Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pán Péter
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. december 15. péntek    Mai névnap(ok): Valér a - a - a
A szandálos város
Róma – első évad
Vajon igaza van néhány filmpublicistának abban, hogy az ókori filmek divatját az egyre erősödő amerikai nacionalizmus gerjeszti (akárcsak az ötvenes években, lásd McCarthy-korszak)?

Tény, hogy manapság több szandálos filmmel is találkozhatunk, még akkor is, ha a mozikban bukásra vannak ítélve (a nemsokára bemutatásra kerülő The Last Legion, Memories of Hadrian, 300 is ókori témájú mozi lesz). A borotvált és borotválatlan gladiátorok és héroszok párharcának sorozata 1999-ben Ridley Scott Gladiátor ával kezdődött (újra). A Spartacus (1960) és Római Birodalom bukása (1965) című peplumok (így nevezik a szakértők a műfajt) remake je egy egész ókori sorozatot indított útjára. A Herkules című tévés baromságnak eleinte még volt egy kevés köze a görög mitológiához, a Xéna című sorozat viszont már inkább félfantasy, feminista bohóckodás volt, hatalmas női mellekkel és még nagyobb kamupofonokkal. Megjegyzem, igencsak mulatságos a mostani kalandfilmekben, hogy a nemritkán anorexiás főhősnők, egy-két legyintéssel elintézik a náluk tízszer nagyobb és erősebb viking harcosok támadását (lásd Keira Knightley az Arthur király ban). 2004-ben aztán a Trója című film a mozivásznon próbálta újjáéleszteni a műfajt, ám a film néhány impozáns csetepaté és Brad Pitt alfele kivételével kevés egyedit tudott reprezentálni. Ugyanígy járt Oliver Stone: Nagy Sándor, a hódító (2004) című meleg férfismacija, amely szintén elsüllyedt az olcsó, másodosztályú DVD halmok között.

 

Ennek ellenére az HBO és BBC úgy gondolta, hogy nem lenne rossz dolog, (mondjuk) jó pár millió zöldhasút beleölni egy tizenhárom részes szandálos sorozatba. A téma legyen a már több százszor feldolgozott Julius Caesar pályafutása (de tényleg, csak az utóbbi években ötször filmesítették meg a római hadvezér életét) és a helyszín a több filmes művészt (pl. Fellinit) is megihlető ókori örök város.

 

Az eredmény egyébként lenyűgöző. Az alkotók szándéka látszólag az volt, hogy bemutassa a római társadalmat. Ez részben sikerült is, bár sokszor az egzotikumnak számító vallási elemek, intrikák és szexjelenetek dominálnak. A filmsorozatban kevés olyan nő tűnik fel, akit ne látnánk meztelenül valamelyik részben…

 

A sorozat 579 perce alatt sok nézőtípust megérinthet. A Szex és New York „feministái” örülhetnek az ágyékukat intrikusan használó női karaktereken és a sokszor sebezhető lelkületű germán típusú harcos legionáriusokon. Az Elit alakulat akciókat kedvelő nézői is morzsázhatnak a filmből, bár a peplumra jellemző látványos csatajeleneteket ezúttal elmaradnak, de kárpótolhatja őket valahol a tizedik rész környékén a műfaj legvéresebb arénajelenete. Akik viszont Az elnök emberei című propagandaszériára vannak ráizgulva, azoknak is izgalmat nyújthatnak a sorozat politikai részei. A történet cselekménye komplikált és sok benne a fölösleges üresjárat, a szándékos elnyújtás. Kevés az igazi tömegjelenet, viszont a díszletek, a város jellege hitelesnek tűnik, annak ellenére, hogy az agyonszűrőzött képi világ kissé giccsessé teszi azt. Ennek ellenére Róma környezete a filmek szempontjából talán itt a leghitelesebb.

 

Az alkotók célja látszólag a történelmi alakok demitizálása volt. A film középpontjában Caesar és tanácsosai, a Iulius család sorsa, Titus Pullo legionárius és Pompeus Vorenus százados története áll, akiknek sorsuk hol összefonódik, hol szétválik a galliai hadjáratoktól Caesar meggyilkolásáig tartó történelmi korszakban. Caesar a megfontolt és meglehetősen ronda hadvezér kivételével látszólag mindenkit az ágyéka vezet. A második rész elején a hadjáratok végeztével Pullo a kupiba, Vorenus feleséghez, a pökhendi Marcus Antonius az arisztokrata családok hölgytagjaihoz megy hálni. Tekintélyes játékidő jut annak az egyébként teljesen fölösleges momentumnak a bemutatására, ahogy Octavianus elveszíti szüzességét. A játékidő bosszantóan egy szappanopera stílusában hömpölyög, amely egyrészt azért is idegesítő, mert a mostanság futó igényes televíziós sorozatokat (Elit alakulat, 24, Angyalok Amerikában) remekül megírt dramaturgia és fordulatok jellemzik. A legnagyobb baklövés azonban nem az, hogy a sorozat üres, mint egy üveggömb, hanem, hogy a műfaj korlátait csak részben képes átlépni (általában azt is negatív irányban). A történelmi filmek hátránya, hogy a maximális háromórás vetítési idő hosszúsága lehetetlenné teszi egy történelmi folyamat hiteles bemutatását. Itt az alkotóknak (talán először) alkalmuk lett volna ezt áthágni, mégis inkább a sablonos fordulatok követik egymást az üresjáratok között. A történet sokszor a látványnak rendelődik alá, a rengeteg üresjárat többnyire azért létezik a filmben, hogy bemutasson egy-két érdekességet Róma mindennapi életéből. Műfajok keverednek: láthatunk erotikát, háborús epizódot, gengszterfilmet, és politikai melodrámát, de még társadalmi drámát is.

 

A nyolcadik rész felé már meg sem lepődünk az enyhén drogos, nimfómán, magát a legionáriusokkal szexuálisan edzésben tartó mellesleg Caesarral hetyegő Kleopátra ostoba alakján, amikor hirtelen megtörik a sorozat jellege és történetvezetése. A nyolcadik és kilencedik rész közötti térbeli és időbeli váltás zavaros. Indokolatlanul az egyik pillanatról a másikra elveszítjük a kontinuitást: eltűnnek szereplők és történelmi alakok, motivációk is, ráadásul a tempó is tömény unalomba csap át egészen az aréna jelenetig, amely valószínűleg a sorozat egyik legnaturálisabb és leglátványosabb csúcspontja. Az aréna jelenet után kissé helyrerázódik a dramaturgia is. Majd hirtelen a film utolsó részének, legvégső negyedórájában oldódik meg 560 percnyi bonyodalom és a sorozat egy csapásra véget ér. Caesar és szimbolikus alteregója Vorenus egyszerre buknak el.

 

A Róma című sorozat demitologizálja hőseit, hogy aztán újra isteneket alkosson belőlük, ebből a szempontból hasonlít több kortárs munkához (Antoine Fuqua: Arthur király; Wolfgang Petersen: Trója, Oliver Stone: Nagy Sándor, a hódító) is. A héroszok élete csak látszólag állapodik meg a köztársaság bukásával, hogy sorsuk folytatódhasson az eposz (már megrendelt) második évadjában.

 
Roma; amerikai-olasz-angol; 2005; Össz.: 579 perc; Rendezők: Michel Apted, Allen Coulter, Julian Farino, Jeremy Podewska, Alan Poul, Mikael Salomon, Steve Shill, Alan Taylor, Timothy van Patten; Forgatókönyv: John Millius, William J. Macdonald, Bruno Heller. Fősz: Kevin McKidd, Ray Stevenson, Ciarán Hinds, Kenneth Cranham, Polly Walker, James Purefoy, Tobias Menzies, Lindsay Duncan.

[ Ritter György ] 2006-08-17 13:35:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Gyugyi László – Csenkey Éva – Hárs Éva: ZSOLNAY ARANYKORA

Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen

Zrínyi 1566

Házasságon innen, házasságon túl - felújítás vagy újrarendezés?

Ajándék ez a nap

Egyed Zoltán és Vámos Zoltán - fotókiállítása

Visszavonulás

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Agárdy Gábor - “ikonok & festmények”

Rockenbauer Zoltán - Csinszka, a halandó múzsa

Bartus Tamás és Soós Eszter Petronella: A mégiscsak szociáldemokrata – Fejtő Ferenc

Háy János - Házasságon innen, házasságon túl

Rab László: Pokoljárás – Út az újjászületésig

„ Napszentület „

Olasz nő Algírban először magyar színpadon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]