Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Akit megcsapott a mozdony füstje
Vigasztalanul szemerkélő esőben rendezték meg szeptember 21-22-én a Lokomotív Grand Prix-t a Magyar Vasúttörténeti Parkban, Budapesten. A vándorserlegért Ausztria, Csehország, Szlovákia és Magyarország legjobb gőzmozdony-vezetői mérték össze tudásukat. Az öt versenyszámból álló és két kategóriában megrendezett „mozdony forma-1” vetélkedést a Terasz is meglátogatta.
Őszintén szólva, nehéz volt elképzelnem, milyen is lehet a mozdony grand prix. Feltételeztem, a gyorsaság meghatározó lesz, de itt véget is ért a fantáziám. Talán mások is ugyan ezt gondolhatták, mert az eső sem riasztotta el az érdeklődőket. Szépszámú közönség gyűlt össze a „Lokoparkban” vasárnap délután. Sem gyerek, sem felnőtt nem csalódott: a szervezők látványos programot kínáltak.

A versengés egyidős az emberiséggel. A technika vívmányai, az új találmányok azonnali összevetést, versenyt kívántak – legyen szó autóról, vízisíről, repülőgépről, gördeszkáról vagy a Rubik kockáról! George Stephenson 1815-ben szabadalmaztatta a gőzmozdonyt, s 1829-ben már versenyt is rendeztek a vasparipáknak. A sorra alakuló mozdonygyárak el kívánták dönteni, melyikük gyártmánya a legjobb? Az emlékezetes, október 6-ai Rainhill-i versenyt Stephenson Rocket nevű mozdonya nyerte meg. A vasúti közlekedés legendás feltalálójára emlékezve versengtek a masiniszták a harmadik évezred első magyarországi mozdonyversenyén. (A képen a 22,034 pályaszámú, 3. helyezett magyar kismozdony látható. Az alacsony tengelynyomású, másodrendű vonalakon motorkocsi menetrendben közlekedett, ezért hivatalosan motorpótló mozdonynak nevezték. Legnagyobb sebessége 65 km/óra volt.)
Kötelező-e mozdonyversenyt rendezni? Szendrey András, a házigazda MÁV Nosztalgia Kft. igazgatója (képünkön) úgy vélekedett, hogy nem kötelező, de akik ezeket az öreg masinákat karbantartják, gondozzák, igénylik a megmutatkozást. S mi lehetne a legjobb forma? A játékos versengés. Ahol nem csak a gyorsaság számít, hanem az ügyesség is!

„Indián támadás a vonat ellen” – hozták az ötletet a zólyomi vasutas kollégák. Azaz, emlékezve a vadnyugati vasútépítési hőskorra, hatalmas gerendát kell a fűtőnek elgörgetni a sínről. Közben a vezető óvatosan adagolja a gázt, mit beszélek! – a gőzt, hogy a sebesség pont megfelelő legyen a mozdonyról való le- és felugráshoz! Mi tagadás, volt is sikere a produkciónak; egyesek azért izgultak, nehogy elüsse a vonat a nem kis erőt kifejtő segédet!

A 2. helyezett szlovák kismozdony A győztes 313-as cseh kismozdony A 4. helyezett 424-es magyar nagymozdony
 
És, ha már a fűtés, a gőz adagolásának rejtelmeinél tartunk. Nem volt könnyű feladat úgy szabályozni a nyomást, olyan sebességgel vezetni a mozdonyt, hogy a dugattyú rúdjára helyezett sörösdoboz ne essen le a földre. Száz méter, izgalom, feszültség, hogy aztán hatalmas füttyöt megeresztve jelezze a 424-es masinisztája: sikeresen teljesítette „sörmenetet.”
Ebből a típusból, a 424,009 pályaszámú személy- és tehervonati mozdonyból 514 db hagyta el a MÁVAG Mozdony-és Gépgyárat 1924 és 1958 között. Nyolcvanhat tonnát nyomott a szerkocsival együtt huszonegy méter hosszú monstrum. Gőzfelhőbe burkolózva gyorsult fel a 90 km/óra maximális sebességre.


Nem volt könnyű ilyen teljesítmény mellett a „Hölgyrablás” sem. Bilincsbe verve, a sínekhez láncolva álltak a hölgyek, s izgultak, hogy a vonat idejében megálljon előttük, a fűtő kiszabadítsa őket a vasból. Az már az öröm kategóriája, hogy ölben vitték őket a hajtányra, egykor a mozdonyra, s kézi meghajtással repültek a célba.

Újabb erőpróbára készültek a kedves, öreg masinák. A holtidőt kihasználva mondta el Szendrey igazgató úr a Terasznak, hogy Magyarországon csak a MÁV-ból kivált Vasúttörténeti Park tudja megrendezni ezt a versenyt. Ez az intézmény specializálódott a gőzmozdonyokra. A közlekedési múzeumnak a közlekedéstörténeti emlékek bemutatása a feladata, múzeumi körülmények között. A „Lokopark” egyfajta interaktív módszert követ: a bemutatás mellett fontos a használat is; ennek maga a verseny a bizonyítéka.


„Tűzoltás a síneken” adta ki a következő feladatot a versenybíró. Egykor nem volt ritka a kipattanó szikra okozta tűz. A gőzmozdony az egyetlen olyan jármű, mely azonnal rendelkezik az oltáshoz szükséges vízzel.
Lecsapódik a sárga indítózászló, a mozdony gőzt okád a dugattyúkból, felgyorsul, a segédvezető ugrásra készen áll a lépcsőn: éles fütty, ugrás, rohanás a vödörért. Kinyitja a vízszelepet, a gyorsaságot a hivatásos tűzoltók is megirigyelhetnék, ujjongás – a tűz elaludt! Vissza vonatra, van még ötven méter a célig.


Talán kevésbé volt látványos, ám nagy ügyességet kívánt az „Angolposta” feladat végrehajtása. Mélyen kihajolva a mozgó vonatból, egy kampó, a szítóvas segítségével kellett a csomagot felvenni és a sín mellé készített kosárba dobni. Hajdanán időt takarítottak meg a küldemények célba juttatásának e mozgó módszerével!

Jobbra a szlovák 475-ös, a nagymozdony kategória győztese
 


A verseny végére elállt az eső. A hálás közönség vastapssal jutalmazta a versenyzőket. Mindenki győzött ezen a napon – mondta az igazgató úr. De rend a lelke mindennek, álljon hát itt a végeredmény! A kismozdony kategóriában cseh, szlovák, magyar, osztrák sorrend alakult ki. A nagy mozdonyok versenyét a 475-ös szlovák monstrum nyerte, második a magyar 109-es, harmadik a 498-as második szlovák vonat lett, míg a negyedik helyen a 424-es másik magyar mozdony végzett.

Fotók: a szerző felvételei

[Oszvald György]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu