Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Képgaléria
Társadalom
Könyvsarok
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Magyar Év Angliában
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
  Dátum: 2018. február 23. péntek    Mai névnap(ok): Alfréd, Alfréda  
   
A borról és a cégérről
Réz András
Öt éve találkoztunk először borospalackokon a Monarchia® márkajelzéssel, amellyel az akkor újonnan alakult nemzetközi kereskedőház kiemelkedő magyar borászatok válogatott borait vitte a magyar s főként a külhoni piacokra. Sikerrel. Míg korábban az amerikai boltokban a magyar borok többnyire az alsó polcon, a néhány dolláros kategóriában sorakoztak, a Monarchia-címkés borok felkapaszkodtak a huszonöt dolláros és ennél drágább polcmagasságba. Azzal pedig, hogy az egri Pók-Polonyi Pincészet is a Monarchia részévé vált, a társaság ma már saját boraival is jelen van a világpiacon.
Kik állnak a Monarchia mögött? Kovács Nimród elnök, aki „civilben” a UPC Central Europe Group elnöke és Pók Tamás, a Monarchia főborásza és társtulajdonosa.
Kovács Nimród: A huszonkét magyar borvidék közül hatot választottunk ki, és stratégiai kapcsolatot hoztunk létre kimagasló borászatokkal (Vylyan, Demeter, Szepsy, Hétszőlő, Nyakas Pince, Weninger, Takler). A szelekció alapja az volt, hogy a borok ne versengjenek, hanem egészítsék ki egymást. Ezeknek a borászatoknak a legkiválóbb boraira került egyfajta minőségi bélyegzőként a Monarchia logó.
Amerikában éltem hosszú időn át, marketinggel foglalkoztam. Arra gondoltam, hogy új piacokat kell teremteni a magyar boroknak. Összeálltam egy amerikai céggel – a Matt Brothers-szel. Ma már Monarchia Matt International néven működünk. Aztán kivásároltuk az egri Pók-Polonyi Pincészetet, és ezzel megszületett a saját pincészetünk, a Monarchia Cellars. Szóval a szívünk Egerben van.
Pók Tamás: Az egri borvidékben még nagy lehetőségek vannak. Közép-Európa legjobb szőlőterülete lehet. Burgundiára esküsznek a szakemberek, holott az adottságok nálunk éppen olyan jók, sőt, jobbak, mert a talajon puhít a márgaréteg. Érdekesebb ízek jönnek létre. Olyan bort termelünk, amilyet a világon senki más. Magyar fajtákra koncentrálunk, amelyekkel ki lehet tűnni a világban.
Kovács Nimród: Tamás remek cuvée-ket készít. És nem csupán vöröseket. Itt van például a leányka-zengő cuvée, amelyet Amerikában Zen néven hozunk forgalomba. Az a helyzet ugyanis, hogy a világon egyre jobban terjedő orientális konyhának nincsenek borai. Egy indiai étteremben fedeztük fel, hogy a Zen milyen jól megy ezekhez az ételekhez. A cuvée készítése igazi művészet.
Pók Tamás: A Zen is úgy született, hogy a lágy, behízelgő leánykához kerestünk ércesebb savakkal bíró partnert. A zengő a maga borsos, birsalmás illataival tökéletesnek bizonyult. A cuvée, azaz a házasított bor lényege, hogyan választjuk meg a komponenseket, a megfelelő hordót. Kísérletezés, játék, amelynek eredménye egy magasabb szintű alkotás. A bor belső öntörvényei mentén átrendeződnek az ízek, új harmónia jön létre. Egy bor magában hordozza a borász személyiségét, a borvidéket, sőt, az egész országot.
Kovács Nimród: A világon sokfelé készítenek gyönyörű borokat. A magyarok azzal villoghatnak, ha különleges, érdekes borokkal állnak elő. A mi hozzáadott értékünk a kézművesség. És az oly gyakran hiányolt jó hírverés. A cégér, amelyre a jó bornak is szüksége van. Arra törekszünk, hogy a mi boraink a maguk kategóriájában legyenek a legjobbak. És megpróbálunk kultuszt is teremteni. Amerikában a legdrágább bor a Screaming Eagle. Palackja ezer dollár fölött van. Kizárólag egy klubon keresztül lehet hozzájutni, nagy ritkán árveréseken. Kultuszbor. Már nekünk is van ilyen borunk, a Nimród II., egy igazi nagy bor. Két palack kerül belőle egy rézcsavarokkal lezárt, szép faládába. (Csavarhúzó is jár mellé, hogy a borbarát hozzáférhessen az italhoz.) Évente csupán ezerötszáz palack készül belőle. Nálunk csak a Four Seasonsben kapható. Az aukciókon is kapós. Négyszáznegyvenezer, illetve ötszázezer forintos áron kelt el egy-egy ládával.
Marketing? Igen. Szép borokat viszünk a piacra, és megadjuk hozzájuk a sztorit. Az emberek nyitottak erre, értékelik, és ha a bor jó, aztán már keresik is. És ez nemcsak Pók Tamásnak meg a Monarchiának jó, hanem Egernek, Magyarországnak is.

Fenti kép: Nimród I. és Nimród II.
Kovács Nimród Pók Tamás borával.

Cikk nyomtatása
Cikkek listája
Bessenyei Ferenc
KINT FELEJTETT MIKROFON - Margitai Ági és Sándor Erzsi között
Az egri bor
Egri csillagaim
A pólós nadrágjától a lopós nagymamáig
Tele a lelkem Egerrel
Napfelkelte a Dobó téren
Páncél, szekrény – a kód: Eger
Egri csillagok
EGRI TÁNCPILLÉREK - Barta Dóra és az Egri Fesztivál Balett


Teljes cikklista >>>

 
Cikkereső
címszó
év
hónap
 
Korábbi számok
2005 február
2004 december
2004 november
2004 október
2004 szeptember
2004 nyár
2003 szeptember