Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Semmi pánik
[ Vidám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. november 13. szerda    Mai névnap(ok): Szilvia a - a - a
„költők szűkös időn mire jók?”
Agyő Európa, Európa agyő - Empedoklész
Hölderlin kérdése ez. A forma és az idő kérdése, az esztétikai értéké, a világképé és az ehhez kapcsolódó igazságértéké. Egyáltalán vannak-e még ilyesmi értékek? Lehet-e reflektálni egy ilyen hatású, erejű klasszikus műre a megszűnt közös értelmezés-horizont után?

(Persze, hogy lehet, és kell is, ha belső kényszer szembesülni vágy oly erejű sötét és fényes vágyakkal, látomással, amely kevéssé a színház sajátja. A közös értelmezés-horizont meg smafú, de nem vagyok egy Gadamer...)

Paolo Magnelli – Alexander Balanescu – ®eljka Udovičič: Agyő Európa, Európa agyő!
Miskolci Nemzeti Színház
Rendezte: Paolo Magnelli

"Ez az egyetlen ’56-os darab. Iskola élmények alapján, rögtönzésekből íródott szöveg. Balanescu zenéje elmondhatatlanul érdekes kölcsönhatásban van az előadással. A verbális és a mozgásszínházi rész szomorú hatást vált ki, olyat, amilyen mi éreztünk mindannyian, akik akkor éltünk. Ez egy nagyon komoly előadás, én nagyon szeretem." Márton András

 

A miskolci előadás a társulaté. A színpadképről a Halott osztály jutott eszembe, ennyire azért nem volt maradandó a produktum, de igencsak megmozdult valami a deszkákon, amikor az alkotói élmény hitelesnek tűnt a befogadói oldalon is. Ez a sajátos történeti helyzet, hogy a közönség egy része csak könyvekből, más része élettapasztalatából ismeri az előadás tárgyát, saját életét, múltját – igencsak megnehezítette a befogadást (mi az hogy Riga? – kérdezte tőlem valaki). A színpadi humor erőteljes mozgásszínházi és verbális elemekre épült. (A verbalitás ötös skálán a kettest ütötte meg, dehát nem lehet mindenki született író!) Ami miatt szeretni lehet az Agyő Európa! Európa agyő!-t, az az emberléptűsége. „Csak jel vagyunk, s mögötte semmi/ Kín nélkül vagyunk, s már-már elfeledtünk/ beszélni is a messzi idegenben”. Megint Hölderlint citálom. Ez az előadás abból a regiszterből szólal meg, ahogyan kell és lehet beszélni ’56-ról, és az utána következő időszakról (ha jól értettem, egész a ’60-as évek végéig-ről szól). A magunkról szólás képességének bátorságához egy olasz rendező szükséges?

 

Vannak dolgok, amelyeket nem értettem (ez engem minősít, de nem is zavart túlságosan az értetlenség: ha nem, hát nem!). És ott volt Alexander Balanescu! Kell ennél több? (Kell! Mert csak az előadás második felében muzsikált zenekarával élőben, vajon miért? Racionális okot erre ki tud mondani, hiszen korábban is az ő muzsikája szólt konzervben.)

 

„A sors parancsa, hogy ki-ki egymást megértse/s ha eljön a Csend, teremjen hozzá Nyelv is, közös.” Hölderlin eme gondolatát is helytállónak érzem az előadás kapcsán. A nagy parkettahullás után (az előadás felét jelölő, brutálisan szép, ahogy ránézésre két mázsa parkettadarab hullott fülsiketítően a színpadra a magasból), midőn bevonult Balanescu is a helyére, a társulat (férfiak-nők) balettos tüllben pompázva szavak nélkül, tökéletesen kommunikált a közönségével. Ha Csönd nem is volt, hiszen Balanescu zenélt, mégis szavak nélkül beszédesebb lett a produkció. És az a fenséges, hatalmas fekete lepel, ahogy lassan beborította a nézőteret!

További képek a Terasz Galériában

Az előadás hagyott maga után űrt, hiányérzetet. Ez nem rossz, csak nagyon elkapattak itt a POSzT-on, a teljes színházi élmény (katarzis, orgazmus stb.) ezek szerint nem jár minden nap.

A sok Hölderlin idézet után valódi Hölderlin előadás következett:

Friedrich Hölderlin: Empedoklész
Bárka Színház – Maladype, Budapest
Rendezte: Balázs Zoltán

Megejtő, egységes, kemény előadás. Ilyet is csak külföldön szoktunk látni. Balázs Zoltánról úgy tudom, hogy Robert Wilson „emlőin” nevelkedett. Elhivatott fiatal színészek hitelesítik azt a meggyőződést, amit a Balázs kitalált. Azt a szimbólumrendszert, amelyet felépített, pengeélességgel tartotta be. Először munkássága során elképesztő humor költözik az előadásba. Empedoklész útja az asztal egyik oldalától a másikig tart, de ezen az úton megtörténik minden. Az előadás vége egészen különleges. Nagy tisztelettel, szeretettel és örömmel válogattam be az Empedoklészt. Márton András

 

„Szól a szája szólítatlan, gondja kél a gondolatban” – csupa citátum idéződik fel bennem, s még utána sem kell lapozni. „A semmi ágán ül szívem, kis teste hangtalan vacog”. Valahonnan ebből a regiszterből szólal meg ez az előadás.

Az Empedoklészben a szent hely felé tartó embert követjük nyomon. A világ visszája-lélek, Empedoklész bolyongását, a világlátás mélységét, ahogy a veszélyben eljut önnön magához – az emberi istenszerűségéhez - eközben az előadás megteremti a formanyelv értelmét. Mert ez az előadás a formáé. E szabályos költői formanyelv maga a színház. Balázs Zoltán Theomachiában megbámult statikussága után gazdag színházi jelrendszerrel komplex világot teremt, amelyben a terítés egyenletes tempója és a vonulás bámulatos egyszerűsége az emberi lét és a gondolatok szabadságát kínálja fel „étel” gyanánt.

 

Kálid Artur (Empedoklész) némaságában is sugárzó ereje és Parti Nóra (Panthea) beszédesen talányos szépsége, egyedi hangja… Minden szereplőről írhatnék hasonló jelzőket. A humorról is, amely nagyon jót tesz Hölderlin darabjának. Azonban az előadásban történt valami, amivel nem számolhat sem rendező, sem színész. Elment az áram. Csak a vészvilágítás maradt meg. És ebben a különösen finom és érzékeny előadásban a nyers munkafény megviselte a színészeket. Mint amikor kavicsot dobnak a sima felszínű tóba, fodrozódott a felszín, elmázolódtak az alakok. Még így, a furcsa, kizökkentő hatással együtt is megterítetett az asztal, s feltálaltatott az emberiség.

 

Előadás után az utcán a furcsa fények, még tartott az áramellátási zavar. Lassan elsétáltam a Horvát Színház felé. A Muzsikás együttes és Alexander Balanescu koncertjére. A kis szabadtéri színpad zsúfolt, nem éreztem hajlandóságot tülekedni, hát elücsörögtem egy padon, elnézegettem a cseresznyefát, az elérhetetlen magasan lévő rengeteg gyümölcsöt, akadt egy diófa is, épp a lámpa alatt, gyönyörű, életteli zöld színnel világított. A színpadi reflektorokat láttam a padról is, lepkék repültek a fénybe, maguk is világítottak. Fénylepkék. Közben el-elvánszorogtak a koncertről, kijöttek mobiltelefonálni, így lassan látótávolságba tudtam állni. Épp a Bartók-kettősökbe kezdtek, CD-ről is jól szól, de élőben egész más. Ahogy a tömegre ráláttam, feltűnt a mocorgás. Ahogy később a bőgő is brummogni kezdett (mi mást csinált volna?), még inkább. Ülve lehet táncolni? Vagy riszálni inkább? Két nap alatt kétszer is láttam, hallottam zenélni Balanescut.
(Elégedetten tértem nyugovóra, nem zavart, hogy eközben tőlem két kilométerre légvonalban Bodó Viktor rendezésében épp autók mennek egymásba, vagy mit tudom én… Nem lehet mindent egyszerre!)

( Fot? Ajpek Orsi, Peti Péter )
[ Balogh Robert ] 2006-06-14 13:18:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
X. BÁBU Fesztivál
2019.október 8-17.
Budapest Bábszínház egyik ajándéka a nézőinek, hogy a X. BÁBU fesztiválra a hazai társulatok mellé a műfaj legnívósabb nemzetközi produkcióit hívta meg. A programsorozatot színházunk első bemutatója, a Holdbeli csónakos premier előadása nyitja meg. [ tov?b ]
VII. Országos Stúdiószínházi Táncfesztivál Egerben
Az egri tánctagozat Játszótér című bemutatójával kezdődik a VII. Országos Stúdiószínházi Táncfesztivál Egerben. Szeptember 26-30 között tizenegy produkciót láthatunk majd. [ tov?b ]
POSZT 2018 díjazottak
Befejeződött a XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó. A díjazottak listája. [ tov?b ]
A debreceni színház kapta az első Sík Ferenc-díjat
A Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlése által alapított „Sík Ferenc-díj a magyar ősbemutatókért” elnevezésű elismerésben első alkalommal a Csokonai Nemzeti Színház részesült. A kitüntetést Ráckevei Anna, a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója Fekete Péter kulturális államtitkártól és Zalai Mihály megyei elnöktől vette át. [ tov?b ]
POSZT (2018. Június 7-16.)
Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára rendhagyó módon, Bubik István dobfelszerelésének részével érkezett, hogy felhívja a szakma figyelmét a Bajor Gizi Színészmúzeumban látható emlékiállításra. A nagykorúvá vált 18. POSzT programjáról kaptunk tájékoztatást. [ tov?b ]
“Csapó” sci-fi – Trieszti fesztivál indul
Véget ért a 74. Velencei Filmfesztivál
Velence túl a félidőn, díjesélyes ír filmmel
Fesztiválnyitás meglepetésekkel
Olasz “új hullám” és virtuális valóság
14. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
Robin Hood - musical
26. Zempléni Fesztivál
POSZT díjazottak 2017
Pénz is jár a POSZT szakmai díjai mellé
Rangos szakmai díjakat nyert a Jókai Színház
Felkai Eszter a POSZT szakmai zsűrijében
Balogh Gyula - A Jordán-sztori/Egy színházi JELENSÉG
17. Pécsi Országos Színházi Találkozó
RS9 Off Fesztivál
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]