Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A new yorki páparablás
[ Karinthy Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 8. vasárnap    Mai névnap(ok): Mária a - a - a
Németország felett az ég…
Mülheimer Theatertage – Az év legjobb német nyelvű kortárs drámája harmicharmadszor
A fesztivál és a díj fontosságát nemcsak a múltja, a profi szervezés és keretprogram bizonyítja –az előadásokat követő nyilvános viták, tartalmas szimpóziumok, gyerekszínházi produkciók, kétévente műfordítói workshopok –, hanem a meghívott, ill. díjazott szerzők sora: Franz Xaver Kroetz, Heiner Müller, Botho Strauß, Georg Tabori, Rainald Goetz, Werner Schwab, Elfriede Jelinek, Fritz Kater, Lukas Bärfuss, René Pollesch és a Rimini Protokollt alkotó Helgard Haug és Daniel Wetzel...

Németország felett az ég… éjbe fordulni látszik. A karácsonyfaégőkből kirakott csillagos ég halk pukkanással huny ki. Ég és föld az egyes ember olykor már meg sem fogalmazható vágyai és a realitás közötti különbség. Nincsenek nagy utópiák, beteljesülő víziók, nincs kiben vagy miben hinni, mint ahogy múlt és jövő nélküli a jelen. Nincs közösség, család, szerelem, ahová menekülni lehetne ez elől a csillagtalan űr elől. Fogyasztói társadalom van, globalizáció van, általános elidegenedés van, magány van, városi lakópark van, vegetálás van. Megannyi hiába-lét, korra, nemre, szociális helyzetre való tekintet nélkül. A történelem vertikális és a figurák jelenének horizontális síkja a leépülés egyenesén metszi egymást.
Legalábbis Armin Petras (1966), szerzői álnevén Fritz Kater „Heaven. (zu tristan)” című darabjában, melyet saját maga vitt színre a schauspielfrankfurt és a berlini Schauspiel Gorki színtársulatának koprodukciójaként.

Ez a mitológiai utalásokkal, két huszadik századi fizikus portréjával, minden globális mondanivalója mellett erősen a híres kelet-német melankóliával megterhelt előadás valóban teher a néző számára. De nem az eredeti szöveg komplexitása, a romantika kleisti hagyományaihoz visszanyúló, széttördelt dramaturgiája, a mondanivaló súlya, vagy éppen a kilátástalanság, a nyugati jóléti társadalom csillogó karácsonyfaégői alatt meghúzódó dekadencia, a német múlt két diktatúrája emléknyomainak találó színrevitele miatt. Nem is a körben forgó fehér betontömbre vetített panelek, üres műanyagflakonok közt strandolni próbáló, öngyilkosságukban is elbukó figurák látványa, a felhőkként elvonuló álmok és utópiákként leomló házak lassú, lírai metaforái és az élőben előadott sanzonok szentimentalizmusa késztették a tisztelt publikum egy részét a szünetben való távozásra: Az előadás hosszú monológjaira rátelepedő unalmat egy mégoly tehetséges színésznő mint Fritzi Haberlandt finom humorú, verbális szöszmötölése sem tudja szétfoszlatni. A mindent átölelő tragédia akarása, az az apellatív gesztus, mely a bevezető monológ sajátja, végül minden jelenetre ráül: „sterbende städte werden von den bewohnern als verlängerung ihrer eigenen körperteile empfunden/ sie selbst fühlen sich krank verunsichert in ihrer existenz bedroht/ plattmachen ist hier keine metapher/ sondern das gefühl der dagebliebenen” * (lakói számára mint saját testük része az elhaló város/ betegnek érzik magukat elbizonytalanodva létük egésze állandó veszélynek kitéve/porrá zúzni nem csak egy metafora itt/hanem a hátrahagyottak életérzése).

Két nappal az év legjobb előadása címért zajló verseny, a Berliner Festspiele megnyitója után, május negyedikén a Mülheim an der Ruhr városában összegyűlt közönség is leadhatta első szavazatát a 2007/08-as szezon legjobb német nyelvű drámái között folyó verseny megnyitó előadására. A jelenleg 15.000 Euróval dotált cím elnyeréséért az előzsűrizett közel 210-ből nyolc szöveg maradt versenyben. Ezek között a három hetes fesztivál keretében egy öttagú, független szakmai zsűri dönt, immáron a szövegekből létrejött színházi produkciók megtekintése alapján.

 

A fesztivál és a díj fontosságát nemcsak annak 33 éves múltja, a profi szervezés és keretprogram bizonyítja – így az előadásokat követő nyilvános viták, tartalmas szimpóziumok, gyerekszínházi produkciók, kétévente műfordítói workshopok –, hanem azon szerzők sora, akik többször is a meghívottak illetve a díjazottak között voltak. A teljesség igénye nélkül időrendi sorrendben elismerést kapott Franz Xaver Kroetz, Heiner Müller, Botho Strauß, Georg Tabori, Rainald Goetz, Tankred Dorst, Werner Schwab, Einer Schleef, Urs Widmer, Elfriede Jelinek, Fritz Kater, Lukas Bärfuss, René Pollesch és a Rimini Protokollt alkotó Helgard Haug és Daniel Wetzel. Az 1976 óta egyre bővülő névsort, és ezzel a zsűri döntéseit igazolta az idő. A mülheimi, ahogy itt mondják „színházi ünnepen” újra és újra sikerül eleget tenni a díj alapításakor kitűzött céloknak, vagyis aktuális, innovatív dramaturgiai és tematikai tendenciákat prognosztizálni kortárs szövegek alapján, illetőleg felkarolni, támogatni azok szerzőit a rendezői színház ellenében.

Bár Thomas Bernhard, Roland Schimmelpfennig vagy Marius von Mayenburg „csak” a legjobb nyolcba vagy hétbe jutottak be, a mülheimi fesztivál mintha valóban nem zárkózna el a színház új diskurzusai elől. Ezt jelenleg olyan, a szövegszínház rögzített szövegeken alapuló voltát felülíró alkotók kitüntetése bizonyítja, mint Jelinek, Pollesch vagy tavaly a Rimini Protokoll szerzőpárosa. A nyilvános vitáknak, kerekasztal-beszélgetéseknek és idén a www.nachtkritik.de online-színházi portállal való együttműködésnek köszönhetően a fesztivál mindemellett nemcsak sokoldalúan informálja, hanem véleményalkotásra, a diskurzusba való bekapcsolódásra is invitálja mind a színház iránt érdeklődő nagyérdeműt, mind a szakmabelieket.

 

Hogy az immár negyedik alkalommal nevezett és 2003-ban díjat nyert szerző/rendező Fritz Kater/Armin Petras idén újra a legjobbnak találtatik-e, május 24-én derül majd ki. A további három már ismert és négy „új” szerző és szerzőnő szövegei is mintha csak a tavalyi győztes Rimini Protokoll Marx-előadásából indulnának ki, hogy igen különböző eszközökkel mutassák be a jóléti társadalom csődjét, legyen az Philipp Löhle (1970) oblomovi figura köré épített parabolája, ahol a szabadság a fogyasztás tagadásában és a börtönben találtatik meg, Theresia Walser (1967) veszteglő vonatfülkében játszódó zeitstückje, vagy Dea Loher (1964) antik hangvételű tragédiája a sorsszerű boldogtalanságról, amely alól nincs kivétel. Laura de Weck (1981) a felnőni nem akaró, önmagát már csak sms-ben kifejezni tudó örök-egyetemistákról írta első igen pergő darabját, Ewald Palmetshofer (1978) heiner mülleri ég-masináról filozofál két osztrák pár találkozása és egyéb véletlenek kapcsán. Felicia Zeller (1970) a szociális hálót tartó apparátust veszi górcső alá egy otthonában éhhalált halt és hűtőben tárolt kisfiú esete kapcsán, míg René Pollesch (1962) már a címben sem rejti véka alá, mely realitás felszínét reflektálja a végletekig aktuális szövegével/rendezésével: „Liebe ist kälter als das Kapital” (A szerelem a tőkénél hidegebb) .

Nem újdonság a német színpadokon, hogy a német társadalom hanyatlani látszó, de azért mifelénk még mindig csak vágyott és példamutató jóléte sem jó lét. Kérdés, hogy vannak-e még nagy nyelvi erővel, dramaturgiai tehetséggel megáldott szerzők, akik képesek újat, újszerűt mutatni? Szükség van-e rájuk egyáltalán? Vagy a szerző és rendező funkciójának egybeesése, az innovatív csoportosulások, társulatok nem rögzíthető szövegekkel való jelenléte kikerülhetetlen tendencia, mely igazából a mülheimi díj alapításának apropóját fricskázza meg?

Tény, hogy a kulturális szegmens Németországban is szembe kell nézzen a támogatások, ösztöndíjak elapadásával, a színházaknak különösen az apparátus átfogó leépítésével. Hogy ez a negatív inspiráció pozitívan hat-e a színházi résztvevők munkájára, szintén kiderülhet a három hét alatt. Vagy beborulhat. Mint a megnyitó előadás.

* szerzői jogok: Henschel SCHAUSPIEL, Berlin

Kapcsolódó linkek:
   • A 33. Müllheimer Theatertage honlapja
   • A nachtkritik-stuecke08 honlapja

( Fot? Bettina Stöß )
[ Vágó Marianna ] 2008-05-09 10:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]