Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Csak semmi szexet, kérem, angolok vagyunk!
[ Vídám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 11. szerda    Mai névnap(ok): Árpád a - a - a
Sárga cipőt vegyenek!
Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása – József Attila Színház
Játékosan didaktikus – ezzel a paradoxonnal jellemezhető Zsótér Sándor „missziója”. Az öreg hölgy ezúttal a József Attila Színházba látogat, de mi is fogadhatná be autentikusabban, mint ez a szocreál küllemű, kissé kopottas „népszínház”. Güllen, a dráma béli városka sem mutat különbül, ahol izgatottan várják a csudabogár milliomos nő érkezését. Hasonló izgalom és szorongás övezte Zsótér megjelenését a hagyományaihoz ragaszkodó panelövezeti teátrumban. Ez utóbbi találkozás váratlan sikert hozott, a mai napig műsoron szerepel az előadás, és Kukorelly Endre beválogatta a POSZT műsorába

Friedrich Dürrenmatt drámáját Ungár Júlia fordította újra és szabta az előadás méretére, ritmusára és korunkra. Akkora változtatást viszont nem lehet végrehajtani a szövegen, hogy ne maradjon meg a történet példázat jellege. Zsótér pedig meglepően pontosan leköveti a drámaíró elképzelését, csak vakító színekkel – szigorúan a vonalon belül maradva – tarkítja az előrajzolt sémákat. Ambrus Mária örökmozgó díszlete: sárga, piros, narancs, rózsaszín. De ne gondoljuk, hogy otthonos az elénk táruló látvány, ilyen fagyos meleg színeket kikeverni művészet. Megannyi fel-le vont, rikító, geometrikus forma, bauhaus díszletképhez hasonlítanám, ha nem hiányoznának belőle a forgástestek. Güllen tere émelyítően zsibongó, szimpla világ, egysíkú de hatalmas mozgó tömeg. Ezt a tiritarkaságot ellenpontozzák a népi-falusi bútordarabok. Két felhajtható fedelű hófehér pad (Nagyanyám szennyes tartónak használt egy hasonlót) és egy konyhaasztal a provinciális atmoszférát erősíti. Ha a díszlet távolságtartóan fanyar, akkor az elidegenítést szolgálja Tallér Zsófia kortárs zenéje is, mely egyes jeleneteket dalban mond el. A József Attila Színház társulata sikeresen birkózik meg a ritkán fülbemászó kórusrészekkel, dalbetétekkel. Ez a zenei alap megteremti a lehetőséget, a kevésbé kidolgozott, inkább csak csoportosan létező figurák indokolt egybemosására, arctalanítására. Az előadás nyitóképében máris énekelve fekszenek a síneken a városlakók, várják a helyi érdekűt, mely meghozza a szerencséjük végre, a mannát szóró Claire Zachanassiant, leánykori nevén Wäscher Klárit, dúsgazdag földijüket.

 

Az öreg hölgy Ladányi Andrea alakításában nem öreg és nem hölgy. A csupa ín, szikár „Médeia” lép be a színpadra. Nyomában groteszk, karikatúraszerű csapat: az ősember szőrű Toby és Roby, nadrágkosztümös, retikült billegtető világtalan heréltek Koby és Loby, Boby a diszkrét komornyik és az állandóságában cserélődő ikszedik férj. Claire visszatér ifjúsága színhelyére, hogy bosszút álljon Illen, volt szeretőjén, amiért annak idején megtagadta őt és gyermeküket, nyomorba taszítva a lányt, halálba a csecsemőt. Ill Güllen szatócsa, megbecsült polgár, sőt polgármesterjelölt. Ám mikor hazatérvén Claire milliárdos vérdíjat tűz ki a fejére, célponttá válik, sorsa megpecsételődik. Kételynek, morálnak nincs helye, szíve mélyén valamennyi polgár végez vele. De a lelki folyamat ezúttal nem a színész dolga, hogyan is lenne az, hiszen ebben a drámában senkinek nincs lelke, mindenki eladta jó pénzért. Claire gazdag férjeinek fizetett vele, Ill a polgári konvenciókba, felesége kisboltjába fektette a magáét, a polgárok, rokonok és ismerősök pedig a jólét oltárán áldozzák fel. Az erőviszonyokat, az árulást így máshogyan kell felmutatnia az előadásnak. Míg a polgárok táncolnak, dalolnak, a pap elfordítja a tekintetét, a rendőrfőnök kapva kap az alkalmon, a tanító meg belátja a helyzet szükségszerűségét, addig körülöttük a tér metamorfózison megy keresztül. Az eleinte városi kapualjaknak tetsző díszletelemek, a történet hatására új értelmet nyernek a néző szemében. Megannyi lábszár formálódik az ívekből, rajtuk sárga cipő: az emberi gyarlóság eizensteini tömegévé minősül a színpadkép. Ugyanis Ill reménye az életben maradásra a városlakók kikupálódásával egyre halványodik. Mindenki sárga bőrcipőt vásárol hitelre, a kezdeti kombiné és alsónadrág viseletet felváltják a jól szabott bézs öltönyök, kosztümök. Eközben hullámzik fejük felett a díszlet, megannyi sárga láb tapossa egyre mélyebbre őket a kárhozatba. Ill szerető családja bármiféle lelki fenntartás, drámai vívódás nélkül követi az új divatot, nekik is hitelük van egy körre az új kocsival. Az elidegenedett képi fogalmazás újabb bizonyítéka, mikor a családtagok nem egymást ölelik üres keblükre, hanem a zsinórpadlásról leereszkedő hatalmas, síkba transzponált, szögletes fafigurákat szorongatják.

 

Az egyetlen olvadásgyanús pillanata az előadásnak, mikor Ill kivégzése előtt kettecskén üldögél a padon Claire-rel, a színészek formálta erdő közepén. Dürrenmatt utasításait követve a polgárok fákká, őzzé, harkállyá változnak, ezzel is kifejezve lelkük képlékenységét, vagy egyenesen annak hiányát. Eszközök csupán a narrátor (rendező, író) kezében. A hajdani szerelmesek szavai mostanra már őszinték, közelítenek egymáshoz, de ezt az oldódást testük, kinézetük távolsága érvényteleníti. Ladányi Andrea, a nagyszerű kortárs táncos – az előadás alatt egy pillanatra ki nem oldott – görcsbe csavarodva ül, kesztyűs jobbja mű, bal lába szintén idegen elem, egy slukk, aztán tüdőzze le a harkály a szipkás dohányát. Az öreg hölgy első prózai szerepe Ladányinak, de akár szavak nélkül is minden lelki nyomorúsága látható lenne fegyelmezett testén. Méhes László Illje pedig nem csak csöndes, halálra várt melankóliájába burkolózik a padon ülve, hanem egy uv színekben vibráló, műszálas pulóverbe is. Mint egy stigmát viseli magán városának eszelős színeit. Szemmel látható, hogy sorsa megpecsételődött, nem egykori kedvesével, hanem gyilkosával várja végóráját. Két érző ember ül egymás mellett, akik nem tudnak megszabadulni bűnük burkától, így nem érinthetik, oldozhatják fel egymást.

 

Illt, kivégzését a sajtó közvetíti. Az eddig a világtalan herélteket játszó Háda János és Ömböli Pál, most vakságát átörökíti az operatőr szerepre is, az elvakult bulvármédiát idézhetik talán ily módon. Megtévesztő hitelességgel játszanak: eltartott fejjel fülelő, biztosan bizonytalan mozdulatokkal rendezik a kivégzősorfalat. Az összes polgár a színpadon, mind egy sorban emeli Illre a fegyvert formáló kezét. Nincs gyilkos, mind gyilkos, de ugyanakkor áldozat is. Valamivel később a tömeg egyemberként tartja a kezét a magasba, úgy állnak ott felénk fordulva, mint akik kivégzésüket várják (miközben talán csak azt mutatják, ők nem tehetnek semmiről). És ekkor, minden cifraság után egy mozdulatba sűrűsödik a tragédia: egy ember bűne százé lett. Zsótér Sándor rendezése precízen kiteszi a kérdőjelet az előadás végére: a néző áll most a kivégzőosztag helyén. A kérdés csak az, hogy megértettük-e a példabeszédet.

 

Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása
Tragikus komédia két részben
Rendező: Zsótér Sándor
Fordította: Ungár Júlia
Díszlet: Ambrus Mária
Jelmez: Benedek Mari
Zeneszerző: Tallér Zsófia
Tánc: Vati Tamás
Szcenikus: Éberwein Róbert
Szereplők: Zöld Csaba, Gieler Csaba, Lévay Viktória, Kocsis Judit, Méhes László, Szabó Kimmel Tamás, Friedenthal Zoltán, Maday Gábor, Dányi Krisztián, Ladányi Andrea, Blazsovszky Ákos, Vári Kovács Péter, Sztarenki Pál, Háda János, Ömböli Pál, Vándor Éva, Ullmann Mónika, Ferencz Bálint, Bárd Noémi Polli

 

( Fot? Bálint F. Gyula )
[ Fehér Anna ] 2008-04-14 23:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]