Dátum: 2020. október 22. csütörtök    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Budapesti Tavaszi Fesztivál: Lukács Gyöngyi tündöklése
A Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt operabemutatója, Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth-je nemcsak reveláció, de egyben Lukács Gyöngyi (fotó) tündöklése is.
Bizonyára sok külföldi érdeklődőt vonzott március 19-én a Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt operabemutatója, a Kisvárosi Lady Macbeth. A Vidnyánszky Attila által rendezett opera főszerepét, Katyerina Izmajlovát nemcsak kitűnően énekelte Lukács Gyöngyi, de az igen összetett figura drámai megjelenítésével is elkápráztatta a közönséget. Ma már kevesen emlékeznek rá – a Lukács Gyöngyi-monográfiák többsége sem tesz említését róla –, hogy a fiatal, pályakezdő énekesnő Respighi A láng című operájának főszerepét, Sivanát milyen meggyőző erővel formálta meg. Silvana és Katyerina egyaránt olyan tragikus sorsú nőalakok, akiket nem elég elénekelni, de meg is kell tudni jeleníteni. Lukács Gyöngyi rendelkezik azokkal a képességekkel, melyek ilyen és hasonló, sokrétű nőalakok megformálására alkalmassá teszik.

Lukács Gyöngyi mesteri sorsépítéssel tárja elénk Katyerina, az érzéki, szerelmes asszony tragédiáját. Az első pillanattól kezdve olyan jelenség, aki magában hordozza a tragikus véget. Hatalmas szövegű az éneke, szinte mindvégig jelen van, mégis minden pillanatában képes együtt élni a figurával. Lukács Gyöngyi körül felforrósodik, sistereg a levegő.
Gazdag gesztusrendszerrel, de sztárallűrök nélkül dolgozik. Arcának ezernyi rezdülése a nagy tragikákra emlékeztet. A prózai művésznők közül Tőkés Anna, Sulyok Mária tudott ilyen hatást kiváltani a nézőkből. Katyerina nagyon nehéz szerep. Lukács Gyöngyi énekével egyszerre lágy és kemény, s egyaránt bírja a mélységeket és a magasságokat. Bár tudván tudjuk róla, hogy perfekt beszél oroszul – hiszen a moszkvai Csajkovszkij Akadémia növendéke volt öt évig –, mégis bámulatos, ahogy megbirkózik a tengernyi szöveggel. Orosz kiejtésében nyoma sincs az olyan gyakran tapasztalható „szlávos” deklamálásnak, előadásmódja olyan, mintha a legkiválóbb, autentikus orosz előadók valamelyikét hallanánk. Temperamentuma egyszerre vad és kacér, harsány és lágy. Hiába gyilkos a végkifejletben, mégis ki tudja váltani együttérzésünket.

Március 19-én a közönség hatalmas ovációjába minduntalan idegen nyelvű bekiabálások is keveredtek, a nagyszámú külföldi vendégsereg méltán ünnepelte a ma már világsztár Lukács Gyöngyit, aki külföldi menedzserétől két hónap szabadságot kért, hogy erre a feladatra felkészülhessen.

Fotó: Peti Péter

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól