Dátum: 2020. október 20. kedd    Mai névnap(ok): Vendel


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Pécsi, kaposvári Mohácsi
Röviddel egymás után két Mohácsi János (fotó) rendezést is bemutattak. A Pécsi Nemzeti Színházban a Képzelt beteget, a Kaposvári Csiky Gergely Színházban a Sötét komédiát. A Mohácsi testvérek munkája ezúttal Pécsett nagyobbat szólt, mint anyaszínházukban, Kaposvárott.
A Képzelt betegben a pécsi társulat saját színházában ritkán látható dolgot művelt: varázsolt. Öröm volt progresszív szellemiségű kamaraelőadáson ülni a PNSZ-ben, erre a POSZT-ot leszámítva a kilencvenes évek eleje óta nem volt példa (a Szikora János rendezte Nyár a viszonyítási pont). Az előadásban beérni látszott a pécsi társulat pár éve megfigyelhető megújulási törekvése. A színészek figyelme a bravúrsorozatok közben sem lanyhult – s csupán a látványos, de túlságosan nagy térszervező szerepet kapott akvárium szerepébe lehetett belekötni, igaz, azt is csak az előadás legvégéig, mikor is sellő úszott be a színpadra. A sellőn, vagy inkább az összjátékon túl akadt más csodája is az előadásnak: az élőzene. Kovács Márton, Rozs Tamás és Károly Zoltán színpadi jelenléte pótolhatatlan eleme lett e lassú ütemű haláltáncnak.

Pál András, Szabó Vera, Lipics Zsolt, illetve a két zenész: Kovács Márton és Rozs Tamás
 
Fülöp szigeti módszerekkel műtenek
 

Az előadás egy szempontból alig volt mohácsis. Szinte kompaktnak hatott a Csak egy szög-höz vagy az 56 06 /őrült lélek vert hadakat-hoz képest. Talán csak negyed óra késztett arra, hogy az idő múlásának lassúságán tűnődjek. A társulat egésze kiemelkedőt nyújtott mind összjátékban, mind a mindenkinek megadatott bravúrkűrökben. Kovács Mimi, Herczeg Adrienn, Szabó Vera és Darabont Mikold egymást múlták felül, de a férfiak is: Lipics Zsolt, Pál András, Zayzon Zsolt, a címszereplő Stenczer Béla, vagy Rázga Miklós, Urbán Tibor... Mindenki a helyén volt. Érdemes lenne Mohácsit gyakrabban foglalkoztatni Pécsett, uram bocsá’, egy karakteres főrendező sem ártana e színháznak (talán nem ugyanaz történik majd, mint Szikora idején).

Kovács Mimi - Béline, Argan második felesége
 
Brindsley Miller szerepében Sarkadi Kiss János
 

A Sötét komédia úgy hatott, mintha a Veszett fejsze című, ugyancsak Mohácsi János rendezte kaposvári előadás (amely 2006-os POSZT-on a legjobb rendezés címet is elnyerte) késői utószava lenne. Az alapötlet hasonló, a sztori más. A rendező felcserélte a színpadi világosságot a sötétséggel. Amikor a színpadon sötét lett, a szereplők úgy beszéltek, mozogtak, mintha világos lett volna, amikor a színpadi fények felgyúltak, úgy csetlettek, botlottak, mintha sötét lett volna. Ez ugye az örök humorforrás. Rengeteg játéklehetőséget kaptak ezáltal a színészek. És Mohácsi megint kompakt volt. Nem néztem meg előre, hány részes az előadás, csak ösztönösen alaposan bevacsoráltam, így készülve a várhatóan monstre estére (a Csak egy szög-re gondolva például). Tévedtem. Az előadás Mohácsi viszonylatban rövid. Negyed 10-re véget is ért, egy részben. Az első negyed óra kötelező üresjárat. Szükséges a nézőidomítás (hogy megtanulja a játékszabályokat, hogy megjegyezze az ismételhető, átértelmezhető, nevetésre ingerlő alapmotívumokat), de akkor is unalmas volt hangjátékot hallgatni egy színházméretű térben: egyre hangosabb lett a közönség pusmogása okozta háttérzaj. Csak az első negyed óra utáni bonyodalmaknak volt köszönhető a fokozódó röhögés. Félni kezdtem, amikor már folytathatatlanul kibogozódni kezdtek a szálak, hogy mi jöhet még ezután?! Vége lesz, vagy sem? Mit lehet még kitalálni, amikor minden megoldódott!? Hát semmit, mert vége lett.

Miss Furnival - Márton Eszter
 
Clea - Grisnik Petra
 

A kaposvári előadás reagált valós társadalmi problémákra, de kevésbé élesen mint a korábbiak, mert a komédia mégiscsak komédia. Akadt fajelméleti alapon gondolkodó villanyszerelő, aki egyben náci művészettörténész, de a puha keze miatt szerethetővé vált; ugyanígy az egykori náci bombázó, aki mellesleg milliárdos, s ezért vált szerethetővé. Egy meleg szobatárs a mássága miatt, s ruhája okán nevetséges, a pénz előtt megjuhászodó művészek pedig létükben azok. De semmi veszélyes dolog nem történt. Senki nem perelte be a rendezőt azért, mert mindenki nevetségessé vált. Az öregedő baptista lelkészlány becsiccsentett, a látomása – rácsos babakocsik (bevásárlókocsik) – beépült az előadásba. Mert Márton Eszter Miss Furnivalt alakítása (jutalomjátéka) emelkedett ki leginkább az erős összjátékból és még Grisnik Petra Clea-ja.

Melkett ezredes - Némedi Árpád - és Miss Furnival nevetnek
 

A jó kétórai röhögés után némi hiányérzet maradhat a nézőben. Nem is konkrétan az előadás, csak a korábbi Mohácsi előadások sora miatt. Mintha a pécsi és a kaposvári rendezés is túl profi lett volna. Profizmuson azt értve, hogy mohácsisak voltak, de nem mértéktelenek. Kompaktok, mint egy zsebbe süllyeszthető fényképezőgép. Okosan megcsináltak, lebonyolítottak. Soha rosszabbakat, de ha a Csak egy szög-re gondolok, akkor inkább ültem volna pár órát korgó gyomorral, de egy elementáris élménnyel gazdagabban. A Képzelt beteg újraértelmezése, haláltánccá formálása a végesség tudatot, a megrendültséget, megvilágosodási pillanatok spiritualitását relativizálta, eltérően Moliertől, aki ettől „szimplább” darabot írt. A Fekete komédiá-ban a tragikum és a komikum nem létező szélsőségek. Peches emberek, kis hazugságain, félreértésein, hazugságain, s szánalmas kármentő kísérletien nevetett a közönség. De talán nem is kell mindig a zsigerekig hatolni, a komédia nem kötelezően véresen társadalomkritikus műfaj. Lehet csak úgy röhögni. Magunkon.

[Balogh Robert]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól