Dátum: 2018. május 22. kedd    Mai névnap(ok): Júlia, Rita


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
Krétakör Színház
PREMIER
Magyar Magic – Vukán György és a Creative Art Trio
Vukán György és az általa vezetett Creative Art Trio, valamint Sebestyén Márta a Angliai Magyar Magic rendezvénysorozat megnyitó ünnepségén, november 3-án a magyar zeneművészetet emblematikusan képviselő muzsikusokként adnak koncertet a Temze-parti Somerset House Múzeumban. A Creative Art Trio azon kivételes együttes, amely 2004 második felében még egy alkalommal szerepelhet a Magyar Magic reprezentatív programsorozatában.
Őfelsége II. Erzsébet királynő és Mádl Ferenc köztársasági elnök védnökségével nyílik meg november 3-án a Magyar Magic – Hungary in Focus 2004, az egy éven keresztül Londonban és tíz brit nagyvárosban valamint kulturális fesztiválokon kerül megrendezésre az eseménysorozat. Az a tény, hogy II. Erzsébet királynő vállalta a Magyar Magic védnökségét nagy megtiszteltetés Magyarország számára, mivel a királynő csak nagyon kivételes esetben szokott idegen ország rendezvényein védnökséget vállalni.
A Magyar Magicet a Kenti herceg, Hiller István kulturális miniszter, Estelle Moris, a művészetekért felelős államtitkár és Lord Rothschild, a Somerset House Alapítvány elnöke nyitja meg.
A nyitó kiállítás anyaga a Magyar Nemzeti Múzeumból, az esztergomi Keresztény Múzeumból és az egri ferencesek templomából érkezik, és a magyar ötvösművészet legkiemelkedőbb darabjait mutatja be.

A magyar kulturális tárca megbízásából a Magyar Magic koncepciójának kidolgozója, lebonyolítója Bogyay Katalin igazgató asszony vezetésével a Londoni Magyar Kulturális Központ. A Convent Garden negyedben lévő központ 1999-ben azzal a céllal nyílt meg, hogy kulturális hidakat építsen a brit és a magyar kultúra intézményei, képviselői között.

A magyar kultúra egyik igen jeles személyisége Vukán György, akit egész eddigi oeuvre-je alapján méltán választottak ki arra a megtisztelő feladatra, hogy a rendezvénysorozat nyitó ünnepségén együttesével koncertet adjon. Vukán György a magyar kortárs zene és dzsessz nagy hatású, igen termékeny komponistája, kiváló zongoraművész.
Vukán több mint negyven esztendeje koncertezik, eleinte klasszikus, az utóbbi évtizedekben pedig dzsessz-zongoristaként, szólóban és több együttesben is. Számos helyen fellépett Európában és az Egyesült Államokban. Sikert sikerre halmoz zeneszerzőként is, több mint 140 filmhez szerzett zenét, de komponált balettzenét, operát, szimfonikus műveket, misét is. Derby című balettjét a Magyar Állami Operaház több mint három éven át tartotta műsorán. 1965-ben egészen fiatalon, alig 24 évesen lett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára, ahol 1980-ig tanított a dzsessz tanszakon.

Vukán György dr.-ról a dzsessz és a komolyzene barátai közül sem mindenki tudja, hogy széles körű zenei tevékenysége mellett „amúgy” civil foglalkozást is űz, nem is akármilyen szinten: kiváló fogorvos (annak idején párhuzamosan végezte a Zeneakadémiát és a fogorvosi kart), ma a Központi Sztomatológiai Intézet főorvosa, akinek szabadalmaztatott találmánya is van.
Vukán dr. vallja: a két hivatás egymást kiegészíti, s mindkettővel az embereknek szeretne valami olyan pluszt adni, amivel földi életük kiteljesedhet.

