Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Nő a múltból
[ Örkény István Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. december 13. péntek    Mai névnap(ok): Luca, Otília a - a - a
Schiller aknamezőn
JESz - Ármány és szerelem Mikuli János rendezésében
Friedrich Schiller Ármány és szerelem című tragédiája Mikuli János értelmezésében, szétfeszíti a tragédia műfaji határait: a melodráma, a tragédia, a komédia és az említett műfajok paródiájának határvidékén egyensúlyoz.

Megengedheti-e magának egy Schiller-klasszikus díszlete, hogy újrahasznosított szocreál játszótérre engedjen asszociálni? A válasz egyértelmű igen, hiszen ha valami, akkor a német romantika idején íródott műremek aztán tényleg kínálja magát kiforgatásra, igazi posztmodern játékra. Mikuli János rendezése Friedrich Schiller Ármány és szerelem című tragédiája alapján a minimalizmus eszköztárát alkalmazza, de a letisztultsághoz kissé bizarr eklektika párosul. Ennek egyenes következménye, hogy a Schiller darab Mikuli értelmezésében, szétfeszíti a tragédia műfaji határait: a melodráma, a tragédia, a komédia és az említett műfajok paródiájának határvidékén egyensúlyoz.

 

Mikuli az Ármány és szerelem ’kizökkent idejét’, a társadalmi rend miatt sokáig titkolt tragikus kimenetelű szerelmi történetet egy rendhagyó, de funkcionális és nagyon kreatív, sőt inventív térbe helyezi. Az előadás fő eleme multifunkcionális, összecsukható, kinyitható, mint az NDK kempingasztalok. A díszlettervező (Mikuli Dorka) ötlete nagyszerű. A kezdeti ketrecszerű objektum a játéktér közepén komoly metamorfózisokra képes: hol ágy, hol asztal, házikó, vagy kacsalábon forgó palota, attól függ, melyik részét csukják be, nyitják ki, kicsoda és hová ül, esetleg mászik rajta. Ez az objektum stílszerűen fehér, kontrasztot képezve a szereplők rikítóan színes korhűszerű ruháival. A szereplők közül feltűnő jelenség Wurm szerepében Molnár R. Tamás azzal a markáns fekete szemüvegkerettel az orrán, ami nyilván szükségszerűségből van ott, ahol. Megjelenése bizarr így, ezzel a hipermodern ókulával. Ez egy szerencsés véletlen, ami jó hatással van az előadás összképére, de akad néhány kellék, mely esetében egyértelműen rendezői koncepcióról van szó. Az Ármány és szerelem klasszikus tragédia, sokak kissé degradáló véleménye szerint melodráma. Mikuli ezt a műfaji eldöntetlenséget kiaknázva, újabb adalékokkal gazdagítva-fűszerezve Schiller klasszikusát, igazi keveréket hoz létre. Rendezése nem mentes a paródiákba illő túlzásoktól, túlméretezettségtől. Az elrajzoltság már az előadás elején szembeötlik: a színfalak mögül előhozott zsebkendő nagysága körülbelül egy pelenkáénak felel meg. Az elméretezés az Ármány és szerelem során többször ismétlődik, például az előadás végén. A pohár, amiben édes kis Miller Lujzánk a mérgezett citromos vizet hozza, amúgy is elég nagy, Szomora Lívia aprócska kezecskéjében pedig vödörnyi méretet ölt. Mikuli a túlméretezést tehát konzekvensen alkalmazza, és a darab végére ez a pohár (vagy vödör) a néző katartikus élményét módszeresen lebontja, vagy legalábbis eltorzítja: megdöbbent, sőt még az sem kizárt, hogy nevetésre ingerel. A kellékek mellett a színészi alakításokban is fellelhetjük a parodisztikus elemeket. Szomora Lívia Lujzája lágy és egészen visszafogott, Lady Milford (László Virág) alakítása közönséges ripacskodás. És ez itt egyáltalán nem baj, hiszen az ordítás és fröcsögés a fejedelem kegyencnőjének alakításában – és persze Lujza árnyaltsága mellett – a méltóságteljes, és elegáns karakter helyett épp ellentétes hatást éri el, nevetségessé válik.

 

Mikuli János rendezése határjárás nem aknamentes területen: egy klasszikusnak nevezhető értelmezéshez képest egészen máshová helyezi a hangsúlyokat Schiller drámájának színrevitelében. Több szögesen ellentétes műfajt ötvöz, és állít szembe egymással, ennek következménye, hogy az értékek relativizálódnak, és a minőségek kioltják egymást. A produkció összhatása mégsem semleges. Sőt.

Előadások: November 3-án, 12-én, 13-án, és 17-én este 8-kor.

Janus Egyetemi Színház
Pécs, Szántó Kovács János út 1.

Jegyrendelés és információ: 72/501 500/2091

[ Sz.N. ] 2008-11-01 19:21:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]