Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Tovább is van...
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 13. péntek    Mai névnap(ok): Luca, Otília a - a - a
Gaudíról modern felfogásban
Alapító tagként már harminc éve elválaszthatatlan a Győri Balettől, amelynek 1991 óta az igazgatója. Vezetése alatt a társulat bejárta egész Európát, számos nemzetközileg is rangos koreográfussal dolgozott együtt. Az Érdemes Művész, Kossuth, Liszt és Hevesi-díjas balettművész, Kiss Jánossal (fotó) az együttes új bemutatójáról, a Gaudíról beszélgettünk.

 
Honann az ötlet, hogy a katalán építészről készítsenek balett-előadást?

Az egész mű születése nagyon különleges. Három éve, hogy megkeresett Gaudy Babette a librettóval. Ahogy elolvastam, azonnal beleszerettem a lehetőségbe, hogy a tánc nyelvén lehet beszélni erről a géniuszról. Nem az volt a célunk, hogy Gaudí életéről műspanyol szellemben szóljunk. A koreográfust sem úgy kerestük, hogy spanyol legyen. Tizenkét fiatal tehetségnek küldtük el a librettót szerte a világba, mert olyan alkotót szerettem volna meghívni, aki fiatal és friss gondolkodású. Így esett a választás Gustavo Ramirez Sansanóra, akinek egészen különleges mozgásvilága van. Ez a darab óriási előrelépést jelent a táncosoknak. Azért is akartam a Gaudít, hogy be tudjam bizonyítani a közönségnek, és természetesen önmagunknak is, hogy az együttes a kortárs táncnyelvezetben is otthon van.

Egy történetet vagy inkább „csak” érzelmeket akartak megragadni?

Hangulatok megragadására törekedtünk. A darab lényege, hogy Gaudí épületein keresztül fogalmazzuk meg, fogalmazzuk át az ő művészetét. Aki ismeri a spanyol építész alkotásait, az tudja, hogy hallatlan nagy ritmusa van az épületeinek, bútorainak. A Gaudí esetében nem egy narratív előadásról van szó, nem olyan, mintha önéletrajzot néznénk végig. A dramaturgia is szabad felfogású.

Horváth M. Lilla, Horváth Krisztián
 
Ez találkozik a közönség elvárásaival?

A közönséget szolgálni, de nem kiszolgálni kell. És ez nagy különbség. Az egyik évadban van egy Chaplin bemutató, amely mindenkit – gyerekektől kezdve az idősekig – megérint, de aki a Chaplint megnézi, megnézi a Gaudít is, pedig sokkal nehezebb témájában, formanyelvében. Nekünk bizonyos szempontból nevelnünk is kell a közönségünket. Mindig abban bízunk, hogy el tudjuk varázsolni a nézőket, és ők jönnek velünk. Minden egyes új mű megszületése egy kísérlet, a siker és bukás is benne van. Vannak, akik azt mondják, hogy a közönséggel nem kell törődni, azt kapják, amit mi akarunk. De ez nem egészen így működik, különösen nem egy ekkora együttesnél. Tehát én azért mondom: kell egy Gaudí, kell egy Petruska, amely nagyon kemény és izgalmas világ, és kell egy Chaplin. És kell majd egy Queen is.

Egy Queen-balett?!

Igen, októberben lesz a bemutatója, amiért én természetesen megkapom a magamét a kritikától, mert ez egy populáris előadás lesz, „és már csak az hiányzik, hogy a Győri Balett Queen-t táncoljon.” Nagyon bízom az együttes tehetségében, és ebben a darabban rengeteg olyan feladat vár rájuk, amelyet a társulat szerintem élvezni fog, és ezen keresztül a közönség is.

Meg lehet felelni egyszerre a kritika és a közönség elvárásainak?

Ez nagyon nehéz, mert nem mindig találkozik a kritika és a nézők véleménye. Előfordult, hogy itthon rossz véleménnyel voltak egy produkcióról, míg ugyanaz külföldön teljesen más megítélés alá került. A Purim esetében New York Times egyik véres tollú kritikusa jó dícsérően írt az előadásról, itthon pedig becsmérlő szavakat kaptunk. Ezért hallatlanul fontos a nemzetközi megmérettetés. Amikor a 80-as években jártuk a világot úgy néztek ránk, mint a vasfüggöny mögül jött csodára, teljesen más volt az együttes fogadtatása. Most már egyenrangú partnerek vagyunk. Bárhol is lépünk fel a világban úgy fogadnak minket, mint egy nemzetközi hírű társulatot, és nem úgy, mint egy közép-kelet-európai együttest. A közönség azért jön el az előadásra, mert valamit kapni szeretne. Elvár tőlünk valamit.

Sóthy Virág Harangozó-díjas, Pátkai Balázs Harangozó-díjas
 
Ön szerint mitől lesz valakiből jó balett-igazgató? Mi kell egy nemzetközi színvonalú balett-társulat összetartásához, vezetéséhez?

A legfontosabb és legnehezebb feladat, hogy a társulatot folyamatosan meg kell újítani. Egy vezetőnek tudnia kell igent és nemet mondani, mert ha is-t mond, azzal bizonytalan helyzetet teremt. Ezért is kell olyan emberekkel körülvenni magunkat és a társulatot, akiknek a véleményére lehet adni. Nagyon fontos, hogy nem képzelhetem magamról, hogy hibátlan vagyok, és mindig kellenek az olyan impulzusok – érkezzenek az együttesen belülről vagy kívülről –, amelyek az együttes javát szolgálják.

Mit tartogat ez az év a balett-rajongók számára?

A 2009-es év több szempontból is fontos dátum a társulat életében. Pont tíz éve mutattuk be a Purim, avagy a sorsvetés című darabot, amivel jóformán bejártuk Európát. Eljutottunk vele a New York-i Joyce Színházba is, ahol – nagy örömömre – 2010-ben újra felléphetünk. Mivel idén húsz éves a rendszerváltás, erről nekünk, művész embereknek szólnunk kell. Ezért újítjuk fel átdolgozva Igor Sztravinszkij Petruskáját, amely az emberi kiszolgáltatottságról szól, és ez mindig aktuális téma. Végül 2009 a Győri Balett fennállásának harmincadik éve. Májusban indul a Petruskával az ünnepi sorozat, nagyon szeretném, ha a júniusban megrendezendő Győri Táncművészeti Biennálé is ennek jegyében telne. A nyitóesten a Purimot mutatjuk be, ahova meghívjuk a Fesztivál Balettet is.

Milyen tervei vannak jövőre?

Én hiszek az összefogásban, különösen ebben a nagyon zaklatott világban. Egy évvel ezelőtt szövetkezett a Pécsi Balett, a Szegedi Kortárs Balett és a Győri Balett annak kapcsán, hogy 2010-ben Pécs lesz Európa Kulturális Fővárosa. Ezért arra gondoltunk, hogy erre a különleges alkalomra a három együttes készítsen egy közös produkciót. Igaz, hogy egymás konkurensei vagyunk, de ez nem azt jelenti, hogy nem figyeljük és tiszteljük egymást. 2010 nyarára tervezzük Dante: Isteni színjátékának bemutatóját, amely óriási vállalkozás. Erre még nem volt példa, hogy három vidéki együttes így szövetkezzen, és nagyon bízom benne, hogy ez az összefogás példát mutathat.

( Fot? Benda Iván, Dusa Gábor )
[ Finck Mónika ] 2008-12-03 00:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]