Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Mit csinál a kongresszus?
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 13. péntek    Mai névnap(ok): Luca, Otília a - a - a
Kell-e nevetni?
Jónás Tamás: Lélekvesztő (Kolibri Színház,2007. 10. 20.)
„Törekedtem a hatáskeltésre, ugyanakkor őszinte művet írtam. Nem színpadban gondolkodtam, hanem papírban” – mondja Jónás Tamás (fotó) oidipuszi témájú Lélekvesztő című darabja kapcsán. Művét Tóth József adaptálta színpadra első rendezésében, amely bár ifjúsági előadásként főként a 16-18 éves korosztálynak szól, nem törekedett a szöveg lebutításával a durvaságok tompítására. „A Lélekvesztő bemutatásával fontos tapasztalatot szerzünk arról, hol húzódik az ifjúsági színjátszás határa” – állítja.

ÉVA Ma hogy alszunk?
ANYA Hogy aludnánk?
ÉVA Ki kivel? Figyelni kellene egész éjjel Sanyira! Hátha rosszul lesz. Vagy rosszakat fog álmodni. Belső vérzése is lehet. Ilyenkor kell valaki, aki megnyugtassa. Egy anya!
PÉTER Én szívesen alszom Sanyival.
ANYA Dehogy alszol! Majd... majd Éva!
ÉVA Én? Én aludjak Sanyival, hogy te Péterrel alhass?

Egy fiú ül a tér majdnem-közepén ócska karosszékben, egyedül, mozdulatlanságba merevedve. Mellette asztal, mögötte vaságy, jobbján valaha jobb napokat látott fotelágy. Körös-körül rendetlenség és az a fajta sötétség, ahol az ember bár nem látja, érzi a piszkot. Női arc tűnik föl egy keretben a színpad hátsó falán, beszél, eltűnik. A tévé bekapcsol, felcsendül az esti mese dallama. A mese ma egy hülyegyerekről szól. Egy béna és hülye gyerekről, aki egyszer elhatározta, hogy mindig nyerni fog. Aztán, ki tudja, hogyan, így is lett.

 

Négyen lakják a színpad nyomorúságos putriját: Anya (Erdei Juli), lánya, Éva (Alexics Rita), meg fiai, Péter (Krausz Gábor) és Sanyi (Ruszina Szabolcs). Anya alkoholista, nem mellesleg bódultabb estéken Péterrel bújik ágyba. Sanyi csak simán fogyatékos, Éva viszont némileg feslett erkölcsű (anyja az érzékletesebb „faszszopó” kifejezést használja), és mint konkurencia lép fel Anyával szemben a Péterért folytatott harcban. A színen feltűnik egy víg kedélyű orvos (Gazdag László), egy a víg kedélyű orvosokat szemmel láthatóan kedvelő gyámügyes (Sallai Virág), meg egy nem kimondottan eszes, de annál nagyobb fantáziával megáldott rendőr (Mészáros Tamás) – csak hogy arról is valamit, mennyire normális az, aki a kinti világból jött. Ha már fantázia: a putriban többször elhangzik a Hófehérke-történet saját szájízzel előadott parafrázisa is. Világos, ez a világ már nem hisz a tündérmesékben, ez a világ az életnek hisz úgy, ahogy az adatott. Például az egyik „igazi” mesében Éva-Hófehérkét mind a hét törpe meg az összes erdei állatok is megdugják. (Még talán a vadász is, bár ezt nem tudni biztosan.)

 

Változik a kép: a bolond Sanyi két kézfeje vitába keveredik egymással, a bútorokra meg a bútorok elé fehér szövet kerül, a szereplők mesefigurákká változnak: Évából Hófehérke, Anyából Királynő, Péterből Királyfi, Sanyiból pedig Udvari bolond lesz. Megváltozik a nyelv is: a szereplők lírában szavalják patetikus, néha humoros, jobbára filozofálgató szövegeiket. Megjelenik a zebracsíkos zakóban feszítő Remény (Kormos Gyula), színpadra lép a rendőringes Véletlen (Mészáros Tamás).

Sok jó ötlet, sok jó poén, mégis van valami baj. A lerobbant putri lerobbant lakóinak még van története: külön-külön, meg együtt is van. Ott humor nélkül nem lehet, mert megfullad az ember – még akkor is, ha a szereplők csak mint a nevetés forrásai vannak jelen, ők maguk nem nevetnek. A testet öltött fogalmakkal éppen olyasmi lép színpadra, ami az indító jelenet valóságából a legkevésbé sem következik: egy szürrealisztikus világ, ahol Remény és Udvari bolond Istenről és önmagáról cseveg kedélyesen. A verses nyelvezetre való áttérést szokni kell, a téma és a cselekménytelenség viszont nem segít ebben. A zenével, tánccal, énekkel tarkított párbeszédek nem teremtenek feszültséget, így a humornak egészen más szerep jut: a figyelem fenntartásának szolgálatába lép. Bár a párbeszédek középpontjában az érzelmi mozgatórugók elemezgetése áll, a szövegekbe beszüremlik a közélet néhány divatosabb eleme, komoly és komolytalan vegyítésével sajátos diszharmóniát teremtve. A kérdés persze az, mennyire szerencsés, ha meghatározott időközönként nevetségessé válnak az addig elmondottak, azaz ha az előadás egyik fele kiröhögi a másikat? Vagy másképpen, ha az emelkedett téma csupán egy poén előkészítéseként fogható fel? Ironikus az előadás végén a késelős jelenet is: a leszúrt figurák nem összeesnek, hanem elsétálnak, akár ha egy szereplőválogatáson jártak volna. A Véletlen távkapcsolóval állítja meg, pörgeti vissza és játszatja újra az eseményeket. Lehetett volna így is, persze, csak hát a látvány röheje feledteti a mondanivalót. Biztos, hogy ez volt a cél? Az előadás azt sugallja, semminek sincs igazi súlya. Így hiába remek például Ruszina Szabolcs bolondja (feledtetve Sanyi-figuráját), és hiába telitalálat Mészáros Tamás rendőr- és Véletlen-alakítása, ha önmagukban nem állnak meg, egységbe meg nem tagozódnak; ha egyszer színpadra kerül a Föld-, a Tűz- és a Víziszony, akik amúgy mit akarnak, és különben is. És hiába erős az előadás záró jelenete, amikor az Udvari bolond visszavedlik magányosan ücsörgő, fogyatékos Sanyivá, ha újra felhangzik az esti mesét jelző dallam. És megint nevetni kell.

 

Éva/Hófehérke Alexics Rita
Anya/Királynő Erdei Juli
Péter/Királyfi Krausz Gábor
Sanyi/Bolond Ruszina Szabolcs
Orvos/Fehér Manó/Földiszony Gazdag László
Gyámügyes/Fekete Manó/Tűziszony Sallai Virág
Rendőr/Véletlen/Víziszony Mészáros Tamás
Remény Kormos Gyula

Író: Jónás Tamás
Rendező: Tóth József
Dramaturg: Kovács Kristóf
Zene: Bornai Szilveszter
Bábjelenetek: Szívós Károly
Mozgás: Horváth Veronika
Tervező: Orosz Klaudia
A rendező munkatársa: Tolnai Edina

( Fot? Bálint F. Gyula )
[ Göndöcs Tamás ] 2007-10-28 23:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]