Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Tisztújítás
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. december 11. szerda    Mai névnap(ok): Árpád a - a - a
Rejtély először
Egy osztrák Franciaországban
Michael Haneke osztrák származásához hűen, filmjein mintha a századfordulós Ausztria meglehetősen bizarr és zavarba ejtő drámáinak folytatását elevenítené meg: a Rejtély mostohatestvérek féltékenységéből kiinduló szövevényes történet, egy gyerekkorban elszenvedett trauma következményének érzékletes, sallangmentes bemutatása, és több is ennél.

Haneke új alkotása, a Rejtély az akciódús filmekhez szokott néző számára biztos végtelenül hosszúnak tűnő, fotószerű állóképpel indít, melyen olyan jelentéktelenül apró, alig látható betűkkel jelenik meg a főbb szereplők listája, a film címe és legutoljára, legapróbb betűvel a rendező neve, hogy az információ addigra jut el a néző tudatáig, mire a betűk már szinte letűntek a vászonról. Üzenet értéke van ennek is, mint minden másnak Haneke filmjében, de itt nem a hollywoodi filmek didaktikussága a vezérelv, hanem ennek épp az ellentéte: akinek van szeme a látásra, látja, akinek van füle a hallásra, hallja.


 


A moziban a második perc ”semmi” után fészkelődés, suttogás. „Na?… Semmi”-, ezek a film első mondatai, pedig a nézőtéren is mondhatta volna bárki, hogy mi lesz már, mikor kezdődik el végre a film. Aztán váratlanul visszatekerik a kezdő képsorokat. Átvertek. Haneke filmjének expozíciójában a rejtett kamerával megfigyelt házaspár TV-n nézi meg az első videokazettát. Bizony, átvertek. Először, de közel sem utoljára. A néző mit sem sejtve besétál a rendező állította minden egyes csapdába. A filmbeli főszereplő mostohatestvérének (?) bosszúból küldözgetett rejtett kamerás felvételeiből kazettáról-kazettára derül ki közös múltjuk egy sötét foltja. Michael Haneke osztrák származásához hűen, filmjein mintha a századfordulós Ausztria meglehetősen bizarr és zavarba ejtő drámáinak folytatását elevenítené meg: a Rejtély mostohatestvérek féltékenységéből kiinduló szövevényes történet, egy gyerekkorban elszenvedett trauma következményének érzékletes, sallangmentes bemutatása, és több is ennél.
A film szereplőinek izgatottsága fokozatosan terjed át a mozi közönségére. Nos, miből fakad a nagyérdemű érezhető feszültsége? Hiszen a filmben nem robbantanak, nincsen túl sok véres jelenet, nem üldöznek senkit autóval, még a hatásvadász zene adta lehetőségek is kiaknázatlanul maradnak. Akkor mi van? Hát csend. Hallani, ahogy a fák lombját fújja a szél, ahogy cipősarkak koppanak üres folyosókon. És eszköztelenség: a végsőkig lecsupaszított képi világ. Ezt a csendet és eszköztelenséget csak azok a rendezők akarják, tudják, és merik is használni, akik számára nem a fizető nézők száma az elsődleges. Nem is rendezők, hanem alkotók eszköztelensége és csendje ez, akik filmes trendek követése helyett inkább azzal vannak elfoglalva, hogyan lehet hitelesen megjeleníteni a fejükből kipattanó ötletet. Ilyesfajta filmek általában a bukás és az áttörő siker közt feszülő vékony határvonalon egyensúlyoznak, és emiatt megosztják a közönség véleményét. Ez a Rejtély esetében sincs másképp. A film a befogadhatóság és a befogadhatatlanság, a végtelen unalom és a nagyon finom, mégis túlfeszített izgalom határán helyezkedik el. Az előbbiek alapján Haneke filmje kétféle nézői magatartást válthat ki: az egyikféle néző unatkozik a film alatt, képtelen befogadni az ilyenformán elmesélt történetet; a másik végig izgul, ő a film számára elképzelhető ideális befogadó, aki akár még hetekig hátborzongató állóképeket álmodik, vagy a filmélmény hatására legalább magába néz.
A Rejtély alatt érzett feszültség ahhoz az izgalomhoz hasonlítható, amelyet a Twin Peaks vagy a Mulholland Drive nézése közben éreztünk. David Lynch és Michael Haneke filmjei azonban egy szempontból markánsan különböznek: míg Lynch sok esetben blöfföl, Haneke filmjei teljes mértékben mentesek a Lynch-féle posztmodern iróniától, de a végeredmény mégsem olcsó moralizálás.


 


Haneke filmjeit erős idegzetű és gyomrú, toleráns és intelligens nézőknek szokták ajánlani. A Rejtély lassan tárul fel és csak az előtt, aki türelmes és kellően finomra hangolt. Az új film Haneke minden stílusjegyét magában hordozza, de erőteljesebb is az eddigieknél, mert itt a hatásmechanizmus nemcsak egy meglehetősen kényes téma feldolgozásán és a színészi játékon alapul, mint például a Zongoratanárnő esetében. Haneke a Rejtélyben a témaválasztást hosszú beállításokkal és a csend bátor, sőt manapság már az elviselhetőség határát súroló alkalmazásával ötvözi. Emiatt a Rejtélyt nem azoknak ajánlanám, akik egy talányos történetnek szeretnének a végére járni. Haneke filmje nem krimi. Ezért elsősorban azoknak ajánlom, akik nem dühösek, ha a szálak nem varródnak el a film végén, és mindenekelőtt azoknak, akik képesek elviselni azt a fajta csendet és elidőzést, amelyben saját legbelső hangunkat is meg lehet hallani.

 
Kapcsolódó linkek:
   • Zalán Márk kritikája a Rejtélyről a teraszon
   • A film honlapja
   

[ Szabó Nóra ] 2006-05-02 10:50:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]