Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

L1 Táncművek - Michaela Pein
[ L1 Táncművek ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina a - a - a
Halasi Imre a Barlangszínházban rendez
Valahol Európában
"Ez olyan szép példázata az emberségnek, az összetartozásnak, a kitartásnak, az egymásra való odafigyelésnek, ami szerintem jelentősen hiányzik a világunkból és legalább egy komoly figyelmeztetés, hogy egymásra vagyunk utalva."(Halasi Imre)

A Valahol Európában musical bemutatója előtt a Fertőrákosi Barlangszínházban Sztehlo Gábor előtt tisztelgett a soproni társulat annál a falnál, ahol a háborúban kivégzések zajlottak. Ezzel is emlékezve azokra az árvákra, akik itt vesztették el szüleiket a vészkorszakban.

Pataki András, a játszóhelyet működtető Pro Kultúra Sopron. Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta: soproni gyökerekkel rendelkezik az eredeti 1947-ben készült Radványi Géza és Balázs Béla által jegyzett azonos című film. A forgatókönyv alapötletét a Sztehlo Gábor evangélikus lelkész által 1945-ben alapított zugligeti Gaudiopolis, azaz Örömváros adta. A darab gyakorlatilag erre is reflektál.

Tölli Balázs, a Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium igazgatója felidézte, Sztehlo Gábor az utolsó két gimnáziumi évét töltötte a líceumban, a városba járt evangélikus teológiai akadémiára, majd egy finnországi ösztöndíj után itt kezdte lelkészi szolgálatát. Amikor a pincékben rejtőzve próbálták átvészelni a borzalmakat, meséket mondott a gyerekeknek. Beszélt nekik egy amerikai filmről, amelynek a címe Fiúk városa volt Spencer Tracy főszereplésével, s arról szólt, hogy egy ír katolikus pap csavargó gyerekeket mentett meg. Ezzel a történettel próbált reményt adni mindenki számára. Egy evangélikus lelkész így mesélt zsidó gyerekeknek arról, hogy egy katolikus pap milyen reményt, menedéket jelenthet a rászorulóknak. Sopron városa és környék is adott bőséges impulzust számára, hogy később létrejöjjön az Örömváros.

Kadelka László, a Nemzeti Színház egykori legendás ügyelője gondolatait azzal kezdte, hogy megemlékezett Horváth Ádám rendezőről, aki a közelmúltban hunyt el és az egykori gyerekköztársaság kultuszminiszter volt 17 évesen Sárközi Mátyásnak a társaságában. Ugyancsak a Gaudiopolisban élt Orbán Ottó a későbbi költő, Sztehlo Gábor bújtatta annak idején Oláh Györgyöt is, aki 1994-ben kémiai Nobel-díjat kapott. Sztehlo Gábornak Budapesten szobrot állítottak, utcát is neveztek el róla. Élete példa lehet mindig, s ezért is fontos emlékét őrizni azokkal együtt, akik nem élhették túl a vészterhes időszakot.
Mikó István főszereplő és a gyerekcsapat képviselői koszorúzták meg a fertőrákosi barlangszínház falán található emléktáblát.

(Forrás: soproniszinhaz.hu)

Mikó István koszorúz
 
Beszélgetés Halasi Imrével

A bemutató előtt pár nappal azt gondolom, Ruszt József nagyon büszke lenne az egykori tanítványára és utód-igazgatójára. Hányadszor találkozik ezzel a produkcióval?

Ez a harmadik színpadra állításom, de évek teltek el közben. Az első az 2003 táján, tehát tizenöt év alatt harmadszor találkozom ezzel a musical-lal.

Mi volt az azonos és a különbség a három produkció között?

Nyilván az idő, ami azért jelentősen átrendezi az ember egyrészt gondolatait, másrészt lehetőségeit. Amikor először a színpadra állítottam akkor egy konkrét felkérésre történt. Régi barátom, Balikó Tamás abban az időben a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója volt ő kért fel, hogy találkozzak ezzel a musical-lel. Ezért nagyon hálás vagyok, mert nagyon komoly munka, érdekes anyag és nagyon jó vele foglalkozni, mert megmozgatja a szereplők, közreműködők és az alkotók fantáziáját egyaránt.

A második már az általam vezetett Miskolci Nemzeti Színház volt. Ezért elvittem a miskolciaknak is, hogy megismerkedjenek vele. Szerintem jól tettem, mert nagyon hosszú szériát élt meg az előadás, nagyon sokan látták és meleg hangon üdvözölték. Ez az anyag olyan szép példázata az emberségnek, az összetartozásnak, a kitartásnak, az egymásra való odafigyelésnek, ami szerintem jelentősen hiányzik a világunkból és legalább egy komoly figyelmeztetés, hogy egymásra vagyunk utalva.

Halasi Imre
 
Az eltelt idő alatt elég sokat változott körülöttünk a világ Magyarországon is és a környezetünkben is. Egy egészen speciális helyszínen jön létre a bemutató. Hogy történt a felkérés?

Pataki András, a Soproni Petőfi Színház igazgatója egy korábbi munkánk után jelezte, hogy szívesen venné, ha újra dolgoznék a színházban. Közösen találtuk ezt a musical-t éppen azért, mert arra hívta fel a figyelmemet, hogy olyan darabra lenne szükség , amely a fertőrákosi Barlangszínházban is meg tud jelenni, közösen úgy döntöttünk, hogy a Petőfi Színházban is lesz majd ebből egy előadás széria, de az igazi bemutatója az júliusban a barlangszínházban. Ez jó döntés volt, mert ennek a barlangszínháznak egészen különös a hangulata meg hát a történelmi múltja. Mint tudjuk, ez a diák/ifjúsági köztársaság és annak a Fertőrákoshoz kötődő történelmi emlékei szinte kínálják a lehetőséget az összehasonlításra és, ahogy elmondta, a világ azóta sokkal bonyolultabb lett körülöttünk. Míg az első bemutatók idején azt gondoltuk, hogy az a háború soha nem ismétlődhet meg és régen volt, messze volt, mármint időben messze volt tőlünk tehát itt zajlott az országunkban is. Időben is bizonyította, hogy nagyon-nagyon veszélyes és ingoványos talajon járunk és bármikor, bárhol Európa bármely szegletében előfordulhat ez a pusztító tűz, feltéve ha nem vigyázunk magunkra és egymásra, mert rajtunk áll.

Gyenes Ildikó
 
A Petőfi Színház egy viszonylag kis társulattal rendelkező együttes. Itt nagyon komoly énekes produkciókra van szükség. hogy történt meg a szereplőválasztás és főként nagyon sok gyerek, akik gyakorlatilag a főszereplői a darabnak.

Annak ellenére, hogy sokszereplős a darab, felnőtt szereplő nem túl sok van benne és nagy része fiatal. Szerencsére van az országban néhány olyan szerencsés fiatal, tehetséges énekes-színész, aki ezekre a szerepekre kiválóan alkalmas, például Vastag Tamás, aki nem először lép fel a soproni közönség előtt. Sok évvel ezelőtt én láttam őt Guevara-ként az Evitá-ban az itteni előadásban, vagy Kisfaludy Zsófi, aki a Soproni Színházban is dolgozott már, és lassan zenés színpadok most már ismert és elismert előadója, a harmadik fontos szereplő, aki a Soproni Petőfi Színház régi igazgatója volt, Mikó István, aki egyrészt a város kedvence, másrészt teljesen illik rá és hívja őt a szerepet: Simon Pétert játsza, akit a híres filmben Somlay Artúr formált meg. Ez a három pillére van felnőtt szereposztásnak.
Az igazgató úrral közösen úgy döntöttünk, hogy meghirdetjük a gyerekszereplő válogatást, mert azért itt a lehető legnagyobb súly mégiscsak a gyerekszereplők megjelenésén van. Nagy szerencsénkre sikerült ebben a kis városban is nagyon tehetséges gyerekeket, kölyköket találni, lányokat is és fiúkat is. Az kétségtelen tény, hogy a lányok túlsúlyban vannak, mint általában az ilyen produkciókban, de nagyon alkalmas és érdekes egyéniségű fiúcskákat is találtunk. Elkezdődött április végén, május elején a munka és most holnap egy érdekes pontjához érkezik ez a sorozat.

Az előadásnak nem csak az énekes feladatai jelentősek, hanem egy musical-ről lévén szó, a koreográfia. Van egy állandó munkatársa, aki már többször is segített.

Gyenes Ildikó, akivel már sok éve folyamatosan dolgozom. Ez teljesen véletlen találkozás volt, az első alkalom nagyon-nagyon régen volt már, mint sok minden más. A Veszprémi Színház felkért egy Kölyök című musical rendezésére, és nem volt koreográfus a produkcióhoz. Gyenes Ildikó, mint pályakezdő koreográfus, ott egy másik darabban közreműködött és láttam a munkáját, mondtam, szívesen kipróbálnám magunkat együtt, hogy hogy tudunk boldogulni egymással és akkor annak a Kölyök-nek a koreográfiáját csináltuk együtt és azóta valóban sok, számomra érdekes és fontos produkciónak volt az alkotótársa mellettem. Többek között a Zorbának, ennek a Valahol Európában-nak Miskolcon, a Menyasszonytáncnak is, ami egy meghatározó állomás volt az én rendezői életemben is, de úgy emlékszem, hogy Ildikó koreográfusi pályáján is. Most itt Sopronban is sikerült újra találkozni. Ő egy nagyon komoly pillére az ilyen fajta alkotói munkámnak, mert tudok rá támaszkodni és egy hullámhosszon működnek a gondolataink.
Meg kell említenem ebben a felállásban Menczel Róbertet is, aki pályakezdő korom óta a legtöbb díszlet tervet készítette a munkáimhoz. Ez most egy speciális helyzet, mert ő igaz, hogy a plakáton díszlettervezőként szerepel, de tekintettel arra, hogy ő az igazi és alkotói munkától már visszavonult, egy régebbi, nekem készült tervét adaptáltam erre a színpadra. Tulajdonképpen ez egy közös tervezői munka.
Szélyes Andreával most találkoztam először, aki a jelmeztervező, de úgy veszem észre, hogy nem az utolsó közös munkánk lesz ez, mert valószínűleg ővele a jövőben is sikerül majd még együtt dolgozni. Egy nagyon érdekes és invenciózus alkotói gárdát sikerült magam mellé toborozni. Hozzá kell tennem egy nagyon fontos elemét ehhez, egy legendás, régi színházi szakember a segítségünkre sietett, Kadelka László úr, a Nemzeti Színház egykori főügyelője, nekem régi-régi ismerősöm, aki az igazgató, Pataki András kérésére, ezt a produkciót végigkísérte, megpróbál egy új ügyelő nemzedéket pályára indítani…

 
A forgószínpad egy hagyományos kőszínházi forgószínpad, miközben Fertőrákoson a gyűrűs forgó egy hatalmas kőtömb körül forog. Ez milyen új feladatokat jelentett elsősorban a mozgásokban és a koreográfiában, valamint a színpad mérete is új feladatokat jelentett.

Tekintettel arra, hogy a Fertőrákosi Barlangszínház szinte minden elemében különbözik a soproni színház színpadától és adottságaitól, nyugodtan mondhatom - így már a munka végén -, hogy a teljes produkciót át kellett alakítani, úgy a mozgásvilágát, mint az egész karakterét. A díszlet egészen más mozgásokra képes a barlangszínházban, sőt egészen más mozgásokra kényszeríti az alkotókat, a történetnek van egy nagyon fontos eleme, egy híd-szerkezet, ami részben esztétikai, részben pedig praktikus funkciókat tölt be. Egy látványelem is egyúttal, ugyanakkor nagyon hasznos gyakorlati része is az előadásnak. Azt hiszem, és ezt nyugodtan mondhatom, hogy ezt az előadást teljesen át kellett szerkeszteni. Ez azt jelenti, hogy rengeteg mozgás megváltozott, ilyen hatalmas nagy színpadon más időpontban kell indulni, hogy időre megérkezzen az ember. Egészen mások a személyes viszonyok. Egy nem változott talán, és remélem, hogy ez így van, és ez a produkciónak a szándéka és milyen szándékkal készült. Szándékosan kerülöm azt a kifejezést, hogy üzenet, mert azt nem szeretem. Én nem üzenni szeretnék, hanem szeretnék valamit felmutatni a nézőnek és szeretnék vele beszélni, hogy elfogadja ezt, amit mi a munkatársaimmal felmutatunk neki, vagy pedig elutasítja. Remélem, hogy ezt a játékot és ezt a mondanivalót, gondolatsort a néző el fogja fogadni tőlünk.

Az a tény, hogy a darab ezen a speciális helyszínen megjelenik, ez önmagában sokat mond. Mik a következő évad tervei?

A legközelebbi terv, hogy ezt bemutassuk végre, és nagyon izgatottan és szorongással is várom a holnapi napot, mert ez minden tekintetben egy különleges alkalom. Aztán pedig vándorszínházi, az úgynevezett szabadúszó színházi rendezők életét élem, tekintettel arra, hogy a korom sem a fiatal generációhoz sorol engem, már kevesebb munka vár rám, de két produkcióban dolgozni fogok a következő évadban is. A békéscsabai Jókai Színházban egy zenés színházi szórakoztató jellegű előadást fogok rendezni novemberi bemutatóval. Ez a régi színházi dramaturg, Gyárfás Miklósnak egy televízió-játékából készült Tanulmány a nőkről: házasságok és házasságokon belüli problémák megfűszerezve a 70-es, 80-as évek magyarországi slágereivel. Azután az egri Gárdonyi Géza Színházban fogok dolgozni Kacsóh Pongrác János vitéz című dalművét fogom megrendezni 2020 januárjában.

 
VALAHOL EURÓPÁBAN

Zeneszerző: Dés László - Dalszöveg: Nemes István
Szövegkönyv: Böhm György – Korcsmáros György – Horváth Péter
Radványi Géza és Balázs Béla azonos című filmje alapján.

Szereplők:

Kuksi - Szokodi Roland / Szilágyi Dávid
Hosszú - Vastag Tamás
Ficsúr - Papp Attila
Suhanc - Kisfaludy Zsófia
Szeplős - Ella Márk / Csiszér András
Sutyi - Scheer Félix Dominik / Varga Tamás Róbert
Csóró - Hegedűs Csanád / Boda Bálint
Professzor - Keserű Botond / Hegedűs Levente
Pötyi - Nagy Tina / Aranyos Boróka
Simon Péter - Mikó István (Jászai-díjas)
Egyenruhás - Savanyu Gergely
Önkéntes - Marosszéki Tamás
Tanító - Major Zsolt
Leventeoktató - Ács Tamás
Tróger - Szőcs Erika

Bandatagok:
Kustor Dorottya, Kisfaludy Róza, Horváth Ábel, Uzonyi Dávid, Karacs Lili Anna, Kárpáti Kincső Anna, Fábián Blanka Makár Eszter Lara, Kerekes Kamilla, Vágány Luca Sára, Divós Dóra, Pócsi Csenge Csiszér Júlia, Pedersen Mia, Grubits Flóra, Grubits Lóránt, Papp Zsuzsanna Cserne, Papp Georgina Katalin, Molnár Anna

Valamint:
Simon Andrea, Szalai Dóra, Szupper Fanni, Szénási- Rovó Diána, Vida-Veres Imola, Majnovics Vera, Schiberna Katalin, Weisinger Hajni, Kiss Noró, Betuker Botond, Szarka Róbert, Szabó László, Horváth Dávid

Díszlet Menczel Róbert
Jelmez Szélyes Andrea
Fénytechnika Madarász János
Koreográfus Gyenes Ildikó
Korrepetítor Sárdy Barbara
Koreográfus asszisztens Szalai Dóra
Súgó Both Gréta
Ügyelő Horváth Dávid / Kiss Noró
Rendező asszisztens Simon Andrea
Rendező - Halasi Imre (Jászai-díjas, érdemes művész)

A musical a Proscenium Szerzői Ügynökség Kft-vel kötött megállapodás alapján kerül előadásra.

( Fot? soproniszinhaz.hu )
[ ebics ] 2019-08-15 07:40:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]