A zeneszerző-zongoraművész munkásságát 1957 óta számos jelentős díjjal honorálták, többek között a Köztársasági Érdemrend, az Erkel- és a Balázs Béla-díj kitüntetettje. 1995 júliusában a III. Magyar Jazzkutatási Találkozó résztvevői több napon át foglalkoztak Vukán György páratlanul gazdag zeneszerzői munkásságával – ennek immár több mint 8 éve, s azóta újabb művek születtek, sok-sok zenei csodával örvendeztetve meg a közönséget.
A Vukán-életmű fontos elemei a hanghordozók, melyeknek száma ma már meghaladja a félszázat. Első lemezfelvételét az egykori Dohnányi Ernő-tanítvánnyal, Radics Gáborral készítette 1964 januárjában. Az elmúlt évtizedek során számos hazai sztárral szerepelt együtt. Tomsits Rudolf együttesével az 1959-es Montreux-i Jazz Fesztiválon a Clark Terry vezette International Big Band tagja volt, a lemezt az akkoriban vezető multinacionális kiadó, a Polydor jelentette meg.
A Vukán által vezetett trionak Görögországban, Hollandiában is jelent meg lemeze, s a hazai lemezantológiák mellett csehszlovák és jugoszláv összeállításokban is szerepelt. 1992-ben a Magyar Jazzkutatási Társaság vele készítette el az Osztrák-Magyar Monarchia ragtimekompozícióiból válogatott Dunapalota Ragtime című CD-t.
A Vukán György vezette Creative Art Ensemble (CAE) Soros-ösztöndíjjal kezdte tevékenységét. Az azonos nevet viselő kiadó jelentette meg Vukán két egyházi ihletésű lemezét. A Vukán-mise keletkezéstörténete II. János Pál magyarországi látogatásához kapcsolódik. A Missa ad Dominum Jesum Christum a templomi mise liturgiáját követi ugyan, de a szerző a hívek imáit is beleszőtte a szerkezetbe zsoltárok, dalok formájában, egy fekete és egy fehér előadó szerepeltetésével. A narráció fehér előadója Lukács Sándor színművész. A fő tételek között hallható imádságokat, a gyönyörű hangú, fekete énekesnő az amerikai Annette Lowman énekli és ugyancsak ő írta a dalok szövegét is. A mise érdekessége, hogy a Miatyánkot is tartalmazza. A mise 1991-ben CD-n is megjelent, s nemcsak Magyarországon, de Rómában is felhangzott egy eurovíziós egyházzenei fesztiválon.
A másik szakrális vonatkozású lemezen 21 kórus feldolgozása hallható ( Az egyházi év magyar miseénekei adventtől húsvétig).

It Was, What Was, My Life (Volt, ami volt, az életem) címen 1994-ben jelent meg a Face To Face sorozat nyitó darabja, amelyet édesanyja emlékének szentelt Vukán György. A felvételt 1992-es Debreceni Jazz Fesztiválon, az Arany Bika Szálló Nagytermében rögzítette a Magyar Rádió. A koncert napja meghatározó volt Vukán számára: pontosan egy hónappal korábban hunyt el édesanyja. „Kemény, szomorúsággal telt, fájdalmas billentések váltakoznak eksztatikus kitörésekkel” – írta a bemutatóról Simon Géza. A trio másik két tagja is – az idősebb generáció kiemelkedő képességű bőgőse, Berkes Balázs és a legjelentősebbnek tartott fiatal dobos, Balázs Elemér – elementáris hatású muzsikát produkál a felvételen.
A Face To Face második CD-je (12 Preludes Op. 28.), amelyet Vukán György édesapja emlékének szentelt, a vukáni életmű klasszikus zenei gyökereibe nyújt bepillantást a Chopin-művek egyéni megfogalmazásával és az édesapja emlékére komponált rekviemmel. A Chopin 24 prelűdöt tartalmazó, op. 28-as zongoraciklusából válogatott 12 prelűd a Creative Art Trio előadásában szakít a sablonokkal; kortárs zenei dimenziókat és dzsessz-zenei értelmezést ad a darabnak, amelyet az akkori ítészek interdiszciplináris zenének neveztek. Vukán nagy érdeme, hogy nem az unalomig ismételt Jacques Loussiere-féle séma szerint közelít Chopinhez, hanem ösztönösen felülemelkedik a műfaji korlátokon, és már akkor crossovert játszik, amikor még a fogalmat sem ismertük. Itt kell említést tenni a 2001-ben megjelentetett Vukán plays Chopin című lemezről, amely itthon és külföldön rendkívül meleg fogadtatásra és kritikai visszhangra talált.
Egyes nemzetközileg is elismert elemzők azt írták, hogy a CD-t hallgatva úgy érzik, maga Chopin játszik. Nem csoda, hiszen Vukán 1962-ben Lengyelországban Chopin-díjban részesült. Már 1991-ben is készített a trióval egy Chopin-felvételt, amely oly jól sikerült, hogy őket, s nem a lengyel előadókat hívták meg egy bemutatóra. A 2001-es Chopin-CD-nél az a klasszikus eset áll fenn, hogy a játék önfeledt, őszinte érzelmekkel telt. Nem dinamikai jeleket rekonstruál, hanem azt a hangot üti le, amelyet érzése szerint fontosnak tart – ez a szuverén kisugárzás mindennél többet ér.

 

A Face To Face harmadik darabját testvérének, Marának ajánlotta Vukán.
A jól ismert Debussy-darabokat úgy emeli át a dzsessz közegébe, helyezi, hogy már-már társszerzővé avanzsál. A Vukán-életműben általában nincsenek élesen elkülönülő korszakok, de kétségtelenül önálló szakaszként értelmezhető, amikor a kilencvenes évek közepétől megjelenik a trio mellett Horgas Eszter fuvolaművész és Winand Gábor dzsesszénekes, akikkel valóban új utakat járnak be, több albumon keresztül a zene barátainak széles táborát ismertetik meg a nálunk még újdonságnak számító crossoverrel. (Cross Over Plus, Spanish Night Plus, a a Gramy Records gondozásában megjelent Horgas Eszter Arcai sorozat négy CD-je.) A klasszikus zenéhez és a dzsesszhez egyaránt szoros szálakkal kötődő művész számára a crossover a magától értetődő, természetes közeg, amelyben úgy siklik, cikázik, lubickol, mint hal a vízben, s amelyben minden megszólalásából árad a rátalálás öröme.
„Megnyilvánulni műfaji korlátok nélkül, ez a crossover lényege. Feloldódni a zenében. Ez belső szabadságunkhoz, önmagunkhoz, és ezáltal Istenhez vezet” – írta Vukán György egy korábbi lemezéhez.

 

Ettől a világtól némiképp elkülöníthető a Gentle Love címmel 2003-ban megjelentetett CD, amelyen a szerző saját együttesével, a Creative Art Grouppal játszik. A hangzóanyag igazi zenei különlegesség. Szinte páratlan az a sokszínűség, amelyet dzsesszkompozíciói révén Vukán a hallgatóság elé tár. A mindig új utakat, új zenei megnyilvánulási formákat kereső, az új kihívásokban szívesen megmerítkező Vukán oeuvre-jében újabb sikeres állomásnak tekinthető a Gentle Love.
Ilyen mérföldkő volt például az utóbbi időből az 1997-es Love Poems című albuma, amelyen Pablo Neruda Húsz szerelmes vers és Egy kétségbeesett ének című költeményeire komponált dalokat hallhattunk. Ezen a lemezen teljesedett ki Winand Gábor művészete, aki itt – megkockáztatjuk – pályája mindezidáig legkiválóbb produkcióját nyújtotta. Az albumon két új művel örvendezteti meg hallgatóit Vukán. Az egyik (Gentle Love – Suite) 41 és fél perces új, önálló alkotás, a másik pedig Rodrigo közismert és népszerű Aranjuezének újrafogalmazása. A Gentle Love nyolc tételből álló olyan költészet, amely dzsesszes jellege ellenére magában hordozza mindazt, amit a XXI. században zenén értünk.
 

Ez a típusú zene nem vájt fülű sznoboknak készült, de azon sem lehet rajta kapni a szerzőt, hogy bármiféle engedményt tett volna a popularitás irányába. Széles stiláris skálán nagyon is következetesen fogalmazza meg, amit ma a zenéről gondol. Minél többször hallgatjuk meg ezt a Vukán-művet, annál több rétegét fedezhetjük fel. Ez a szerzemény egyszerre zene és költészet. Legjobban azok a tételek szívbemarkolóak, ahol nagyon-nagyon halkan, visszafogottan szólal meg a mű. A fájdalmat és gyönyörűséget egyszerre kiváltani képes muzsika Vukán 1994-ben komponált, majd 1999-ben CD-n is megjelentetett The Sound of the Violin című szerzeményéhez hasonlítható. Bár akkor a zongorista-zeneszerző hegedű-zongora szonátát írt, mégis felfedezhető párhuzam a fúvós dominanciájú Gentle Love-val. Bizonyára hozzájárul ehhez, hogy a Gentle Love témájának bemutatásában Vukán mint zongorista szintén közreműködik: ritmikája rendkívül plasztikus, gyöngéden játszik ki minden hangot, nincsenek elkent futamok. Minden szólam tisztán és elkülönítetten élvezhető, miközben úgy érezzük, mintha nagyon gyakran improvizálna, könnyedén fogalmazna. Horgas Eszter fuvolaszólója tökéletesen követi a szerzői szándékot: gyengéd, szerelmes, szelíd, de határozott, ahol kell, dinamikus. A lemez további közreműködői az Art Trio (Vukán György mellett Berkes Balázs és Balázs Elemér), valamint a Budapest Saxophone Quartet (Szepesi Bence, Puskás Levente, Tószegi Bernát, Horváth Marcell), melynek tagjai a szaxofonművészet magasiskoláját adják elő.

 

Az album második részében a 17 perces Aranjuez concerto hallható, amelyben Vukán úgy fogalmazza újra Rodrigo slágerként elkoptatott muzsikáját, hogy az valójában már-már önálló alkotásnak hat. Vukán zsenialitása abban rejlik, hogy szinte érintetlenül hagyja az eredeti kompozíciót, miközben improvizációjában eredeti motívumok sokaságában gyönyörködhetünk. Átirataiban – az ő megfogalmazását kölcsönözve – olyan rögtönzésszerű elemekkel, meglepetésekkel operál, amelyekkel nem bántja meg a klasszikus szerzőt, csak egyszerűen elmondja saját gondolatait, érzéseit is a műről, amely így szinte újjászületik.
Vukán zeneszerzői hitvallása (egyben erénye is), hogy a régi értékeket ötvözi új stílusokkal.
Legújabb, 2003 októberében megjelent Blue In Red című albumát alig néhány hónappal ezelőtt, augusztus 3-án Nagykovácsiban, a LINUM fesztiválon rögzítették. Vukán és a Creative Art Trio ezzel az anyaggal szerepel majd Londonban a Magyar Magic megnyitó ünnepségén.
A Blue In Red a cool jazz, a free jazz és a klasszikus zene, valamint a XX. és XXI. századi kortárs zene elemeinek remek mixtúráját adja az album. Felidéződik az európai zenetörténeti áradat Bachtól Chopinen és az avantgárdon át egészen napjainkig. A Blue In Red, az album címadó kompozíciója Vukán szerzeménye; végletekig lecsupaszított, letisztult zene.
Vukán e kompozíciója, s játéka Tóth Menyhértnek, a XX. századi magyar piktúra kiemelkedő alakjának fehéren izzó festményeit hívja elő az emlékezetből. Ahogy Tóth Menyhért képei, úgy Vukán zenéje is transzcendens hatásával érinti meg a befogadót. Az album második részében szinte minden átmenet nélkül „játssza át magát” Vukán a következő szerzeményébe, az Hommage á A. Piazzollába. Akik szeretik, ismerik Piazzolla muzsikáját, azok érzik igazán, milyen autentikus módon tiszteleg az egyik Mester a másik előtt.
Az album egyik legszebb, a zenerajongókat a szó szoros értelmében magával ragadó darabja a Moon Dance (Holdtánc). Balázs Elemér kompozíciójára Vukán Györgytől halljuk a Könyörgés az Úrhoz alcímet viselő, gyönyörű (angol nyelvű) imádságot, amelynek szövegébe és előadásába bele van sűrítve a ma emberének gyötrő magánya, félelme, bizonytalansága, örökös útkeresése, kielégítetlen szeretetvágya. A befejezésül elhangzó gondolat – „És mentsd meg lelkünket, és mentsd meg életünket”– Vukán egész életművében visszatérően tetten érhető.
Külön említésre méltó, hogy a CD-ket kiadó CAE VR milyen komoly gondot fordít arra, hogy minden egyes albumot a tartalomhoz illő, nívós külsővel jelentessen meg. Rozmann Ágnes (cover desing) grafikus-fotóművésznek nagyszerű képessége van arra, hogy vizuálisan érzékeltesse egy-egy zenei anyag hangulatát; némelyik lemezborítója valódi kis műalkotás.

 

Vukán György alkotókedve töretlen, az életmű napról napra tovább gazdagodik. Az általa vezetett Creative Art Trio régóta kinőtte hazai kereteit, ma már Európa egyik legjobb trióformációja. Vukán György vallja:
„Művészetemben független vagyok, szabad, akár a dzsessz.”
Játéka mindig hallatlanul elegáns és rendkívül tudatos. Improvizációi mindig tökéletesen „ülnek”, ami a szakmai tudás, a mértékletes, jó ízlés és a valódi művészet jele. Vukán valóban kiemelkedik a hazai dzsesszművészek élmezőnyéből bizonyára azért is, mert másokkal ellentétben nem tekinti mindenhatónak a spontaneitást és a dinamizmust. Az ő játékában is van, persze, dinamizmus, de zenéje mindig mély érzelmi és gondolati tartalommal párosul. Muzsikája, előadásmódja ízig-vérig a mai zene szellemiségét tükrözi.

 

Vukánt máris a magyar dzsessz doyenjének nevezik, bár ez a titulus egyáltalán nincs összhangban hihetetlen munkakedvével, lendületével és kiapadhatatlan alkotói fantáziájával. Talán jobban illik rá az „élő klasszikus” kifejezés – ennek viszont ellentmond, hogy semmi sem áll távolabb tőle, mint a megállapodottság, a bevált megoldásokhoz való kényelmes ragaszkodás. Ő, ha leül a zongorához – akár zenét szerez, akár játszik –, ugyanolyan tiszta lélekkel és örömmel teszi, mint amikor a pályáját elkezdte.
Az Isten tartsa meg nekünk még nagyon sokáig!

[Deák Attila]
2013-08-13 09:18:00

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
Cikkarchívum
Az a cappella királyai újra Budapesten
A bosszú íze
,,Gyakorlom, milyen egy hamutartóban elnyomott csikknek lenni”
Ereje teljében
„Az én kompetenciám a szöveg”
Nagyoperett és kisopera
,,Fontos, hogy akikkel együtt dolgoztam, úgy érezzék: összetartoznak”
Arany 201
Kontinenseken át
Feketének született, Budapesten kifehéredett, de leginkább szürke
A pesti Elvis
,,Igazságtalan, hogy a jó dolgok későn történnek meg velünk”
Az oroszlán télen
Ivánka Csaba-díj 2017
Zrínyi 1566
Házasságon innen, házasságon túl - felújítás vagy újrarendezés?
Visszavonulás
Átadták a Magyar Teátrum Díjakat
Háy János - Házasságon innen, házasságon túl
„ Napszentület „
Cikkek listája >>>

címszó
év
hónap
TV műsor
 
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu