Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Képgaléria
Társadalom
Könyvsarok
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Magyar Év Angliában
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
  Dátum: 2017. március 27. hétfő    Mai névnap(ok): Hajnalka  
   
OPERAÉNEKES KOMIKA ECSETTEL - Portré Iván Ildikóról
Erős Zoltán
A frissen hátunk mögött hagyott színházi évad egyik legélvezetesebb előadását nem Pesten (ott ily csudák ritkán esnek), még csak nem is a Pécsi Országos Színházi Találkozón láttam, hanem Miskolctapolcán, az Akropolisz Szabadtéri Színpadon, egy hűs, csípős kedvű szúnyogok zümmögőkórusától kísért júliusi estén. Az Éless Béla alapította és vezette Budaörsi Játékszín alkalmi színtársulata itt (is) játszotta Sir Noel Pierce Coward angol drámaíró, színész, rendező Akt hegedűvel című vígjátékát. A képzőművészeti világ, a műkereskedés szélhámosságait leleplező darabot utoljára Magyarországon harminchét évvel ezelőtt, 1966. május 26-án mutatták be óriási sikerrel a budapesti Katona József Színházban. Meglepő, hogy a színművet ma még időszerűbbnek, közelibbnek érezzük, mint hajdanán, az 1960-as évek végén, az absztrakt irányzatot művészeti válságnak tekintő szocialista kultúrpolitika fénykorában... Köszönhető ez Sztankay István rendezésének is, aki minden hókuszpókuszt mellőzve, az aktualizálás erőltetése nélkül frissítette fel, Straub Dezsővel, Schubert Évával és Trokán Péterrel a főszerepben, a ma már klasszikusnak mondható vígjátékot. A mostani előadás legnagyobb hozadéka kétségtelenül Iván Ildikó operaénekes szerepeltetése. Noha színészként nem itt és most debütált (1995 óta játszik rendszeresen prózai darabokban), de fergeteges alakítása Anna Pavlikova orosz arisztokratanő és „szobrászművész” szerepében már több mint kacérkodás a színészettel. Miskolctapolcán nemcsak a kész színésznőt, hanem a magyar színpad új komikáját is avathattuk személyében.
Már eddig is a magyar művészeti élet egyik legsokoldalúbb egyéniségének számított. Fuvolistának tanult az érettségi után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatán Matúz István fuvolaművész tanítványaként. A hangszeres zenéléstől hamarosan átpártolt az énekléshez. A „felbújtó” Cserhalmi György színművész édesanyja, Varga Magda volt, aki a fuvolistáknak heti egy órában éneket tanított. Ő figyelt fel először Iván Ildikó kivételes énekhangjára. Mi sem volt természetesebb: a fuvola szak elvégzése után jelentkezett Debrecenben az ének szakra, amelyet két év alatt végzett el. Még főiskolás, amikor 1981-ben a debreceni Csokonai Színház operatársulata szerződteti. A Bajazzókban Nedda szerepét énekelve látja-hallja Oberfrank Géza karmester, a Szegedi Nemzeti Színház akkori zenei főigazgatója, aki 1984-ben a társulathoz hívja Ildikót. A négy esztendő alatt, amit itt tölt, az operairodalom legszebb, legnehezebb szopránszerepeit énekelheti. Az Éj királynőjét A varázsfuvolából, a címszerepet a Lammermoori Luciából, Costanzét a Szöktetés a szerájból című Mozart-operából, Fiordiligit a Cosi fan tuttéból, Gildát a Rigolettóból és Micaelát a Carmenből. Közben nemzetközileg is ismert lesz. 1984-ben a Karlovy Vary-i énekverseny első díját hozza el. Rá egy évre Szófiában „csak” harmadik egy énekversenyen a Rigoletto Gildájának olasz nyelvű előadásával, de a szófiai operaház őt szerződteti a szerepre. Jó néhány előadáson a világhírű olasz bariton, Giuseppe Taddei a partnere Rigolettóként. 1988-ban megnyeri a stuttgarti Geszty Szilvia-koloratúrversenyt. Négy évre szerződteti a bonni operaház. Itt olyan sztárokkal énekelhet együtt, mint Domingo, Marton Éva és Gruberova.
Bonni magányában vágyakozásból (férje – akkor még élettársa –, Görgey Gábor író Budapesten élt) kezdett el festeni. Első festménye egy Görgey-portré volt fénykép alapján.
Mi tagadás, mostanság kevés ideje marad a festészetre. A Magyar Állami Operaházban sok szép feladat vár rá az új évadban. Az asszonyt énekli az Utolsó keringő címmel az idén júniusban sikerrel bemutatott, egyfelvonásos Madarász Iván-operában (amely Görgey Gábor Délutáni tea című színműve alapján íródott). Petrovics Emil rá osztotta a C’est la guerre című, egyfelvonásos operájának főszerepét, a Feleséget. A Cosi fan tuttéban ezúttal Despina szerepét alakítja. Operaénekesi pályafutása során először énekli olaszul Verdi vígoperájából, a Falstaffból Alice-t. Kedvenc énekműfaját, a dalt sem hanyagolja el. November elején orosz dalestet ad a Fészekben, november végén nagyszabású koncerten vesz részt Londonban. Dallemezt tervez többek között a számára legkedvesebb Schumann-műből, az Asszonyszerelem – asszonysors című dalciklusból. A Gózon Gyula Kamaraszínházban színre kerülő, Szerelmes etűd című zenés darabban (amelyben Mozart feleségét és szerelmeit alakítja) nemcsak színészként szerepel, hanem operaénekesként is, hiszen jó néhány Mozart-áriát és dalt is énekel.
Remélhetően az új színházi évadban jut ideje színészként, komikaként is bizonyítani művészi sokoldalúságát. Iván Ildikó az Akt hegedűvel-ben nyújtott alakítása után ugyanis nem hiányozhat a prózai színpadról. Persze ehhez az is szükséges, hogy az ebbéli véleményben osztozzanak a színidirektorok és a rendező urak is...
Fotó: Nagy Tamás
Cikk nyomtatása
Cikkek listája
Bessenyei Ferenc
KINT FELEJTETT MIKROFON - Margitai Ági és Sándor Erzsi között
Az egri bor
Egri csillagaim
A pólós nadrágjától a lopós nagymamáig
Tele a lelkem Egerrel
Napfelkelte a Dobó téren
Páncél, szekrény – a kód: Eger
Egri csillagok
EGRI TÁNCPILLÉREK - Barta Dóra és az Egri Fesztivál Balett


Teljes cikklista >>>

 
Cikkereső
címszó
év
hónap
 
Korábbi számok
2005 február
2004 december
2004 november
2004 október
2004 szeptember
2004 nyár
2003 szeptember