Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Liliom
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 13. péntek    Mai névnap(ok): Luca, Otília a - a - a
Da capo
Etűdök a Hólyagcirkusz fesztiválról
Hólyagcirkusz? Egy hatalmas léggömb belsejében repülő artistacsalád, retro futballcsapat, tehetségtelen tűznyelő, avagy egy-két felfuvalkodott bohóc, elképzelhetetlen attrakció, mely után a nézők hólyagosra tapsolják a tenyerük, vagy talán a tenyészdisznó húgyhólyagjáról elnevezett színház?

Végy egy jókora sertést, itasd búvópatakok, tengerszemek vizével bőségesen – eztán jön a neheze – kebled ólmelegéből ki kell szakítanod, jókora késsel fel kell hasítanod ringó húsát, de vigyázva nehogy hatalmasra duzzadt hólyagját, melyet lassú víz mosott simára, megsértsd. Majd leheld be az erezetes burkot, míg meg nem feszülsz, szélét tapassza szád. Zsineggel kösd el a rést, és egy erős ágat addig vés, míg egy szálka sem szakítja bőrödet. És ekkor vásárolj buszjegyet, a városba mész. Egy csomag húr, kotta s vonó kell a szaküzletből. Kész a nyél és a bőgő élű húr közé szorítsd a kiválasztott szervet és követve a tervet, játssz. Magányhangszeren tanítsd repülni a disznód, ez a lábnélküli tánc, a hal(l)ás művészete: most még itt van, de máris tovaszállsz.

Hólyagcirkusz
 

Tíz éves a Hólyagcirkusz Társulat, munkával ünnepeltek az elmúlt héten, újra bemutatták szinte az összes eddigi előadásukat a Merlin Színházban. A játszóhelyen, ahol bő egy éve dolgoznak, azelőtt a Stúdió K színpadán vendégeskedtek kilenc esztendeig. Itt született 1997-ben egy zenei továbbképzés alkalmával a Hólyagcirkusz nevű előadás, és maga a társulat is, azóta sok vonót elnyűttek, de a helyüket még mindig nem találják, a nyáron kiléptek az Alternatív és Független Színházak Szövetségéből is. Évek óta sikeresen turnéznak külföldön. Közönségük viszonylag kicsi, de elkötelezett. Művészetük bár karakteres, de intézményes formát nem képes ölteni, betagozódása lehetetlennek tűnik, estéről estére létezik csupán, amíg szól a zene, amíg a fehér festék kitart az arcukon. Bohócok sátor nélkül, színészek színház nélkül, barátok közösség nélkül. Ezért is volt ünnep ez a fesztivál, ahol némiképp saját képükre formálhatták a teret, összpontosítani tudták a hasonlóan gondolkodó, közösséget vállaló alkotókat, nézőket, kicsit otthon lehettek valahol, azaz valameddig.

Születésnapi plakát
 

A Merlin Színház éttermének fehér falait fényfestés tarkította, bohócok, artisták, zsonglőrök ismételték mutatványaikat a filmeken. A nagy egyvelegbe szerényen olvadtak bele a direktor, Szőke Szabolcs színházi ihletettségű akvarelljei, rajzai. Könnyű és komolyzenei koncertek, régi előadások dalai hangzottak el. Felolvasó estet ajánlottak a tavaly elhunyt Bratka László emlékének, aki a Don Cristobál Pályázat című előadásukhoz fordított Danyiil Harmsz szövegeket, és többek között Vlagyimir Szorokin Jég című regényét is az ő tolmácsolásában olvashattuk. A Hólyagcirkusz a színpadot is megosztotta más alternatív műhelyek produkcióival. A Tünet Együttes Priznic című előadása: a modern Hacsek és Sajó lázálmai. Gőz István és Kövesdi-Fürge László a színpadon felállított falhoz erősítve, hanyatt fekve merőlegesen a közönséggel, mintegy felülnézetben játszanak. Kortermi összezártságukban fáradhatatlanul kíntornáznak egy-egy rózsaszín dunyha alatt. Az elmúlás, a kiszolgáltatottság a humor melegágya, mint a Hólyagcirkusz előadásaiban. Fellépett még a szegedi Barboncás Társulat Rutkai Bori sanzonénekes, (dalszöveg)író és fiatal képzőművész munkásságára támaszkodó bábelőadással. A szerelemi vívódás, a műfaji egyveleg alternatívája, a művészi önreflexió mind rokonítható a Hólyagcirkusz színházi fogalmaival is.

Hólyagcirkusz anno
 

Egyéni hangot kísérletezett ki az ünnepelt társulat már az első előadásával, mely tíz év alatt egyre tisztábban szól, mégis mindig hamisan. Játékuk a színház és cirkusz határmezsgyéjén egyensúlyozik, olyan színház, amelyben megvan az attrakció, csak a profizmus hiányzik, vagyis nem hiányzik, egyszerűen megtagadják azt, itt semmi sem tökéletes. A színház számukra örökös próba, egymásra épülnek és folyamatosan érnek előadásaik. Folytatásos színháznak nevezik a produkcióik sorát, kétségtelen, hogy visszatérő eszközök, ismétlődő dramaturgia, karakterek, hangulatok jelennek meg. Valahogy visszás ez a forma, olyan cirkusz, ami egy színházba van beszorítva, nincsen például porond, csak fűrészporos színpad, ugyanakkor nincsen színlelés, csak játék, saját képességeik feltárása, megfogalmazása és bemutatása. Nincsenek figurák, csak karakterek, csupa karneváli alak. Ami összeköti, és egyben meg is dermeszti ezt az ellentmondásos világot, az a zene. Színpadi mozgásuk, még ha művészi is, erősen kötött, ritmust szolgáltató, hangot gerjesztő, gyakran saját testük válik hangszerré, vagy csak kapaszkodnak a vonóba. Színház, koncert, cirkusz és sok-sok intermezzo ez a receptje a Hólyagcirkusznak. A szünet, a csönd, a sötétség éppúgy része az előadásoknak, mint a zene. A próba nem lehet folyamatos, inkább keresgélés, olykor várakozás zajlik, ez nem mindent megváltó, végleges várakozás, csak amolyan fellélegzés. Ilyenkor gyakran harapnak egyet-egyet a színészek, esetleg megkínálják a közönséget is, vörösbort szagolgatnak, lilahagymát esznek banánnal, teáznak, szendvics vagy egy alma. Máskor sötétség borul a teremre, egy játék araszol hosszasan kopogva, görög ide-oda a kerék, búgócsiga döngicsél, a mesélő elszunyókál a kényelmes fotelben. Adagio e piano.

Hólyagcirkusz
 

Rubato! Kortárs dráma, vagy alternatív színházcsinálás? A látens rendező Szőke Szabolcs ezt a jelenséget trancsírozásnak nevezi – hasonlóan dolgoznak a Mohácsi fivérek, néha a Krétakör, legújabban Mundruczó is – azaz tetszetős szövegrészeket, drámatöredékeket, anekdotákat, verseket és bonmotokat, illetve különféle zeneszerzők dallamait, különféle hangszereken egy csapat színész, avagy clow elé terjeszt, amit közösen szövegkönyvé gyúrnak. Hosszan rágódunk, próbálják a hangot, a képet, a beszédet, míg egy egységes világ ki nem kerekedik belőle. Kérdés, hogy így lehet-e drámát írni, vagy ez csupán a Színház. Az előadás kauzális, avagy kazuális lesz? Jó esetben mindkettő. Kirajzolódik egy történet a fragmentumokból, a dallamfoszlányokból egy érzet, de ha elpattan a „bilirezonátoros hegedű” húrja, azaz igazi kihívás, jellem és dallamformáló erő. A szent véletlen, a beépített hiba, amely leleplezi a színházat és „megszünteti a kiszolgáltatottságot”.

Csődcsicsergő
 

Tutti! Kétségtelen, hogy a Hólyagcirkusz legalapvetőbb sajátossága hangszereiben leledzik. Ezek két előadásban, a Hólyagcirkuszban és a Csődcsicsergőben valóságos insallációvá állnak össze, a többi darabban hol ez, hol az a hangszín dominál. Ott van az egyhúrúak családjából a hólyaghegedű, vagy a vietnámi őserdők hangszere, mely a föld hangját szólaltatja meg, az anklung: a csörgő és bambuszsíp mutánsa, a feszített bőrű dobok, nyeszetelni való bütykök és ráncigálni való lófarkak, a finomabb hangzású százas szögek sámliba vagy intarziás asztalba verve egyaránt, és a bicikliküllők, vázfuvolák, kristálypoharak, üveg szilofonok minden színben és méretben, konzervdoboz és fémhordó, vízimalom hajtotta üstdob, és a szerény cselló, pozán és tölcsérhegedű, metronóm, fütyülő teáskanna, csendölő édeske a fémpohár alján, no és persze az emberi hang.

Csődcsicsergő
 

Espressivo! A Hólyagcirkusz Társulat csupa elrajzolt karakterből áll, állandóan festett vagy faragott maszkot viselnek, valódi arcuk különös vonásait így még jobban fokozzák. Szerepkörük öröklődik előadásról-előadásra, de ez a leosztás nem teszi fásulttá az alakítást. A direktor, az általában vezető szerepben lévő, vehemens Szőke Szabolcs ütött-kopott cilindert hord, fehér szakálla mégis tiszteletet parancsol neki, a méltóságteljes tébolyult, Lear képmása. Gyakran kap maga mellé társat, például Spilák Lajost, a bőrnadrágos, vasalt bakancsos indiánt, aki hosszú hajába szerényen egyetlen galambtollat tűz. Irányító szerepe visszafogott, inkább a háttérben munkálkodik, pókerarca mozgás nélkül vált kaján huncutságra, hangja humorosan civil, ellenpontozva Szőke Szabolcs orgánumát. Szabó Domonkos, amolyan eszelős bonviván, mégis úgy érzem ő az a színész, akinek nem aknázták ki eddig eléggé a képességeit, talán mert azok inkább prózai jellegűek. Rácz Attila az erő embere, őrá hárul legtöbbször a feladat, hogy megszólítsa a közönséget, megfontolt, elnyújtott mondatai alkalmasságáról árulkodnak. Nádasi László csücsöri ajka, formás profilja és elváltoztatott hangjának egzotikuma ebbe a társulatba teremtette. Egyedül az arcával el tudja játszani, hogy repül. Tóth Evelin a teltkarcsú énekesnő, a szexualitás szimbóluma, hangja is vérnősző. Eszes Fruzsinában az a lenyűgöző, hogy kiváló zenész, csellón játszik és közben természetes a színpadon, jól mozog. Homonnai Katalin olykor csábító nő, olykor nagymama, többszólamú hangszer.

Az ünnep végeztével a társulat már próbálja az új előadást, a Zsúrt. Kezdik elölről és játsszák tovább a Hólyagcirkuszt.

A Hólyagcirkusz társulata
 
Kapcsolódó linkek:
   • A Hólyagcirkusz honlapja
   

[ Fehér Anna ] 2007-11-05 20:05:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]