Dátum: 2019. szeptember 22. vasárnap    Mai névnap(ok): Móric, Ottó


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Budapest-Baja Hosszú Távú Evezősverseny
Európa leghosszabb folyó vízi evezős versenye a 170 kilométeres Budapest-Baja, az idén Lipton Kupa; kategóriától függően 10-15 órán át tart, és rendszeres edzések nélkül biztos halál. Idén július 19-én 52 hajóban 140 versenyző rugaszkodott neki.
Persze, hogy szabadidősport, persze, hogy amatőr.
Vannak vitatható kategorizálások, hadd öntsünk tiszta vizet a Dunába: minden sport szabadidősport, kivéve a foglalkozásszerűen űzött, pénzszerző sportolást, amire a profi kifejezés használatos. Mivel a profi ellentéte az amatőr, ezért minden egyéb sport amatőr, ha versenyszerű, ha nem. Sajna, a sportolás egzisztenciális vonzatait összemosták a sportolás színvonalával, és a profi szokás szerint nem csak azt jelenti, hogy pénzszerző, hanem azt is, hogy ez ám a magas színvonal; az amatőr pedig a dilettáns értelmében is használatos. Ezeken a hibákon a magyar labdarugás segít, amennyiben mostanában rávilágít arra, hogy a profi és a színvonalas fogalmak teljesen függetlenek. De Haller Ákos és Pető Tibor evezős versenyzők is hozzátesznek ehhez a segítséghez valamit: tökéletesen amatőr utat bejárva lettek a sportág első magyar világbajnokai.
A Budapest-Baja, azaz fő támogatója (Unilever, 1996 óta) nyomán az idén a Lipton Kupa őrületes verseny, roppant terhelés. Résztvevői olyan amatőrök, akik többnyire egész évben minden nap edzenek, sokan a sportág rövid távú versenyein szoktak indulni és előkelő helyezéseket elérni (ez az evezésben 2 kilométert jelent, például az Országos Bajnokság ilyen), sokan pedig túraversenyeken. Mindeme tevékenységek során a Sport minden szépségével találkoznak, a technikai tudástól az Ünnepet jelentő versenyekig és az erkölcsi magaslatokig. Ennek eredményeképpen egészséges testi-lelki, valamint megfelelő szociális állapotban leledzenek, hasonló jókat kívánunk.
 
Ezek az értékek alaposan összefüggenek. Történt az idei Budapest-Baján, hogy a férfi egypár (szkiff-) kategória korábban sokszor győztes és helyezett, neves versenyzője gyanútlanul haladt a Duna közepén, és Százhalombattánál egyszer csak lesből ráugrott egy bólya. Az egyik lapát pozdorjává tört, a versenyző a Dunába fordult, majd kétségbeesetten vacogva kapaszkodott a bólyába, hajóját, a lapát törmelékeit és a másik lapátját próbálva megóvni az elsodortatástól. Ekkor érkezett a közelbe egy nemzetközi kormányos négypár, négy német és egy hazai (a Danubius Nemzeti Hajós Egyletben - DNHE - versenyző) evezőssel. A képen ez az egység látható, amint később a bajai célba érkezik. Miután kimentette a pórul járt versenyzőt, ami legalább 20 percébe telt, folytatta a küzdelmet, és megszerezte az abszolút győzelmet 9 óra 25 perces idővel, mindössze egyetlen perccel elmaradva a pályarekordtól (Turbo Bonn férfi négypár, 2000, 9 óra 24 perc).
Íme, az egység versenyzői már az érkező stégen (félmeztelenül a magyar Jakab Gábor - DNHE; a német versenyzők három különböző klubból: Andre Gerlach - Neuwieder RG, Martin Klusch és Thomas Schoenijahn - Postsportverein Koblenz, Olaf Behrend - Karlsruher Ruderverein Viking), kezükben a fogadó Lipton ice-tea, aminek alkalmilag magas a presztízse. Ugyanis a rekkenő melegben 7, de napsütés nélkül is 4-5 liter folyadékot kell egy versenyzőnek meginnia a túlélés érdekében, tehát például egy kormányos négypár harminc-negyven kilóval könnyebb a megérkezésekor, mint a rajtnál. Egy ilyen négypár egyfolytában 9 és fél-12 órát, egy szkiff (egypár) 10 és fél-15 órát evez, hasonlóan a többi egységfajták, a kielboatok, dublók (kétpárok), négyesek; mindenféle hajó, amelynek gurul az ülése. Ilyenekből indult 52 - sok külföldi evezőssel is - a versenyen, amely hajnali ötkor a Lágymányosi-híd alatt kezdődött Budapesten, és a bajai strandnál, a Sugovica-ág által átkarolt Petőfi-szigeten végződött. Az eredmények, valamint a tengernyi fénykép - Gyulay Gábor munkái, amelyek közül az itteniek is származnak - megtekinthetők a www.liptonkupa.hu webhelyen.
Még 1988-ban próbálta ki a budapesti Universitas (a mai Műegyetemi Evezős Club) két sportolója, Fekete Károly és Mecséri Géza, hogy egyáltalán teljesíthető-e a táv. Ez évtől indult a Budapest-Baja, Európa leghosszabb folyóvízi evezős versenye, amelyet a Bajai Spartacus Vízügy Sport Club, a Műegyetemi Evezős Club (MEC) és a Kalocsa Evezős Club rendez. A mezőny után a remek fő szervező bajaiak kompja halad, és ha utolér egy hajót, annak föl kell adnia a versenyt és föl kell szállnia rá; így lehet elérni, hogy este 21 óráig mindenki megérkezzék Bajára. Másnap radikális vízhólyagelleni kezelés gyanánt 500 méteres vágtaversenyen indulhat a mezőny a Sugovicán, este pedig eredményhirdetéssel és nagy erejű és teljesítményű sportemberek fergeteges bulijával folytatódik a sportág egyik legnagyobb ünnepe, a vendégszerető bajai klub és a támogatók jóvoltából. (Idén ehhez az egyidejű bajai Nemzetiségi Folklórfesztivál is hozzájárult.) A képen a kielboat kategória győztese, a MEC - Ganz SE legénysége: balról a kormányos Varga József, a MEC-es Tevesz László és Ambrus Gábor látható a sprintverseny futama közben, amelyet szintén megnyertek.
 
Ha már a magyar sporttörténelemnél vagyunk, íme, egy igazán különös kép. Az idei Budapest-Baján való részvételre a Budapesti Evezős Szövetség alelnöke, Domonkos Anna (a képen jobboldalt) rábeszélte a sportág élő legendáját, a ma 72 éves négyszeres Európa-bajnok Papp Kornéliát (akkoriban még nem voltak világbajnokságok!) az indulásra. Három tatai evezős kislánnyal (balról: Csontos Csenge, Sashegyi Orsolya, Leviczki Réka - Tata Tóvárosi Vízisport Egylet) 12 óra 15 perces eredménnyel az abszolút 35. helyen végzett az egység. (Papp Kornélia írta a Vizek szabadja lettem című evezős könyvet.) Miért indulnak egyre többen ezen a rettentő erőpróbán hazai és külföldi éles evezős versenyzők, túrázók, veteránok, jelenlegi és egykori bajnokok? Miért evezte végig immár 14. alkalommal a távot szkiffben Mecséri Géza veterán világbajnok? Visszavonulása után évtizedekkel miért ült újra versenyhajóba Papp Kornélia? Azt remélve, hogy talán a következő verseny megadja e kérdésekre a választ, szívélyesen üdvözli a sportbizottságot a célban, valamint a Terasz vendégeit a férfi szkiff-kategória negyedik helyezettje:
 
[Norman Károly]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu