Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]


fotó
 
Dátum: 2017. augusztus 23. szerda    Mai névnap(ok): Bence, Farkas a - a - a
Kötéltánc kétszer
Alföldi Róbert és Moldoványi Ferenc a műfajok határán
Alföldi Róbert – Nyugalom; Moldoványi Ferenc – Another Planet/Másik bolygó - versenyfilmek a 39. Magyar Filmszemlén

Alföldi Róbert – Nyugalom

Alföldi Róbert Nyugalma Bartis Attila azonos című regénye alapján készült méghozzá nagy odafigyeléssel és műgonddal. A film görög drámák súlyát hordozza, ennek ellenére sok jelenete kifejezetten humoros. A Nyugalom műfaja a melodráma és a tragikomédia között helyezkedik el, valahol félúton. Azt érezni a filmből, hogy a határokon mozgás, kötéltánc, egyensúlyozás a különböző minőségek mezsgyéjén rendezői szándék lehetett, de Alföldi nem mindenesetben konzekvens, és ezért a filmben egyensúlyt vesztve hatalmas zuhanások is előfordulnak, méghozzá védőháló nélkül.

Udvaros Dorottya a Nyugalom című filmben
 

A Nyugalom hiányosságai legtöbbször a színpadiasság számlájára írhatóak, hiszen ami a színházban jól működik, filmen sok esetben túlmagyarázott és didaktikus. Alföldi filmjében leginkább a különböző kellékek használatán figyelhető meg ez a tendencia. Ilyen fatális tévedés már az egyik első jelenetben előfordul. A korosodó színésznő és fia közös lakásban él. Lánya külföldön hegedűművész, országokat jár. A színésznő óriás térképen jelölgeti be a városokat, ahol a lány már fellépett, és ez a térkép egy vörös bársonyfüggöny mögött kapott helyet. Elkerülhetetlen, hogy erről ne jusson eszünkbe, hogy „Színház az egész világ”. E közhelynek számító mondat ilyen formába öntve csak még banálisabbá válik. A film karácsonyi jelenetei is meglehetősen színpadiasak és túlmagyarázottak. A színésznő szimbiózisban él írónak készülő fiával, megakadályozva ezzel Andor bárminemű egészséges párkapcsolatának kialakulását. Andor aztán látszólag mégiscsak szerelmes lesz valakibe, a lány csodaszépen feldíszített karácsonyfával, ajándékokkal, meghitt környezetben várja a fiút, aki aztán mégis inkább végsőkig egocentrikus anyjával tölti a szentestét egy csenevész kis kínai műanyag fa mellett, azt szemlélve, ahogy szánalmas anyja zenélő képeslapot nyitogat, csukogat. Ez így színház, és nem film.

Makranczi Zalán és Gryllus Dorka a Nyugalom című filmben
 

Egy jelenetben az amúgy nagyon konzekvens zenehasználatban is van valami, ami sántít. Érdekes, hogy a közönségből a zenére reagálva mégis sokan felnevetnek. Ebből pedig az mérhető le, hogy talán mégis a tragikomédia irányába kellett volna eltolni a film műfaját. Andor bemutatná a lányt anyjának, akinek reakciója egy meglehetősen degradáló mondat: „Nem tűröm, hogy a kurváidat mutogasd itt nekem.” A mondat súlyát Alföldi egy Paganini zenemű befejező részének alkalmazásával húzza alá. Ez, ilyen formában csak egyszer fordul elő a filmben, így csak sima megkettőzés, ennek következtében az elhangzott mondat ereje és a zene egyszerűen kioltja egymást. Ennek értelmében határozott és ügyes műfajok közti balanszírozásból bizonytalanság lesz.

A film egyik erőssége a verbalitás. Alföldi és Garaczi közösen írt dialógusai nagyon élesek, és a film időnként finom, máskor vaskos humora általában innen származik. „Isten, és én figyelünk téged. Mind a ketten figyelünk.” -mondja a színésznő. A könyvkiadót alakító Hernádi Judit ominózus mondata pedig a következő: „Gyerünk, tépd le a csiklóm” A film másik erőssége a ritmus: vizuálisan, a zenében és verbálisan is jelen van. Több beállítás is vissza-visszatér a film során, a fájdalmasan szép dallam Paganinitől pont ott csendül fel, ahol kell, Alföldi máskor hiánydramaturgiát alkalmaz a zenében, és ez már a film kezdeti párhuzamos montázsban mutatott jelenetétől fogva a teljes filmen lekövethető. Ezen kívül a fiú gyerekkorától fogva feltett kérdés, és rá a válasz, mindvégig ugyanúgy hangzik: „Hol voltál fiam? Dolgom volt anyám.”

Udvaros Dorottya és Makranczi Zalán a Nyugalom című filmben
 

Alföldi legnagyobb erőssége mégis a színészvezetés. Magyar színészek legjobbjai vonulnak fel a filmben. És mindenkit olyan oldalról ismerünk meg, ami nem szokványos. Alföldi kegyetlenül, vadállat mód lemezteleníti és kifordítja színészeit önmagukból. Aki amúgy nagyon szép szokott lenni, itt visszataszító, aki pedig általában csúnya, itt varázsütésre megszépül. Udvaros Dorottya például, megdöbbentően néz ki lenőtt hajjal, öregasszonyként, Lázár Kati pedig angyalian szép, mikor fiatalkori szerelmének történetét meséli el az írónak: „Ezt megírhatod a regényedben, ha akarod, mert ez szép.”

A Nyugalom sokkal igényesebb, pontosabb, és árnyaltabb, mint egy átlag magyar melodráma, de amit itt filmen látni mégiscsak erőteljesebb, elementárisabb, zsigeribb hatású lehet színpadon.

Moldoványi Ferenc – Another Planet/Másik bolygó

A vetítés utáni rövid beszélgetésből többek között az derült ki, hogy a rendező célja a Másik bolygóval az, hogy a globális problémákat bemutató napi híreknél, tudósításoknál emelkedettebb hangú filmet készítsen. Mission fulfilled. A Másik bolygó témáját és hatását tekintve is olyan, mint a Koyaanisqatsi, a Baraka és az Iszka utazása egyben. Az első kettőre a természeti képláncok, globális problémák bemutatása miatt hasonlít, a harmadikra pedig azért, mert olyan gyereksorsokat vázol fel, amiről jobban szeretünk inkább nem tudni.

Moldoványi (fotó) Másik bolygója, ahogy Alföldi filmje is egyensúlyoz a műfajok közt: méghozzá a dokumentum és a játékfilm között. A két film egyensúlyozása közt annyi csak a különbség, hogy Moldoványi mindenféle bizonytalanság nélkül teszi ezt. Filmje egyszerűen dokumentál, rögzíti a valóságot csodálatosan fotografált nagyon erős atmoszférájú képekben. Minden egyéb kommentár nélkül. A stáb a föld különböző kontinensein járt, de csak nagyjából lehet sejteni, hol is járunk. Szemző Tibor éteri zenéje mellett, ami a valószerűtlenség atmoszféráját kölcsönzi a filmnek, talán a földrajzi meghatározatlanság, hogy csak nagyjából sejtjük merre is járunk, a másik tényező, ami inkább a játékfilm irányába billenti a Másik bolygót.

Moldoványi filmje epizódláncolat. A hosszabb, rövidebb részeket a gyerekszereplők, a nyomor, és a kiszolgáltatottság köti össze. A film érdekessége, hogy szereplői egytől egyig kiskorúak, sorsuk hasonló: saját maguk és legtöbbször szüleik és testvéreik életben maradásáért küzdenek, ennek érdekében a legmegalázóbb és legembertelenebb módoktól és eszközöktől sem riadnak vissza. Mi több természetesnek veszik, elfogadják sorsukat. Jó esetben édességeket árulnak az utcán, rosszabb esetben saját testüket nyolc-tíz éves koruktól, személyi igazolványként óvszert mutatnak fel. Látni itt kisfiúkat a piacon mosogatni, téglát hordani, cipőt pucolni az utcán, de katonai szolgálatot teljesíteni is. A képek is torokszorongatóak, szívfacsaróak, de emellett a gyerekeket napi tevékenységeik és sorsuk mellett álmaikról is faggatták, és hát ezekből aztán minden kiderül. Egy öt év körüli kisleány például, krokodilkönnyeket hullatva meséli, mennyire retteg attól, hogy hazamenjen, mert még egy dollárnál is kevesebb vasat meg műanyagot tudott összeguberálni.

Moldoványi Ferenc filmje a fontos film kategóriájába tartozik. Olyan fontos film, ami lokálisan, de globálisan is az, a földön minden emberhez szól, érthetően, kultúrákon átívelő módon. Nem von le konzekvenciákat a néző helyett, és nem ítélkezik. „Csak” megmutat.

[ Szabó Nóra ] 2008-02-04 23:01:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Fodor Zsókának. Arról, hogy mennyi talán igen, de arról, hogy van, nem illik megfeledkezni. Boldog születésnapot! (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
„Valamiért jó érzés az, hogy reverendában lehetek”

Elkezdődött az évad a Pesti Magyarban

Ascher Oszkár 120

Kitüntetések 2017. augusztus 20. alkalmából

14. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál

Szabó Máté – „A tagadás önmagunkra is vonatkozik”

Robin Hood - musical

Benkő Géza - Az Öreg (6)

Catalina Moş és Szabó Réka - viselkedés lélektan

Benkő Géza - Az Öreg (5)

Benkő Géza - Az Öreg (4)

Benkő Géza - Az Öreg (3)

Benkő Géza - Az Öreg (2)

Benkő Géza - Az Öreg (1)

26. Zempléni Fesztivál

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]