Dátum: 2020. október 22. csütörtök    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Boldogtalanok az Ódry Színpadon
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Ódry Színpadán Marton László osztályvezető tanár végzős növendékei Füst Milán Boldogtalanok című drámáját mutatták be Forgács Péter rendezésében.
Füst Milán Boldogtalanokja Pártos Géza rendezésében, az akkor éppen pályakezdő Béres Ilona főszereplésével a Madách Kamarában – kitörölhetetlen színházi élmény. Most az Ódry Színpadon Forgács Péter által rendezett produkció abszolút fiaskó. Forgács mint rendező-tanár már dolgozott Marton László hallgatóival, sőt a Vígszínház házi színpadán a Török Sándor regénye alapján Valaki kopog címmel készült játék színpadra állítójaként remek ötletekkel segítette az akkor harmadéves osztály szinte valamennyi tagját, hogy megmutathassák tehetségüket.

Forgács mintha abszolút félreolvasta volna Füst Milánt. Komor, naturalista jellegű dráma a Boldogtalanok. „Miért ír ilyen csúnya, züllött emberekről?”– kérdezte Beöthy László az 1923-ban keletkezett művel kapcsolatban. Beöthy is félreértette a Nyugat első nemzedékének nagy költőjét, hiszen a Boldogtalanok hőseit valóban az írói fantázia teremtette, mégis olyanok, mintha az életből lennének ellesve. Forgács Péter mint rendező semmit sem tudott felmutatni a Füst Milán-i látszatboldogság ábrázolásából. Az ember ugyanis, Füst Milán szerint, „csak lenge és véletlen vendég” a Földön, s a művészet célja az ebből fakadó boldogtalanság ábrázolása. Ehelyett Forgács Füzér Anni díszleteiben úgy játszatja el a Boldogtalanokat, mintha feltámadt volna az 1960-as évek Brecht-kultusza. Miután a lecsupaszított térben nincsenek szituációk, így jellemábrázolás sem történik. Egymás mellett beszélnek el a szereplők. Csakhogy vizsgaelőadáson vagyunk, s nem egy kísérleti színházban.
Még belegondolni is rossz: hogyan fognak ezek a hallgatók klasszikus drámában játszani? Királynőket és királyokat jelmezben alakítani? Sorra olyan produkciókban vesznek részt, ahol csak önmagukat, mai énjüket jelenítik meg. Hol van már a mai Színművészeti az olyan előadásoktól, mint egykor a híres János király?

 
A Forgács rendezte Boldogtalanok igencsak kudarc, de elsősorban a hallgatók rovására. Egyedül a dráma végén sejlik fel valami, hogy hogyan is kellett volna elkezdeni az egész előadást. Amit Gilicze Márta (Víg Vilma) és Marjai Virág (Nemesváraljai Gyarmaki Róza) a néhány perces hajmosási jelenetben eljátszik, az reveláció. A két egyetemi hallgató itt megmutatja oroszlánkörmeit. Kettőjük közül Gilicze Márta sugall több drámai erőt. A más előadásokon szépséges Marjai Virág mindvégig (bizonyára a rendezői utasításnak megfelelően) túlzottan elnyűtt, fád figurát teremt. Gilicze Márta néma, fájdalomtól gyötört arca viszont azt mutatja, ha feladatot kap, átütő erejű, szuggesztív színészi lénye magával ragadja a közönséget. Kosztolányi Édes Annája éppúgy lehetne, mint Büchner Woyzeckjének Marie-je. Ha látnák az előadást filmrendezők, operatőrök, nem tudnának betelni vizes, csapzott, meggyötört arcával, szúrós tekintetével.
Széll Attila (Huber Vilmos), Cseh Judit (özv. Huberné), Juhász István (Sirma Ferenc), Molnár Mariann (Rózsi) és Kovács Krisztián (négy férfi és egy öregasszony) meglehetősen alulmúlják önmagukat, hiszen már megmutatták, hogy sokkal többre képesek.

Fotó: Szlovák Judit

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól