Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

MU Terminál: Terminál B - Vera Ondrasíkova: Dead Water
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. december 10. kedd    Mai névnap(ok): Judit a - a - a
Ivanovnak tetszelgő tárgy
Kesergő, nosztalgikus leírás
„Amíg az új élet el nem jön, én újra és újra mondom: értsétek meg végre, hogy milyen rosszul, milyen unalmasan éltek!" – írta Anton Pavlovics Csehov, és mennyire igaza volt, azt a szerencsés tényt is beleértve, hogy nem láthatta Funk Iván rendezését a Pécsi Nemzeti Színházban, 2007. november 9-én este, mert félház előtt végigunatkozta volna az előadást a nagyszínházban.

Csehov darabot utoljára jó egy éve – 2006-ban - Berlinben láttam, egy Platonovot a Schaubühne am Lehniner Platz –onban, hatalmas tér, csupán néhány szék a díszlet, igényesen, szépen világítva, csupasz betonfalak között… Az első részben szuggesztív látomással lehengerelt Luk Perceval, de a második már kissé unalmasra sikeredett, ásítoztam – igaz majd négy órán át tartott az előadás, 11 óra felé járt már az idő, mikor véget ért.

Darabont Mikold, Zayzon Zsolt
 

Amúgy lehet, hogy Csehov is porosodik? Mármint, hogy ezért ásítoztak a pécsi előadáson is? A tragédiák finoman keverve groteszkkel, banális örültekkel, lázas antihősökkel, vagy elveszett, magukat romba döntő zsenikkel, mégis annyira emberi módon elmesélve, ahogyan Csehov tette, annyit tudva a beteljesületlen vágyakról… Ez ma már kicsit unalmas, de attól még lehet valami jól is unalmas, nemcsak rosszul. Ennyi előfeltevéssel ültem be a pécsi színházba.
Elsőre megdöbbentett, hogy még félház sem volt a nagyszínházban. De hát szeptember óta már Pécsett is szakmai jegyet kell vásárolni a kritikusnak és a színház dolgozók hozzátartozóinak is - egy évben négy jegyet írathatnak csak, így vége a tízesével érkező barátoknak, mindenki vehet magának teljes áron jegyet – ám ezzel eltűnt a nézőtérről az úgy nevezett vatta. Mármint azok, akik ingyen még eljártak színházba, de ezek szerint egy ötszázasért már nem. Legalább családias a hangulat, eztán papucsot is viszek a színházba, mégis kényelmesebb, mint cipőben eltölteni három órát, és senki sem veszi észre.

Széll Horváth Lajos, Darabont Mikolt
 

Nem tudom, a rendezői koncepció része volt-e az, hogy a színészek fél kezüket zsebre dugva hadartak, míg másuk kezükkel jelentőségteljesen hadonásztak. Triviális képe ez a helyét nem találó, pótcselekvő színésznek. A második részből kikövetkeztethető, miért pöfög a díszlet mélyéről preiodikusan némi füst – elébb azért aggódtunk páran, hátha ég a díszlet -, de nem, csak így jelenítette meg a rendező Ivanov sűrű homályát.
Az egész első rész elhibázott volt. Nemcsak mert a rendező alulvilágította a tempótlan jeleneteket, mert hiába hadartak, mégiscsak lassúdad lötyögött az előadás. Sajnos kevéssel különbözött egy operett prózabetétjeitől, vicceskedve rendesen elrippantgatott a színészek java. Remek példa erre Sabelszkij, Matvej Szemjonics - N. Szabó Sándor, aki remek színész, volt már alkalmam látni őt pontos, felépített szerepet megvalósítani, de ha nem jelölik ki számára a határokat, akkor csak egy utolsó ripacs. De nem róla szólna az előadás, hanem Ivanovról - Zayzon Zsolt, aki alkatilag magában hordozza az önemésztő intellektus színpadi megjelenítésének lehetőségét (szikár, vékony alak, kissé szemébe lógó frizurával), de ebből nem sokat árul el. Nem intellektuális, nem magával ragadó, nem érezni semmi parázslást, csak el van játszva a szerep, néhány furcsa szó megüti a fülem (Forgách András fordításából dolgoztak). Ivanov ellenpontjaként szolgálna Lvov, az orvos figurája – Széll Horváth Lajos, aki szimplán merevséggel és ordibálással dolgozott. Illetve ezt kérte tőle a rendező? Széll Horváth-ot is láttam már színészi munkát is végezni. A költséghatékonyság szempontjából egy vigyáz állásban ordító arcú bábú is képviselhette volna a szereplőt, és hangfelvételről is adhatták volna a szövegét, a díszítők pedig hozták, vitték volna.

Széll Horváth Lajos, Darabont Mikolt
 

Anna Petrovna – Darabont Mikold – vajon miért festett úgy mint egy lotyó? Pár pécsi éve alatt a fiatal színésznő elveszette az Erdélyből hozott tájszólása ízét, ám színésznői képességéből ezen az estén kevesebbet látszott, mint ringó melléből. Erre miért volt szükség? Mit akart ezzel a rendező? Szexuálisan túlfűtöttsége és betegsége mintha utalna valamire. Az előadásban ő a zsidó, a Funk az előadást ezen irányban teszi aktuálissá, vagy éppen ezáltal a szalonzsidózás által válik aktuálissá néhány tűnő pillanatra ez az Ivanov verzió.

Pilinczes József, Szabó Vera
 
N. Szabó, Darabont
 

Néha Dobó Katát megidéző hidegséget vitt a színpadra Szabó Vera Szása szerepében. Ez lehetséges rendezői koncepció? Oké, ellenpontozza a feleség szexuális vibrálását – ami pl.: pörgésben, éneklésben, földön hempergésben, Ivanov leteperésében, az orvossal flörtölésében nyilvánul meg – de szegény Szabó Verának semmi színész eszköze nem marad. A naivságot buta nézéssel és csücsörítéssel oldatta volna meg Funk Iván? A nézőtérről ez látszott.
A rendező nagyon magára hagyta a színészeket, statisztákat, a szalonjelenet némaszereplőinek háttérjátékát a gegek próbálják színesíteni, de nevetni nem sikerült a közönségnek a kidolgozatlanság miatt. A szünetben hallottam, amint a színészfotók előtt az egyik kisgyerek lelkesedik egy-egy színészfotó láttán, hogy ki melyik kereskedelmi televíziós szappanoperában szerepelt… De hát Rázga Miklós nem is játszott ma ezen a színpadon, sem Herczeg Adrienn...

Többen becsületesen megdolgoztak a tapsért (érdekes, hogy ez az unalmas előadás is kapott tapsot), mégsem tudtak sokat hozzátenni az előadáshoz. Köles Ferenc – Borkin - színpadi munkája – egy érthetetlen hangnemváltást leszámítva az első jelenetben– kiemelkedett a mezőnyből, mellette csak Pilinczes Józsefet – Lebegyev – lehet említeni, aki ugyan saját megszokott karakterét hozta, mégis színpadi jelenléte, hangütése rezonált a szereppel, példának hozok fel egy apró mozzanatot: száját megtörlendő, kitép Ivanov könyvéből egy lapot, egy hanyag mozdulattal összegyűri, s az asztalra ejti. Szóval ő rendben van. Csak dicsérhetek – ez is öröm - még három karaktert, Dudkin – Tóth András Ernő örök csehovi kallodó akárkije, Ujláb Tamás Gavrilája, aki csak kihozza az italt, de jelen van azzal, ahogy jár – és Pjotrt alakító Benyovszky Tamást, akiknek munkája egyaránt alázatos és kifogástalan – nem úgy a többi kis szerepet alakítóké, akik vagy súlytalanok, vagy esélyük sincs rá, hogy egy-egy gesztusból megsejthessük egy-egy élő figura lehetőségét. Mert, hát erről szólna Csehov, meg ez a fajta kőszínház vagy nem?

Köles Ferenc, Zayzon Zsolt
 
Pilinczes J., Szabó V., N. Szabó, Füsti Molnár Éva
 

Nagyszínházban ennyire unalmas előadást ritkán látni, ilyesmit csak bérletesekre lehet rásózni, így ez egy Pécs léptékű vidéki városban kb. tizenötször lemegy (a kőszínház az ugye üzem), aztán fél év múlva még azt is elfelejtjük, hogy létezett egyáltalán valaha. Funk Iván – e nevet eddig ifjú rendezőtitánok egyikeként hallottam emlegetni – tévedése beleillik a Pécsi Nemzeti Színház elmúlt évtizedes pályaívébe, amelyet kritikusként egy-két emlékezetes előadást, mint pl.: Szikora János Pillantást a hídról rendezését vagy egy-egy rendhagyó szobaszínházi előadást kivéve - volt szerencsém végigunatkozni.

A 2007. november 9-én, péntek este, a félig sem töltött nézőtér előtt zajló előadás nosztalgiahullámot váltott ki belőlem. Még egyetemistaként a Pécsi Campus kéthetilap oldalain is csak kritizáltuk/szidalmaztuk a Pécs Nemzeti előadásait, pedig akkor itt játszott Vári Éva, Újvári Zoltán, Vincze Gábor Péter, Bellus Attila, Kőszegi Ákos, Barkó György, vagy a még nem ripacsba áthajló Besenczi Árpád, de említhetek még későbbről fiatal színészeket: Melkvi Bea, Lázár Balázs… Most már színész is alig van. Fillár István elment, maradt Lipics Zsolt és Stubendek Katalin. Talán jót tenne a színháznak több mint tíz esztendő után az igazgatóváltás, úgy hírlik Balikó Tamás komoly csapattal pályázik a budapesti Nemzeti Színház igazgatói posztjára, és akkor nem csak nyáron, tíz napig lenne progresszív Színház ebben az épületben, a POSZT idején.

[ Balogh Robert ] 2007-11-10 21:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]