Tóni a színházi mindenes
Tege Antal az egyik főszereplője, Plautus A hetvenkedő című évadnyitó előadásnak a Békés Megyei Jókai Színházban. Partnere a vendég Nemcsák Károly és Márton András, az előadást rendezte Réczei Tamás. Bemutató 2010. szeptember 10-én.
 
Nyáron, a Jókai Színház homlokzatán hatalmas plakátok hirdették, díjeső hullott a társulatra. Kezdődött a szolnoki Vándorfesztiválon, Kara Tünde a „Legjobb ifjú színésznő” díját kapta, Pataki Éva Edith és Marlene című előadásban nyújtott alakításáért. A májusi eső aranyat ér! – tartja a mondás, hát még, ha díjból van. Folytatódott a budapesti Rivalda Fesztiválon a Thália Színházban. Ugyancsak, az Edith és Marlene produkció elnyerte a Közönség-díjat, és Tarsoly Krisztina a legjobb női alakítás díját. Az előadás rendezője Tege Antal.
A májusi díjeső folytatódott Ukrajnában. Gogol Háztűznézőjét – a Közép-Európai Színházi Szomszédolás keretében bemutatott előadás -, a Khersoni Nemzetközi Színházi Fesztiválon, a nemzetközi zsűri a fődíjra tartotta érdemesnek. A legjobb előadás mellett, külön díjat kapott a „Legjobb díszlet”. A nemzetközi sajtó a látványt tartotta különdíjra érdemesnek. Az előadás rendezője Sztaniszlav Mojszejev, díszlettervezője Volodymyr Karashevskyi, jelmeztervezője Luliia Zaulychna.

Gogol: Háztűznéző - Kocskarjov
 
Akinek oroszlánrésze volt a sikerekben, és akire a Népszabadság kritikusa is felfigyelt – no nem Békéscsabán, olyan messzire fővárosi lap recenzense nem merészkedik, a Jókai Színház, budapesti, városmajori vendégjátékán, A hetvenkedőben nyújtott alakítására -, ő Tege Antal, vagyis mindenki Tónija.
A nagy sikert aratott Edith és Marlene előadás egyéni kezdeményezésre született. Fekete Péter új igazgatóként, bíztatta a társulat tagjait, hogy hozzanak létre önállóan is produkciót, és ha a színház vezetése arra alkalmasnak tartja, műsorra tűzik. Tege Tóni komolyan vette a felszólítást, és miután stúdió tanárként már belekóstolt a rendezésbe, úgy gondolta, hogy megpróbálkozik felnőtt színészekkel is előadást létrehozni. Kifejezetten Tarsoly Krisztinára és Kara Tündére keresett darabot. Amikor megtalálta Pataki Éva Edith és Merlenejét, mindkét fiatal művésznő véletlenül egyszerre szabad volt. Elkezdtek próbálni, egy bizonyos ponton „megmutatták” az igazgatónak, aki úgy döntött, hogy megkapnak minden technikai támogatást a további munkához. Az eredmény: a színház műsorára vette a produkciót, és ami rendkívül ritka egy kisvárosban, már a harmadik évadját kezdi a sok díjat „besöpört” előadás.

Caragiale: Az elveszett levél - Branzovescu
 
Az igazgatónak feltűnt, hogy Tege Tóni milyen profi módon szervezte meg a produkciót, miközben tanított a Stúdióban, és szinte minden este játszott. A színház örvendetesen megnövekedett hazai- és nemzetközi kapcsolatai, a szaporodó vendégjátékok, valamint a Porond Színház körül „sűrűsödő” feladatok ellátása szükségessé tette, hogy a munkák összehangolásában még valaki részt vegyen. Egyébként, egy jól szervezett társulatban egy személy több feladatot is ellát, így lett az Tege Antal elmúlt évadban szép lassan a színház „mindenese”. Koordinálja a művészeti ügykezelés feladatait, részt vesz a belső munka számítógépes megszervezésében, és az igazgató kikéri véleményét a szereposztások kapcsán is.

Plautus: A hetvenkedő - Puruttya
 
Tege Antal, 1992-ben végezte el a Békés Megyei Jókai Színház stúdióját. Két év múlva, Gáspár Tibor – aki akkor vezető művésze volt a társulatnak – mellett tanársegéd egykori iskolájában. A következő évben már saját osztálya volt, közülük többen a társulat tagjai lettek. Azóta, folyamatosan tanít, ahogy mondja: számára talán a legfontosabb, hogy ebből ő tanul a legtöbbet.
A tanulást annyira fontosnak tartja, hogy beiratkozott a Gödöllői Szent István Egyetem, szarvasi, Tessedik Sámuel Főiskola gazdasági karára. "European Business Competence Licence" = Egységes Európai Gazdasági Oklevél és ennek megszerzésére indított tanfolyam, amelyet befejezve, továbbmegy az Art Business, másfél éves másoddiplomás szakra. Meg akarja tanulni, hogyan lehet a színházba a pénzt behozni, és hogyan lehet belőle „több pénzt csinálni”. Vallja: a megváltozott világban, a kultúra munkásának, az előre menekülés az egyetlen lehetséges útja.

 
A most induló évad kapcsán Fekete Péter igazgató elmondta: „Két éve a kortárs magyar szerzők évadát tartottuk, tavaly a szomszédos országok színházi kultúrájába avattuk be a nézőinket; itt az ideje, hogy saját közönségünknek kedvezzünk, ezért olyan műveket, magyar és világirodalmi klasszikusokat tűztünk műsorra, amelyeket minden színházszerető embernek életében legalább egyszer látni kell.”
Tege Antal, Plautus A hetvenkedő egyik főszerepével kezdi a szezont. A továbbiakban játszik a Stuart Máriában, rendezi a rövidesen átadásra kerülő Ibsen Ház Stúdiószínpadán, Ahlfors Bengt: Színházkomédia című fergeteges vígjátékát. Természetesen rendezi az osztálya vizsgaelőadásait, és vizsgázik ő maga a főiskolán.
A színész, a rendező, a tanár, a diák, egy szóval a mindenes nem fog unatkozni az új évadban.

[ Kadelka László ] 2010-09-10 02:32:00