Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
Proportion – Putto XXL
M E G H Í V Ó, Kőszeghy Flóra Proportion – Putto XXL c. kiállításának megnyitójára 2018. szeptember 11., kedd 17.30 óra CULTIRIS GALÉRIA Örkény I. Könyvesbolt 1137 Bp., Szent I. krt. 26. A kiállítást megnyitja: Szalai András építész művészettörténész. Visual concept: Czira Sára
Az arányok kérdése a festészetben ugyanúgy fontos, mint az építészetben. A lépték kérdése ugyanakkor ennél összetettebb. A nagyméretű festmény, a Putto XXL, amely a Proportion kiállítás egyetlen képe, a tér és a festészet közötti dialógusról szól. A kétdimenziós kép és a kiállítótér viszonya egy elméleti vitára ad okot. Ez a festőnő személyéből fakadó belső diskurzus lenyomata.

Kőszeghy Flóra egyszerre dolgozik építészként és festőként. Nagy házakat tervezve az arányok számára sajátosan működnek. Látószöge a tárgyak valódi méretét vonja kérdőre. Festményei is a lépték függvényében működnek. Mivel építészként a terekkel dolgozik, képeit azok viszonylatában engedi láttatni. A kompozíció is ennek függvényében engedi meg az absztrakt és a figurális elemek keverését. Egy ilyen méretű festményt közelről nézve nem tudja a néző befogadni. Nem szükséges tehát a konkrét elemek teljes absztrahálása, ugyanakkor a felismerhetőség határán táncoló részletek aktív befogadásra késztetnek. Az azonosítás igényével szemlélve kalandozik a szem egyik részletről a másikra, ennek ellenére az egész képet felismerni nagyon nehézkes, és valószínűleg nem is szükséges.

 
A rációval szembeni érzelmi megértést igényelő festmény a művésznő ontológiai témájú kísérleteire utal vissza. A Czira Sárával készített film is ezt a nézőpontot mutatja be, ahol a puttó életre kel a finom lebegő mozgás által. A jelenet ezzel egy szubjektív mezőbe tereli a befogadást, ahol a dimenziók közti határok elmosódnak.

A Horatiustól származtatott sapere aude (merj bölcs lenni) az ismeretlen felé merészkedés önbiztató jelszava volt Kant számára. A tudós és a bölcs közötti distinkció elmosódása folytán a latin szavak merj tudni értelmet kaphattak. Talán a töredék-észlelések, a kockázatvállaló cselekvő jelenlét és a következmények kudarc-siker hullámverése közötti proporció, a bölcs arany középútjain működő arány, a köztesség művész-ruhája adja a lét és nemlét peremek keretében létezésünk negyedik dimenzióját.

Kőszeghy Attila
2018. július

 
Kőszeghy Flóra

Kőszeghy Flóra építészmérnökként végzett, illetve dolgozik. Mindeközben a különböző alkotói területek ütköztetését kutatja a munkáiban. Festőművészként főleg nagy méretű olaj-vászon képeket fest, narratívái az építészetből, illetve a téralkotás különböző dimenzióiból erednek. A méret és a látószög, valamint a tér-és síkbeli kompozíciók kérdése építészeti praxisához is köthető. A most épülő Telekom-székház egyik tervezőjeként is olyan léptékben alkothatott művészeti jelleggel, ami kevés embernek adatik meg. Az épület homlokzatán megjelenő ékkövek, és az épületről szóló festmények a különböző alkotói területek metszéspontját jelenítik meg.

Építészként és képzőművészként is tagadja a stílus kereteit, számára a koncepció és a gondolkodásmód a meghatározó. Sajátos módon komponál síkban és térben, akár egy épület tömegéről, akár egy kép kompozíciójáról van szó. A fotózás, a nagyítás, illetve az absztrakció bizonyos útjai visszatérő elemek, de változó műfaji helyzetekben.
A TÁP Színház által, Vajdai Vilmos rendezésében színpadra vitt Utas és holdvilág című playback-előadásban láthatatlan festőként alkot a színpadon. Elméleti építészeti tervei szoborszerű térkompozíciók. Térbeliinstalláció-terveiben a fotózás háromdimenziós megvalósítását kutatja. Festményre vetít filmet, de filmből fotózva is fest. A műfaji kereteket ignorálja, használja a különböző alkotói területek eszköztárát, de mindezek közös nevezője a logikátlanság logikája, ami az ellentmondások ütköztetésére épít.

Tanulmányok:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőművészeti Doktori Iskola 2006–2011
Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Kar 1999–2006
École d’Architecture de Paris la Villette - Erasmus ösztöndíj 2003–2004
Debreceni Egyetem Gyakorlógimnáziuma 1995–1999

2018-09-09 06:40:00

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Cikkarchívum
Végel Dániel és Végel László - VVV – Végel, Város, Víziók
Kocsis András Sándor kiállítása - SZÍNEK ÉS FORMÁK
Proportion – Putto XXL
Csendesülős, beszélgetős - Fridával
Pilló Ákos - Kárpátalja
Szalay Zoltán (1935 – 2017) emléktáblájának avatása
Bach Máté - Fénypecázás
Varga Sinai Gizella - Omár Khájjammal a Paradicsomkertben
drMáriás - kiállítása
Szalay Zoltán emlékkiállítása
Agárdy Gábor - “ikonok & festmények”
Szigeti Tamás - DA CAPO - Második tétel
Cserkuti Dávid kiállítása
Kocsis András Sándor Színek és formák
Catalina Moş és Szabó Réka - viselkedés lélektan
Nagyajtay Teréz színpadi jelmeztervező 120
Papp Elek - „Létek”
Rizsavi Tamás - budapesti képeslap
Ismeretlen képek az ötvenes évekből
Szalay Zoltán – ILYENEK VOLTUNK
Cikkek listája >>>

címszó
év
hónap
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu