harmónia portál kezdőlap
harmónia ritmus alapítvány
a harmónia portál együttesei
tánc - enciklopédia a teraszon
a táncról a teraszon
a zenéről a teraszon
levél a portálnak
impresszum
támogatóink
a terasz
  kereső  
   együttesek stílus szerint
minden táncműfaj
mazsorett
modern tánc
rock and roll
sztepptánc
  balett
néptánc
diszkótánc
pantomim
táncjáték
     
   a legújabb 10 anyag időrendben
Magyar Fúvószenei és Mazsorett Szövetség
Magyar Állami Népi Együttes
Hébé Tánccsoport, Oroszlány
Hébé Dance Group, Oroszlány - historical retrospectives
Balatonfüredi majorette és modern tánc csoportok - képek
Balatonfüredi majorette és modern tánc csoportok
Debreceni Majorette Együttes
Dunaújváros Táncszínháza
Kortárs mozgásművészeti portál
Debreceni Ifjúsági Fúvószenekar és Majorette Csoport
 
   együttes-anyagok név szerint
Balatonfüredi majorette és modern tánc csoportok
Balatonfüredi majorette és modern tánc csoportok - képek
Békéscsabai MÁV Diákotthon Mazsorett Csoport
Budapest Táncegyüttes
Csongrádi Allegro Mazsorett Csoport
Debreceni Balett
Debreceni Ifjúsági Fúvószenekar és Majorette Csoport
Debreceni Ifjúsági Fúvószenekar és Majorette Csoport - a kísérőzenekar (francia turné)
Debreceni Ifjúsági Fúvószenekar és Majorette Csoport - franciaországi turné
Debreceni Majorette Együttes
Dunaújváros Táncszínháza
Egri Majorette Egyesület
Győri Balett
Győri Balett - interjú Kiss Jánossal
Győri Balett - képek
Győri Balett - NÉVSOR a 2003-2004. évadban
HARMÓNIA Táncművészetet és Zenekart Támogató Alapítvány
Hébé Dance Group, Oroszlány - historical retrospectives
Hébé Tánccsoport, Oroszlány
Impresszum
Izsák Város Mazsorett Csoportja
Izsák Város Mazsorett Csoportja - képek
Kortárs mozgásművészeti portál
Magyar Állami Népi Együttes
Magyar Fúvószenei és Mazsorett Szövetség
NAPSUGÁR mazsorett csoport, Berente
NAPSUGÁR mazsorett csoport, Berente - képek
Rudolftelepi Smaragd Mazsorett Csoport
Rudolftelepi Smaragd Mazsorett Csoport - a szomszéd országokban
Rudolftelepi Smaragd Mazsorett Csoport - az edző, Boza Józsefné
Rudolftelepi Smaragd Mazsorett Csoport - képek a történetünkből
The Győr Ballet Dance Company
 
 
Győri Balett - interjú Kiss Jánossal

Amikor a katarzis születik

A Győri Balett útja?

– Az egész egy mesebeli történet. 1978-ban a mi balettintézeti évfolyamunk együtt szeretett volna maradni, hiszen kilenc éven keresztül reggeltől estig együtt küzdöttünk. Lőrincz György mesterünk a táncon túl új szellemiséget is tanított nekünk. Ő hozta be az Operaházba Béjart, ami óriási áttörés volt, és amikor megláttuk, azt mondtuk, hogy mi ilyet szeretnénk táncolni. Ott ismertük meg Markó Ivánt, és felkértük, hogy legyen a vezetőnk. Megnyerünk magunknak mindenkit ahhoz, hogy leköltözhessünk az akkor elkészülő Győri Kisfaludy Színházba. 1979. november 1-én az első bemutatóval megszületett a Győri Balett. Külföldön úgy néztek ránk, mint a vasfüggöny mögül jövő kelet-európai csodára. 1991-ben Markó Iván elhagyta a társulatot. A család családfő nélkül maradt, és erre senki nem volt felkészülve. Teljesen mezítelenek voltunk, mert a darabokat nem játszhattuk többé. Mindent újra kellett kezdeni és megint a csoda segített: a pápa magyarországi látogatása alkalmából a Püspöki Kar felkért minket egy bemutatóra. Így készült el a Szent Margit legenda a pápa tiszteletére, amit százezer ember látott akkor. Lassan kialakítottunk egy repertoárt, és ismét utaztunk a nagyvilágban. Sokan azért szeretik a Győri Balettet, mert a színpadon hús-vér férfiak és nők vannak. A társulat sugárzási erejét, elementaritását mindenhol kiemelik. Ennek oka az, hogy a táncosok emberként is nagyszerűek. Az együttes fele a saját iskolánk növendéke volt. Mindez annak a kohéziós erőnek és életben maradási törekvésnek köszönhető, ami mindvégig megmaradt a társulatban. Bizonyítási vágy hajt minden áldott nap. Az álom tehát folytatódik, és remélem, hogy nem kell egyhamar felébredni belőle.

Mi az a különös, amit szeretnének kifejezni a táncaikkal?

– A tánc még a nyelv kialakulása előtt megszületett, mert a legalapvetőbb dolgok, az érzelmek pontosan kifejezhetők vele. Szóval lehet hazudni, de testtel nagyon nehéz, mert a tánc, a mozgás minden ember számára ugyanazt jelenti. Az életet szeretnénk bemutatni, a múltunkat, a történelmünket, a szerelmünket, a kínjainkat és örömeinket. Ez minden darabban benne van, csak a nyelvezet változik, a koreográfia. Érdekes, hogy esztéták szerint a Győri Balett stílusa, szellemisége megmaradt, annak ellenére, hogy Iván távozott. Az előadóművészetek közül a legkegyetlenebb sorsú műfaj a táncművészet, hiszen a táncszínpad a fiatal testet igényli. Gyerekkorban kezdjük megzabolázni a testünket, és úgy negyven éves korunkig táncolhatunk. Azután már öregnek számítunk. Érthető hát, hogy most, éppen most, fiatal erővel szeretnénk örömet szerezni.
Az új évezredben még jobban felértékelődik a táncművészet jelentősége. A modern balett forrása a színházművészettől átvett forradalmiság volt. Most megfordulni látszik e folyamat és a színház táplálkozik a táncművészetből: a mozgás óriási szerepet kap a világon mindenhol, a magasművészet darabjaiban is. A mi gyökereink a magyar néptánckultúrából, a folklór formanyelvéből erednek. A néptáncban meglévő erő és formanyelvezet újra fontos lett. Ez az egymásból való táplálkozás csodálatos a társművészetek között, még ha amúgy van is széthúzás. Az elvárások növekedésével persze egy kicsit mindannyian beszűkülünk a saját művészetünkbe.

Mit szeretnének átadni az iskola növendékeinek és mit a közönségnek?

– Nagyon fontos az iskolateremtés és a nevelés. Táncosokat kell adni az országnak és a világnak. Ha ezt feladnánk, akkor a saját művészeti águnk továbbéléséről mondanánk le. Ahhoz fogható dolog nincs, mint amikor a katarzis megszületik a színpadon. Közös hitünk van az emberben, az életben, ebben a nagyon huzatos Kelet-Európában, ahol élünk és élni akarunk, a jövőnkben, az együttesben, a tisztességes munkával szerzett eredményekben és a függetlenségben. A művészetnek ugyanis mindig a politika fölött kell állnia, mert csak akkor tud meríteni belőle az emberiség.
Az Európai Unióhoz való kapcsolódás küszöbén nekünk kulturálisan nem kell felzárkóznunk Európához, mert a magyar kultúra és tudomány egyetemes. Ezt világosan kell tudnunk, éreznünk és éreztetnünk minden mozdulatunkkal. Kultúránk külföldi bemutatása óriási szolgálat az országnak. Örülnünk kell mindannak az értéknek, amit felhalmozott e nép, és ápolni kell azt, mert nagyon illékony ez az örökség.

Gubcsi Anikó

az oldal webcímének elküldése e-mailben
 
© Harmónia Ritmus Alapítvány 1991 & Terasz Kiadó 2001-2003 Terasz ® minden jog fenntartva!