álom. Azoknak a cégeknek egy része, akik eddig adtak, most bajban van! Ha az EU-n átmegy a színházi törvény azon része, amely a támogatást lehetővé teszi az adóbefizetés terhére, akkor jelentős forrásbővüléshez jut a színházművészet.

Ezt hogy kell értenünk?

Az adott színház a saját jegybevételének 80 százaléka erejéig fogadhat gazdasági társaságoktól, cégektől támogatást úgy, hogy azt a támogató cég adójóváírásként számolhatja el. Ha szeret minket egy helyi cég, adóbefizetés helyett nekünk adhatja majd a pénzét. Ezért is kell az éves jegybevételünket – és a nézőszámot – minél magasabbra emelni, és ezért kell megszerettetnünk magunkat a megye lakosságával. Ha a nézők fontosnak érzik a színházat, a támogatás, ily módon, pénzre válható lesz.

Csak az előremenekülés, a programbővítés, a minőségjavítás hozhat forrásbővülést. Ez nem áll ellentétben a bennünket, színházcsinálókat terhelő felelősséggel, ellenkezőleg, fölerősítheti azt: a megroppant társadalmi viszonyok közt, a kilátástalannak tűnő időkben a művészet, a kultúra adhat erőt számunkra; legnagyobb és legerősebb intézményünk, a színházunk segítségével talán át tudjuk vinni a múltunkat és jövőnket a túlsó partra, abban a bizonyos fogunkban tartva-pozícióban.

[ Szabó László ] 2009-02-15 12:46:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]