Mi is az, hogy Kreatív Írás?
Negyedik éve oktatunk a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen vers- és prózaírást Vörös István kollégámmal, professzionális szinten, kétéves képzés keretében. A Kreatív Írás elnevezést azért választottuk, mert ennek angolszász területen van már egyetemi hagyománya: Angliában és Amerikában jól ismert írók kerültek ki ilyen kurzusokról, és a legjobb kortárs alkotók tanítják ezeket a tárgyakat.
Afféle inaskodást, műhelymunkát képzeljünk el, mint a régi iparosműhelyekben?
Így is lehet mondani, de gondolhatunk arra is, ahogy a Színművészetin játszani, a Képzőn festeni tanítják a diákokat. Közröhej, hogy időnként még mi magunk irodalmárok is olyasmiket nyilatkozunk: á, ezt nem lehet tanulni, az egyetem csak elrontaná a tehetségeket. Az ilyesmi badarság. Egy szakma presztízse többek között olyan, amilyen az oktatása.
Ebből arra következtethetek, hogy nem elég jó nektek a magyar irodalom jelenlegi állapotában.
De, a magyar irodalom épp elég jó, sőt, nagyon jó, szerencsére sok a legkülönfélébb ars poeticájú, remek művész. Azonban a jó íróknak is szüksége van olyan olvasókra, tanárokra, pszichológusokra, szociológusokra, fordítókra, újságírókra, akik értő módon viszik közelebb az emberekhez a legjobb mai műveket. Pompás dolog lenne, ha kreatív írás-oktatással el lehetne érni, hogy egy kicsit mindenki jobban írjon és mélyebben olvasson, mint eddig… Hallatlan tapasztalat belülről, a „barkácsolás” felől nézni az irodalmat, „utánozni”, gyurmázni, formázni, alkotni. Élményturizmus.
Kit érdekel ez ma, egy az ipari termelést favorizáló, fogyasztásra nevelt világban?
Azt tapasztalom, hogy nagyon sokakat. Az internetes irodalmi honlapok burjánoznak, emberek milliói írnak Magyarországon. Az írás játék, szórakozás, terápia, meditáció, rengeteg pozitív „élettani” hatása van. Manapság, amikor annyi módon pátyolgatjuk testünket-lelkünket, éppenséggel ezt a fajta lelki-szellemi wellnesst is beiktathatnánk a sorba. Mi, tanárok mindenesetre igyekszünk abszolút mai szemmel, minél színesebben megmutatni a kortárs irodalom arcát, feltárni azt, hogy nagyon is sok köze van a mai élethez, mai kérdésekre keres választ, vagy legalább érvényes kérdéseket a hiányzó válaszokhoz.
Legyünk gyakorlatiasak! Mégis, hogyan képzelitek el ti a kreatív írás képzését?
Négy félévnyi kurzus, összesen tizenöt tanegység, végén szigorlattal. Egyharmad elmélet, vagyis előadás (ez is a gyakorlatról szól, a kortárs magyar és külföldi vers és próza írástechnikáiról), kétharmad írás- és olvasásgyakorlat, no meg pluszba néhány nyalánkság: kiadványszerkesztői gyakorlatok, reklámszövegírás, politikai beszédírás… Ez a menü, reméljük, jól hangzik. És persze lényeges az órák hangulata: az egyetemen mindig azt kérdezik a szomszédos termekben tanító kollégák, mitől olyan roppant vidám dolog ez a Kreatív Írás. A válasz: attól, ahogy mi felfogjuk. S persze ettől nem kevésbé „vérkomoly” az ügy.
Mivel a Pázmányon tanítotok, gondolom a Kreatív Írásra járás a Pázmány diákjainak kiváltsága…
Ősztől másképp lesz ez: bárki diplomás emberfia jelentkezhet a Pázmány égisze alatt, szakirányú továbbképzésként, Budapesten tartandó kurzusokra. Két nagyon profi fiatal kolléga is besegít a tanításba: Szabó T. Anna és Acsai Roland tart majd órákat. Vagyis a kalandtúra indul, tessék beszállni!
|