Dátum: 2020. október 20. kedd    Mai névnap(ok): Vendel


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Giuseppe Verdi: Rigoletto – Erkel Színház
2005. március 30-án mutatja be az Erkel Színház, Verdi Rigoletto-ját. Az előadás valójában tavaji, a társulat a Japán-turné során, már tizenöt előadást tartott, most kerül be a repertoárba. Karmester Kesselyák Gergely, díszlettervező Csikós Attila, jelmeztervező Velich Rita. Rendező: Szinetár Miklós, Harangi Mária. Peti Péter képriportja.
Szinetár Miklós a következőképpen vélekedik a darabról:
"Verdit saját korának kérdései érdekelték, amikor kiválasztotta Victor Hugo drámáját a Rigolettóhoz. A hatalom korlátlan, a szolga kiszolgáltatott, és ura helyett is ő bűnhődik.
Ezt akkor bátor tett volt kimondani, ám a diktatúrák arca változik. Az egykori igazságok közhelyekké koptak, mint ahogy sláger lett a Rigoletto számos áriájából. De a zene zsenialitása megunhatatlan mélységeiben megőrizte számunkra az eredeti mű kimondott igazságait.
A közhelyektől és a banalitásoktól félve sok színpadi megvalósítás a környezet elszánt modernizálásával, a darab XX. századra transzponálásával próbált "up-to-date" aktualitást adni a Rigolettónak. A másik oldalról meg gyakran játszották muzeális áhítattal, felidézve a középkori Mantova külsőségeit.
Persze mindkét felfogásban voltak remek és gyenge előadások, s a színpadi megoldásokon túl a zenei megvalósítás kiválósága vagy gyarlósága gyakran szorította háttérbe a színpadi szándékot.

 
 
A mi előadásunk egy harmadik úton kíván járni. A színpadot Verdi korába helyezi, ahol az első felvonás jelmezbálja csak utalás az eredeti környezetre. Nagyobb hangsúlyt kap a bohóc kiszolgáltatottsága.
Ez sem új téma, hiszen a Bajazzóktól a Mephistóig számos mű szól erről. De a mi előadásunk azt is el szeretné mondani, hogyha valaki belekerül egy élethelyzetbe, ahol félelemből vagy érdekből egy erkölcstelen hatalom cinkosává válik, akkor abból már nincsen szabadulás - mert erről is szól a darab.
És még sok mindenről: emberi részvétről, közönyről és képmutatásról, hiszen Ceprano gróf félti a feleségét, mégis részt vesz Rigoletto lányának elrablásában. Marullo, aki Rigoletto szemében az egyedüli jó ember az udvaroncok között, egyszerre szánja és megveti a bohócot. A herceg szörnyeteg, de egy pillanatra vonzó, őszinte szerelmes is tud lenni.

 
 
Verdi is tudta a titkot, mint Shakespeare vagy Mozart, hogy az emberi jellem igen összetett, és hogy sok minden függ attól, honnan nézzük. Rigoletto Monterone szemszögéből csak egy aljas talpnyaló, tragédiájának fényében viszont egy szánandó, szerencsétlen, kiszolgáltatott ember.
Célunk az, hogy ennek a kifogyhatatlanul gazdag remekműnek sok-sok ízét érzékeltessük az opera és a színház hűséges barátaival."


További képek a képgalériában

[Ebics Anna]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól